Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיול לאורך כביש 98 – כביש חוצה רמת הגולן

רמת הגולן היא אחד האזורים הכי יפים שיש בארץ אם לא היפה ביותר, ואם עדיין לא טיילתם כאן אז אל תחכו יותר מדי ותגיעו. יש כאן כל כך הרבה מה לראות ולעשות – החל ממסלולי הליכה בדרגות קושי שונות, מעיינות, תצפיות, אטרקציות לילדים, מורשת קרב וארכיאולוגיה רבת שנים. את הטיול שלנו הפעם החלטנו למקד לאורך כביש 98 שאורכו 99 ק”מ והוא למעשה הכביש שחוצה את הרמה לכל אורכה. מדובר בכביש שהוא כל כולו חוויה, הוא מלא נופים והוא עובר בעשרות נקודות עניין. הכביש מתחיל בנקודתו הדרומית בצומת מעגן – הצומת עם כביש 92, ומשם הוא ממשיך דרך עמק הירמוך לכיוון חמת גדר. בצומת חמת גדר הכביש מתחיל לטפס בעליה תלולה עם נוף עוצר נשימה לכיוון דרום רמת הגולן ובסופו של דבר מגיע אל נקודתו הצפונית ביותר בתחנת הרכבל התחתון של הר החרמון.

כביש 98 הוא כביש מהמשופעים שיש בישראל והוא משנה לאורכו את גובהו שנע בין 200 מטרים מתחת לפני הים בחלקו הדרומי ועד 1,640 מטרים מעל פני הים בחלקו הצפוני. את הנסיעה אתם יכולים לבחור לעשות מצפון לדרום או מדרום לצפון, אנחנו בחרנו לעשות את הטיול שלנו מצפון לדרום. בכל המקומות שמפורטים בכתבה הזו אנחנו ביקרנו מספר פעמים בטיולים שונים ולכן אם אתם מוגבלים בזמן בחרו כמה נקודות שאליהן תרצו להגיע ותתמקדו בהן.

אנחנו ממליצות בחום להגיע לרמת הגולן בכל ארבע העונות כי בכל עונה לרמת הגולן יש את הקסם שלה: בחורף ובאביב יש כאן שלגים, זרימות עוצמתיות, פריחה וכל הרמה נצבעת בצבעים מדהימים של ירוק, סגול וצהוב. בקיץ ובסתיו יש כאן מסלולי מים, מעיינות מרעננים, פריחה וכל הרמה כולה נצבעת בגווני צהוב מדהימים לא פחות! רגע לפני שנפרט חשוב לציין כי ברמת הגולן יש לא מעט שדות מוקשים ולכן אין לחצות גדרות, יש ללכת אך ורק בשבילי המסומנים! שנתחיל?

הנקודה שבה אנחנו מתחילים היא ברכת רם – בסמוך לישובים מסעדה ומג’דל שמס תוכלו למצוא את ברכת רם. מדובר על אגם טבעי שצורתו עגולה וכיום מי האגם משמשים כמאגר מים לטובת חקלאות האיזור. יש המכנים את ברכת רם גם כ “הבריכה הגבוהה”. למעשה עד היום לא יודעים לומר האם האגם מקבל את מימיו מהגשמים בלבד או שיש מעיינות הנובעים בדפנותיו. סביב ברכבת רם תוכלו למצוא מסלול 4*4, חלק משביל הגולן עובר כאן ויש חניה קרובה לנקודת תצפית בסמוך למסעדה שיש במקום. וויז: ברכת רם, חניון.

מכאן נמשיך דרומה עם כביש 98 וניסע כ 7 ק”מ עד שנראה בצד ימין של הכביש את אנדרטה לחללי פלס”ר 7 – אנדרטה לזכר חיילי פלוגת הסיור של חטיבה 7 שנפלו בכל המערכות השונות. מיקום האנדרטה נקבע בעיקר בגלל שסמוך לכאן יש את הר חרמונית, ששם נערך אחד מהקרבות הקשים ביותר של פלס”ר כחלק מקרבות הבלימה במלחמת יום הכיפורים. האנדרטה היא בצורת נגמ”ש וסביבה יש לוחות שעליהם מופיעים שמות חיילי הפלוגות שנפלו במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים. וויז: אנדרטה לחללי פלס”ר 7.

מכאן נמשיך מעט דרומה ונפנה מזרחה לכיוון אתר ההנצחה לחללי גדוד עוז 77 בעמק הבכא – מדובר באיזור שבו התחולל אחד מקרבות הבלימה הקשים ביותר שידע צה”ל במלחמת יום הכיפורים. מאות של טנקים סורים שרופים שנשארו פרושים על פני כל העמק נתנו לעמק את שמו – עמק הבכא. במקום הזה טנקים של חטיבה 7 ושל חטיבה 188, בעזרת סיוע של גדוד 405, בלמו את כוחות השריון הסורים בקרב דמים קשה שנמשך במשך 4 ימים. לכוח הישראלי היו 150 טנקים בלבד שלחמו אל מול 450 טנקים סורים. למידע מלא על המקום לחץ כאן. וויז: עוז 77.

מכאן נחזור לכביש 98 וניסע דרומה כ 9.4 ק”מ עד לנקודת העצירה הבאה שלנו – מפקדת המודיעין הסורי – המקום המיוחד הזה הוא נקודה מספר 7 בשביל אלי כהן המורכב מ 8 נקודות הנצחה שקיימות לאורך רמת הגולן. הביקור במפקדה הוא חוויה של קפיצה אל העבר וממש תוכלו להרגיש כאן שאתם עומדים על פיסת היסטוריה. בחצר המבנה ממש מול הכניסה ישנו פסל של מנעול, הפסל מעביר את המסר לצופה שאלי כהן הצליח להציץ לסודותיה של סוריה. בכניסה למבנה ישנו עמוד ועליו שלט שמציין כי אלי כהן ביקר בבניין הזה מספר פעמים. ניתן לטייל בתוך המבנה. בחדר האחרון יש על הקיר את אישורי המעבר של אלי כהן לאזור מחנות הצבא באל חמה. לפירוט מלא על כל הנקודות של שביל אלי כהן לחץ כאן. וויז: מפקדת המודיעין הסורי.

מכאן נחזור לכביש 98 וניסע דרומה כ 3.9 ק”מ לאנדרטת כוח נתי – כוח נתי היה גדוד בשריון בזמן מלחמת יום הכיפורים, הכוח היה מורכב מאנשי מילואים והם הצטרפו ב 12/10/1973 ללחימה בחזית הצפונית. הגדוד נקרא על שמו של מפקדו נתי גולן. מכאן יש תצפית על סוריה ובסמוך לכאן יש את מצפה קוניטרה שמתחתיו נמצא הפארק הוולקני אביטל שמומלץ גם לביקור. למידע מלא על אנדרטת כוח נתי לחץ כאן. למידע מלא על הפארק הוולקני אביטל לחץ כאן. וויז: אנדרטת כח נתי.

ממשיכים בנסיעה דרומה כ 3 ק”מ למעיין עין מוקש – מעיין המוקף כולו בשדות מוקשים ולכן קיבל את שמו עין מוקש. לאחר שהבינו כי יש ביקוש רב למקום, צה”ל סידר גישה נוחה ומסודרת למעיין וכיום ניתן להגיע אליו ללא כל בעיה. שימו לב לא לטייל בשדות מסביב ולא לסכן את חייכם. מעיין שבנוי כולו מאבני בזלת, עמוק מאוד (במיוחד אחרי הגשמים) והוא בקוטר של כ-10 מטרים. אם אתם מחפשים טיול חוצה מעיינות ברמת הגולן לחצו כאן. וויז: עין מוקש.

ממשיכים בנסיעה דרומה כ 3.8 ק”מ לשתי נקודות מעניינות – חוות הרוח בהר בני רסן וממול להר תמצאו את מעיין עין טורבינה או בשמו הנוסף בריכת הצ’רקסים. בגובה של 1,702 תוכלו להגיע הכי קרוב שתרצו אל הטורבינות שנמצאות על הר בני סרן שהוא למעשה הר געש רדום ברכס בשנית. ממול להר בני סרן תמצאו את עין טורבינה שהיא בריכת מים מלבנית ויפה הבנויה מאבני בזלת שחורות. וויז: חוות הרוח תל עסניה. וויז: לעין טורבינה לחץ כאן.

ממשיכים בנסיעה דרומה כ 2.2 ונגיע אל אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז – במלחמת יום הכיפור ב 10/10/73 חיילי הנגמ”ש שהגיעו לחניון לילה חיפשו מנוחה בצל התאנה וגם אכלו מפירותיה, כשלפתע נשמע מטח ארטילרי כבד ויושבי הנגמ”ש נפגעו מפגיעה ישירה. ברצפת תא הלוחמים נפער בור בו נשתל לאחר המלחמה עץ הארז שנמצא כאן עד היום. וויז: אנדרטת “ארז השמונה” גדוד סיור 134. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

ממשיכים בנסיעה דרומה כ 14.8 ונגיע אל צומת הג’יפ ותל פארס – וכאן יש מראות שאפשר לראות אך ורק ברמת הגולן – ג’יפ סורי תלוי על עמוד חשמל. חיילי מילואים של גדוד המרגמות 336 שהגיעו לכאן לאחר מלחמת ששת הימים תלו את הג’יפ כמעין אנדרטה. בחנוכה 1967 נתלה הג’יפ ללא עזרה של מנוף ומתחתיו החיילים הדליקו את הנר השמיני של חנוכה. הג’יפ תלוי במקום עד היום כשברקע שלו פרוס מולנו תל פארס שהוא מאוד בולט באיזור הזה בגלל צורתו המיוחדת. מדובר על תל געשי כבוי שנמצא 930 מטר מעל פני הים וכ 200 מטר מעל סביבתו. לאחר מלחמת ששת הימים החלה כאן בניית מחצבת טוף שאפשר לראות עד היום את הפעילות שלה בנגיסת חלק מההר. וויז לג’יפ התלוי לחץ כאן.

ממשיכים בנסיעה מעט דרומה לבריכת ג’וחדר וחאן אורחה – מכביש 98 נפנה שמאלה אל כביש עפר שיוביל אותנו אל הבריכה. חשוב לציין שלאחר הגשמים הדרך יכולה להיות בוצית ולא עבירה לכל רכב. בריכת ג’וחדר או בריכת אורחה בשמה הנוסף היא בריכה מרובעת שאוגרת את מי המעיינות עין אום א-שרשיח שנובעים למרגלות גבעת אורחה. למעשה מדובר על עוד אחת מבין עשרות בריכות קצינים סורים שיש כאן ברמת הגולן. סביב הבריכה יש ספסלי פיקניק ואנדרטה לזכרו של רזיאל נגר שנהרג בטיול ברמת הגולן וחבריו מתחזקים את מקום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה הלחץ כאן.

ממשיכים בנסיעה דרומה לכיוון היעד הבא תל א סאקי – תל סאקי שברמת הגולן הוא מקום בעל משמעות חשובה מאוד בהיסטוריה של מדינת ישראל. התל הוא אחד המקומות האסטרטגיים שהיו למדינה במלחמת יום כיפור, והיום מאוד מעניין להגיע אליו על מנת להתרשם ממה שנשאר כאן מאותה התקופה. אנדרטה מרשימה לזכר הלוחמים, בונקר גדול אליו תוכלו להיכנס ולהרגיש קפיצה אל העבר, טנקים ישנים שמונחים כאן עד היום וגם תוכלו לצפות על נופי הגולן המרהיבים שנצפים מכאן.  למידע מלא על המקום לחץ כאן. וויז: תל א-סאקי

ממשיכים בנסיעה דרומה לצומת חספין – נקודה מספר 6 בשביל אלי כהן המורכב מ 8 נקודות הנצחה במקומות שונים לאורך רמת הגולן. כמאה מטרים צפונית לכניסה לישוב חיספין נוכל להבחין בצד שמאל בסלע שעליו מצוין כי כאן אלי כהן נסע בין מחנות הצבא הסורים. הסלע נמצא בנקודה זו כיוון שכאן יש שרידים של הכביש הסורי הישן שחיבר בין קונטרה לאל חמה. לפירוט מלא על כל הנקודות של שביל אלי כהן לחץ כאן.

ממשיכים בנסיעה דרומה לנקודה הבאה שלנו לשמורת אחו נוב – אם אתם מגיעים לכאן בתקופת החורף שלאחר הגשמים תוכלו למצוא פריחה מרשימה של נרקיסים וגם את אירוס הביצות. בנוסף יש כאן פריחה מגוונת וצבעונית של שלל פרחים במסלול השמורה. וויז: אחו נוב.

ממשיכים דרומה בנסיעה 5.3 ק”מ לצומת אלי עד – זו נקודה מספר 5 בחלק משביל אלי כהן המורכב מ 8 נקודות הנצחה לאורך רמת הגולן. המושב אלי עד קרוי על שמו של המרגל אלי כהן. בצומת הכניסה למושב בחיבור עם כביש 98 נראה בצד שמאל שלנו תחנת אוטובוס ובה נוכל למצוא את גזר דינו של אלי כהן חרוט על אבן. האבן נמצאת בסמוך למחנה אל על שהיה בשימוש כוחות הצבא הסורים. במקום יש עמדת מסבירן קולי שמתארת איך אלי כהן נתפס ונתלה בשנת 1965. לפירוט מלא על כל הנקודות של שביל אלי כהן לחץ כאן.

ממשיכים דרומה כ 5.1 ק”מ לכפר ועין פיק – כפר סורי נטוש, מרפסת תצפית עם נוף עוצר נשימה של הכנרת, נחל עין גב, סוסיתא ועל יישובי רמת הגולן שמסביב. מכאן תוכלו לרדת במדרגות חצובות בסלע שיובילו אתכם ישר למעיין והנקבה של עין פיק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן. וויז: עין פיק.

ממשיכים דרומה כ 4.6 ק”מ אל תצפית מצפה לשלום – יש המון נקודות תצפית בדרום רמת הגולן, אבל רק אחת מהן נמצאת בדיוק באמצע וממנה ניתן לראות את הכנרת במלואה פרוסה מול עינינו. נקודת תצפית מדהימה ומסודרת, ממנה אפשר לראות גם את הרי הגליל והרי צפת. בימים עם ראות טובה אפשר לראות גם את פסגת הר התבור ואת עמק הירדן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן. וויז: מצפה השלום.

ממשיכים דרומית כ 7.7 ק”מ ליער מבוא חמה – בשטח יער מבוא חמה נמצאו שרידי כפר סורי עתיק הידוע בשם תאופיק ומכאן גם שמו השני של המעיין “עין תאופיק”. בעבר המקום הזה שימש שמרכז מסחרי חשוב מאחר וסחורות היו עוברות במקום הזה כשעשו את דרכן מנמל עכו לדמשק. ניתן לעשות טיול רגלי במסלול מסודר עד לחורבת הכפר תאופיק וממנו יש גם תצפית יפהפייה אל הכנרת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן. וויז: יער מבוא חמה.

ממשיכים הלאה עם הכביש היורד דרומה. זה החלק היפה ביותר של כביש 98 עם נוף עוצר נשימה אל הרי הירדן, הירמוך וכמובן הגולן. בסיום הירידות תוכלו לעצור בתצפית גשר אל חמה – גשר אל חמה נבנה בתקופה העות’מאנית מעל לנחל הירמוך. ב 16/06/1946 הוציא הפלמ”ח את מבצע מרכולת שמוכר יותר בשם ליל הגשרים שבו פוצצו 10 גשרים במחאה על המשטר הבריטי. אחד הגשרים הוא גשר אל חמה ולמעשה הוא הגשר היחיד שנשאר עומד היום כשחלקו חסר, בדיוק כפי שנשאר מיום הפיצוץ. בשנת 2016 נבנה מצפה גשר “אל חמה” ומכאן ניתן לראות את הגשר בצורה ברורה.

ממשיכים ממש מעט אחרי המצפה לכיוון דרומה עד שמגיעים אל נקודה מספר 2 בשביל אלי כהן –  בנקודה הזו מבנה שבו ניתן לראות את אישורי המעבר של אלי כהן חקוקים על לוחיות ברזל. כאן הייתה ממוקמת עמדת שמירה סורית שנתנה אפשרות להיכנס רק למי שהיה לו אישורי כניסה לאזור הזה, שהיה נחשב אז לשטח צבאי סגור. לפירוט מלא על כל הנקודות של שביל אלי כהן לחץ כאן.

בסיום הירידות נוכל לבחור אם לפנות שמאלה או ימינה. אם נבחר שמאלה נוכל להגיע אל חמת גדר ואל עין ג’ונסלמידע מלא על עין ג’ונס לחץ כאן.  אם נבחר לפנות ימינה הכביש יקח אותנו עד לצומת מעגן שכאן אנחנו מסיימים את הנסיעה בכביש 98. 

אז כמו שאמרנו, איזור רמת הגולן הוא אחד האיזורים המעניינים ומלאים בנקודות עניין ומקומות לטיולים. ובנוסף לכל מה שנכתב כאן, יש עוד המון מה לראות מחוץ לכביש. במידה ותרצו “לסטות” מהכביש וליהנות משאר נקודות העניין לחצו כאן – למקומות נוספים ברמת הגולן לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.

מצפה יפתח
לטיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
לטיולים במרכז
טיול מעגלי בסטף למשפחות
לטיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
לטיולים בדרום
מצפה יפתח
לטיולים בצפון
יער האילנות – גן בוטני יערני (ארבורטום) ומרכז מבקרים
לטיולים במרכז
טיול מעגלי בסטף למשפחות
לטיולים בירושלים
מצפה דור נחל צין מדרשת בן גוריון
לטיולים בדרום
דרך נוף יערות ציפורי – דרך נוף יער קרית אתא
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי בצפון
גן לאומי הר הרוח ודרך נוף נחל יתלה
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי במרכז
דרום אדום יער שוקדה
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי בדרום
חמת גדר
10 מעיינות חמים בישראל טיול חם לחורף
דרך נוף יערות ציפורי – דרך נוף יער קרית אתא
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי בצפון
גן לאומי הר הרוח ודרך נוף נחל יתלה
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי במרכז
דרום אדום יער שוקדה
6 המקומות המומלצים לפיקניק משפחתי בדרום
חמת גדר
10 מעיינות חמים בישראל טיול חם לחורף
אנדרטת עוצבת סער – חטיבה 7
טנקים, מטוסים ואוניות - אטרקציה לילדים
טיילת עמי - טיילת הירדן
המלצות לטיולים עם עגלות בישראל
דרך נוף הגלבוע - כתף שאול וחוות הרוח
16 תצפיות עוצרות נשימה בצפון הארץ
פארק תמנע
רוד טריפ בארץ טיולים מובנים
אנדרטת עוצבת סער – חטיבה 7
טנקים, מטוסים ואוניות - אטרקציה לילדים
טיילת עמי - טיילת הירדן
המלצות לטיולים עם עגלות בישראל
דרך נוף הגלבוע - כתף שאול וחוות הרוח
16 תצפיות עוצרות נשימה בצפון הארץ
פארק תמנע
רוד טריפ בארץ טיולים מובנים