Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע נחל כזיב

נחל כזיב הוא בין הארוכים והיפים באזור הגליל, תחילתו במרומי הגליל וסופו באכזיב. אורכו כמה עשרות ק”מ והוא זורם בכל ימות השנה. מפאת אורכו המרשים אפשר לטייל בו במסלולים רבים, באזורים שונים, להקפיץ רכבים כדי לצלוח מסלולים קווים, לצאת למסלולים מעגליים וברמות קושי מגוונות. כדי לעשות סדר במגוון הרחב של אפשרויות הטיול בשמורת הטבע נחל כזיב ריכזנו לכם כאן הכל כאן למטה. להלן האופציות של המסלולים לאורך נחל כזיב:

ירידה אל נחל כזיב ממעלות – עין זיו ועין טמיר

המסלול היורד משכונת הזיתים במעלות הוא מסלול הליכה קווי המגיע בתחילתו לעין זיו ממנו ניתן להמשיך אל עין טמיר. אורכו המלא של המסלול הלוך חזור ממעלות דרך עין זיו לעין טמיר וחזרה כ 9 ק”מ ורמת הקושי שלו היא בינוני עד קשה. במידה ויש שימוש בשאטלים זה מקצר ל כ 5 ק”מ ודרגת הקושי הופכת קלה. עין זיו הוא אחד משלושת המעיינות המספקים מים לנחל כזיב – עין זיו, עין טמיר ועין חרדלית. מימיו של עין זיו נשאבים דרך צינור מים שיוצר כאן מפעל מרשים. המים מהמפל מגיעים היישר אל תוך בריכות מים קטנים ורדודות.

לצד עין זיו ישנם שרידים של טחנת קמח “ראס א-נבע”. כדי להגיע לעין זיו צריך לרדת בירידה שאורכה כ 2 ק”מ לאורך כביש סלול שסגור כבר כמה שנים לנסיעה לרכבים. חשוב לנו לציין שבמהלך תקופות החגים רשות הטבע והגנים בשיתוף רשות ניקוז גליל מערבי ואוצרות הגליל מפעילים שאטלים המורידים מטיילים בעלות סימלית אל עין זיו. אם אתם מתכוונים להגיע לכאן בחגים תציצו באתר הרישמי של רט”ג לבדוק מתי הם מפעילים את השאטלים. השאטלים חוסכים לנו למעשה ירידה ועליה שעלולה להיות קשה לחלק מהמטיילים (חסכון של 4 ק”מ הליכה במצטבר). 

המסלול מעין זיו לוקח אותנו לנחל כזיב תיכון עד לנקודת עניין הבאה – עין טמיר דרך סימון שבילים ירוק. לאורך הדרך נעבור לצד מים זורמים, מעל גשרי עץ ובין מצוקים מרשימים שעוטפים את הנחל מעלינו. לאחר הליכה של כ 2.5 ק”מ מעין זיו נגיע אל עין טמיר. עין טמיר הוא מעיין שמימיו נובעים מתוך ניקבה (הנקבה סגורה מטעמי בטיחות). עין טמיר יוצר כאן בריכות מים שנמצאות על סלע חלקלק. אפשר ומומלץ לטבול במים. בשלב זה במידה והגעתם עם רכב אחד נחזור באותה הדרך. כדי להגיע לכאן לחצו כאן לנקודת וויז לחניון. שימו לב אין לחסום את המחסום בכביש היורד לנחל – השאירו את הכביש פנוי למקרי חירום וחילוץ. מי שמגיע עם 2 רכבים יכול לנצל אל עין זיו לעין טמיר ולדאוג מראש להחנות את הרכב המאסף ב 2 נקודות אופציונליות:

  • להחנות את הרכב בחניה של מבצר מונפורט הנמצא ממש מעל עין טמיר. מעין טמיר ללכת מעט צפונה עם סימון שבילים ירוק עד לבריכת הדולבים שם יש פיצול שבילים, ניתן לעלות עם השביל השחור כ 2.5 ק”מ. העלייה היא עליה מתונה ומוצלת. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: חניון נחל כזיב לכיוון מונפורט.
  • להחנות את הרכב בחניון הזיתים בפארק גורן, ואז מעין טמיר לעלות עם סימון שבילים כחול כ 800 מטרים עליה חדה ותלולה וסיימתם. כדי להגיע לכאן לחצו כאן לנקודת וויז לחניון הזיתים.

ממבצר מונפורט אל נחל כזיב – בריכת הדולבים, בריכת הנקיק ועין טמיר

המסלול ממבצר מונפורט שיורד אל נחל כזיב הוא מסלול מעגלי, רמת הקושי שלו היא בינוני עד קשה ואורכו המלא כ 9 ק”מ, הוא מתאים למשפחות מטיבות לכת. יחד עם כל אלו מדובר במסלול מרהיב ביופיו, מוצל ברובו, העובר בין החורש הטבעי, בין בריכות טבעיות והמון טבע! נתחיל את המסלול בהליכה מהחניון על סימון שבילים אדום כקילומטר הליכה שיוביל אותנו עד למבצר מונפורט.

מדובר על מבצר צלבני מימי ממלכת ירושלים בן למעלה מ 900 שנה. מהמבצר נשקף נוף עוצר נשימה של הגליל המערבי ונחל כזיב. ההגעה למבצר היא בהליכה נוחה במגמת ירידה. מהמבצר נמשיך לרדת בסימון שבילים אדום כ 600 מטרים לכיוון נחל כזיב, בהגעתנו למטה נפנה ימינה בסימון שבילים ירוק ונצעד אל עבר מספר נקודות עניין: בריכת הנקיק – מבין הבריכות העמוקות של נחל כזיב ואולי אפשר לומר גם מבין המרשימות, בריכת הדולבים וגם לעין טמיר. מכאן נחזור כמה צעדים אחורנית ונתחיל לצעוד מעלה בסימון שבילים שחור אל דרך שנקראת קרן ברתות. העלייה בסימון שבילים שחור היא עליה מוצל, ואורכה כ 2.4 ק”מ בעליה מתונה. כדי להגיע לתחילת המסלול לנקודת החניה תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. 

פארק גורן חניון הזיתים אל עין טמיר

מסלול נוסף אפשרי מחניון הזיתים בפארק גורן יוביל אתכם עד עין טמיר. ההליכה במסלול עם סימון שבילים בצבע כחול, אורכו של המסלול אומנם כ-2 ק”מ והוא אינו מעגלי אבל הירידה והעליה חזרה תלולה מאוד. במהלך המסלול מגיעים עד לנקבה של עין טמיר שם תוכלו להתרענן ולהשתכשך במים הצלולים מומלץ לבקר גם בבריכת הדולבים שנמצא לא רחוק מעין טמיר על סימון שבילים ירוק לכיוון מערב.

המסלול מוגדר כמסלול ברמת קושי בינונית כיוון שהירידה והעלייה בחלק זה היא תלולה וחדה – לא מתאים לכל אחד! מכאן יש לכם אפשרות להמשיך לכמה כיוונים: לחזור באותה הדרך שהגענו לחניון הזיתים, במידה ויש לכם 2 רכבים: להחנות את הרכב השני בחניה של מבצר מונפורט, להחנות במעלות מעל עין זיו או להמשיך רגלית מערבה עד לעין חרדלית. כדי להגיע ישירות לחניון הזיתים לחצו כאן לנקודת וויז. 

עין חרדלית

עין חרדלית הוא אחד מהמעיינות המזינים את נחל כזיב הוא זורם בכל ימות השנה בצידו התחתון של נחל כזיב. הוא מייצר לנו את אחד המסלולים היפים והמיוחדים שיש בגליל המערבי. המסלול מוגדר כמסלול קל, מתאים למשפחות והוא כולל הליכה במים. הוא פשוט למדי ואורכו הלוך חזור כ 2 ק”מ הליכה כך שהוא מתאים מאוד לטיול משפחתי עם ילדים ואפילו עם תינוקות (במנשא). מדובר באחד המקומות האהובים  ביותר בעיקר בגלל שהוא קליל, תמיד יש בו מים והנוף מסביב פשוט מקסים בכל עונות השנה. למידע מפורט על המסלול ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל כזיב עליון – עין חותם 

חלקו העליון של נחל כזיב נמצא דרומית לכפר הדרוזי חורפיש. חלק זה הוא למעשה תוואי של טרק ים אל ים והוא עובר בין מספר נביעות שבחלקן יבשות אך חלקן זורמות כמו עין חותם. עין חותם הוא מעיין שנובע בכל ימות השנה לצידו של הכפר הדרוזי חורפיש בתוואי נחל כזיב עליון שבגליל העליון. המעיין נובע וזורם אל תוך מבנה אבן מיוחד ויוצר בריכת מים קרירה ומרעננת במיקום מפתיע. אורכו המלא של המסלול הוא כ 4.9 ק”מ, הוא קווי ולכן יש צורך בהקפת רכבים. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: עין חותם. כדי להחנות את הרכב נקודת הסיום בוויז היא: חניון נחל אלקוש חורפיש.

 רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.