Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל האחוזה רמת הנדיב

בין זכרון יעקב לבינימינה, על חוטם הכרמל, נמצאת רמת הנדיב. ברמת הנדיב יש גני זיכרון ופארק טבע מטופח מאוד שנבנו סביב קברם של הברון בנימין אדמונד דה רוטשילד ורעייתו שנמצאים בלב הגנים. רוטשילד איש של חזון עשה הכל כדי לאפשר חיים בארץ ישראל של ראשית ההתיישבות, ובזיכרון יעקב בפרט. לצד גני הזיכרון אפשר לצאת אל מספר רב של מסלולי הליכה וסינגל אופניים כמו: שביל ישראל מקטע 15, שביל המעיין, שביל הנשרים ושביל האחוזה עליו נפרט כעת.

תיאור המסלול - שביל האחוזה

שביל האחוזה הוא מסלול היוצא מכיכר ראשית השבילים לצד גני הזיכרון. אורכו המלא של המסלול כ 4 ק”מ, מסומן לכל אורכו בסימון שבילים לבן אדום לבן, הוא מעגלי, חשוף במלואו לשמש, רמת הקושי שלו בינונית והוא מתאים בעיקר בימים הנעימים של עונות הסתיו, החורף והאביב. הטיול מוביל אותנו בין שבילים מלאי פריחה עונתית, צמחיית חורש ים תיכוני היישר אל שרידי אחוזה מרשימים מתקופת בית שני. מהאחוזה נפרס נוף עוצר נשימה אל קו החוף הצפוני, וממנה יוצא השביל שמחזיר אותנו דרך נחל תמסח חזרה אל תחילת המסלול.

את המסלול מתחילים מכיכר ראשית השבילים בסימון שבילים אדום. לצד סימון זה ילווה אותנו בחלקו הראשון של המסלול גם סימון שבילים כתום כחול ולבן – שביל ישראל מקטע 15. אם תגיעו אל המסלול בתקופת הפריחה, כבר בתחילת המסלול תוכלו לראות מגוון גדול מאוד של פרחים צבעוניים: כלניות, נוריות, דרדר כחול דגנית, פשתה שעירה, תגית, זלזלת הקנוקנות, סייפן התבואה ממשפחת האירוסים, צהרונים, צבעונים ועוד ועוד. לאחר הליכה של כ-600 מטרים מתחילת המסלול נגיע אל בור מחצבה קדומה. מכאן ממשיכים עם השביל כ 600 מטרים נוספים עד להגעה אל המפגש עם שביל עפר רחב המשמש גם כסינגל אופניים. מכאן אנו נמשיך עם השביל לפי סימון שבילים אדום לכיוון חורבת עקב – האחוזה. בחלק זה נפגוש מרחב פתוח יותר עם עצי ברוש ואורן שיתנו לנו מעט צל, ולאחר כ 500 מטרים נגיע אל חורבת עקב.

חורבת עקב – ח’רבת מנצור אל עקב

כבר בכניסה לאחוזה נפגוש שלט גדול עם מפת האחוזה, נעלה מספר מדרגות ונתחיל לצעוד בשביל הנגיש אל תוך האחוזה. חורבת עקב נמצאת בנקודה הגבוהה ביותר בקו המצוק הדרום מערבי של הכרמל, בגובה של 141 מטרים מעל פני הים. בשנת 1984 נעשו כאן חפירות ונחשפו שרידים של שלוש תקופות: בתקופת בית שני היה זה בית אחוזה מרהיב השייך למשפחה יהודית. בתקופה הביזנטית וילה חקלאית עם מחסנים ואורוות ובה גת עם בורות מים, ובתקופת ימי הביניים שימש בעיקר כמחסה למתיישבים ארעיים. לצד האחוזה מרפסת תצפית גדולה שממנה אפשר לקבל תצפית עוצרת נשימה על כל קו החוף הצפוני ומעבר לו, יש כאן שילוט המסביר על הנוף הנשקף מכאן.

מהתצפית תוכלו לראות את חופי הים התיכון, ואת הישובים דור הבונים, מעגן מיכאל, ג’סר אל זרקא, את ארובות חדרה, בינימינה ובימים עם ראות טובה אפשר לראות את נתניה ומעבר לה. מכאן חוזרים חזרה לכניסה של האחוזה אל סימון השבילים האדום ופונים שמאלה. בחלק הזה צריך לקחת בחשבון שמתחילים לצעוד במגמת ירידה בין הסלעים אל נחל תמסח (הירידה לנחל לאחר הגשמים מסוכנת בשל חשש להחלקה ונפילה). נחל תמסח הוא נחל אכזב והוא מרהיב ביופיו בתקופת הפריחה. נמשיך לצעוד ונעבור פינת ישיבה מוצלת ונקודת תצפית נוספת אל עבר עיינות תמסח. שמורת הטבע עיינות תמסח, בה זורם פלג מים היישר אל נחל תנינים, הוא הקטע האחרון בנחל שהמים שלו לא מזוהמים. אם הגעתם לכאן עם ילדים קטנים שמרו עליהם בירידה שהופכת מעט תלולה לזמן קצר.

לאחר הליכה של כ- 1.1 ק”מ מהאחוזה אל עבר נחל תמסח נגיע אל פנייה ימינה בדרך עפר רחבה ונוחה. מכאן נצעד כ 500 מטרים ונגיע אל חורשת אורנים שתתן לנו צל ומנוחה רגע לפני שאנחנו מסיימים את המסלול. בחלק זה תפגשו פריחה יפה ומרשימה של רקפות. מכאן נצעד כ 700 מטרים נוספים עד לחזרה לכיכר ראשית השבילים ממנה התחלנו את המסלול. כדי להגיע לתחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: רמת הנדיב חניה זכרון יעקב.

במידה ותרצו להמשיך לטייל באיזור:

גן אהוד אפרתי – בשטחים הפתוחים בין המטעים של זיכרון יעקב ויער אלונה הוקם גן זיכרון קטן, מושקע ואינטימי לזכרו של אהוד אפרתי ז”ל שנפל בעת מילוי תפקידו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מצפור מורן ורדי חוטם כרמל – בחלקו הדרום מערבי של רמת הנדיב, על חוטם הכרמל הוקם מצפור לזכרו של מורן ורדי קצין שייטת 13 בחיל הים שנפל בקרב נגד מחבלים בשכם בשנת 2004. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק המושבה בזכרון יעקב – בצד המזרחי של זכרון יעקב בסמוך לכביש 652 בשטח של כ 50 דונם הוקם פארק המושבה. כאן תוכלו למצוא מדשאות, גן שעשועים שמתאים לכל הגילאים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שביל המעיין עין צור – עין צור הוא מעיין נקבה שנמצא ברמת הנדיב, בסמוך לעיר זכרון יעקב, ויש בו מים בכל השנה.לצד המעיין ישנם גם שרידי עתיקות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק שוני – פארק ז’בוטינסקי – בדרך המקשרת בין בנימינה לזכרון יעקוב קרן קיימת לישראל הקימה את פארק ז’בוטינסקי או בשמו הנוסף פארק שוני. כאן תוכלו למצוא את האמפי תאטרון. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

עין אביאל – נחל תנינים – מסלול נהדר שמומלץ לבקר בו גם בקיץ ואפשרי גם בחורף לחובבי זרימות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מאגר גלעד וגבעת הרקפות – מבין המקומות היפים שיש באיזור במיוחד בתקופת הפריחה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל תנינים – שמורת הטבע של רשות הטבע והגנים, יש כאן מסלול יבש ומסלול רטוב לימי הקיץ החמים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק לאומי קיסריה – בואו לחזור אחורנית בזמן ולראות את העיר העתיקה של קיסריה עומדת אל מול נופי הים התיכון. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע חוף דור הבונים – מעבר לחופי הרחצה המדהימים שיש כאן לימי הקיץ החמים תוכלו למצוא כאן גם מסלולי הליכה ופריחה מרשימה בתקופת החורף. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.