Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי נחל צלמון

בגן לאומי נחל צלמון תחשפו למסלול הליכה מקסים בין נופים מדהימים. הגן הלאומי נמצא בגליל העליון, הוא משתרע על פני 3,764 דונם ויש בו נחל שזורם בכל ימות השנה, מגוון רחב מאוד של צמחייה מחוץ ובתוך המים, בוסתנים יפים והמון היסטוריה. חשוב לציין – נחל צלמון מדי מספר שבועות נבדק על ידי רשות הטבע והגנים ומשרד הבריאות והמים בו נמצאים בחריגות מבחינת זיהום.

נחל צלמון הוא אחד מבין הנחלים הבודדים של הגליל העליון שזורמים בכל ימות השנה. תחילתו של הנחל הוא מהרי מירון משם הוא חוצה את הרי שגור שבצפון הגליל התחתון וממשיך לזרום כיוון דרום. לאורך הנחל נובעים מספר מעיינות – עין פרוד ועין רמיאל בחלקו העליון, באמצע יש את עין צלמון ובחלק התחתון עין רביד ועין דשנה. בתוך הגן הלאומי מתקיימות מערכות אקולוגיות כמו בתי גידול לח וחורש ים תיכוני, בנוסף יש כאן צמחיית מים כמו ערבה מחודדת, הרדוף הנחלים, קנה מצוי, פטל קדוש, ערברבה שעירה, גומא ארוך, קנה מצוי ועוד. אם המזל ישחק לכם תוכלו לראות גם את חזירי הבר, צבי ישראלי, קיפודים, דורבנים, גיריות ועוד.

 נחל צלמון תוכלו למצוא את חורבת צלמון. במהלך החפירות הארכיאולוגיות בחורבת צלמון נמצאו חרסים המעידים שהייתה כאן התיישבות מהתקופה הרומאית, הביזנטית והערבית הקדומה. בנוסף לכך  במהלך המסלול ישנן כ 14 טחנות קמח מהמאה ה 18 שבתקופה זו מי הנחל נוצלו בעיקר להשקייה והפעלת הטחנות האלו. כאשר תטיילו בתוואי הנחל תוכלו לזהות בקלות את השרידים של אותן הטחנות. בעבר הרחוק נחל צלמון היה זורם לכיוון מערב, אך כאשר נוצר שבר פקיעין והחלק המזרחי של בית הכרם התרומם שינה נחל צלמון את הזרימה שלו לכיוון דרום. בגן הלאומי אפשר למצוא את סלעי הקירטון והחוואר שהמהם גם נובעים עיינות צלמון. הגן הלאומי של נחל צלמון עובר בתוך השבר שקטע את רכס שגור לשניים – מהמזרח יש לנו את הר חוזה ומהמערב יש לנו את הר כמון.

בגן הלאומי תמצאו 2 אופציות טיול:

  • טיול קווי הלוך חזור – מסלול המתחיל וחוזר חזרה באותה הדרך. את המסלול מתחילים מרחבת העפר בכביש 804. משם הולכים בעקבות השביל הכחול (לבן כחול לבן). בכל רגע שתחליטו שהספיק לכם, תוכלו לחזור לרכב באותה הדרך ממנה הגעתם. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז “גן לאומי נחל צלמון”.
  • טיול קווי המצריך 2 רכבים – את המסלול הזה מתחילים בחניה בכביש 804 ומסיימים ליד כפר סלאמה כ 1.6 ק”מ מנקודת ההתחלה. בדרך הזו אתם תפגשו את כל ה 14 טחנות קמח ואם תרצו תוכלו גם להמשיך משם עד לחורבת צלמון. המסלול מסומן בסימון שבילים כחול לכל אורכו.  כדי להחנות את הרכב בסיום המסלול לחצו כאן לנקודת וויז.

בתחילת המסלול עצרו רגע והביטו על הנוף מסביב – הוא משגע! בנקודת ההתחלה אתם תפגשו כמה עשרות מדרגות ותתחילו בירידה. אחרי שתסיימו את הירידה במדרגות תפגשו במערה (שסגורה עקב חשש לקריסה ואין להיכנס אליה), שמולה ניתן לראות שרידי טחנת קמח. הנקודה הזו היא ציון הדרך הראשון וממש בסמוך אליה מגיעים אל הבריכה הראשונה. הבריכה הזו היא עמוקה יחסית וסביבה אין הרבה צל לכן כדאי להמשיך בהליכה של עוד כ 15-20 דקות ותגיעו לפינות חמד.

כמה דברים שחשוב לדעת: המסלול ברובו חשוף לשמש אך במהלכו יש פינות נחמדות ליד המים שחלקן מוצלות. המסלול מתחיל בירידה בכ- 30-40 מדרגות – מי מכם שיבחר לחזור באותה הדרך, קחו בחשבון את הטיפוס חזרה. חלק משבילי ההליכה לצד הנחל רחבים וחלקם צרים יותר ולכן הילדים יצטרכו כאן עזרה ובעיקר שתשמרו עליהם. נחל צלמון מדי מספר שבועות נבדק על ידי רשות הטבע והגנים ומשרד הבריאות והמים בו נמצאים בחריגות מבחינת זיהום.

דרכי הגעה לתחילת המסלול: תוכלו לרשום בוויז “גן לאומי נחל צלמון”. לבאים מכביש 85 יש לפנות לכביש 804 לכיוון ראס אל עיין, לאחר 3.4 ק”מ תראו בצל ימין שלכם את רחבת העפר הקטנה – זוהי החנייה. שימו לב כי החנייה קטנה יחסית ואין להחנות צמוד לכביש. לפני הביקור שלכם במסלול אנחנו ממליצות להתעדכן באתר של רשות הטבע והגנים לגבי עדכונים על המקום. לאתר הרישמי של רשות הטבע והגנים לחץ כאן.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

מפלי פרוד נחל צלמון עליון – אחרי החורף הגשום מפלי פרוד זורמים בעוצמה ומראה כזה אסור לפספס. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל עמוד – מבין השמורות היפות של הגליל העליון.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק הסלעים בכיסרא – תופעה גאולוגית שכזאת עם הנוף העוצר נשימה של הגליל העליון לא תרצו לפספס. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גני אלמונה – ביקור קצר בגנים פרטיים יפייפים לזכרם של הוריו של המקים. אם אתם באיזור הגליל המערבי תתנו קפיצה לכאן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין רמיאל – נמצאים בחלקו העליון של מושב שפר, הם זורמים בעוצמה חזקה בעיקר בחורף לאחר הגשמים ויוצרים נקודה שמאוד יפה לבקר בה ולהכיר. לפרטים נוספים לחצו כאן. 

מצפה כנרת במושב אמירים – בסוף הרחוב מצפה כנרת פינת מצפה מנחם בתוך מושב אמירים תוכלו להגיע אל אחת התצפיות היפות שיש על איזור הרי הגליל והכנרת – מצפה כנרת. לפרטים נוספים לחצו כאן.

שביל הפסגה בהר מירון – בגובה של מעל ל 1,200 מטר מעל פני הים, מבין הפסגות הגבוהות שיש בארץ תוכלו להגיע לאחת התצפיות והמסלולים היפים תגיעו אל שביל הפסגה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

מצפור הר אדיר – מרפסת תצפית הצופה על ישראל ועל לבנון במקום מיוחד שהוקם לזכר חללי מלחמת לבנון השנייה. לפרטים נוספים לחצו כאן. 

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.