Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לגלות את ארץ ירקון: טיולים לאורך נחל הירקון

נחל הירקון הוא הנחל השני בגודלו בארץ ישראל (לאחר נהר הירדן), אורכו המלא של נחל הירקון הוא 28 ק”מ ותחילתו נמצא בבריכת הנופרים לצד מקורות הירקון בקרבת העיר ראש העין ובסופו בשפך הנחל בסמוך לטיילת רידינג. הנחל זורם בלב אזור גוש דן, מתפתל בין הישובים והערים ומספק לנו המון פינות חמד. נחל הירקון שקיבל את שמו ארץ ירקון מחולק לשלושה חלקים בגלל איכות וסוג המים שזורמים בכל מקטע: המקטע העליון ממקורות הירקון עד למפגש עם נחל קנה, המקטע התיכון מנחל קנה עד לשבע הטחנות והמקטע התחתון משבע הטחנות ועד לים.

מקטע עליון ארץ ירקון

אורכו של המקטע העליון כ 8 ק”מ, הוא מתחיל מבריכת הנופרים ומסתיים במפגש עם נחל קנה. הוא המקטע עם המים הנקיים שראויים לרחצה, אפשר למצוא מספר נקודות עניין שכל אחת מהן מגלה לנו טבע במרחק נגיעה מהכבישים הכי סואנים של גוש דן והמרכז. במקטע זה תמצאו את הנקודות הבאות:

  • גן לאומי ירקון תל אפק – מבצר אנטיפטרוס: מתחם של רשות הטבע והגנים, נקודת טבע בין היפות שיש באזור המרכז. ברוב המקומות יש כאן שרידים של מבצר, אגם ענק, חורשת אקליפטוסים ולצידה פלג מים זורם ומושלם להתרעננות לימים החמים.
  • גן לאומי ירקון מקורות הירקון – בריכת נופרים: מתחם של רשות הטבע והגנים ויש בו בריכות נופרים, מסלולי הליכה, שטח עצום לפיקניקים וחניון לילה מסודר של רשות הטבע והגנים.
  • כפר הבפטיסטים: איזור זה הוא מבין האיזורים המקסימים של הירקון, ממש סמוך למקורותיו. יש כאן פינות טבע קסומות שאפשר להעביר בהן כמה שעות נפלאות באוויר הפתוח. קרן קיימת לישראל טיפחה כאן את האיזור ובנתה גשרים העוברים מעל למים המוסיפים עוד המון כייף לטיול הזה. 
  • בית לאה: בית לאה הוא למעשה המבנה ההיסטורי שתראו כשתגיעו לכאן שמכונה בית הפרדס. המבנה נותר עומד כאן מאז המאה ה 19, שתפקידו באותם ימים היה לשאוב מים מן הירקון לצורך השקיית הפרדסים והשטחים החקלאיים הסמוכים. לצד בית לאה זורם החלק הנקי של הירקון למי מכם שמחפש מקום להשתכשך בו.
  • טחנת אבו ראבח: טחנת אבו רבאח הייתה טחנת קמח שפעלה ממש כאן כטחנת מים בתוואי נחל הירקון. סביב טחנת אבו רבאח אפשר למצוא פינות מוצלות לפיקניק לצד הנחל הזורם ולמי מכם שמחפש מקום טבילה זאת נקודה מצוינת, למעשה האיזור הזה הוא החלק הנקי של נחל הירקון.
  • המפל הנסתר – מפל שרונים: החלק האחרון של הירקון בו אפשר לרחוץ בו. הפינה המאוד מפתיעה הזו נמצאת ממש מאחורי קניון שרונים שבפאתי העיר הוד השרון, שם תגלו בריכת מים יחסית גדולה תחת עצי האקליפטוס.

מקטע תיכון ארץ ירקון

אורכו של מקטע תיכון כ 16 ק”מ, הוא מתחיל במפל הנסתר או בשמו הנוסף מפל שרונים, היכן שהירקון נפגש עם נחל קנה ומסתיים באתר שבע הטחנות. במקטע זה המים מזוהמים בגלל שמוזרמים לכאן מי שפכים ממפעל טיהור שפכים כפר סבא והוד השרון וכאן גם נמצא החיבור עם נחל קנה שמזוהם גם הוא משפכים המגיעים מג’לג’וליה – הרחצה אסורה! במקטע זה תמצאו את הנקודות הבאות:

  • אתר 10 טחנות: מתחם 10 טחנות שופץ בשנים האחרונות והפך לפנינת טבע עם היסטוריה עוד מהתקופה הרומית.
  • אתר שבע טחנות: אתר זה הינו אחד מחמישה אתרי טחינה לאורך נחל הירקון שכל אחד מהם כלל מספר מבני טחנות מאבן כשבכל מבנה פעלו כמה מנגנוני טחינה. יש כאן מסלולי הליכה נגישים, אטרקציות ומרחבים פתוחים.
  • ראש ציפור: יער ראש ציפור הינו פארק גדול במרכז הארץ שבו יש מספר נקודות עניין. הפארק הוא יפה ומטופח, וניתן לטייל בו בין שבילי הטיול הנגישים ולהתרשם מהנוף ואווירת הטבע שמאפיינת אותו.
  • גבעת נפוליאון: בצד הצפוני של רמת גן שזה חלקו הדרומי של פארק הירקון נמצאת גבעת נפוליאון או בשמה הנוסף תל גריסה. התל מתנשא לגובה של 38 מטרים מעל פני הים ומפסגתו אפשר לקבל נקודת תצפית פנורמית לכל הכיוונים.

מקטע תחתון ארץ ירקון

אורכו של המקטע התחתון כ 4 ק”מ, הוא מתחיל את דרכו בשבע טחנות ומסתיים בים. זהו החלק הקצר ביותר של הנחל, ערוצו רחב יותר ורוב רובו נמצא בגני יהושע. גם כאן הרחצה אסורה וחלק מהמים הם מלוחים בגלל קרבתו לים. יחד עם זאת תמצאו כאן שטחי מדשאות גדולים, מסלולי אופניים, סירות פדלים, גני שעשועים ומסלולי הליכה. במקטע זה תמצאו את הנקודות הבאות:

  • מתחם גולפיטק
  • ספורטק
  • מועדון חתירה
  • מרכז דניאל
  • נמל תל אביב
  • מתחם רידינג

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.