Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל הרכס בעתלית

העיר עתלית של היום בנויה סביב רכס הכורכר שחוצה אותה מצידה הצפוני ועד הדרומי. לאורכו של רכס הכורכר, שנוצר לפני כמאה אלף שנה, עובר שביל טיול ובו נקודות עניין רבות ותצפיות אל נופים פנורמיים מרשימים. הטיול בשביל הרכס חושף בפני המטיילים תופעות טבע, שרידי עתיקות, סיפורי מורשת ונופים שבחלקם צופים גם אל חופי הים. אורכו של השביל כ-3 ק”מ, רובו קל להליכה וניתן לעשות חלקים ממנו וכך לקצר את הטיול בהתאם לרצונכם.  

לשביל רכס הכורכר יש 4 כניסות: כניסה צפונית שלאורכה יוצא גם הטיול בחרבת קרתא, כניסה צפון מערבית, הכניסה המרכזית המערבית ואת הכניסה הדרומית. השביל המתואר כאן בהמשך מתחיל את דרכו בכניסה הדרומית, אך ניתן להיכנס אליו מכל כניסה שתבחרו. לאורך הטיול בשביל תפגשו שרידים של מחצבות עתיקות, נקודות תצפית, עמדות פילבוקס מימי המנדט הבריטי, קולומבריום, סיפורי מורשת ועוד. על רכס הכורכר של עתלית תוכננה בעבר להיבנות שכונת מגורים, אך בזכות מאבק של התושבים לשימור הרכס הצליחו להציל חלק גדול ממנו. אורכו המלא של השביל כ-3 ק”מ וצריך לקחת בחשבון שחלקו קל להליכה וחלקו מעט מאתגר כיוון שהוא עובר בלב שרידי המחצבות הקדומות. 

השביל מתחיל בגן הזיכרון לחללי עתלית ומחצבות קדומות, כאן תמצאו את גן הזיכרון ברחוב הסלע. בגן ישנה אנדרטת זיכרון ל 32 בני עתלית שנפלו במלחמות השונות ובפעולות האיבה כאשר ארבעה מהם במלחמת העצמאות. המחצבה הקדומה שכאן שימשה בעיקר להפקת אבני בניין מסלע הכורכר. המחצבה היא אחת מבין מספר מחצבות קדומות שנמצאות לאורכו של כביש 2. השביל ממשיך לרחוב אמת המים סמוך לבית הספר גלי עתלית ומגיע עד לגן שרון. גן שרון משלב גן שעשועים ואתר זיכרון לזכרו של שרון מנחם אלמקיאס ז”ל שנפל בקרב בהר דב בשנת 2005. שרון בן עתלית ובוגר בפנימייה הצבאית, היה בן 24 בנופלו. בגן ישנו פסל בזלת גדול הבנוי משתי אבנים זקופות ומעליהן אבן אופקית מבוקעת. לא רחוק מגן שרון נמצא על רכס הכורכר שרידיו של קיבוץ עין הים שהוקם בשנת 1936 על ידי עולים מפולין.

המסלול ממשיך צפונה על רחוב אמת המים עד להגעה לחומה החצובה, מערבית לבניין המועצה. מדובר על קטע שמור של החומה שהיוותה חלק ממערכת הביצורים, ומחצבה שהצלבנים השתמשו לטובת בניית מצודת דוסטרי ומבצר עתלית. השביל ממשיך וחוצה את הכביש בין רחוב המייסדים לרכס הכורכר ובמהלכו אפשר למצוא שרידים נוספים של מחצבות כורכר מתקופות שונות כמו ההלניסטית, הרומית והצלבנית.

ממשיכים צפונה אל עבר גרם המדרגות של השער הקטוע ששמו הנוסף הוא באב אל מקעטי. השביל ממשיך אל חצר בית הכנסת המרכזי של עתלית, ובה יש שרידים עתיקים שביניהם הקולומבריום ששימש כמתקן לגידול יונים. הקולומבריום נחצב על פי הממצאים בתקופה הצלבנית שבה המחצבות כאן היו פעילות. בנוסף התגלו כאן גם שרידי חווה חקלאית מהתקופה הפרסית וההלניסטית. 2 אפשרויות להמשיך את הדרך: למיטיבי הלכת ולמי מכם שאוהב אתגרים ניתן ללכת דרך השער הקטוע אל עבר עמדת השמירה בריטית: פילבוקס גדול מבטון.

מי שמעוניין להמשיך ברמת הליכה קלה יכול להמשיך לכיוון מזרח דרך המשק הנטוש של פינסקר ומשם להגיע אל הפילבוקס. בגלל שעתלית הייתה מוקפת כפרים ערבים הוקמו סביבה עמדות שמירה על מנת לאבטח את המושבה בתקופת המנדט הבריטי. השביל ממשיך דרך באב אל הוואה והדרך החצובה במחנה החוצבים הצפוני, דרך הפטרולים, עובר דרך מצפור ותצפית עמדת שמירה בריטית, מגיע אל באב אל עג’ל והכתובת הפיניקית, מערת קבורה בתחום שמורת הטבע חרבת קרתא, מצודת דוסטרי, שרידי אורוות, נקודת תצפית נוספת העוברת לצד נחל אורן וסיום במגרש החנייה.

דרכי הגעה לשביל הרכס בעתלית

לשביל יש 4 כניסות: כניסה צפונית, כניסה צפון מערבית, כניסה מערבית מרכזית והכניסה הדרומית. כדי להגיע לכניסה הצפונית ביותר ניתן לרשום בוויז: שמורת הטבע חרבת קרתא.  כדי להגיע לכניסה הצפון מערבית לחצו כאן. כדי להגיע לכניסה המערבית המרכזית לחצו כאן. כדי להגיע לכניסה הדרומית תוכלו לרשום בוויז: גן הזיכרון עתלית. לבאים מכיוון דרום יש לעלות על מחלף עתלית ולפנות מערבה. לאחר נסיעה של כ 1.1 ק”מ מצד שמאל נראה את חניית העפר של הכניסה דרך חרבת קרתא. אם תרצו את הכניסות המערביות תוכלו לנסוע בהמשך רחוב המבצר.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

חוף נווה ים – חופי הים המרהיבים לצד עתלית – חוף נווה ים נמצא בצדו המערבי של קיבוץ נווה ים שליד עתלית, והוא אחד החופים היפים שיש באזור. לאורכו של חוף נווה ים מספר נקודות עניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מחנה המעפילים עתלית – בואו לסיור שיקח אתכם חזרה בזמן אל ימי העפלה אל ארץ ישראל בתקופת המאבק עם הבריטים ששלטו כאן באדמות ארצנו – סיור מרתק מתאים לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל מערות – שמורת טבע של רשות הטבע והגנים. בואו להנות ממגון של מסלולים והצצה לחיו של האדם הקדמון. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל תנינים – רשות הטבע והגנים מפעילה את שמורת הטבע המקסימה הזו, בחורף תוכלו להנות כאן ממסלולים בין העתיקות ובקיץ להנות ממסלול רטוב באמת המים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שביל הבריחה ותצפית עופר ביער חוף הכרמל  – יער חוף הכרמל או בשמו הנוסף יער עופר משתרע על כ 10,000 דונם, אנחנו בחרנו את מסלול שביל הבריחה ותצפית עופר מבין עשרות מסלולים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת טוף כרם מהר”ל – הר געש בהר הכרמל – דרומית לעיר חיפה, וליד הישוב כרם מהר”ל במורדות הכרמל, נמצאת שמורת הטבע טוף של רשות הטבע והגנים – מסלול אל הר הגעש בכרמל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.