Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחל בית העמק ועין מג'נונה - המעיין המשוגע

בגליל המערבי בין הכפר הדרוזי ירכא ומושב לפידות עובר נחל בית העמק. הנחל הוא נחל אכזב שזורם רק לאחר גשמים חזקים, הנחל נקרא גם ואדי מג’נונה על שם המעיין עין מג’נונה שנמצא בתוואי הנחל. נחל בית העמק מציע מסלול הליכה מדהים בתוך ערוץ קניוני שסביבו יש בעיקר חורש ים תיכוני, מצוקים, כרמי זיתים, מערות, עתיקות ונוף עוצר נשימה.

את המסלול לאורכו של נחל בית העמק אפשר לעשות באופן מעגלי או קווי. אם הגעתם לכאן עם רכב אחד תוכלו להחנות אותו בחניית עפר בכביש הצר והמפותל בין ירכא לגיתה. אורכו המלא של המסלול המעגלי הוא כ 9 ק”מ והוא מתאים למטיבי לכת. אם הגעתם לכאן עם שני רכבים את הרכב השני תוכלו להחנות לצד קיבוץ כישור. אורכו המלא של המסלול הקווי הוא כ 5 ק”מ בדרגת קושי בינוני עד קשה.

את המסלול מתחילים בסימון שבילים ירוק בין כרמי הזיתים, לאחר הליכה של כ 300 מטרים תראו שביל עפר רחב של ג’יפים מימינכם (סימנו אותו בצבע אדום לצורך הדגמה במפה שלמטה), למי מכם שעושה את המסלול המעגלי חוזר מהשביל הזה. בינתיים אנחנו ממשיכים עם השביל הירוק עוד כ 350 מטרים עד להגעה לפיצול שבילים שחור ירוק וכאן גם תראו אנדרטה מקומית. בצומת השבילים נמשיך ימינה עם הסימון השחור לכיוון עין יפעם או עין מג’נונה.

מפת מסלול נחל בית העמק
מפת מסלול נחל בית העמק - יש להשתמש באפליקצית ניווט

עין מג’נונה – המעיין המשוגע

לאחר הליכה של כ 350 מטרים נגיע אל עין מג’נונה שהתרגום מערבית אומר “המעיין המשוגע”. רוב חודשי השנה המעיין יבש, אך אחרי גשמים חזקים הוא נובע ופורץ כאן בעוצמה גדולה. עין מג’נונה נקרא גם המעיין הפועם בגלל הזרימה הלא סדירה שלו בדומה לעין מבוע בנחל פרת. הבריכה שאתם רואים כאן היא בריכה שנתנתה על ידי תושבי הכפר הדרוזי ירכא. כאשר המעיין נובע הוא ממלא את הבריכה מה שהופך אותה לאטרקציה ומשיכה של מטיילים לאיזור. אם אתם מגיעים לכאן אחרי הגשמים קחו בחשבון שבדרך עד לעין מג’נונה כנראה תצטרכו ללכת במים זורמים. הבריכה כאן נמצאת בין צוקי גיתה המרשימים לעמק וזה מקום מצוין לעצור בו ולהנות מטבילה או סתם מהיופי של המקום.

מעין יפעם ממשיך המסלול על השביל השחור ולאחר כ 550 מטרים תוכלו להבחין במערה או מעין כוך בתוך הסלע. מכאן ממשיך השביל עוד כ 750 מטרים עד שתראו את מערת התבודדות משמאלכם. ממשיכים עם השביל השחור עוד כ 900 מטרים עד להגעה לפיצול שבילים כחול שחור. למי מכם שרוצה לא לפספס את מערת לפידות יפנה כאן עם הכחול שמאלה ויוסיף לעצמו עוד כ 500 מטרים של הליכה הלוך חזור.

מערת לפידות

מערת לפידות או בשמה הנוסף מערת תפן היא מערה קרסטית עמוקה הכוללת נטיפים, עטלפים והיא מרשימה מאוד. הגישה אל המערה אפשרית בעזרת חבלים שקשורים לסלע והיא ממש לא מתאימה לכל אחד (בטח לא עם ילדים קטנים), הירידה היא בערך כ 10 מטרים. קחו בחשבון כי אם הגעתם לכאן לאחר הגשמים הכל כאן מחליק מאוד כולל המערה עצמה. יש הטוענים כי המערה מאוד גדולה ואפילו מגיעה מתחת למושב לפידות הסמוך אך למטיילים ניתן ללכת בסביבות מאה מטרים.

ממערת לפידות חוזרים אל הסימון השחור וממשיכים כ 1.5 ק”מ במגמת עליה עד להגעה לפיצול שבילים שחור וירוק. כאן זה המקום בו מי שעושה את המסלול הקווי יפנה שמאלה וימשיך עם השחור שיוביל אותו עד לכביש 8533 ומשם בהליכה קצרה עד לרכב שממתין לנו בכניסה לקיבוץ כישור. רק לפני זה מומלץ לפנות ימינה עם הסימון הירוק ולהגיע עד למצודת תפן.

מצודת תפן

מצודת תפו או בשמה הנוסף קלעת א-תפאניה היא מצודת מהתקופה ההלניסטית. היא ממוקמת על רכס שנקרא ג’בל א-ראוס בתרגום פשוט “הר הראשים” בגובה של 508 מטר מעל פני הים. המצודת משקיפה על נחל בית העמק, על אזור התעשייה תפן, על לפידות, גיתה, ויאנוח ג’ת. ניתן לראות גם את קיבוץ כישור ודיר אל אסד לכיוון דרום. המצודה כיום היא אתר ארכאולוגי והיא חלק ממערך המצודות שנבנו כדי להבן על העיר ההלניסטית פטולמאיס – עכו. המצודה מוקפת מצוקים תלולים מאוד למעט בצד המערבי לכיוון ירכא. אורכה עומד על 146 מטר ורוחבה 32 מטר והיא נחשבת למצוגת מגדלים. למצודה יש 7-8 מגדלים ו 4 בורות מים.

למי מכם שממשיך את המסלול המעגלי ימשיך עם סימון שבילים ירוק כ 1.7 ק”מ עד למפגש עם שביל עפר רחב, שביל ג’יפים שיוביל אותנו חזרה אל הרכב. שימו לב לא לפספס את שביל העפר כי הוא לא מסומן. על השביל הזה נרד ירידה מתונה כ 2.3 ק”מ עד למפגש עם סימון שבילים ירוק עליו הלכנו בתחילת המסלול, כאן נפנה שמאלה ונצעד כ 300 מטרים עד להגעה לרכב. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. כדי להגיע לנקודת סיום המסלול הקווי תוכלו לרשום בוויז: קיבוץ כישור.

רעיונות לעוד טיולים באיזור:

פארק הסלעים בכיסרא – תופעת טבע ייחודית שמתקיימת רק כאן, מסלול נוח להליכה המתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל כזיב עין חרדלית – עין חרדלית הוא מקום פשוט מושלם לטיול משפחות עם ילדים באזור הגליל. מסלול קסום וקליל שכולל הליכה בתוך המים ומתאים מאוד לימים חמים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מיי בייבי My baby בירכא – ברוכים הבאים לגן עדן לילדים – פארק שעשועים ענק בירכא בשם מיי בייבי. הוא ממוזג ולא מבייש שום פארק שעשועים שאתם מכירים. אפשר להעביר פה יום שלם! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

החווה בגליל – המקום הכי מיוחד שיש בגליל – החווה בגליל הוא מקום שכל מטייל באזור צריך להכיר. פשוט כי מדובר במקום מקסים וכייפי שיש בו כל מה שצריך כדי לבלות בכייף והוא מתאים לכולם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק אדמית ומערת הקשת – תצפית נוף מהיפות שיש בגליל המערבי, הצופה גם על מערת הקשת המיוחדת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי מבצר יחיעם ואנדרטת שיירת יחיעם – סיפור מורשת הקרב של שיירת יחיעם וסיפור המבצר המוכר – למידע על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי אכזיב – החוף הכי יפה בצפון הארץ, מים כחולים שקופים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מצודת מונפורט ונחל כזיב – ממצודת מונפורט המיוחדת נוכל לצאת לטיול במספר מסלולים בדרגות קושי שונות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

יער חניתה – בואו להכיר את סיפור חומה ומגדל ולהנות ממגוון מסלולים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

אתר התיירות ראש הנקרה – בואו להנות מחווית הרכבל והנקרות, תופעת טבע מרהיבה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק המחצבה – בלב העיר כרמיאל תוכלו למצוא את אחד הפארקים הגדולים, פארק המחצבה הידוע גם בשם פארק הגליל הוא פיסת טבע מעניינת שנמצאת ממש לצד העיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.