Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל הגולן - מקטע מספר 8 - מחושניה לאום אל דנניר

מקטע מספר 8 של שביל הגולן מתחיל בתל חושניה שם יש את שרידי הכפר חושניה ושרידי מסגד חושניה, כל אלו הם שרידים לכפר הצ’רקסי שהיה כאן עד מלחמת ששת הימים. השביל ממשיך דרך שמורת עינות פחם, כאן תפגשו זרימות של הנביעות הנובעות כאן ואם תבואו בתקופת האביב הזרימות יהיו חזקות עוד יותר. משם ממשיכים אל שרידי הכפר פרג’ כפר סורי נטוש ולצידו בתים מהתקופה הבינזטית. בסופו של דבר המסלול מסתיים בחורשת האקליפטוסים של אום אל דנניר. מה תראו במהלך המסלול?

שביל הגולן - מקטע מספר 8 - מחושניה לאום אל דנניר

חורבת חושניה

עד למלחמת ששת הימים היה במרכז רמת הגולן כפר צ’רקסי בשם חושניה. הצ’רקסים הגיעו לכאן במאה ה 19 בזמן שהאימפריה העותמאנית שלטה כאן. הכפר היה יושב על ציר בין דמשק לים התיכון וממש כאן התקיים חאן דרכים מהמאה ה 8 לספירה שאת שרידיו ניתן לראות עד היום על גבי תל חושנייה. הממצאים שאותרו כאן מראים כי טרם הקמת הכפר התקיימה כאן התיישבות יהודית מתקופת התלמוד והמשנה. בנוסף בסמוך לתל עדיין עומד לו מסגד חושנייה. למידע מפורט על המקום לחצו כאן.

עיינות פחם

עיינות פחם היא שמורת טבע. עיינות פחם הם חלק מיובליו של נחל גמלא. לא משנה מתי תעברו כאן תוכלו לראות זרימה של מים מהנביעות שכאן. תוכלו למצוא כאן מקום תחת הצל לצד המים הזורמים לצורך הפסקה עד להמשך הדרך.

תל ומסגד חושניה

חורבת פרג’ ומעבר ציר הנפט

כאן תוכלו לפגוש את שרידיו של הכפר הסורי פרג’, הוא מבין הכפרים העתיקים שיש כאן באיזור. בסמוך לכאן יש את שמורת טבע ברכת פאג’ שאם תבואו בתקופת האביב תוכלו לראות כאן אלפי נוריות בתוך בריכת החורף. ציר הנפט הוא כביש שאורכו 47 ק”מ שחוצה את רמת הגולן לכל אורכה. הוא מתחיל ליד הבניאס/שניר ומסתיים סמוך לתל פארס בדרום הגולן. שמו של הכביש ניתן לו כיוון שכאן העבירו קו צינור נפט מערב הסעודית ועד צידון בלבנון – צינור הנפט הטראנס ערבי. הצינור היה פעיל בין השנים 1950-1976 והוחלט להפסיק להשתמש בו בגלל דליפות נפט ונזקים קשים לסביבה. כיום הצינור הזה משמש להעברת מים מקידוחים ארטזיים שונית ושמיר.

אום אל דנניר

אום אל דנניר הוא אתר ארכיאולוגי שאותרו בו שרידי קרמיקה מתקופת הברונזה וגם קברים מהתקופה הרומית. עד מלחמת ששת הימים היה כאן כפר פעיל. לא רחוק מכאן לכיוון סוף מקטע מספר 8 תמצאו את בריכת נעמי שמקבלת את מימיה מהנביעה עין דנניר הסמוכה.

למי שצולח את שביל הגולן ללא לינה:

  • את הרכב הראשון תוכלו להחנות על פי הוויז: תל חושניה.
  • את הרכב השני תוכלו להחנות על תוואי ציר הנפט, לנקודת וויז לחצו כאן.

מקומות לינה וקמפינג:

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.