Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקטע 20 שביל ישראל - תל אפק עד למצפה מודיעין

מקטע 20 של שביל ישראל מתחיל את דרכו בכניסה לגן לאומי תל אפק, אם יש לכם זמן ויכולת כנסו לבקר בתוך תחום גן הלאומי שם תראו את מבצר אנטיפטריס המרשים. שביל ישראל מתחיל מהכניסה לכיוון דרום לאחר כ 500 מטרים עוברים מתחת לכביש 483 וממשיכים דרומה. מכאן ממשיכים בהליכה בדרכי עפר רחבים, חשופים לשמש, דרך שטחים חקלאים. לאחר הליכה של כ 5.2 ק”מ חוצים את מסילת הרכבת ואת כביש 6 וממשיכים לצעוד עוד כ 1.7 ק”מ וחוצים גם את כביש 444. השביל ממשיך דרומה ונכנס אל תוך יער קולה שנקרא גם יער הכ”ח – אתר מורשת קרב מימי מלחמת העצמאות. לאחר הליכה של כ 2.4 ק”מ מגיעים אל מבצר קולה. שימו לב כי המבנה מסוכן וסביבו בורות פתוחים.

השביל ממשיך דרומה ולאחר כ 500 מטרים הליכה וחצית כביש 465 מגיעים אל אנדרטת עוצבת אגרוף ורומח. אנדרטת עוצבת אגרוף ורומח היא אתר הנצחה לחללי חטיבה 27. מקומה המקורי של האנדרטה היה ליד רפידים שבסיני, אך כאשר היה פינוי סיני כחלק מהסכם השלום עם מצרים הועתקה האנדרטה לאיזור יער קולה. אך עדיין זה לא היה מקומה הקבוע כי כאשר סללו את כביש חוצה ישראל כביש 6 הועברה שוב האנדרטה לצומת גבעת כ”ח. גם כאן לא היה מקומה הסופי בגלל הרחבת צומת כ”ח הועתקה האנדרטה 500 מטרים מזרחה.

מכאן ממשיך השביל דרומה דרך יער נטוע ולאחר כ 2.3 ק”מ מגיעים אל מנהרה להולכי רגל. מעשה בחלק זה צועדים בתוך איזור תעשייה כ 2.5 ק”מ עד לכניסה לפארק שוהם או בשמו הנוסף יער ברקת. מהכניסה לפארק שוהם נתחיל לטפס כ 1.1 ק”מ עד להגעה לחורבת תנשמת וממשיך אל עבר גבעת הספלולים לאחר הליכה של עוד 700 מטרים. בראש גבעת הספלולים תגיעו אל תצפית על שם גיא סודאי – גיא נפל בקרב בלבנון בשנת 1994 מאש החיזבאללה. מהתצפית תוכלו לקבל נקודת תצפית נהדרת על איזור גוש דן, יישובי הכוכב והרי השומרון.

ממשיך השביל דרומה לאחר כ 2 ק”מ הליכה מגיעים אל מעבר נוסף תחת כביש 6 לכיוון מזרח. השביל בקטע זה עובר לצמוד לשטח אש ולכן אין לסטות מהדרך, לאחר כ 3 ק”מ מגיעים אל תל חדיד – יער בן שמן. תל חדיד נמצא ביער בן שמן הגדול והוא מאפשר לנו לצאת לטיול קליל בין שרידי ארכאולוגיה ולהנות גם מנקודת תצפית על האזור. תל חדיד הוא יישוב עתיק ולכן נמצא בו שרידי עתיקות רבים כמו: כלי חרס, גתות, ריצפות פסיפס, בורות מים ועוד. 

מכאן ממשיך השביל לצעוד בתוך תחום יער בן שמן – יער בן שמן הוא מבין היערות המרשימים שיש לנו בישראל והוא גם אחד הוותיקים והגדולים שיש פה. לאחר כ 2.3 ק”מ מגיעים אל מעבר מתחת לכביש 443. מכאן נותרו ללכת עוד כ 300 מטרים עד להגעה למצפה מודיעין. תפגשו את מגדל התצפית שצורתו מזכירה צורת לפיד. העלייה על המגדל תצפית אסורה והיא מיועדת לעובדי קק”ל בלבד. המצפה שנבנה כאן הוא לזכר נס המרד החשמונאי שעל פי ההיסטוריה קרה כאן באיזור. מסביב למצפה יש המון מקומות לפרוס מחצלת לפיקניק נהדר. נקודת תחילת המסלול רשמו בוויז: גן לאומי תל אפק. נקודת סיום המסלול רשמו בוויז: מצפה מודיעין יער בן שמן.

מה עוד חשוב לדעת?

  • בחלקו הראשון של השביל ההליכה היא חשופה לשמש ומישורית. מרגע החציה של כביש 6 ו 444 השביל מטפס על גבעות קטנות ונמוכות והוא גם מוצל יותר.
  • מרגע המעבר תחת כביש 6 לאחר היציאה מפארק שוהם ועד ההגעה ליער בן שמן הולכים לקצה שטח אש, אין לסטות מהשביל המסומן.
  • לינה:
    • רשימה מלאה של אתרי קמפינג לפי איזורים לחצו כאן.
    • רשימת מלאכי השביל של החברה להגנת הטבע לחצו כאן.
  • למי שרוצה לקצר את המסלול יכול לעשות זאת הנה כמה דוגמאות:
    • בכביש כניסה לעיר אלעד 7.6 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: מחלף אלעד.
    • אנדרטת עוצבת אגרוף ורומח כ 10.4 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: אנדרטת עוצבת אגרוף ורומח.
    • איזור תעשיה שוהם כ 14 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: מרלוג שטראוס רחוב דרך החורש.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.