Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אזורי שיטפונות בישראל – איפה רואים שיטפונות בישראל?

צפייה בשיטפון היא חוויה עוצמתית אך יכולה להיות גם מסוכנת, לכן צריך לדעת היכן אפשר לראות שיטפונות בצורה בטוחה מבלי חלילה לסכן את חיינו. כשמגיע החורף בעיקר בהגעתו למדבר זאת הזדמנות נהדרת לחוות את עוצמת השיטפון – שילוב של מים זורמים במדבר זה דבר מדהים! לרוב כשמדברים איתנו על שיטפונות מתמקדים באיזור מדבר יהודה והנגב. באיזורים האלו האדמה היא אדמת לס. אדמה שהמים לא יכולים לחלחל בה ולכן הם זורמים בכל דרך שיש להם מההר הגבוה יורדים אל אפיק הנחל. לפני שנספר לכם היכן תוכלו להגיע כדי לראות שיטפונות בואו נדבר על כמה מושגים:

אגני ניקוז

אזור יבשתי המוקף בהרים שממנו מתנקזים מים בערוצים אל המקום הנמוך ביותר. אגן הניקוז שמזרים את המים לנחלים יכול להיות קרוב או רחוק (אפילו מאוד). לדוגמא: אתם יכולים לשבת כרגע בכביש 90 באיזור צפון ים המלח ולהיות עדים לשיטפון בנחל קומרן למרות שאיפה שאתם יושבים כלל לא יורד גשם. איפה כן ירד גשם? בירושלים! ירושלים היא אגן הניקוז של הנחלים: פרת, קומרן, אוג וקדרון. אם יורד בעיר גשם האפיקים האלו יזרמו.

מזה אומר גל ראשון?

המושג הנפוץ ביותר בקרב רודפי שטפונות, מזה אומר בפועל? כאשר התחזית מדברת על צפי לגשם באיזור אגני ניקוז, נקח לדוגמא את ירושלים. המטיילים יסעו לנחלים הצפוים לזרום כמו שציינו למעלה: פרת, קומרן, אוג וקדרון וימתינו לשטפון. הם יכולים לשבת גם כמה שעות טובות כאשר תוואי הנחל יבש לחלוטין ופתאום המים יתחילו לזרום באיטיות ולאט לאט הם מגבירים את עוצמתם. זה נקרא להיות ב “גל ראשון” – ברגע הראשון של השיטפון בנחל היבש.

בטיחות לפני הכל

  • אסור להיכנס לנחלים כאשר יש התראת שיטפונות. גם אם הנחל יבש ויש צפי לשיטפון אסור להיכנס אליו!
  • אין לחצות ברגל או עם רכב כבישים בעת שטפון.
  • קודם כל ולפני הכל מתעדכנים בכל הדרכים האפשרויות היכן יש סכנת שיטפונות, ניתן להתעדכן דרך אתר השרות המטאורולוגי או באתר של רשות הטבע והגנים. בנוסף יש לא מעט קבוצות פייסבוק כמו: ציידי שטיפונות ו “רודפי שלום שלווה ושיטפונות” ששם יש עדכונים. בדרך כלל בתקופות השיטפונות ישנם גם קבוצות וואטסאפ וטלגרם אליהם אפשר להצטרף כדי להישאר מעודכנים.
  • אם חלילה אתם נמצאים בתוואי בנחל כשיש סכנת שיטפונות יש לעלות למקום גבוה מעל לערוץ הנחל.

איפה רואים שיטפונות בדרום?

נחל פרת – מדבר יהודה

אורכו הכולל של נחל פרת כ 30 ק”מ הוא מתחיל באזור נווה יעקב בירושלים ובסופו של דבר נשפך לבקעת הירדן באיזור יריחו. ישנה נקודת אחת שניתן לצפות דרכה בצורה נוחה את השיטפון בנחל פרת בגשר העובר מעל לנחל לסמוך לישוב אלון. כדי להגיע לגשר מעל נחל פרת לחצו כאן.

נחל אוג – מדבר יהודה

נחל אוג מתחיל את דרכו בהר הצופים בירושלים ונשפך בסופו של דבר לים המלח. כדי לצפות בשיטפונות בצורה בטוחה בנחל אוג אפשר להגיע ל 2 נקודות

  • בנסיעה קצרה מהעיר ירושלים תוכלו להגיע לאחת הנקודות הבטוחות ביותר לצפייה בשיטפון בנחל אוג. בסמוך לבסיס נבי מוסא ישנו גשר העובר מעל לנחל עוג סביר להניח שלא תהיו כאן לבד כיוון שזו הנקודה הנוחה ביותר בעת אירוע כזה. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מחנה נבי מוסא”.
  • בסיום הירידה בכביש 1 לכיוון ים המלח ממש בסמוך למושב אלמוג היכן שמתחיל המסלול של נחל אוג (שהוא רלוונטי רק בימים בהם אין סכנת שיטפונות) ניתן להגיע לתצפית לצד החניון ולהנות מתצפית נהדרת ובטוחה על הזרימה. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: קיבוץ אלמוג.

נחל קומראן – מדבר יהודה

בסמוך לגן לאומי קומראן בצפון ים המלח קרוב לקיבוץ קלי”ה ישנם סדרת מפלים שמתחילים במצוק ההעתקים ויורדים בעוצמה מטה על תוואי נחל קומראן. כאן תוכלו לראות את עוצמת השיטפון מפל אחר מפל. תוכלו לראות את המפלים בחלקם העליון בגן לאומי קומראן ואת החלק התחתון מהגשר בכביש 90 שנמצא כ 600 מטרים מצומת קל”יה דרומה. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי קומראן.

מפל קידרון – מדבר יהודה

צמוד למושב אבנת בצפון ים המלח ישנם מספר מפלים של נחל הקידרון. התצפית כאן היא נוחה, בטוחה ופחות עמוסה לנחל אוג המפורסם. כדי להגיע לכאן תוכלו ללחוץ כאן לנקודה וויז. לבאים מכיוון צפון נפנה ימינה כ 200 מטר אחרי צומת אבנת, נמשיך עם כביש העפר מעט פנימה בזהירות ושם נוכל לצפות בנקודה.

נחל ערוגות

אומנם בזמן שיש חשש לשיטפונות רשות הטבע והגנים סוגרת את שערי הכניסה לשמורת עין גדי. אך זה לא מונע מבקרים רבים להגיע לכניסה כדי לצפות בשיטפון שגולש על כביש 90 בעוצמה. חשוב לציין – אסור בתחילת האיסור לחצות את כביש 90 בזמן שיטפון לא ברגל ולא עם רכב. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי עין גדי. בתקופת השיטפונות תוכלו להנות משידור חי ממצלמת שידור מנחל ערוגות של המרכז לחקר שיטפונות במדבר – לחצו כאן.

המרפסת בנחל צין

אורכו המלא של נחל צין כ 120 ק”מ, לכל אורכו אפשר למצוא לא מעט נקודות לצפייה בשיטפונות כמו בעין מעריף לדוגמא (עליו תקראו למטה). נקודה נוספת ואולי הכי פופולארית בתוואי נחל צין היא “מרפסת נחל צין”. באיזור זה תראו את המפלים האחרונים של נחל צין רגע לפני שהוא נשפך לים המלח. בנוסף קל מאוד לדעת מתי בערך חלק זה יזרום: אם בתחילת נחל צין (למשל עין מעריף) זרם עכשיו, אז עוד 12 שעות בערך יזרום כאן, במרפסת.  מידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל רביבים – הר הנגב

את נחל רביבים אפשר לתפוס בכמה מקומות:

  • סכר ירוחם בפארק ירוחם – בתוך אגם ירוחם נבנה סכר כדי לעצור את מי השיטפונות. לראות את הסכר זורם בעוצמה זה מחזה מרהיב! כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: פארק אגם ירוחם.
  • בסמוך לקיבוץ רביבים נבנה פארק גולדה, את הפארק חוצה נחל רביבים וזאת נקודת צפייה נוחה לשיטפון בנחל רביבים. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: פארק גולדה רביבים.
  • בכביש 222 בסמוך לחאן ספינת המדבר ישנו גשר מעל נחל רביבים עליו ניתן לעמוד ולראות את הזרימה. הגשר נמצא 6 ק”מ מצומת משאבים. אין להחנות על הכביש, יש להחנות מעבר לגשר.

עין מעריף – גן לאומי עין עבדת בהר הנגב

בחניון העליון של גן לאומי עין עבדת אפשר לראות את אחת התצפיות היפות שיש על שיטפונות בדרום – מפל עין מעריף. גובהו של המפל הוא 60 מטרים והוא נמצא על כביש 40 7 ק”מ דרומית לשדה בוקר – קחו בחשבון שלבד אתם לא תהיו כאן. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: עין עבדת עליון או עין מעריף. סרטון תיעוד של רשות הטבע והגנים משיטפון בעין מעריף – עין עבדת עליון:

נחל רמון ונחל נקרות – מכתש רמון

בתוך מכתש רמון לצד כביש 40 אפשר לעמוד על שני גשרים שנבנו מעל נחל רמון ונחל נקרות ולקבל אחלה נקודת תצפית על השיטפון בנחלים אלו. צריך לקחת בחשבון כי בשנים האחרונות בעת סכנת שיטפונות נסגר כביש 40 ממצפה רמון ולא מתאפשרת כניסה למכתש לכן התעדכנו לפני.

  • הגשר מעל נחל רמון – יורדים את הירידה של מצפה רמון ולאחר כ 8 ק”מ מגיעים לגשר.
  • הגשר מעל נחל נקרות – יורדים את הירידה של מצפה רמון ולאחר 17 ק”מ מגיעים לגשר.

נחל פראן – ערבה

נחל פראן הוא הנחל האורך ביותר בנחלי הנגב ושיטפון בנחל זה הוא רחב ועוצמתי. יש 2 נקודות שאפשר לצפות בזרימה בנחל:

  • יורדים את הירידה של מצפה רמון ולאחר 50 ק”מ בין צומת ציחור למכתש רמון זורם הנחל על הכביש – שימו לב כי אסור לחצו את הכביש כאשר הנחל זורם יש לחזור באותה הדרך שהגעתם.
  • 2 ק”מ צפונית לישוב פראן ישנו גשר העובר מעל לנחל שם ניתן לראות את השיטפון בצורה בטוחה.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.