Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מטיילים בין פריחת האירוסים - טיולי פריחה מומלצים

האירוס הוא אחד הפרחים הגדולים והמרשימים, ובחודשי פברואר-מרץ-אפריל הוא נמצא בשיא הפריחה שלו (יכול להשתנות מעט בעקבות שינויי מזג-אוויר ובסוג האירוס). ממש רגע לפני בוא האביב יש לנו הזדמנות לצאת לטיולים במזג אוויר מצוין, במקומות נפלאים וליהנות ממרבדי פריחת האירוסים על שלל המינים והצבעים שבהם הם מופיעים בטבע.

אז מתי האירוסים פורחים? אירוס הסרגל לרוב פורח בין החודשים נובמבר עד פברואר. את אירוס ההדור, שנמצא בסכנת הכחדה, אפשר לראות בין החודשים מרץ עד מאי. את אירוס הגולן, המכונה גם אירוס החרמון, ניתן לראות בין החודשים מרץ- אפריל. האירוס הנצרתי המרשים לרוב פורח פריחה קצרה בין החודשים מרץ עד אפריל. אירוס הגלבוע שפורח בחודשים מרץ עד אפריל, אירוס הארגמן הנפוץ ביותר שפורח בין החודשים ינואר עד מרץ, אירוס ירוחם שפורח בין מרץ עד אפריל ואירוס שחום המרשים שפורח לרוב בחודש מרץ. אז איפה תוכלו לטייל בין פריחת האירוסים היפהפייה על סוגיה השונים? קבלו רשימה מפורטת של טיולי פריחה מומלצים סביב האירוסים בישראל.

אירוס הסרגל

מצוק הארבעים

אחד מבין המסלולים היפים שיש בכרמל הוא מסלול חורשת הארבעים ומצוקי הארבעים. מסלול העובר קרוב למצוק, בין הצנירים השונים (תופעת טבע מיוחדת) עם נוף עוצר הנשימה אל מפרץ חיפה, הרי הגליל, ראש הנקרה ובימים עם ראות טובה אפשר לראות אפילו את החרמון. בונוס נוסף שחשוב לדעת על המקום היפהפה הזה הוא שבתקופות של פריחה פורחים כאן סוגים שונים של פרחים שמקשטים את המקום בצבעוניות רבה כמו כרכומים, רקפות, נרקיסים וגם אירוס הסרגל! למידע מלא לחצו כאן. 

קרן הכרמל

ביער קרן הכרמל תוכלו לצאת אל מסלול מעגלי שמוביל אתכם דרך שביל המערות, חורבת חרמש עד למצפור קרן הכרמל דרך פריחה צבעונית שמגיעה לכאן מיד לאחר הגשמים! אחד הפרחים שפורחים פה בצורה מרשימה הוא אירוס הסרגל שצובע כאן את האיזור בגווני סגול. למידע מלא לחצו כאן.

דרך נוף כרמל וטייסת העמק

על תוואי דרך נוף הכרמל הוקם מצפור טייסת העמק, המצפור הוקם לזכרו של סרן ליאור הררי ז”ל שהיה נווט מטוס 16F בטייסת העמק שברמת דוד. ליאור הררי נהרג כאשר מטוסו התרסק בתאונת אימונים בים מול חופי חיפה במרץ 2000. מדי שנה מצפור טייסת העמק ודרך נוף כרמל מתמלאים במגוון רחב של פריחה צבעונית כאשר אחד הפרחים שפורחים כאן הוא אירוס הסרגל המרשים. למידע מלא לחצו כאן.

פריחה בחניון אשחר וחניון יופ ווסטרוויל יער גלעד 

בסמוך למאגר גלעד אפשר למצוא 2 חניונים בהם פורח אירוס הסרגל – חניון אשחר וחניון יופ ווסטרוויל שניהם הם חלק מיער גלעד. החניונים מרוחקים במרחק נסיעה קצר אחד מהשני, בשניהם יש שולחנות פיקניק, פריחת פרחי בר בעונה ונוף עוצר נשימה. למידע מלא לחצו כאן.

הר שוקף 

בלב הר הכרמל תוכלו למצוא מגוון רחב של מסלולים בדרגות קושי שונות, אחד המסלול שפחות מוכרים הוא מהאתר הארכאולוגי חורבת רקית עד להר שוקף. במהלך המסלול תוכלו לראות פריחה מגוונת של פרחי בר שאחד מהם הוא אירוס הסרגל. למידע מלא לחצו כאן.

מצפה נפתוח ירושלים

סמוך לשכונת רמות בירושלים תוכלו לצאת לטיול מעגלי שאורכו כ 1.5 ק”מ בטבע מרהיב עם לא מעט בעלי חיים ופריחה עונתית – מצפה נפתוח. במהלך ההליכה שלכם במסלול תפגשו את עדר הצבאים שכן וגם את הפריחה הצבעונית של פרחי הבר ובעיקר את אירוס הסרגל שמוסיף מצבעו הסגול לנוף. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס ההדור

גן לאומי תל חצור

תל חצור הוא אתר מורשת עולמית המציג שרידים של עיר כנענית קדומה והוא נמצא באזור עמק החולה. מדובר בתל הגדול ביותר בארץ מבחינת שטחו ובתקופה הכנענית הייתה זו אחת הערים המאוכלסות ביותר בארץ ישראל. גולת הכותרת בביקור בגן לאומי תל חצור הוא ללא ספק מפעל המים. מבנה עשוי אבני גזית ובהמשכו ישנה מנהרה באורך 25 מטר שיורדת בשיפוע אלכסוני. אחרי הגשם תוכלו לראות גם פריחה יפה של אירוס ההדור שנמצא בסכנת הכחדה. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס הגולן (החרמון)

צומת המפלים

במרכז רמת הגולן, בצומת של כביש 87 וכביש 808, תמצאו פריחה עונתית מרשימה של אירוס הגולן. צומת זו מכונה גם צומת המפלים כיוון שסביבה זורמים נחלים היוצרים מגוון רחב של מפלים מרשימים בתקופת הגשומה. את הפריחה תוכלו למצוא מזרחית לחנית העפר. חשוב לציין כי האזור הוא אזור שטח אש ולכן יש לטייל כאן בשבתות או באמצע השבוע בתיאום מראש. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס נצרתי

תל אבל בית מעכה

תל אבל נמצא בצפון הארץ ליד מטולה וכפר גלעדי וממנו נשקפים נופי המטעים של מטולה, שמורת הטבע נחל עיון ושל מדינת לבנון. התל הוא אזור גבול עתיק שמוזכר במקרא מספר פעמים ונמצאו בו מספר ממצאים ארכיאולוגיים משמעותיים מתקופת הברזל, הברונזה המאוחרת והתיכונית. בתקופת הפריחה נוכל להתרשם מפריחה של אירוסים שונים על התל. למידע מלא לחצו כאן.

גבעת המורה

גבעת המורה נמצאת בגליל התחתון, ליד העיר עפולה. יער גבעת המורה מתנשא לגובה של כ-500 מטרים וממנו ניתן להשקיף על נופי הגליל התחתון. על הגבעה, בין נופי היער, עוברת דרך נוף במהלכה תפגשו מספר מסלולי טיול, תצפיות ואזורי פריחה מרשימים של אירוס הנצרתי בעונה. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע אירוס נצרתי

בעיר נצרת, נוף הגליל, תוכלו לצאת לטיול קצר שמהלכו תפגשו את פריחת האירוס הנצרתי. השביל הוא נגיש ונוח להליכה כך שהוא מתאים מאוד לטיולי משפחות וטיול עם ילדים. האירוס הנצרתי מופיע בשילוב צבעים של סגול-לבן ולטעמנו הוא אחד היפים שיש. בנוסף לפריחה היפה תזכו גם להנות מהנוף שנשקף מהשמורה כשמולכם נופי הר תבור המרשים. למידע מלא לחצו כאן.

פארק האירוס הר יונה

הר יונה שנמצא בגליל התחתון נישא לגובה של כ 573 מטרים מעל פני הים ובו הוכשר מסלול: פארק האירוס בשביל הנוף. הר יונה הוא הגבוה מבין הרי נצרת ועל פסגתו עובר מסלול הליכה קליל, שרובו גם נגיש, לצד נופים ופריחה עונתית שכוללת גם את האירוס הנצרתי המיוחד. האירוס הנצרתי הוא פרח מוגן והוא אחד מבין אירוסי ההיכל, הוא פרח מרשים מאוד עם נוכחות ברורה שהפך גם לסמלה של העיר נוף הגליל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

אירוס הגלבוע

אירוסים במלכישוע והר ברקן

בנסיעה בין הישובים מירב ומלכישוע שבגלבוע תוכלו להגיע אל נקודת פריחה מרשימה במיוחד של אירוס הגלבוע. מבקרים שהיו במקום מדווחים שבשיא הפריחה המקום כולו נבצע בצבע הסגול-ורוד של האירוסים ומהווה חגיגה לעיניים של ממש. איך מגיעים: מכביש 667 פונים לכיוון הישוב מירב. לא נכנסים לשער של היישוב אלא עוקפים אותו מצד ימין ומשם מגיעים אל הכפר הטיפולי מלכישוע. גם שם לא תיכנסו בשער אלא תמשיכו לנסוע על הכביש ההיקפי של הקיבוץ עד שתגיעו אל אזור הפריחה המפתיע והמרשים של אירוס הגלבוע. באזור הר הגלבוע תוכלו למצוא את הפריחה גם בהר ברקן, חניון האירוסים וחניון שער הזהב. למידע מלא לחצו כאן.

מצפה חרובים

מצפה חרובים נמצא בקיבוץ בית השיטה במועצה אזורית גלבוע. תוכלו להגיע עם הרכב עד לחניה הסמוכה למצפה שבו רחבה גדולה ועגולה ממנה יש תצפית יפהפייה אל העמק ואל הרי הגלבוע. במצפה יש ספסלי פיקניק ונדנדת עץ. בהליכה קלה של מספר דקות ממצפה חרובים תגיעו אל קצה רחוב האירוסים ושם תפגשו את פריחת אירוס הגלבוע. חשוב לציין שנכון לשנת 2022 הועברו הפרחים בשתילה זעירה לגלבוע לכן לא תמצאו כאן הרבה פריטים. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס הארגמן

שמורת האירוסים נתניה

שמורת האירוסים נמצאת מול פארק שלולית החורף של נתניה. גם כאן פריחת האירוסים היא בשיאה בחודשים פברואר-מרץ ואז הכי מומלץ לבקר שם כדי להנות ממרבדי הפריחה של הפרח היפהפה הזה בצבע הארגמן. בשמורה יש מסלול הליכה בדיונות חול שהילדים אוהבים לרוץ בהן ותצפית אל הים. למידע מלא לחצו כאן.

שביל האירוסים יער האילנות

יער האילנות נמצא באזור השרון והוא מקום מושלם לשילוב טיול, פיקניק ובילוי עם ילדים. מדובר בפארק ענק, עם המון שטחי מדשאות, שולחנות פיקניק, מסלול הליכה נגיש ויפה שסביבו גן בוטני מיוחד ועוד כמה אטרקציות. מי שיגיע הנה בחורף, אחרי הגשמים יוסיף לחוויה שלו גם את הפריחה של אירוס הארגמן. הטיול בשביל האירוסים מתחיל לצד החנייה של הפארק, שם נמצא שלט שממנו מתחיל טיול רגלי שאורכו כמה מאות מטרים בין עצי היער. במהלך הטיול מגיעים אל אזור הפריחה של אירוס הארגמן המרשים. יש ללכת בשביל ההליכה ולא לעבור את החבלים כדי לא לפגוע בפריחה. למידע מלא לחצו כאן.

גבעת האירוסים עין הים חדרה

בצד הדרום מערבי של גבעת אולגה ושכונת עין הים שבחדרה, בשטח הפתוח בין השכונה לגן לאומי תל גדור נמצאת גבעת האירוסים. על הגבעה פורח מדי שנה בחודשים ינואר – מרץ אירוס הארגמן במלוא תפארתו. גבעת האירוסים בחדרה מאפשרת לנו בהליכה קלה לטפס על רכס הכורכר, במסלול שמוביל אותנו היישר אל גבעה פורחת. ממש בצמוד לבתים של שכונת עין הים במקביל לרחוב גבעת הלבונה אפשר לראות פריטים פורחים של האירוס אבל לא רק יש כאן עוד שלל פריחה. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע קדימה

ברוכים הבאים לשמורה קטנטנה אבל כל כך מיוחד במינה שטח השמורה הינו 9 דונם בלבד. השמורה מייצגת את הנוף הקדום של יער פארק אלוני התבור שהיה אופייני מאוד בעבר לאזור השרון. כיום אפשר למצוא מספר שרידים בודדים בכל אזור שרון של נוף מסוג זה שמאופיין בעיקר מקרקע חולית בה פורחים אירוס הארגמן, צבעוני ההרים ובן חצב יקינטוני. למידע מלא לחצו כאן.

גן לאומי גבעות כורכר נס ציונה

רכס הכורכר שנמצא במערב נס ציונה הוא רכס גבעות הכורכר מהאחרונים שנותרו כסביבה טבעית. כאן חיים בעלי חיים כמו: ציפורים, שועלים, תנים, קיפודים, נחשים, צבים ועוד מינים רבים. מעבר לבעלי החיים צומחים כאן כ 150 צמחי בר כמו: סחלבים, אירוסים, קידה שעירה, רותם, לוטם, כלניות, פרגים ועוד. למידע מלא לחצו כאן.

גבעת חומרה

בין ראשון לציון לפלמחים נמצאת גבעת כוכר ושמה גבעת חומרה. גבעת חומרה קיבלה גם את שמה: שמורת אירוס הארגמן כי ממש כאן תוכלו למצוא בין חודשים ינואר למרץ את פריחת אירוס הארגמן, הוא האירוס הראשון שפורח מבין משפחת האירוסים. מעבר לאירוסים תוכלו למצוא כאן עוד פריחה מרשימה של פרחי בר שונים כמו: כלניות, נוריות, חצבים, צבעונים וגם את פריחת הרותם המדהים. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת טבע אירוס ארגמן בית חנן

בין היישוב בית חנן לגן שורק לא רחוק מפלמחים נמצאת שמורת טבע קטנה אך מיוחדת מאוד, בשמורת טבע זו פורח אירוס הארגמן בצורה מרשימה בעונה. על פניו בשמורה אין מסלול הליכה מסודר אם כי יש כאן המון שבילים קצרים וצרים בהליכה קלה על גבעות הכורכר. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס ירוחם

שמורת אירוס ירוחם

השמורה הדרומית ביותר בה פורחים האירוסים בארצנו. מדובר בשמורה של רשות הטבע והגנים שבה מדי שנה יש פריחה מרשימה של אירוסים גדולים ויפהפהיים שפורחים באזור הנגב. בשיא הפריחה השמורה נצבעת בצבעי הסגול של האירוס על רקע הנוף המדברי. ניתן לטייל בשמורה בין השבילים המסומנים.  

אירוס הנגב

פריחת אירוס הנגב ליד קיבוץ רביבים

בין באר שבע למצפה רמון בחודשים פברואר מרץ (תלוי מזג האוויר) תוכלו להגיע אל נקודת פריחה מרשימה מאוד של אירוס הנגב. הפריחה לרוב מתרכזת לצד קיבוץ רביבים על כביש 222. כביש 222 הוא הכביש המחבר בין הנגב המערבי לצפון הנגב וכולו מוקף בשטחי חקלאות ושטחי חול מרהיבים. התנאים שיש באיזור הזה הם התנאים המעולים לפריחתו של אירוס הנגב שגדל בלב שטחי החולות שכאן. אירוס הנגב הוא המין הדרומי והמדברי מתוך קבוצת אירוסי ההיכל המרשימים. למידע מלא לחצו כאן.

אירוס שחום

אנדרטת חטיבת הנגב

בראש גבעת גיא, בצידה המזרחי של באר שבע, הוקמה אנדרטת חטיבת הנגב שמנציחה את פעולות חטיבת הנגב של הפלמ”ח בזמן מלחמת השחרור. בתקופת הפריחה תוכלו למצוא כאן מקבצים יפים של האירוס השחום. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: אנדרטת חטיבת הנגב.

תל ערד

גן לאומי תל ערד נמצא בנגב המזרחי לצד העיר ערד. תל ערד הוא אתר אכיאולוגי מהחשובים שיש בישראל – כאן אותרו שרידי עיר כנענית בת 5,000 שנה. גובהו של התל כ 570 מטר מעל פני הים ובו תוכלו לצאת למסלול העובר בין 2 נקודות עניין: העיר הכנענית ותל המצודות. ניתן לטייל בין שני נקודות אלו יחד עם שביל המחבר ביניהם או להחנות לצד תל המצודות. בנוסף תוכלו להנות כאן מפריחת אירוס שחום בלב המדבר. למידע מלא לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.

מצפה יפתח
לטיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
לטיולים במרכז
טיול מעגלי בסטף למשפחות
לטיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
לטיולים בדרום
מצפה יפתח
לטיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
לטיולים במרכז
טיול מעגלי בסטף למשפחות
לטיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
לטיולים בדרום