Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עין ג'ונס - המעיין החם והמרחצאות הרומיים

מעיין עין ג’ונס הוא מקום מפתיע במיוחד במיקום לא צפוי. בעין ג’ונס תגלו בריכת בטון גדולה, תחת כיפת השמיים, אליה זורמים מים חמים שיוצרים כאן מראה ייחודי ומאוד לא שגרתי. בנוסף, ביקור במקום חושף גם את ההיסטוריה המרתקת שיש לאזור הזה, ואתם מוזמנים להפעיל את הדמיון כדי לנסות לראות מה היה פה פעם, במקום הזה, שהיום הוא אוסף של שרידי עתיקות מרשימים. מעיין עין ג’ונס אלו מעיינות חמים ליד חמת גדר.

עין ג’ונס מעיין חם והוא למעשה החצר האחורית של מרחצאות חמת גדר המפורסמים בגלל זה הרבה מהאנשים מחשיבים את המקום וקוראים לו: חמת גדר עין ג’ונס. כאן, מאחורי ההמונים ובמקום פחות צפוי, נמצאת בריכת בטון ששטחה כ-32 מ”ר שלתוכה נובעים מים חמים עשירים בגופרית, מגנזיום וסידן. טמפרטורת המים בבריכה נעה בין 40-45 מעלות. המעיין הוא חלק ממערכת נביעות שהתגלו כאן כתוצאה מהשבר סורי אפריקאי, וחלק מהמים שכאן נשאבים אל אתר חמת גדר הצמוד. חשוב לציין שהמעיין נמצא בסמוך לגבול ישראל ירדן ובסמוך לבסיס צבאי, ולא תמיד מתאפשר להתקרב למקום בשל בעיות ביטחוניות. שימו לב: הביקור במקום והרחצה באחריות המטייל בלבד!

בריכת עין ג’ונס היא שריד של חמאם מפואר ששימש כאן בעבר רוחצים רבים בתקופות שונות. כשתגיעו אל בריכת הבטון, לא תוכלו להתעלם מהמראה של המים החמים הזורמים ישירות אל המבנה הסגור, אך ללא גג, תחת כיפת השמיים. את האדים שעולים מהמים, לא ניתן לפספס, והם מרמזים על הטמפרטורה הגבוהה של המים שזורמים לכאן. שימו לב כי יש לא מעט מבקרים המגיעים לכאן בלילה, עין ג’ונס בלילה זאת חוויה משוגעת לחלוטין. עין ג’ונס טמפטורה של למעלה מ 40 מעלות.

בנוסף לבריכה החמה המיוחדת, בעין ג’ונס יש עולם שלם של מבנים עתיקים ומרשימים שתוכלו להגיע אליהם במרחק הליכה קצר מהבריכה. מאחורי המעיין תוכלו לצאת למסע חזרה בזמן – עצי פיקוס ענקיים, שרידי גישרונים והמון צמחיה ירוקה בין מבנים נטושים ששימשו בעבר ככפר נופש. אם תמשיכו בשביל העובר בין הבתים הנטושים תוכלו להגיע אל אתר עתיקות מרשים של מרחצאות רומיים. האתר הוקם במאה ה 3 לספירה על ידי הרומים – יש כאן שרידי אולמות, מבני קשתות מפוארים, שערים גדולים, רצפות פסיפס ועוד. נכון לדצמבר 2020 רשות העתיקות סגרה את הגישה אל אזור העתיקות וניתן לצפות בהם מבחוץ בלבד.

השם המקורי של המקום הוא “עין ריח”, ויש גם שלט בצמוד לאחת הדלתות כאן. השם הזה הוא על שם הכפר הירדני שנמצא ממול “אל ריח” שפרושו בעברית מקור הריח. זאת בשל הריח החזק של הגופרית שהיה מגיע אל הכפר. משנת 1917 ועד לקום המדינה שלטו כאן הבריטים, יחד עם הבריטים עבד חוקר פרטי בשם ג’ונס. על פי הסיפור הוא זה שמצא את המעיין הנובע ובכך המקום קיבל את שמו – עין ג’ונס. יש הטוענים כי כאן הייתה בריכת הקצינים חמת גדר כאשר הסורים שלטו באיזור.

אחד הדברים הבולטים באזור עין גונס הוא עניין הניקיון, או למעשה החוסר שבו. הכניסה אל עין ג’ונס היא ללא עלות, והמקום מאוד אוטנתי ללא הרבה התערבות יד אדם, ובכך גם היופי שלו. יחד עם זאת, המוני מטיילים שפוקדים את המקום במהלך שעות היום וגם בשעות הלילה משאירים אחריהם לא מעט זבל. אנא מכם – אם אתם מבקרים כאן, קחו את הזבל איתכם או זרקו אותו למכולה הגדולה שממוקמת ממש בכניסה למעיין. 

איך מגיעים לעין ג’ונס? כדי להגיע שימו בוויז: “חמד גדר” תגיעו אל החניה הראשית של חמת גדר, שם תמשיכו אל החניה הפנימית (בצד שמאל) ותראו מספר שולחנות פיקניק. תחנו כאן את הרכב, תעברו רגלית דרך “מערה” קצרה של קנה סוף ותגיעו אל הכביש הצמוד לגדר המערכת – הגבול עם ירדן. מכאן יש לפנות ימינה וללכת במקביל לגדר ולעבור את הבסיס. במרחק של מספר דקות הליכה תגיעו אל הבריכה החמה. לבאים עם ילדים חשוב לציין –  המקום הוא לא אתר מסודר, הנביעה כאן נמצאת בתוך מבנה נטוש ושבור בחלקו. בנוסף, טמפרטורת המים גבוהה מאוד. 

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

טיול לאורך כביש 98 – כביש חוצה רמת הגולן – כביש 98 חוצה רמת הגולן מספק לנו לא מעט נקודות עניין: מסלולי הליכה, מעיינות, תצפיות, אטרקציות, מורשת קרב וארכיאולוגיה רבת שנים… למידע מלא על הטיול לחצו כאן.

יער מבוא חמה ועין תאופיק (עין עקוב) – יער מבוא חמה נמצא בדרום רמת הגולן, הוא משתרע על שטח שגודלו כ-1,200 דונם ומהווה כיום חלק משביל הגולן. . היער הוקם על ידי קק”ל בתחילת שנות ה-70. למידע מלא לחצו כאן. 

טיילת מצוקי האון – בגובה של 500 מטרים מעל פני הים עוברת טיילת הליכה נגישה לחלוטין שעוברת בין מצפה שלום ועד למבוא חמה וממנה תצפיות יפהפהיות לעבר נופי הכנרת, הגליל התחתון ועמק הירדן – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מג’רסה – השמורה הכי מגניבה שיש לימי הקיץ החמים גם שמורה זו שייכת לרשות הטבע והגנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

טיול מעיינות בדרום רמת הגולן – לשמחתנו רמת הגולן שופעת במעיינות מלאים כל ימות השנה. כאן תוכלו למצוא את המסלול המלא לבקר בכל המעיינות האלו. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע גמלא – בואו לראות את המפל הגבוה ביותר בישראל לצד נופים עוצרי נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק קצרין – בסמוך לקצרין ישנו פארק שבשבנים האחרונות קיבל שדרוג מומלץ לבקש לצורך פיקניק או טיולים קצרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין קשתות – אתר היסטורי שחובה על כל אחד מאיתנו לבקר בו לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שביל אלי כהן – שביל שהוקם לזכרו של גיבור ישראל אלי כהן. למידע מלא על השביל ודרכי הגעה לחצו כאן.

מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית בצמח – התחנה החשובה ביותר מבין תחנות שהיו בתוואי “רכבת העמק” מהתקופה העות’מנית היא התחנה בצמח. מרחקה הוא 85 ק”מ מחיפה ומכאן היה ניתן להגיע עד לדמשק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

ג’ונגל של כייף – לא רק מדובר על מקום כייפי עם המון חיות שמיד נפרט עליהן, מדובר על מקום שהוא אטרקציה מושלמת לכל ילד ומשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי חמת טבריה– גן לאומי חמת טבריה הוא בעינינו הפתעה גדולה. מדובר באחד הפארקים הפחות מוכרים של רשות הטבע והגנים ולמרות זאת הוא אחד המקומות המושלמים לבילוי עם הילדים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

יער שוויץ– את הטיול שלנו ליער שוויץ עשינו כאשר חיפשנו מקום נגיש כדי שנוכל לטייל עם עגלה. לשמחתנו קרן קיימת לישראל מפתיעה אותנו כל פעם מחדש בהנגשת הפארקים והיערות וכך גם ביער שוויץ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.