Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסלול בחלקו התחתון של נחל חרמון (הבניאס) - שביל הצפצפות

חלקו התחתון של נחל חרמון (שמוכר יותר בשמו הנוסף – הבניאס) מלא בהמון פינות נסתרות אליהן ניתן להגיע בהליכה רגלית קצרה מהרכב. יש כאן נקודות נפלאות ופסטורליות לצד זרימת הבניאס המרשימה. והכניסה לכולן – בחינם! הפעם נמליץ על מסלול הליכה שאורכו המלא כ 5 ק”מ והוא מתחיל לצד כביש 918 וממשיך דרומה עד להגעה לשדה נחמיה וגשר יוסף. המסלול עובר בחניוני יום כמו: חניון שקד, חניון הדקל, שביל הצפצפות, חורשת הצפצפות, חניון האקליפטוס וסיום בגשר יוסף לצד תחילת שביל עמי. 

לבאים מכביש 918 מכיוון מזרח או מערב תוכלו לראות שלט המפנה אתכם לפניה לכיוון נבי יהודה. הכניסה שלנו למסלול היא בדיוק בצד השני, כאן נחנה את הרכב בזהירות, נחצה את שער החוסם כניסה לרכבים, שלט שמברך אותנו בכניסה לאיזור שמורת הטבע נחל חרמון ונתחיל לצעוד דרומה. צריך לקחת בחשבון כי רוב המסלול מוצל אך בחלקו הראשון הוא חשוף לשמש.

נתחיל לצעוד על שביל רחב ונוח כאשר זרימת נחל חרמון (הבניאס) נמצאת מימיננו, הזרימה כאן חזקה ובחלק זה אין גישה נוחה למים לכן תוכלו לצפות בזרימה מרחוק. לאחר כ 800 מטר הליכה נגיע אל שלט המברך שוב על כניסתנו לשמורה, כאן יש צומת T בה נפנה ימינה כאשר משמאלנו נראה את מטע עצי השקד המרשים. בעונת פריחתו מרהיב לראות את המטע הזה. מכאן אנו צועדים כ 800 מטרים עד להגעה לחניון הראשון – חניון שקד. יש כאן חניית רכבים מסודרת כיוון שיש אפשרות להגיע לכאן דרך השטחים החקלאים. תוכלו לרשום בוויז: חניון שקד. הוויז יוביל אתכם עד לכאן דרך כביש 918, בכניסה לשטחים חלקים בסמוך לכפר סאלד. 

חניון שקד על פניו הוא נקודת גישה יחסית לא כל כך נוחה למים אם כי לא מעט מטיילים פוקדים כאן את האיזור כי בהחלט מדובר על פינת קסם. יש כאן חבל טארזן ישירות למים העמוקים והמון צל מהעצים. למרות זאת אנו נמליץ להמשיך עם השביל כ 400 מטרים עד לחניון הבא: חניון הדקל. כאן הגישה למים הרבה יותר נוחה, יש איזור גדול בו ניתן לשבת לצד המים וגם פלגי מים קטנים אם אתם מגיעים לפה עם הקטנטנים. מכאן נמשיך לצעוד כקילומטר הליכה לצומת בה נפגוש שילוט שמוביל אותנו הישר אל עבר שביל הצפצפות וחורשת הצפצפה.

מכאן נצעד כ 600 מטרים עד להגעה לחניון האקליפטוס.חניון האקליפטוס הוא החניון המוכר ביותר מבין החניונים בחלק זה של הנחל. הוא מוכר בעיקר בגלל שייט האבובים שלא מעט מטיילים מגיעים כאן לעשות אותו. למי מכם שמחליט לצאת לאותו שייט אבובים שימו לב כי כאן בחניון האקליפטוס יש שילוט שמזהיר אתכם מפני המפל המרשים שזורם כאן בעוצמה. ישנה נקודת תצפית ישירות על המפל העוצמתי – אל תפספסו. למעשה באיזור חניון האקליפטוס יש לנו את המפגש הנחלים הראשון בין נחל חרמון לנחל דן.

למי מכם שרוצה להגיע ישירות עם הרכב עד לחניית חניון האקליפטוס יכול לעשות זאת באופן הבא: תוכלו לרשום בוויז: חניון האקליפטוסים או לנסוע על פי ההכוונה הבאה: לבאים מהצד המזרחי (כביש 918) ונוסעים בכביש 9779 לאחר 900 מטר המכניסה לכביש תראו פניה ימינה לכביש עפר עם שילוט הכוונה לחניון האקליפטוסים. לבאים מהצד המערבי (מכיוון שדה נחמיה) 1.6 קילומטר לאחר הכניסה לשדה נחמיה פנו שמאלה אל כביש עפר עם שילוט הכוונה לחניון האקליפטוסים. הנסיעה בכביש עפר עבירה לכל רכב, סעו לאט כיוון שיש כאן לפעמים בורות. הנסיעה היא 3 קילומטר עד לחניון האקליפטוסים. שימו לב – אין כניסה לחניון האקליפטוסים דרך שדה נחמיה.

מחניון האקליפטוס נמשיך לצעוד דרומה כ 700 מטרים עד למפגש הנחלים השני בין נחל חרמון ונחל קורן. עד מהרה נגיע לצד בית העלמין של קיבוץ שדה נחמיה והקיבוץ עצמו. בשלב זה נצעד לצד גדר קיבוץ שדה נחמיה כאשר היא משמאלנו ומימיננו זורם נחל חרמון. לאחר הליכה של כ 500 מטרים במהלכם נעבור לצד גשר (לא לחצות אותו) ונמשיך על השביל דרומה ועד מהרה נגיע אל מפגש הנחלים השלישי בין נחל חרמון ונחל שניר שלמעשה בשלב זה הופך לנהר הירדן.

מכאן נותר לנו לצעוד עוד כ 400 מטרים עד ליציאה אל כביש הגישה של קיבוץ שדה נחמיה. למי מכם שרוצה לסיים כאן יחנה כאן את הרכב השני, למי מכם שרוצה להמשיך עד לטיילת עמי יכול לצעוד  כ 400 מטרים על כביש הגישה, נרד במעבר התת קרקעי מתחת לכביש 9779 ונגיע למעשה לכניסה לטיילת עמי. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. כדי להגיע לסיום המסלול תוכלו ללחוץ כאן לנקודת וויז. 

יש עוד הרבה מקומות לטיול או שכשוך בבניאס המופלא, הנה כמה מהן:

מעיינות הבניאס – שמורת הטבע של רשות הטבע והגנים בה יש גם עתיקות ומסלול הליכה מקסים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל חרמון עליון ממתחם המעיינות ועד למפל הבניאס – מסלול מפתיע שמתאים לכל המפחה, עובר לצד נופי נחל חרמון. למידע מלא על המקום ודרגע הגעה לחץ כאן.

השביל התלוי ומפל הבניאס – המשך שמורת הטבע של הבניאס הכוללת את הגשר התלוי שעובר מעל תוואי הנחל ואת מפל הבניאס המפורסם – למידע מלא על המסלול ודרכי הגעה לחץ כאן.

הטנק הסורי ההפוך – מסלול הליכה יחסית קצר אל חלקו התיכון של נחל חרמון הבניאס, כאן תפגשו את הטנק הסורי ההפוך שנמצא כאן עוד ממלחמת ששת הימים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

המסלול הארוך משניר לשאר ישובבין קיבוץ שניר לשאר ישוב זורם לו נחל חרמון המוכר גם בשם הבניאס וזהו חלקו התיכון. כאן ישנו מסלול עוצר נשימה שעובר לצד הנחל הזורם, בתוך קניון מתפתל בין אבני הבזלת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נקודת מים בשאר ישוב סוף מסלול ארוך-  נקודת הסיום של המסלול הארוך מקיבוץ שניר או סתם נקודת מים נהדרת לצינון ביום חם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חורשת הנופלים – מקום בילוי בטבע עם גישה נוחה למים והמון מקום ישיבה והרבה צל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מפת נחל חרמון - הבניאס

באופן כללי, מדובר באזור שהוא אחד היפים והמומלצים לטיולים בכל הארץ. אז אם אתם כבר פה, הנה רעיונות למקומות נוספים שיש באזור המדהים הזה:

  1. חורבת עומרית – למידע מלא לחץ כאן.
  2. הטנק הסורי ההפוך בבניאס – למידע מלא לחץ כאן
  3. שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים – למידע מלא לחץ כאן
  4. אגמון החולה של קרן קיימת לישראל – למידע מלא לחץ כאן.
  5. שמורת נחל עיון מפל התנור – למידע מלא לחץ כאן.
  6. שמורת הטבע נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן.
  7. שמורת הטבע תל דן – למידע מלא לחץ כאן.
  8. אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב – למידע מלא לחץ כאן.
  9. מצודת נמרוד – למידע מלא לחץ כאן.
  10. תצפית מפל סער – למידע מלא לחץ כאן.
  11. מסלול עין דבשה – למידע מלא לחץ כאן.
  12. מסלול עין תינה-  למידע מלא לחץ כאן.
  13. פינות ישיבה במתחם גן הצפון – נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן. 
  14. טיילת עמי – למידע מלא לחץ כאן.
  15. השביל התלוי של הבניאס – למידע מלא לחץ כאן

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.