Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הטנק הסורי ההפוך בבניאס

נחל החרמון, המוכר גם בשמו הבניאס, הוא אחד הנחלים המפורסמים ביותר בישראל ולאורכו יש מסלולי טיול רבים ופינות ישיבה קסומות לצד המים. מסלול הטנק הסורי ההפוך הוא אחד המקומות הפחות מוכרים של נחל הבניאס אך הוא גם מבין המיוחדים שיש בו. מסלול הליכה קצר יפגיש אתכם בצורה מרשימה עם הטבע לצד פיסת היסטוריה משמעותית שהפכה לאטרקציה. באמצע טבע יפהפה, ממש על גדות הנחל הזורם, אתם תפגשו את הטנק הסורי ההפוך והמרשים בגודלו שמונח שם כבר עשרות שנים. ותכף נסביר גם איך זה קרה.

את המסלול מתחילים מבית העלמין של קיבוץ שניר מעט לפני הכניסה לקיבוץ. מסלול ההליכה הוא ברמת הליכה סבירה וכל משפחה שמורגלת בטיולים תצלח אותו בקלות. המסלול בנוי בצורה כזו שבה יורדים אל הנחל עד למפגש עם הטנק הסורי, וכשתרצו לחזור תעלו חזרה כדי להגיע אל הנקודה ממנה התחלתם. כשתגיעו אל ערוץ הנחל תגלו נוף טבע פראי מושלם והמון צל. לטעמנו מדובר באחד המקומות המיוחדים והיפים בארץ. מטיילים רבים מגיעים לכאן על מנת להשתכשך במי הבניאס הקרים ולהנות מהמראה הסוריאליסטי של הטנק ההפוך על ערוץ הנחל. שימו לב כי הזרם כאן חזק מאוד ולכן הכניסה למים אסורה – שמרו על הילדים!

ההליכה במסלול היא די פשוטה ואורכה עד לטנק ולנחל הוא כ-15-20 דקות, תלוי גם בקצב שלכם. את ההליכה תתחילו בכיוון המסלול הירוק ולאחר מכן בעקבות הסימון השחור. את הטיול מתחילים בשביל רחב שילך ויעשה צר כך שיש לשמור על הילדים בחלקים מסויימים. החזרה כפי שאמרנו היא באותה הדרך, בעליה. לאורך המסלול עצרו מדי פעם והביטו לצדדים כדי שתוכלו להתרשם מהנוף היפהפה שיש סביבכם. חדי העין שביניכם יוכלו להבחין במפל שיופיע ממולכם באמצע המסלול. כבר לאחר 5 דקות במסלול תוכלו לשמוע את צליל המים שזורמים בנחל בעוצמה מרשימה. בסיום הירידה תגלו מולכם נוף מושלם ופראי של הטבע במיטבו וכמובן תפגשו את הטנק הסורי ההפוך. באמת שמדובר באחד הנופים היפים בארץ.

“אז איך הטנק הסורי הגיע לכאן ולמה הוא הפוך?” אז בואו נעשה קצת סדר בהיסטורית המקום: השנה היא שנת 1967, תקופת מלחמת ששת הימים. בזמן המלחמה הסורים ניסו לכבוש את אזור דן ושניר אך לאחר לחימה קשה הטנקים ברחו. יש האומרים שטנק אחד שאיבד שליטה נסע אחורנית ומצא את עצמו מתהפך ונופל הישר אל ערוץ הנחל. גרסה אחרת מספרת שהטנק עמד בקצה המצוק שהתפרק ולכן התדרדר ונפל. הטנק אותר רק לאחר מלחמת ששת הימים ולמעשה נשאר שם עד היום.

על מנת להגיע אל המסלול עליכם להיכנס אל קיבוץ שניר שבגליל העליון ולנסוע לכיוון בית הקברות של הקיבוץ, משם המסלול מתחיל. כאן נחנה את הרכב, נחצה את שער הברזל ונרד לכיוון ערוץ נחל הבניאס בסימון שבילים ירוק. נמשיך את הירידה עד שנגיע אל צומת דרכים ובה יש שלט המציג לנו פניה ימינה אל שאר ישוב או פניה שמאלה אל הטנק הסורי. אנחנו נפנה שמאלה לכיוון הטנק במסלול מסומן שחור. במידה ותרצו תוכלו לעשות את המסלול המלא עד לשאר ישוב שאורכו 4.5 ק”מ לצד המים הזורמים – כדי לעשת את המסלול הארוך יש צורך להקפיץ רכבים לסוף המסלול לקמפינג הבניאס שם מסתיים המסלול בתוך שאר ישוב. למידע מלא על המסלול לחצו כאן.

מה חשוב לדעת? כפי שכבר ציינו, המסלול אינו נגיש וחלקו במסלול צר שבו חשוב לשמור על הקטנים. לאחר הגשמים המסלול הוא בוצי ומחליק ולכן הירידה בו מסוכנת ואינה מומלצת. חלק משמעותי מהמסלול הוא חשוף לשמש. ועוד המלצה אישית – לפני שאתם מתחילים את העלייה, תירטבו 🙂

יש עוד הרבה מקומות לטיול או שכשוך בבניאס המופלא, הנה כמה מהן:

מעיינות הבניאס – שמורת הטבע של רשות הטבע והגנים בה יש גם עתיקות ומסלול הליכה מקסים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל חרמון עליון ממתחם המעיינות ועד למפל הבניאס – מסלול מפתיע שמתאים לכל המפחה, עובר לצד נופי נחל חרמון. למידע מלא על המקום ודרגע הגעה לחץ כאן.

השביל התלוי ומפל הבניאס – המשך שמורת הטבע של הבניאס הכוללת את הגשר התלוי שעובר מעל תוואי הנחל ואת מפל הבניאס המפורסם – למידע מלא על המסלול ודרכי הגעה לחץ כאן.

הטנק הסורי ההפוך – מסלול הליכה יחסית קצר אל חלקו התיכון של נחל חרמון הבניאס, כאן תפגשו את הטנק הסורי ההפוך שנמצא כאן עוד ממלחמת ששת הימים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

המסלול הארוך משניר לשאר ישובבין קיבוץ שניר לשאר ישוב זורם לו נחל חרמון המוכר גם בשם הבניאס וזהו חלקו התיכון. כאן ישנו מסלול עוצר נשימה שעובר לצד הנחל הזורם, בתוך קניון מתפתל בין אבני הבזלת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נקודת מים בשאר ישוב סוף מסלול ארוך-  נקודת הסיום של המסלול הארוך מקיבוץ שניר או סתם נקודת מים נהדרת לצינון ביום חם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חורשת הנופלים – מקום בילוי בטבע עם גישה נוחה למים והמון מקום ישיבה והרבה צל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל חרמון תחתון – נבי יהודה – באזור הזה תוכלו להגיע לכמה נקודות קרובות למים ולהנות משכשוך יש 3 כניסות שונות שיובילו אתכם היישר אל המים הקרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חניון האקליפטוס – מחניון האקליפטוסים ניתן לצאת למסלול הליכה, אופניים, מסלול רטוב במים או סתם למצוא איזו פינת חמד ולשבת ליד הנחל הזורם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מפת נחל חרמון - הבניאס

באופן כללי, מדובר באזור שהוא אחד היפים והמומלצים לטיולים בכל הארץ. אז אם אתם כבר פה, הנה רעיונות למקומות נוספים שיש באזור המדהים הזה:

  1. שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים – למידע מלא לחץ כאן
  2. אגמון החולה של קרן קיימת לישראל – למידע מלא לחץ כאן.
  3. שמורת נחל עיון מפל התנור – למידע מלא לחץ כאן.
  4. שמורת הטבע נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן.
  5. שמורת הטבע תל דן – למידע מלא לחץ כאן.
  6. אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב – למידע מלא לחץ כאן.
  7. מצודת נמרוד – למידע מלא לחץ כאן.
  8. תצפית מפל סער – למידע מלא לחץ כאן.
  9. מסלול עין דבשה – למידע מלא לחץ כאן.
  10. מסלול עין תינה-  למידע מלא לחץ כאן.
  11. פינות ישיבה במתחם גן הצפון – נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן. 
  12. טיילת עמי – למידע מלא לחץ כאן.
  13. השביל התלוי של הבניאס – למידע מלא לחץ כאן

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.