Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחל חרמון עליון: ממתחם המעיינות למפל הבניאס

נחל חרמון, המוכר יותר בשמו הנוסף הבניאס,  זורם בכל ימות השנה. מסביב לנחל הבניאס הארוך תוכלו למצוא מספר רב של מסלולים ונקודות עניין מופלאות. אחד המסלולים היפים שעוברים לאורכו מתחיל את דרכו בשמורת הבניאס, מתחם המעיינות, ומגיע בסופו אל מפל הבניאס המרשים. המסלול היפהפה הזה יקח אתכם לטיול בין נופים קסומים של יער טחוב, פריחה עונתית, מפגש עם פטריות וצמחייה מגוונת. לצד אלו ילוו אתכם צלילי זרימת הנחל שבשיאו, אחרי ימי גשמים, זורם כאן בעוצמה רבה ומרשימה מאוד.

את הטיול מתחילים בשמורת הבניאס מתחם המעניינות שבו כבר תוכלו להתרשם מבריכות המים הרדודות והיפות ומזרימת המים שיש בהן. בכניסה אל השמורה, עוד טרם הכניסה אל המסלול, ניתן לצאת לסיור קצרצר אל שרידי המקדש של פאן. על שמו של פאן למעשה נקרא שמו של המקום – פניאס (בניאס בערבית). ומשם, נחזור למטה חזרה ונוכל להתחיל בטיול שלנו שמסומן לאורכו בסימון שבילים כחול.

אורכו של המסלול ממתחם המעיינות אל מפל הבניאס הוא כ-3 ק”מ וההליכה בו היא נוחה. יש לקחת בחשבון שהמסלול הוא מסלול קווי, ולכן הוא מצריך הקפצת רכבים לסיומו (בשמורת הבניאס: השביל התלוי). רובו של המסלול הוא מוצל ונעים. הכניסה למים אסורה בכל אזור השמורה. 

תיאור המסלול: המסלול יוצא בסימון שבילים כחול וכבר לאחר הליכה של כ 200 מטרים מתחילתו נגיע אל שרידי טחנת הקמח מטרוף. משם נפנה עם הסימון, נחצה את הגשר שעובר מעל הנחל ולאחר כ- 50 מטרים נגיע אל בריכת הקצינים המרשימה. בנקודה הזו נובע המעיין עין חילו, שסביבו בנו הסורים בריכת בטון גדולה ומרשימה שהייתה בשימושם עד מלחמת ששת הימים. מבריכת הקצינים נמשיך ונגיע אל עוד גשר מרשים שיוביל אותנו לצד המזרחי של המסלול, שם נראה את אמת המים שהובילה מים להפעלות טחנת הקמח שפעלו כאן בעבר.

נמשיך את הטיול לכיוון מצפור המפל. חשוב לציין שבשל צמחייה שהשתלטה כאן על כל האיזור קשה לראות באמת את המפל מהמצפור, אבל בהחלט שומעים את עוצמתו. את המפל נוכל לפגוש בסיום המסלול שנמצא לא רחוק מהמצפור. במהלך הטיול תיהנו מהנופים שמקיפים אתכם ועוברים בין נופי היער הקסומים, הפריחה והטחב. נסו לאתר את הפטריות הרבות שמופיעות כאן בעיקר לאחר הגשם (מראה הפטריות הוא מרשים, אך אין לגעת בהן מפאת סכנה להרעלה). 

מהמצפור נמשיך ונרד במדרגות שיובילו אותנו אל הגשר שיעביר אותנו לצד המערבי – שם נמצא מתחם המפל והשביל התלוי, וגם הרכב שלנו (במידה שהשארתם רכב אחד בסיום). מי מכם שרוצה לעשות פיקניק לאחר הטיול, יכול לבחור לעשות את זה או בספסלי הפיקניק שיש במתחם המפל או בספסלי הפיקניק שיש במתחם המעיינות. אזור הפיקניק בשמורה של מתחם המעיינות הוא גדול מאוד, יש בו יותר צל והרבה יותר שולחנות פיקניק. מי מכם שיגיע לשמורה בסתיו בסתיו יזכה למראות שלכת מרהיבים שמקשטים את החניון כולו.  

לאורך כל המסלול תוכלו לפגוש את העצים המיוחדים האופייניים לאזור הזה: דולב מזרחי שגובהו יכול להגיע עד ל 15 מטרים! העלים שלו מאוד מזכירים כף יד ובתקופת השלכת העץ הזה מספק מראות מרהיבים. בנוסף תוכלו לראות כאן ערבה מחודדת, מילה סורית, מיש דרומי וטחב, מלא מלא וטחב! בתקופת הפריחה תוכלו למצוא כאן גם את הסתווניות, הכלניות, הרקפות ושלל פטריות שצצות להן. אם תהיו ברי מזל (ובשקט) תוכלו לפגוש כאן גם את שפני הסלע. במים תראו את הדגים והחלזונות שממלאים כאן את השמורה ביופיים. כדי להגיע אל תחילת המסלול יש לרשום בוויז: נחל הבניאס מעיינות – שמורת טבע. המסלול ממתחם המעיינות אל מפל הבניאס הוא מסלול קווי ולכן הוא מצריך הקפצת רכביםכדי להחנות את הרכב השני (שיחכה לנו בסיום) יש לרשום בוויז: שמורת טבע בניאס – המפל והשביל התלוי. 

לאורכו של הבניאס המופלא יש עוד הרבה מקומות לטיול או שכשוך, הנה כמה מהן:

השביל התלוי ומפל הבניאס – שמורת הטבע, בה מסיימים את שביל המעיינות למפל. כאן תוכלו לטייל גם בשביל הגשר התלוי היפהפה שעובר מעל תוואי הנחל וצופה בסופו אל מפל הבניאס המרשים – למידע מלא על המסלול ודרכי הגעה לחצו כאן.

הטנק הסורי ההפוך – מסלול הליכה קצר יוביל אתכם אל מראה ייחודי של הטנק הסורי ההפוך שנמצא כאן עוד ממלחמת ששת הימים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול ארוך משניר לשאר ישוב – נחל חרמון, הבניאס, זורם לו בין קיבוץ שניר לשאר ישוב, ולאורכו ישנו מסלול עוצר נשימה שעובר בתוך קניון מתפתל. טיול בין אבני הבזלת ונופים קסומים לצד זרימתו של הנחל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נקודת מים בשאר ישוב, סוף המסלול הארוך-  זו גם נקודת הסיום של המסלול הארוך מקיבוץ שניר לשאר ישוב. מקום מושלם לבילוי ביום חם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל חרמון תחתון – נבי יהודה – באזור נבי יהודה תוכלו להגיע לכמה נקודות קרובות למים. 3 כניסות שונות שבהליכה קצרה, יובילו אתכם היישר אל המים הקרים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

חניון האקליפטוס – מחניון האקליפטוסים ניתן לצאת למסלולי הליכה, רכיבה על אופניים, מסלול רטוב במים או סתם למצוא איזו פינת חמד ולשבת ליד הנחל הזורם. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

מפת נחל חרמון - הבניאס

באופן כללי, מדובר באזור שהוא אחד היפים והמומלצים לטיולים בכל הארץ. אז אם אתם כבר פה, הנה רעיונות למקומות נוספים שיש באזור המדהים הזה:

שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים –מסלול מקסים ונגיש לכל המשפחה שבדרכו עוברים על גשר צף, תצפיות, פוגשים את העופות הנודדים ואת נופי עמק החולה. למידע מלא לחצו כאן

אגמון החולה של קרן קיימת לישראל – טיול בין העופות הנודדים בתקופת הנדידה עם אפשרות להשכיר כאן רכב גולף, אופניים או ליהנות מסיור מודרך בעגלת מסתור. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת נחל עיון מפל התנור – מסלול נחל עיון מאפשר לנו לפגוש את נופי השמורה שלאורכה תפגשו שלושה מפלים מרשימים שזורמים כאן לאורך כל ימי השנה למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל שניר – מבין השמורות המקסימות שיש באיזור הגליל העליון ובה נחל שזורם לאורך כל השנה לצד נופיה הקסומים של השמורה. כאן תמצאו מסלולים שונים שמתאימים לכל המשפחה ובריכות שכשוך לעונה החמה. למידע מלא לחצו כאן.

שמורת הטבע תל דן – שמורת הטבע הקסומה מאפשרת טיול במספר מסלולים, שחלקם נגישים. במהלך הטיול מספר נקודות עניין וגם בריכת שכשוך קרירה לצינון בימים החמים. למידע מלא לחצו כאן.

אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב –  לזכרם של 73 החיילים שנהרגו באסון המסוקים נבנתה אנדרטה מרשימה במיוחד בשאר ישוב שלצידו קרתה התאונה. למידע מלא לחצו כאן.

מצודת נמרוד –מסלול שיקח אתכם למסע אל העבר של האזור, למרגלות הר החרמון אל מול נופיה היפים של עמק החולה, הרי הגולן והרי הנפתלי. למידע מלא לחצו כאן.

תצפית מפל סער –לאחר הגשמים של החורף והפשרת השלגים תמצאו את המפלים של מפל סער זורמים בעוצמה. כאן תוכלו לקבל נקודת תצפית מרשימה ונוחה אל המפל הזורם בעוצמה. למידע מלא לחצו כאן.

מסלול עין דבשה  – עין דיבשה הוא מסלול מוצל, קצר שמתאים לכל המשפחה. ההליכה בו היא במים רדודים לצד פינות טבע קסומות וטחנות קמח עתיקות. למידע מלא לחצו כאן.

מסלול עין תינה–  מסלול עין תינה הוא מסלול הליכה במים זורמים בעוצמה, עם אפשרות להגיע עד לצינור העליון שמזרים לכאן את המים. למידע מלא לחצו כאן.

פינות ישיבה במתחם גן הצפון – מתחם האוכל גן הצפון שנמצא בלב כל האטרקציות נבנה בסמוך לנחל שניר החצבני. לצד המתחם תוכלו להגיע בקלות לפינות טבע מקסימות שמסתתרות כאן מאחור. למידע מלא לחצו כאן

טיילת עמי – שביל נגיש שעובר לצד זרימתו של הירדן, ובו פינות נהדרות לפיקניק עם מרחבי דשא ונופים מקסימים של עמק החולה. למידע מלא לחצו כאן.

בריכת המנחת פארק המטוס – נחל עיון – לאורך זרימתו של נחל עיון בישראל הוא יוצר לא מעט נקודות עניין, מפלים ומסלולי טיול. אחד מהמקומות האלו נמצא בבריכת המנחת פארק המטוס. למידע מלא לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.