Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע חרבת קרתא

בכניסה לעתלית תוכלו להגיע אל מסלול קצר וקליל שעולה על רכס כורכר המשלב תצפית פנורמית נהדרת על כל האיזור, אורוות חצובות ובתקופת הפריחה אפשר למצוא פה מגוון רחב של צבעי פריחה משגעת. לאחר הגשמים תמצאו כאן פריחה יפה של כלניות ורקפות ובתקופת הסתיו החצב פורח כאן בכל האיזור ונותן מראה מדהים אל נוף הים. סימון חדש תפגשו בזמן הטיול שלכם כאן הוא שביל הים – שביל טיול להולכי רגל המלווה את חוף הים התיכון בישראל לאורך כ 240 ק”מ, מראש הנקרה בצפון עד חוף זיקים בדרום. בנוסף מחרבת קרתא אפשר להמשיך למסלול הליכה ב: שביל הרכס של עתלית.

כדי להתחיל את המסלול ניתן לבחור ב 2 דרכים:

  • המסלול הראשון: התחלה דרך חניון לימור – בחניון יש המון ספסלי פיקניק ומתקני משחקים לילדים בסגנון מסלול נינג’ה קטן. אם תחליטו להתחיל מכאן את המסלול הוא יהיה בסימון שבילים כחול לבן והוא יוביל אתכם מחניון לימור הישר אל תוך חורבת קרתא. ניתן לעשות את המסלול המעגלי המלא שאורכו קילומטר אחד והוא מקיף את כל השטח. ניתן לעשות הלוך חזור או להשאיר רכב אחד בנקודת כניסה הבאה עליה נסביר ואז סימוני השבילים יהיו כחול ואז שחור שאורכו 600 מטר.
  • המסלול השני בסוף כביש 7110 ברחבת עפר –  כאשר נכנסים לעתלית ממשיכים ישר בכיכר (כאשר מוזיאון העפלה נמצא בצד ימינכם) הכביש מתעקל שמאלה וכאשר תעברו את גשר שפך נחל אורן תראו את תחילת המסלול בצד שמאל שלכם. כאן יש רחבת עפר גדולה וגם שילוט גדול של רשות הטבע והגנים. אם תבחרו להתחיל מכאן את המסלול תוכלו לעקוב אחרי סימון שבילים שחור שלאחר מכם יהפוך לכחול (ניתן להחנות כאן ולסיים בחניון לימור או ההפך במידה ואתם עם 2 רכבים).

חרבת קרתא בשנת 1996 הוכרזה כשמורת טבע והיא בשטח של 137 דונם בלבד. בשמורה יש בתי גידול אופיינים וגם אתר ארכאולוגי מבצר דטרוא. אתם בטח עכשיו שואלים את עצמכם מזה מבצר דטרוא (לפחות אנחנו שאלנו) אז קצת הסבר על המקום: שמו של המבצר הוא לה דטרוא ומדובר על מבצר צלבני שנבנה על ידי הטמפלרים, למעשה הוא מהראשונים שבנו הצלבנים בארץ ישראל כולה. מיקום המבצר הוא אסטרטגי על מנת לקשר בין ערי צפון מישוב החוף, למשל עכו. לבין הערים הדרומיות למשל קיסריה. המבצר היה מוקף חומות סוג של “מגדל נורמני” ושחו היה 21*18 מטרים. חלקו התחתון נחצב בסלע הכורכר והכירות הגיעו לעד ארבעה מטרים.

מה עוד תוכלו לראות כאן בתוך השמורה: תצפית פנורמית מברכת המים – מבנה ענק מבטון (אי אפשר לפספס אותו) ששימש בעבר ברכת מים, מעל למבנה בסוף המדרגות מחכה לכם תצפית מרשימה על כל האיזור – מצד אחד ניתן לראות את רכס הכרמל ואת העיר חיפה מצפון. מדרום ניתן לרראות את זיכרון יעקוב ואת שאר הישובים מסביב. מצד שני ניתן לראות את קו החוף ואת מבצר עתלית ובריכות המלח, מדרום אפשר לראות את איזור ג’סר א-זרקא. מבצר לה דטרוא – אתר ארכיאולוגי בתוך תחום שמורת טבע חורבת קרתא וההגעה אליו היא בעזרת טיפוס קצר ביתדות.

אותיות חקוקות בסלע – בצידו המזרחי של הרכס תוכלו לראות את האותיות ע ו- ת בכתב פיניקי (כתב עברי כנעני עתיק). יש הטוענים כי מדובר על האותיות הראשונות בשם העיר “עתלית” אך אין דרך לדעת זאת בוודאות. אורוות חצובות – בצד הדרומי של רכס הכורכר תוכלו לראות את חדרי האורוות, כמו מנהרות גדולות או כוכים. פריחה – אם תגידו לכאן בתקופת הפריחה בחודשים ינואר עד מרץ תוכלו להנות משלל פריחה צבעונית לאורך המסלול הקצר. יש כאן רקפות, כלניות, פרג ובסתיו יש כאן פריחה מרשימה מאוד של החצב! בריכות המלח ותצפית הפלמינגו – ואם כבר אתם נמצאים באיזור אל תפספסו את בריכות המלח של עתלית לשם מגיעים הפלמינגו למנוחה!

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: אם תרצו להתחיל דרך חורשת לימור יש לכתוב בוויז: חורבת קרתה – חורשת לימור, עתלית. אם תרצו להתחיל בדרך השנייה בסוף כביש 7110 יש לכתוב בוויז: שמורת טבע חורבת קרתא – עתלית, מחוז צפון. נוסעים בכביש 2 מצפון או דרום ועולים במחלף עתלית בכיכר הראשונה פונים שמאלה או ממשיכים ישר (תלוי היכן תבחרו להתחיל את הטיול).

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

חוף נווה ים – חופי הים המרהיבים לצד עתלית – חוף נווה ים נמצא בצדו המערבי של קיבוץ נווה ים שליד עתלית, והוא אחד החופים היפים שיש באזור. לאורכו של חוף נווה ים מספר נקודות עניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מחנה המעפילים עתלית – בואו לסיור שיקח אתכם חזרה בזמן אל ימי העפלה אל ארץ ישראל בתקופת המאבק עם הבריטים ששלטו כאן באדמות ארצנו – סיור מרתק מתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל מערות – שמורת טבע של רשות הטבע והגנים. בואו להנות ממגון של מסלולים והצצה לחיו של האדם הקדמון. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

שביל החלוצים ועין אלון – מסלול הליכה לצד נחל אורן בלב יערות הכרמל. שביל החלוצים הוקם לזכרו של אסף רמון ז”ל. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל תנינים – רשות הטבע והגנים מפעילה את שמורת הטבע המקסימה הזו, בחורף תוכלו להנות כאן ממסלולים בין העתיקות ובקיץ להנות ממסלול רטוב באמת המים. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

עין צור – חלק מהמסלולים של פארק הנדיב הוא גם מסלול ההליכה לעין צור. מסלול קצר ונהדר המשלב עתיקות, טיול מים ומקום נהדר לפיקניק. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

משתלת הפרפרים בחוף הכרמל – בין זיכרון יעקב לעתלית, ממש בצומת מיר”ב שבחוף הכרמל תוכלו למצוא אטרקציה קצת שונה שמתאימה לכל המשפחה – משתלת הפרפרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל הבריחה ותצפית עופר ביער חוף הכרמל  – יער חוף הכרמל או בשמו הנוסף יער עופר משתרע על כ 10,000 דונם, אנחנו בחרנו את מסלול שביל הבריחה ותצפית עופר מבין עשרות מסלולים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת טוף כרם מהר”ל – הר געש בהר הכרמל – דרומית לעיר חיפה, וליד הישוב כרם מהר”ל במורדות הכרמל, נמצאת שמורת הטבע טוף של רשות הטבע והגנים – מסלול אל הר הגעש בכרמל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

קרן הכרמל “המוחרקה” – פסגת קרן הכרמל נמצאת בגובה של 474 מטר מעל פני הים. אם אתם מחפשים נקודת תצפית עוצרת נשימה וטיול דתות קצר, אל תפספסו את המקום הזה. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע החי בר – גן חיות שמטרתו טיפול והשבת בעלי חיים שנתונים בסכנה אל הטבע. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.