Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל הסהנדרין 72 ק"מ של הסטוריה בגליל

לאחר חורבן בית המקדש השני הסנדרין שהייתה בית דין של שבעים ואחד דיינים נדדה ממקום למקום כיוון שלא היה מקום קבוע לאחר החורבן. הסנדרין פעלה עד שנת 425 ועליה אפשר ללמוד דרך מסכת סנהדרין. פרויקט שביל הסנהדרין הוכשר בשנת 2018 והוא מסומן בסימון שבילים בצבעים ירוק, כחול וארגמן: הצבע הירוק מסמל את ארץ הגליל (בה השביל עובר), הכחול: הוא מסמל את המים והכנרת והארגמן את “ארגמן המלכות” מנהיגים של העם היהודי. הצבע הירוק הוא חץ הפונה לכיוון בית שערים והחץ הכחול פונה לכיוון טבריה. השביל מחולק לחמישה מקטעים ואתם יכולים לבחור לעשות כל מקטע בנפרד:

  • מגן לאומי בית שערים לאושא העתיקה שבסמוך ליער קרית אתא – 13 ק”מ.
  • מאושר העתיקה לגן לאומי תל יודפת העתיקה – 14 ק”מ.
  • מגן לאומי תל יודפת לגן לאומי ציפורי – 11 ק”מ.
  • מגן לאומי ציפורי לארבל העתיקה – 22 ק”מ.
  • מארבל העתיקה לעיר העתיקה טבריה – 12 ק”מ.

מקטע 1 מגן לאומי בית שערים לאושרה העתיקה: השביל מתחיל בבית שערים שהייתה מושבה של הסנהדרין בסוף המאה השנייה לסה”נ ואחוזתו של רבי יהודה הנשיא שהיה נשיא הסנהדרין ועורך המשנה. למידע על ביקור בנפרד בגן לאומי בית שערים לחצו כאן. מגן לאומי בית שערים ממשיכים לכיוון פסל אלכסנדר זייד וקברות השומרים, מכאן יש תצפית עוצרת נשימה על עמק יזרעאל, מכאן השביל עובר דרך פינות ההנצחה של אילן גבאי וצבי אהרוני וממשיך לנחל ציפורי למעיין עין יבקע. עין יבקע מוכר גם בשם מעיין הסוסים – למידע על ביקור בנפרד בעין יבקע לחץ כאן. מעין יבקע המסלול ממשיך לטחנת הנזירים בסמוך לנחל ציפורי – למידע על ביקור בנפרד בטחנת הנזירים לחץ כאן. מכאן המסלול ממשיך לראס עלי ומגיע עד לאושה העתיקה ביער קרית אתא – למידע על ביקור בנפרד באושה העתיקה לחץ כאן.

מקטע 2 מאושה העתיקה עד לגן לאומי תל יודפת העתיקה: השביל מתחיל מאושה העתיקה שהיתה למעשה התחנה הראשונה של מושב הסנהדרין לאחר כשלון מרד בר כוכבא. מכאן ממשיכים לכיוון “אבן השבת” שהיתה מסמנת את תחום השבת של אושה. מכאן ממשיך השביל לברו של רבי יהודה בן בבא – אחד מעשרת ההרוגי מלכות בתקופת מרד בר כוכבא. משם ממשיך השביל לכיוון שפרעם ועובר בין מסגדים, כנסיות, בתי כנסת ומצודה מהמאה השמונה עשרה. משם ממשיך השביל דרך נחל אבליים אל הר עצמון ויורד חזרה לגן לאומי יודפת העתיקה. למידע על ביקור בנפרד בגן לאומי יודפת העתיקה לחץ כאן.

מקטע 3 מגן לאומי תל יודפת העתיקה עד לגן לאומי ציפורי: השביל מתחיל מגן לאומי תל יודפת העתיקה וממשיך לכיוון חורבת קנה שעל פי המסורות כאן היה הישוב היהודי “כנא אשר בגליל” שמוזכר גם בברית החדשה. כאן עשה ישו את הנס הגלוי הראשון שהפך מים בדים ליין. מכאן ממשיכים וחוצים את בקעת בית נטופה. הבקעה נקראת על שם היישוב הקדום בית נטופה. משם ממשיכים לצעוד לכיוון המוביל הארצי ובמקביל אליו עד לחורבת רומה. משם ממשיכים ועוברים בדרך רומית עתיקה ומעבר תת קרקעי בכביש 77 שמוביל אותנו אל היישוב היהודי שיחין. מכאן ממשיכים לקבר רבי יהודה נשיאה שהיה בנו של רבן גמליאל ונכדו של רבי יהודה הנשיא עד לגן לאומי ציפורי. למידע על ביקור שנפרד בגן לאומי ציפורי לחץ כאן.

רשימת ציוד וטיפים לטרקים בישראל
רשימת ציוד וטיפים לטרקים בישראל

מקטע 4 מגן לאומי ציפורי עד לגן לאומי ארבל: זהו המקטע הארוך ביותר של השביל. השביל מתחיל מגן לאומי ציפורי ועובר דרך התפר של הרי נצרת עם בקעת בית נטופה בחורבת כנא. משם ממשיך השביל לחוות השומר שהייתה חווה חקלאית שמטרתה הייתה להכשיר פועלים יהודים לעבוד את האדמה. משם ממשיך השביל דרך יער לביא בו יש את הישוב חורבת לוביה שהיה יישוב עתיק מתקופת המשנה והתלמוד, עובר דרך קרני חיטין. בגובה של 326 מטר מעל פני הים ישנה תצפית עוצרת נשימה מקרני חיטין לכיוון דרום על איזור רמת סירין, בקעת יבנאל, הי הגולן, רכס פוריה,הר תבור, הרי הגלבוע. לכיוון צפון אפשר להראות את צפת, הר מירון, הכנרת, ארבל, נבי שועייב, כפר חיטים ועוד. משם השביל ממשיך לכיוון אחוזת נפתלי יישוב עם היסטוריה רבת שנים.

מקטע 5 ואחרון מגן לאומי ארבל לטבריה העתיקה: השביל מתחיל בבית הכנסת העתיק בארבל וממשיך אל הגן לאומי ארבל. כאן יש את היישוב העתיק ארבל, שהיה כפר יהודי. משם ממשיך השביל דרך דולמנים – בשפה העברית קוראים לזה “שולחן אבן” דול = שולחן, מן = אבן. יש לא מעט איזורים בישראל עם דולמנים כמו ברמת הגולן גמלא או שמיר – בכל מקום היה לזה שימוש שונה. חלקם היו משמשים לקבורה. ומכאן אפשר להגיע אל תצפית סלע הנמלה שנמצא עם מצוק ארבל, מכאן אפשר לראות את המושבה מגדל שהייתה יישוב יהודי מימי בית השני. למידע על ביקור בנפרד בגן לאומי ארבל לחץ כאן. השביל מתחיל בכביש 90 לכיוון באר אנטיליה ששימש כמתקן שאיבה ועין רקת לצד תל רקת. משם השביל ממשיך בין בתי התושבים של העיר טבריה. בדרך פוגשים את החפירות הארכיאולוגיות עד להגעה להר ברניקי וחומת טבריה ששם מסתיים השביל.

לשביל הסהנדרין ישנו אתר רישמי ובו יש עדכונים שוטפים על השביל, אם אתם מעוניינים לצאת למסע בהיסטוריה בגליל עם שביל סנהדרין נמליץ בחום לבקר גם באתר הרישמי – לאתר לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.