Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע המכתש הקטן

המכתש הקטן או בשמו הנוסף מכתש חצרה נמצא בנגב הצפוני והוא המזרחי מבין המכתשים שנוצרו כאן. הוא מציע מספר מסלולי הליכה ראשיים: מעלה עלי היורד מהצד הדרומי ומעלה חצרה היורד מהצד הצפוני. נחל חצרה שעל שמו קרוי גם המכתש, הוא הנחל שמרקז את כל מי השטפונות אל נחל צין שנמצא מחוץ למכתש דרך שער אשמדאי (שער השטן). המכתש הקטן הוא מכתש אירוזי משמע מכתש שנוצר בעקבות פעולת סחיפה של משקעים לאורך השנים. הוא השלישי בגודלו מבין שלושת מכתשי הנגב המרכזיים: מכתש הקטן – מכתש חצרה, המכתש הגדול (מכתש חתירה) בירוחם ו – מכתש רמון. גם כאן במכתש הקטן ישנם תצורות גיאולוגיות מדהימות! אורכו המרבי כ 8 ק”מ ורוחבו כ 6 ק”מ.

המכתש בנוי מאבן חול צבעוניים בצבעים שונים וניתן לראות את צורתו הכמעט עגולה בצורה ברורה מכל נקודת תצפית שתעמדו על שפת המכתש. שביל ישראל עובר בתוך המכתש הקטן – מקטע 30 ממצד תמר למכתש הקטן ומקטע 31 מהמכתש הקטן דרך מעלה עלי לחניון מפל אורון. המקטעים הם בדרגת קושי בינוני עד קשה והם מתאימים למטיבי לכת. הם כוללי ירידה תלולה ועליה בעזרת יתדות ודרגיות. את המכתש אפשר לצלוח בכמה מסלולים בנוסף למסלולים שעל שביל ישראל:

מכתש קטן מסלולים

נחל מזר ונחל חצרה - מטיבי לכת בלבד!

מסלול נחל מזר ונחל חצרה מתאים למטיבי לכת בלבד, זאת בעיקר בגלל תוואי המסלול אשר מתחיל בטיפוס תלול. המסלול ממשיך ומגיע אל הצד הצפון מזרחי של רכס חצרה ושפת המכתש הקטן וחוזר חזרה דרך מעלה חצרה אל תחילת המסלול. למי מכם שמגיע עם רכב אחד יצעד במסלול מעגלי שאורכו כ 16 ק”מ, מי מכם שמגיע עם שני רכבים יקצר את המסלול לאורך של כ 11 ק”מ. כדי להגיע לכאן ניסע בכביש 25 לבאים מצומת הערבה לאחר כ 5.2 ק”מ יפה שמאלה אל סימון שבילים אדום לצד חניון לילה נחל תמר. קחו בחשבון כי מדובר על כביש עפר שאפשרי לעבור עם כל רכב רק בזהירות רבה – עדיף רכב גבוהה או 4*4. על סימון שבילים אדום ניסע כ 5.8 ק”מ עד לצומת סימון שבילים אדום ירוק – תחילת מסלול נחל מזר. למי מכם שמגיע עם רכב נוסף תוכלו להקפיץ אותו ולנסוע עוד כ 3.8 ק”מ עד לחניון לילה שער אשמדאי שם נסיים את המסלול.

תחילת צעידה – נחל מזר

נתחיל לצעוד על סימון שבילים הירוק ועד מהרה נחצה את אפיק נחל מזר ונתחיל לצעוד במגמת עליה. העלייה כאן היא תלולה מאוד על הצלעות והנוף מכאן עוצר נשימה. אל תתפלאו עם בקטע זה תמצאו את עצמכם מטפסים ונעזרים בידיים העלייה כאן תלולה. אם תגיעו לכאן אחרי שנחל מזר שטף תוכלו להנות מסדרת גבים מדהימים לאחר קילומטר טיפוס. המסלול ממשיך בטיפוס עם מקטעים קצרים במגמת ירידה. אורכו המלא של הטיפוס בנחל מזר הוא כ 3.7 ק”מ עד להגעה לשפת המכתש הקטן משם נפרס בפנינו נוף עוצר נשימה. אם תביאו אל תוך המכתש הקטן תוכלו לראות אותו בצורה ברורה ומולכם את הצד הדרום מערבי ושם מעלה עלי. מבט לכיוון השני יראה לכם את בריכות ים המלח והרי מואב. לאחר נקודת התצפית שהיא גם מיקום נהדר לעצירת התרעננות מהעלייה הנמשכת של נחל מזר, נצעד כ 2.2 ק”מ בשביל נוח כאשר משמאלנו נוף המכתש עוצר הנשימה ולבסוף נגיע אל ראש מעלה חצרה.

מעלה חצר – מכתש חצרה – המכתש הקטן

בסיום נחל מזר נגיע אל צומת סימון שבילים ירוק כחול ושביל ישראל. אם נפנה ימינה נצעד לכיוון צפונה שיוביל אותנו אל נחל צפית ומצד תמר אך הפעם נפנה שמאלה שיוביל אותנו היישר אל תוך המכתש הקטן דרך מעלה חצרה. רגע לפני שאתם מתחילים את הירידה שווה לסטות מעט לכיוון אנדרטת הזיכרון שהוקמה כאן לזכרו של דוד אייזנברג שמת ממש כאן מהתייבשות בנות ה 50, הוא היה חניך תנועת “השומר הצעיר”. מכאן נתחיל לצעוד עם סימון שבילים כחול שהוא גם שביל ישראל. הירידה כאן היא נוחה, חשופה לשמש, עוברת דרך החולות הצבעוניים ויורדת בצורה מתונה כ 5.5 ק”מ עד למפגש עם סימון שבילים אדום. כאן נפנה שמאלה ולמצעד נצעד אל עבר היציאה מהמכתש הקטן, שער אשמדאי והרכב שלנו שמתחיל בסיום המסלול.

אל החולות הצבעוניים - מסלול מעגלי

מסלול החולות הצבעוניים במכתש הקטן הוא מסלול מעגלי שאורכו כ 3.1 ק”מ. הוא מתחיל בחניה שנמצאת בכניסה למכתש לצד שער אשמדאי. מכאן מתחילים לצעוד כ 500 מטרים עם סימון שבילים האדום על תוואי נחל חצרה עד לצומת סימון שבילים כחול אדום, כאן נפנה עם הכחול. סימון שבילי כחול הוא גם תוואי שביל ישראל העובר כאן לאורך המכתש הקטן ומטפס עד למעלה חצרה. אנחנו נצעד על הכחול כ 450 מטרים עד לצומת סימון שבילים כחול שחור. נפנה עם השחור שמאלה והוא יקח אותנו להליכה בין גבעות וסלעים צבעוניים של אבני גיר המכתש. על סימון שבילים השחור נצעד כ 600 מטרים עד שנפגש שוב עם הכחול, הפעם נפנה ימינה עם הכחול ונצעד עליו כקילומטר אחד עד למפגש עם סימון שבילים אדום ממנו התחלנו את המסלול. מכאן נותר לנו ללכת כ 500 מטרים עד להגעה לרכב הממתין לנו בסיום המסלול בשער האשמדאי.

ממצד תמר למכתש הקטן - מקטע 30 שביל ישראל

מקטע מספר 30 של שביל ישראל מתחיל את דרכו ממצד תמר שעל כביש 25 היורד מדימונה לים המלח. מצד תמר הוא מצודה מהתקופה הרומית ויש בו גם שרידים מהתקופה הביזנטית. המצד נמצא על קו לימס זהו קו גבול ההגנה של האימפריה הרומית מפני פלישות של שבטים נודדים שבנוי כולו מחומות ומצודות. על הקו תמצאו גם את מצד חצבה, מצד חתרורים, מצד בוקק, מצד זוהר ועוד. מצד תמר נמצא על מעלה תמר שהייתה דרך קדומה היורדת מההר (רכס חצרה) אל ים המלח. ממצד תמר אנחנו נחצה את הכביש ונתחיל לצעוד על פי השילוט לסימון שבילים כחול לכיוון עין צפית ונחל צפית. עולים לראש מעלה חצרה יורדים לאורך המכתש הקטן עד להגעה לשער האשמדאי לסיום המקטע. במהלך המסלול תוכלו לפגוש לא מעט שיחי מדבר כמו מלוח, ריחפטן, רותם מדברי, זוגן, יפרוק ועוד.

נחל צפית ועין צפית

לצערנו הנחל מוכר לנו בעקבות האסון הגדול של נחל צפית שנקרא גם “אסון מעינת בני ציון”. האסון קרה באפריל 2018 ובו נהרגו 10 תלמידי מכינה קדם צבאית בני ציון. נחל צפית הוא ערוץ נחל קניוני עם אגן ניקוז רחב מאוד, מה שאומר שהנחל יודע לקבל המון מים כאשר יש שיטפונות אל תוך קניון צר מאוד. לאחר הליכה של כ 3 ק”מ מתחילת המסלול תגיעו אל צומת סימון שבילים כחול שחור, אם תפנו ימינה עם השחור ותלכו כ 300 מטרים תוכלו להגיע אל עין צפית – גב מים המתמלא לאחר השיטפונות. מכאן נמשיך לצעוד עם סימון שבילים כחול לכיוון מעלה חצרה.

מעלה חצרה והמכתש הקטן

לאחר הליכה של כ 3.1 ק”מ נגיע אל ראש מעלה חצרה. רגע לפני שאתם מתחילים את הירידה שווה לסטות מעט לכיוון אנדרטת הזיכרון שהוקמה כאן לזכרו של דוד אייזנברג שמת ממש כאן מהתייבשות בנות ה 50, הוא היה חניך תנועת “השומר הצעיר”. הירידה כאן היא נוחה תרימו את הראש מדי פעם כדי לראות את הנוף שמלווה אותנו במסלול. הדרך עוברת דרך החולות הצבעוניים ויורדת בצורה מתונה כ 5.5 ק”מ עד למפגש עם סימון שבילים אדום. כאן נפנה שמאלה ולמצעד נצעד אל עבר היציאה מהמכתש הקטן, שער אשמדאי והרכב שלנו שמתחיל בסיום המסלול.

מהמכתש הקטן למעלה עלי - מקטע 37 שביל ישראל

מקטע מספר 31 של שביל ישראל מתחיל את דרכו לצד שער האשמדאי בכניסה למכתש הקטן. מכאן צועדים כ 6 ק”מ בתוך המכתש הקטן עד להגעה למעלה עלי. מדובר על מסלול במגמת עליה מצטברת של עד 500 מטרים. מעלה עלי נקרא על שם עלי בן צבי בנו של יצחק בן בצי שנפצע במהלך טיול במכתש. מרגע תחילת העלייה אל מעלה עלי תפגשו בלא מעט גדרות בטיחות שהותקנו כאן כדי לשמור על בטיחות המטיילים. בנוסף, חלק מהמסלול תעזרו גם ביתדות ודרגיות. צריך לקחת בחשבון כי המקטע הזה הוא למטיבי לכת בלבד, יש כאן עלייה תלולה כך שהיא לא מתאימה למי מכם שיש לו פחד גבהים.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

גן לאומי ממשית – גן לאומי ממשית נמצא באזור הנגב, מספר קילומטרים מהעיר דימונה, הגן הלאומי הוכר כאתר מורשת לאומית ובו ניתן לטייל בין שרידי העיר הנבטית הקדומה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק בן גוריון בדימונה – אגם שמעון פרס – לצידה של העיר דימונה ישנו פארק גדול שבמרכזו אגם מלאכותי מרשים. פארק בן גוריון שופץ ושודרג וכיום הוא מהווה פינת טבע יפה ומטופחת לצידה של העיר. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גב ימין – גב ימין נמצא בערוצו של נחל ימין והוא אחד מיובליו של נחל חתירה, המוכר גם בשמו נחל ירקעם. גבי ימין מתמלאים לאחר הגשמים ויוצרים מסלול הליכה בין בריכות המים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין ירקעם – עין ירקעם הוא מעיין שמלא במים לאורך כל השנה. בקיץ מי המעיין מזינים אותו ובחורף השיטפונות ממלאים את הגב. למידע מלא לחצו כאן.

אגם ירוחם – מי היה מאמין שבאמצע המדבר נוכל למצוא אגם כל כך גדול ומרשים. מסביב לאגם יש מקומות ישיבה מסודרים ואטרקציות נוספות. למידע מלא לחצו כאן. 

הסנפיר הקטן – באזור המכתש הגדול, שמציג תופעת טבע גיאולוגית מיוחדת במינה, יש מסלולי טיול רבים שעוברים בין נופי המדבר הייחודיים. אחד מהם הוא מסלול הסנפיר הקטן שיוביל אתכם אל תצפית מרהיבה ביופייה שהיא מבין היפות בישראל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

קניון נחל תמר –  בסמוך לצומת הערבה, במסלול קצר שאורכו 1.2 ק”מ תחצו קניון עוצר נשימה ובו יש מפלים עם סולמות ודרגיות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מצפה דור בקעת צין – מבין התצפיות היפות והנוחות להגעה. בנקודת התצפית המיוחדת יש ספסל הצופה ישירות אל נחל צין והאיזור הפראי שסביבו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מצפה ליפא גל – פארק חרותות הסלע – מסלולים קלים עם נוף עוצר נשימה ואטרקציה מיוחדת שתוכלו למצוא רק כאן במדבר. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.