Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גב ימין: טיול בנחל ימין במכתש הגדול

גב ימין נמצא בערוץ נחל ימין והוא אחד מיובליו של נחל חתירה, המוכר גם בשמו נחל ירקעם. ביציאתם מהמכתש הגדול, גבי ימין מתמלאים לאחר הגשמים ויוצרים מסלול הליכה בין בריכות מים בלב נוף פראי של רכסי מדבר מרהיבים. מסלול הטיול אל גבי ימין הוא מסלול פשוט וקווי שמתאים לכל המשפחה. את הטיול אל גב ימין מתחילים בחניון לילה ימין. מהחניון נצא אל המסלול המסומן בסימון שבילים ירוק. הטיול מתחיל בשטח מדברי חולי וממשיך בערוצו של נחל ימין. ממשיכים את ההליכה אל ראש המפל ומשם יורדים במורד הנחל, לאחר הליכה קצרה נפגוש את גב ימין. גב ימין נמצא במרחק של כ-2 ק”מ מחניון ימין וממנו החזרה אל הרכב היא באותה הדרך ממנה הגעתם (לא מעגלי).

גבי ימין מתמלאים אחרי הגשמים כתוצאה משטיפת הנחלים המצטברים אליהם. אורכו של הגב הגדול כ-7 מטרים והמים נשמרים בו מספר חודשים לאחר עונת הגשמים. ככל שתקדימו להגיע אל הגב לאחר הגשם תפגשו בריכה עמוקה, צלולה ונקייה יותר. יחד עם זאת, אין שירותי הצלה באזור ולכן הכניסה למים היא על אחריות המטיילים בלבד.

במהלך הטיול הביטו סביבכם כדי ליהנות מנוף מצוקי המדבר שנפרשים מולכם. בעונת האביב והחורף תוכלו ליהנות, כבר בתחילתו של המסלול, מפריחה מגוונת שמאפיינת את האזורים החוליים של המדבר כמו למשל את אירוס ירוחם וחבצלת הנגב בעונת הפריחה. מי שרוצה להאריך את הטיול יכול להמשיך מגב ימין בהליכה של עוד כקילומטר בשביל הירוק, ולהגיע אל ראש מעלה ימין – משם תקבלו תצפית יפהפייה על קניון נחל חתירה. הכניסה למסלול היא ללא תשלום. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: חניון לילה מישור ימין. 

מה חשוב לדעת טרם יציאתכם למסלול?

  • אין להיכנס למסלול זה בעת התראת שיטפונות!
  • המסלול לא מתאים לטיול בימים החמים ולכן מומלץ להגיע בימים הנעימים של הסתיו, בחורף ובאביב.
  • קחו בחשבון כי חניון נחל ימין בו מחנים את הרכבים יש בעיה של פריצות. לכן לא מומלץ להשאיר את הרכבים ללא השגחה. לרוב בחגים יש שמירה מסודרת במקום.
  • אסור לשהות במהלך הלילה לצד הגבים. רק בחניוני לילה המותרים לכך.

נחל ימין מעלה פלמ"ח לעין ירקעם

למי מכם שרוצה לצאת לטיול אתגרי ברמת קושי קשה, ניתן לצאת למסלול מדהים שחוצה את נחל ימין דרך בגב ימין, עולה למעלה ימין, ממשיך על סימון שביל ישראל דרך מעלה פלמ”ח המטפס לנחל חתירה ומסתיים בעין ירקעם. אורכו המלא של המסלול כ 10 ק”מ. צריך לקחת בחשבון כי המסלול הזה נחשב בדרגת קושי קשה והוא מתאים למשפחות מטיבות לכת. החלק האתגרי ביותר הוא במעלה פלמ”ח שם יש טיפוס על ידי דרגיות בגובה רב אל מעלה נחל חתירה. כדי להגיע לתחילת המסלול יש לרשום בוויז: חניון מישור ימין. כדי להגיע לסיום המסלול והקפצת רכבים יש לרשום בוויז: חניון עין ירקעם.

מתחילים לצעוד מחניון מישור ימין לכיוון דרום בסימון שבילים ירוק שילווה אותנו לאורכו של כל המסלול. ממש כאן באיזור החולי של המסלול בחודשי האביב אפשר לפגוש את חבצלת הנגב ואירוס ירוחם. לאחר הליכה של כ 1.3 ק”מ נגיע אל גב ימין. משם ממשיך השביל דרומה ולאחר דיונית החול שתראו מימינכם הוא פונה שמאלה וממשיך עד למעלה ימין לאחר כ 1.8 ק”מ מגב ימין. בראש המעלה ישנם סדקים עמוקים ומאוד מרשימים בנוסף מומלץ מאוד לעצור בחלק זה ולהנות מהמצוקים המרשימים של נחל חתירה. לאחר כ 1.5 ק”מ ממשיך השביל במגמת ירידה עד אל נחל ימין שמפגש שלו עם נחל חתירה. בשלב זה גם תוכלו לראות את סימון שביל ישראל שמופיע לצד סימון שבילים ירוק עליו אנחנו הולכים. כאן זה מקום נהדר למנוחה תחת צילו של העץ.

לאחר הליכה של כ 2.3 ק”מ בשלב מסויים השביל מגיע אל קיר שדרכו נוכל לטפס רק בעזרת סולמות ויתדות – זהו מעלה פלמ”ח. מעלה פלמ”ח קיבל את שמו כיוון שבשנת 1944 עברו ממש כאן סיירי פלוגה ג’ של הפלמ”ח. זהו החלק האתגרי ביותר של המסלול ולכן למי מכם שיש פחד גבהים מומלץ לשקול את הביקור כאן. מרגע סיום הטיפוס במעלה הפלמ”ח אנו למעשה ממשיכים על נחל חתירה ג 1.6 ק”מ שיובילו אותנו היישר אל עין ירקעם, מעין ירקעם נצעד על סימון שבילים כחול כ 1.5 ק”מ שיובילו אותנו לחניון לילה עין ירקעם שבו ממתין לנו הרכב.

טיולים נוספים באיזור:

הסנפיר הקטן –  מסלול טיול שיוביל אתכם אל תצפית מרהיבה ביופייה שהיא מבין היפות בישראל על המכתש הגדול. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק אגם ירוחם – במתחם הפארק הענק ישנה פינה יפהפייה עם סכר העובר מעל האגם. ביער יש מקומות ישיבה מסודרים לפיקניק, מדשאות, מתקני משחקים לילדים, שבילי אופניים, מתקני כושר ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק בן גוריון בדימונה – לצידה של העיר דימונה ישנו פארק גדול שבמרכזו אגם מלאכותי מרשים. פארק בן גוריון שופץ ושודרג וכיום הוא מהווה פינת טבע יפה ומטופחת לצידה של העיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

קהילת העבריים בדימונה – קהילת העבריים היא קבוצה של עולים שהחליטו לעלות ארצה מארה”ב אל המקום בו הם רואים בית. אתם מוזמנים להכיר את הקהילה דרך סיורים המתקיימים בה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גן לאומי ממשית – גן לאומי ממשית נמצא באזור הנגב, מספר קילומטרים מדימונה, על הכביש הראשי לאילת. הגן מציג שרידי עיר נבטית קדומה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

המכתש הקטן – המכתש הקטן או בשמו הנוסף מכתש חצרה נמצא בנגב הצפוני והוא המזרחי מבין המכתשים שנוצרו כאן. הוא מציע מספר מסלולי הליכה ראשיים: מעלה עלי היורד מהצד הדרומי ומעלה חצרה היורד מהצד הצפוני. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל גוב המקוצר – נחל גוב שנמצא בהר הנגב הצפוני לצד מעלה עקרבים הוא אכזב והוא יורד מרכס חצרה דרך נחל צין ומגיע עד לערבה וים המלח. 3 ק”מ מתוך תוואי הנחל הוכשרו למסלול אתגרי עם סולמות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.