Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנדרטת הזיכרון בתל סאקי – מלחמת יום הכיפורים

תל סאקי שברמת הגולן הוא מקום בעל משמעות חשובה מאוד בהיסטוריה של מדינת ישראל. התל הוא אחד המקומות האסטרטגיים שהיו למדינה במלחמת יום כיפור, והיום מאוד מעניין להגיע אליו על מנת להתרשם ממה שנשאר כאן מאותה התקופה. אנדרטה מרשימה לזכר הלוחמים, בונקר גדול אליו תוכלו להיכנס ולהרגיש קפיצה אל העבר, טנקים ישנים שמונחים כאן עד היום וגם תוכלו לצפות על נופי הגולן המרהיבים שנצפים מכאן. 

למבקרים יש אפשרות להיכנס אל תוך הבונקר החדש שהוקם לאחר המלחמה – מומלץ להביא אתכם פנס כי הבונקר גדול ובפנים מאוד חשוך. מסביב יש מספר טנקים שהילדים מאוד נהנים לטפס עליהם.  שימו לב שעדין יש סביב התל שדות מוקשים ולכן אין לצאת מהשבילים המסומנים. בנוסף ניתן לעלות עד לגג הבונקר ומשם לראות את המחילות. מפסגת התל, בגובה של כ-500 מטר מעל פני הים, נשקף הנוף היפהפה של איזור דרום רמת הגולן, סוריה ובימים יפים אפשר לראות גם את החרמון. תל סאקי או בשמו הנוסף תל א סאקי הפך להיות אתר מורשת קרב.

קצת על הסיפור של המקום: בצהרי יום הכיפורים, בשנת 1973 ב 6 לאוקטובר, תל סאקי אוייש על ידי חטיבה 35 מגדודי הנח”ל. הכוח בפיקודו של סגן מנחם אנסבכר מנה חמישה לוחמים ונהג נגמ”ש. באותו היום הייתה פקודה על כך ש”יום קרב” הולך לעבור על כוחתינו בצפון ולשם כך תפקיד הכוח היה לצפות מזרחה ולנסות לאתר ירי ארטילרי סורי. בשעה 14:00 בדיוק החלה אש ארטילרית סורית כבדה על התל ועל כל סביבתו.

בהמשך היום לקראת שעות הלילה הגיעו אל התל שישה טנקים משתי פלוגות של חטיבות השריון 7 ו- 188. יחד עם החיילים שהיו על התל כותר התל על ידי הכוחות הסורים. בקרב שכלל ניסיון היחלצות מהתל של חלק מכוח הטנקים ושני ניסיונות חילוץ של כוחות מגדוד 50 שכשלו, הצליחו 26 לוחמים לשרוד על התל עד צהרי יום ה 8 באוקטובר. בקרוב אל תל סאקי וסביבתו נפלו 32 לוחמים מגדוד 50 של חטיבה 35, מגדוד 82 של חטיבה 7 ומגדוד 74 של חטיבה 188.

לאחר מלחמת יום הכיפור הבונקר המקורי נהרס ובמקומו הוקם על ראש התל מוצב הכולל גם בונקר לוחמים וגם תעלות על ראש התל. בשנת 2012 נחנכה בתל אנדרטת זיכרון לנופלים בקרבות על תל סאקי בה יש תמונות של 32 הלוחמים בנפלו בתל. היום אפשר לראות על התל חלק מהבונקר המקורי ולידו שילוט המסביר: בבונקר שהו 28 לוחמים מכוח הנח”ל המוצנח והשריון חלקם פצועים והרוגים.

לבונקר הזה הושלכו רימונים, נורו יריות ושוגרו פצצות RPG. הבונקר שהוצב בראש התל לא היה תת קרקעי, לבונקר הובילו 2 מחילות. מכאן יצא רב”ט יצחק נגרקר להודיע לסורים ש “כולם הרוגים” וכך הציל את חיי הנותרים בבונקר. מי שראה את הסדרה “שעת נעילה” יוכל לזהות את הקשר לסצנה בה אביב אלוש יוצא מהבונקר כדי להציל את חבריו. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז “תל סאקי”. התל נמצא על כביש 98 בצד המזרחי ביותר בדרום רמת הגולן, כ 4.3 ק”מ מצומת חיספין. 

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

הר בנטל ושוקו בבית קפה קופי ענן – מבין הנקודות שאסור לפספס ברמת הגולן, נקודת תצפית על כל צפון רמת הגולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הג’ובה הגדולה ביער אודם – תופעת טבע מדהימה – מכתש ענק עם מסלול הליכה נגיש סביבו עם שלטי הסבר על המקום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

טיול מעיינות בדרום רמת הגולן – לשמחתנו רמת הגולן שופעת במעיינות מלאים כל ימות השנה. כאן תוכלו למצוא את המסלול המלא לבקר בכל המעיינות האלו. למידע מלא לחץ כאן.

שמורת הטבע גמלא – בואו לראות את המפל הגבוה ביותר בישראל לצד נופים עוצרי נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק קצרין – בסמוך לקצרין ישנו פארק שבשבנים האחרונות קיבל שדרוג מומלץ לבקש לצורך פיקניק או טיולים קצרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קשתות – אתר היסטורי שחובה על כל אחד מאיתנו לבקר בו לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל אלי כהן – שביל שהוקם לזכרו של גיבור ישראל אלי כהן. למידע מלא על השביל ודרכי הגעה לחץ כאן

אתר הפלאומגנטיזם ברמת הגולן – כשהמצפן מאבד את הצפון – נקודת עניין שנמצאת בין מאגר עורבים למרום גולן שנקראת פלאומגנטיזם היא תופעה מעניינת. בואו לבקר ב – אתר הפלאומגנטיזם ברמת הגולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.