Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרך נוף יער בן שמן – מצפה מודיעין

בין מחלף בין שמן לעיר מודיעין מתפרס לו יער בן שמן. יער בן שמן הוא מבין היערות המרשימים שיש לנו בישראל והוא גם אחד הוותיקים והגדולים שיש פה. קק”ל הכשירה דרך נוף שאורכה 16 ק”מ והיא חוצה את היער לכל אורכו. דרך הנוף מסומנת בסימון שבילים ירוק והיא עוברת בין מספר מסלולי טיול, חניוני יום מסודרים ונקודות עניין ששווה לבקר בהם ולהכיר.

הדרך מתחילה בתל חדיד ומסתיימת ביישוב שילת. במהלך הדרך יש לכם אפשרות לסיים את השביל ולצאת באמצע בכל אחד מבין השערים האחרים שיש ליער בן שמן. חשוב לציין כי רוב הדרך היא דרך אספלט נוחה לכל רכב, אך יש מקטעים של דרכי עפר ולאחר הגשמים הדרך יכולה להיות בוצית. צירפנו לכאן את המפה של קק”ל לצורך עזרה בניווט, מומלץ להשתמש באפליקציות ניווט שמאוד תקל על ההתמצאות בפארק. הקליקו על המפה להגדיל אותה: 

הכניסה לדרך הנוף היא בשער תל חדיד. תל חדיד הוא יישוב עתיק ולכן נמצא בו שרידי עתיקות רבים כמו: כלי חרס, גתות, ריצפות פסיפס, בורות מים ועוד. כאן עובר גם קטע מספר 20 של שביל ישראל. הטיול במקום הוא קליל, מתאים לביקור קצר ויש כאן תצפית עוצרת נשימה שאסור לפספס. מומלץ במיוחד להגיע הנה בעונת הסתיו והאביב כשלא חם מדי והפריחה בשיאה. למידע נוסף ומפורט על תל חדיד לחצו כאן.

מתל חדיד ממשיכים אל עבר היעד הבא מצפה מודיעין. כבר בדרך לשם תוכלו לעצור בחניוני היום שהוכשרו כאן: ספסלי פיקניק לצד מתקני שעשועים לילדים. למעשה אתם נמצאים כעת בלב היער המדהים הזה. בהגעתם אל מצפה מודיעין תפגשו את מגדל התצפית שצורתו מזכירה צורת לפיד. העלייה על המגדל תצפית אסורה והיא מיועדת לעובדי קק”ל בלבד. המצפה שנבנה כאן הוא לזכר נס המרד החשמונאי שעל פי ההיסטוריה קרה כאן באיזור. מסביב למצפה יש המון מקומות לפרוס מחצלת לפיקניק נהדר. בימי שבת לרוב יש כאן, בשער מצפה מודיעין, גם דוכני אוכל שמושכים את המטיילים להגיע לכאן.

הדרך מכאן ממשיכה דרומה. רגע לפני שאתם ממשיכים בצומת השבילים ירוק אדום פנו שמאלה בסימון שבילים אדום על מנת לראות את דרך הפסלים ואת הפגודה התאילנדית. מדובר על תוספת של 8 ק”מ לדרך הנוף – הלוך חזור. הפגודה התאילנדית שהוצבה כאן ניתנה כמתנה למדינת ישראל לחגיגות 50 שנה לעצמאות מדינת ישראל ו 50 שנה לציון עלייתו לכס המלוכה של המלך התאילנדי. למרות שהכניסה לפגודה לא אפשרית בשל בעיות בטיחות, מקסים לראות אותה מבחוץ ולהמשיך הלאה ליעד הבא. מכאן אם תבחרו להמשיך בשביל האדום תגיעו אל דרך החשמל, גן הפסלים ושביל לקויי ראייה.

הפעם אנחנו חוזרים אל צומת הדרכים של דרך הנוף המרכזית ופונים שמאלה עם סימון שבילים ירוק אל עבר היעד הבא: הסהרונים. בזמנים בהם יש שיטפונות ועל מנת להצליח “לשלוט” בסחף הקרקע, נבנו כאן “סהרונים” שהם סוג של מדרגות אבן שנמצאות לצד הדרך. לאחר המשך נסיעה תגיעו אל צומת שבילים ירוק כחול, הדרך הכחולה נקראת “דרך יער מכסיקו”. אם תבחרו לפנות בשביל הכחול תמשיכו אל עבר חניוני היום הנוספים שיש כאן ביער שבהם יש ספסלי פיקניק וגני שעשועים לילדים – המוכר מבניהם הוא החניון המוסיקאלי שבו תמצאו משחקי שעשועים שיוצרים מנגינות מוסיקאליות לצד ספסלי פיקניק ונוף פתוח של קרחת היער. אורכה של הדרך הכחולה כולה היא כעשרה ק”מ.

אך כעת אנו נמשיך עם סימון שבילים ירוק בנסיעה דרומה לכיוון אנדרטת ההגנה. במהלך מלחמת העצמאות נפלו כאן שלוש ממפקדי ההגנה כשעלו על מוקש, אנדרטה זו היא לזכרם. מכאן דרך הנוף ממשיכה מזרחה לצד נחל גמזו אל עבר בקעת הנזירים – מערות הנזירים. בצידו הדרומי של יער בן שמן תוכלו למצוא את בקעת הנזירים או בשמה הנוסף מערת אל חביס. מדובר על מספר מערות מהתקופה הביזנטית שכנראה שימשו למנוחתם של נזירים שעלו ברגל אל ירושלים, ומכאן גם שמו של המקום. בטיול שלכם כאן תפגשו מספר מערות שניתן לטייל ביניהן או בתוכן, ובכדי להעצים את החוויה לילדים מומלץ להביא גם פנסים – למידע מלא על המקום לחצו כאן.

לאחר ביקור בבקעת הנזירים ומערות הנזירים יש לנו 2 אפשרויות: להמשיך עם דרך העפר המסומנת כחול (דרך יער מכסיקו) ולצאת לכיוון כביש 443, יציאה מיער בן שמן. אפשרות נוספת היא להמשיך בדרך נוף יער בן שמן עם סימון שבילים ירוק לכיוון היעד הבא חורבת הגרדי. חורבת גרדי מנציחה את זכרו של יוחנן החשמונאי ולצידה אנדרטה שמנציחה 23 לוחמים שנפלו באזור זה בזמן מלחמת העצמאות. 

מכאן ממשיכים אל עבר היעד הבא שלנו קברות המכביםבמתחם “קברות המכבים” אותרו קברים מהתקופה הביזנטית הבנויים כפירים חצובים ומגיעים לעומק של עד מטר וחצי. שמו הערבי של בית הקברות הוא “קובור סולטאן אל יהוד” בתרגום לערבית זה אומר: “קבר מלך היהודים”, דבר שחיזק את הדעה כי כאן המכבים נקברו  – לסיפור המלא על המקום לחצו כאן. מכאן ניתן להמשיך אל תצפית ספורטאי מינכן שמנציחה את 11 הספורטאים שנהרגו בשנת 1972 באולימפיאדת מינכן, מהמקום יש תצפית מרהיבה על האיזור. המקום האחרון אליו מגיעים עם דרך הנוף זו הוא מצפה שילת.

כמה דברים שחשוב לדעת טרם הגעתכם ליער בן שמן:

  • ברחבי יער בן שמן יש עוד המון שבילים שהם מתאימים לרכבי 4*4 בלבד – שימו לב שאתם נכנסים אל השבילים הנכונים.
  • לאחר הגשם בחלק מהיער הדרך עלולה להיות בוצית ומחליקה.
  • בחלק הצפון מזרחי של יער בן שמן תמצאו גם את פארק נאות קדומים ששווה לבקר בו – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
  • טרם הגעתכם מומלץ לבקר באתר הרשמי של קרן קיימת לישראל, שם יש עדכונים שוטפים לגבי היער – לאתר הרישמי לחצו כאן.
  • 8 כניסות שונות יש ליער בן שמן. בכל אחת מהן ניתן להיכנס או לצאת מדרך הנוף: שער תל חדיד, שער מצפה מודיעין, שער קדומים, שער קברות המכבים, שער מתתיהו, שער יער הרצל, שער בקעת הנזירים ושער ליגד.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

פארק עירוני ענבה – מודיעין מכבים רעות – אין ילד שלא אוהב פארקים על אחת כמה וכמה אם זה פארק מושקע שיש בו מגוון רחב של אטרקציות – פארק ענבה הוא אחד כזה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גבעת התיתורה במודיעין – טיול נגיש לכל המשפחה – גבעת התיתורה הנמצאת בעיר מודיעין, היא תל ארכיאולוגי מרתק ויפהפה. התל מתנשא לגובה של כ-300 מטר מעל פני הים, והטיול בו חושף אותנו למורשת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי חאן שער הגיא – חאן שער הגיא שנמצא בדרך העולה לירושלים על כביש 1, בדרך הזו נערכו קרבות עזים במלחמת העצמאות. היום יש כאן מרכז מבקרים שייקח אתכם למסע מרגש בהיסטוריה של ישראל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל גזר – בסמוך ליישוב כרמי יוסף תוכלו לחזור אחורנית בזמן אל עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול הסטף הר איתן –  בסטף יש כמה מסלולי טיול ברמות קושי שונות. במהלך אחד מהם תפגשו מעיינות וגם ניקבה שניתן לזחול בתוכה והיא אטרקציה נהדרת לילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל חלילים – ממש בין הבתים ובצמוד לעיר הרועשת ישנה פיסת טבע פסטורלית ויפהפייה שמספקת לנו טיול בין נופים, פריחה, מערות חלילים מיוחדות ועוד, וכל זה  במסלול שמתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי עין חמד – בדרך העולה אל ירושלים נמצא הגן הלאומי עין חמד. בין תעלות והבריכות שנחל כסלון יוצר כאן תוכלו למצוא מסלולי טיולים קצרים ונחמדים עם המון צל לצד היסטוריה ומורשת. למידע מלא על המקום ודרגי הגעה לחץ כאן.

מאגר וסכר בית הזית – אגם מים מלאכותי שמתמלא בעונת החורף לאחר הגשמים. מדובר באגם מים מרשים שסביבו נולדו אטרקציות בילוי שונות וניתן גם לצאת לטיול רגלי במסלול שקיים כאן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים –מערת הנטיפים ליד בית שמש היא תופעת טבע מרשימה ויוצאת דופן שנוצרה במשך מיליוני שנים. טיול אל מעמקי המערה יגלה בפניכם עולם שלם שלא הכרתם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.