Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל סובב מכתש רמון

מכתש רמון הוא מכתש סחיפה הגדול בעולם, כן הגדול בעולם. הוא נמצא ממש כאן אצלנו בנגב שבדרום הארץ והוא אחד מחמשת המכתשים שיש כאן במדינת ישראל. מכתש רמון מוכר בעיקר בזכות היותו מושך מטיילים כשמורת אור כוכבים בינלאומית ובעיקר בזכות נופי בראשית של המכתש. אורכו המלא של המכתש כ 40 ק”מ ובתוכו סומן מסלול שביל סובב מכתש רמון שאורכו המלא כ 130 ק”מ. את שביל סובב מכתש רמון אפשר לחלק למשך שמונה ימיםי או יותר לבחירתכם. השביל מתחיל את דרכו במצפה רמון, ממשיך בהליכה על שפת המכתש, נכנס אל לב המכתש, עובר בין חניוני לילה, נקודות עניין, תצפיות ובעיקר בין נופי המכתש.

את שביל סובב מכתש רמון אפשר לבחור לעשות עם לינה בשטח או על ידי מקטעים אותם אתם תבחרו. כמעט לכל אחד מבין המסלולים כאן ניתן להגיע עם רכב למי מכם שרוצה לבחור במקטעים יומיים. את שביל סובב מכתש רמון ניתן לעשות כמעט לאורך כל השנה מלבד בקיץ הלוהט. אם כי שימו לב שבתקופת החורף אין לטייל בתוך המכתש בעת התראה של סכנת שטפונות. טרם יציאתכם למסלול בדקו טוב שהוא מתאים לכם כיוון שהוא מוגדר למטיבי לכת. מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים או להוריד מפות מאפליקצית ניווט (קחו בחשבון שאין קליטה בחלק מהמסלול). להלן חלוקת הימים לשביל סובב רמון:

מקטע ראשון ממצפה רמון עד לחניון לילה נחל ניצנה עילי – כ 14.5 ק”מ

המסלול מתחיל לצד מרכז מבקרים מכתש רמון ומתחילים לצעוד לכיוון מערבה על טיילת אלברט כץ. כאן נפגוש את סימון שבילים של שביל ישראל (כתום כחול לבן) את הסימון הכחול והנקודה הסגולה שמעידה על סובב רמון. לאחר כ 200 מטרים מגיעים אל המרפסת התלויה של מכתש רמון. נקודת תצפית מרשימה על איזור מערב ולב מכתש רמון. מהמרפסת נצעד כ 1 ק”מ עד להגעה לאפשרות לטפס על הר הגמל. הר גמל קיבל את שמו בעיקר בשל צורתו המזכירה דבשת וראש של גמל.

ראש הר גמל מגיע לגובה של כ 800 מטרים מעל פני הים וממנו יש נקודת תצפית מרשימה על המכתש. ממשיכים על תוואי שביל סובב מכתש רמון וחוצים את מצפה אסף רוז. לאחר כ 500 מטרים מגיעים אל מצפה עשהאל לזכרו של עשהאל בן דוד ממש לצד בית ספר שדה הר הנגב. מהמצפה נצעד כ 320 מטרים עד שהשביל יפנה ימינה ויפרד מסימון שבילים של שביל ישראל. מכאן נמשיך עם השביל כ 1.1 ק”מ עד להגעה לנקודת תצפית נוספת בה יש ספסל מאבן אל מול נוף המכתש. נמשיך עם השביל כ 2.5 ק”מ עד להגעה לסטייה קלה מהדרך לכיוון אנדרטה לזכרו של נחמיה אפרים ז”ל.

נחמיה היה לוחם בסיירת מטכל והוא נהרג במקום זה כאשר נפל מהמצוק בזמן שניווט. מכאן ממשיך השביל לאורך שפת המכתש כ 6 ק”מ עד להגעה לאפשרות להגיע לבור חמת. סטייה קלה של כ 300 מטרים לכיוון יוביל אתכם אל בור חמת – מקווה מים שמתמלא לאחר הגשמים (מומלץ לוודא שמלא אחרת אין סיבה לסטות מהדרך). מכאן ממשיכים כ 2.1 ק”מ עד להגעה לחניון לילה נחל ניצנה עילי ולסיום המקטע הראשון. כ 100 מטרים לפני הפנייה לחניון לילה ניצנה עילי יש לכם ברז מים פעיל.

מקטע שני מחניון לילה נחל ניצנה עילי עד לחניון לילה בורות לוץ – כ 20.3 ק”מ

מקטע זה הולך בצידו המערבי של המכתש. מתחילים את המסלול כאשר בתחילתו נגיע אל חרותת סלע – ציורי סלע עתיקים ומיוחדים. יש המכנים את ציורי הסלע כ”שפת המדבר” מאחר והם מאפשרים הצצה לעולמם של אלו שחיים במדבר מתקופת עתיקות ועד היום. בהמשך המסלול נחצה את כביש 171 ונמשיך כאשר לאורך כל הדרך מלווה אותנו הנוף הפתוח של המכתש משמשאלנו ובחלקו המטיילים אפילו צועדים על הקצה שלו. לאחר כ 15.9 ק”מ מתחילת המסלול בחניון לילה נחל ניצנה מגיעים אל תצפית קרני רמון בהר רמון שכאן היא הנקודה הגבוה ביותר בנגב.

תצפית קרני רמון היא לזכרם של האסטרנאוטים של החללית קולומביה ובניהם גם אנדרטה לזכרו של אילן רמון. נקודת התצפית מכאן מביטה ישירות על הגבעות הגעשיות השחורות שיש בתוך המכתש הנקראות “קרני רמון”. בשלטים שיש כאן חולקו הגבעות ל 7 גבעות כאשר כל אחת קיבלה כינוי של אחד האסטרונאוטים – אילן רמון קיבל את הר ערוד. מכאן משיכים עם השביל כ 2.4 ק”מ עד לחצית כביש 171. ממשיך השביל עוד כ 2 ק”מ עד להגעה לחניון לילה בורות לוץ. באיזור זה מפוזרים מקצבי בורות מים על פני שטח רחב – אלו הם בורות לוץ. הר הנגב הוא אזור ייחודי ומיוחד במינו והוא חושף את המטיילים לנופים מרהיבים, פריחה ייחודית, היסטוריה ושיטות אגירת מים עתיקות. בחניון בורות לוץ להבדיל מהחניון לילה הקודם יש כאן צל, מכסה מהרוח וברז מים.

מקטע שלישי מחניון לילה בורות לוץ עד חניון לילה הר עידו – כ 13.4 ק”מ

מתחילים לצעוד מחניון לילה בורות לוץ וחוצים את כביש 171 לכיוון שפת המכתש. לאחר כ 4.8 ק”מ הליכה מגיעים אל איזור שלם של רוג’ומים. אותם ערמות אבנים המכונים רוג’ומים נבנו על ידי הנבטים בדרך הבשמים ובכך סימנו לעצמם את הדרך. הרוג’ומים עומדים כאן כבר מאות אלפי שנים. מכאן השביל ממשיך במגמת ירידה ולאחר כ 2 ק”מ מגיעים אל מצפור ערוד. השביל ממשיך כ 6.6 ק”מ עד להגעה לחניון לילה הר עידו. בחניון תמצאו רק שלט – לכן מומלץ לדאוג להתמנות של מים.

מקטע רביעי מחניון לילה הר עידו עד חניון לילה מפער פיטם – כ 16 ק”מ

יש הטוענים כי המקטע הזה הוא הקשה ביותר בסובב מכתש רמון, בעיקר בגלל תוואי הדרך. המסלול עובר לאורך נחל עודד, אם יתמזל מזלכם ותגיעו לכאן אחרי השטפונות תוכלו להנות מגב עודד המלא במים בסטיה קלה מהשביל. המקטע הזה מאופיין עם לא מעט צמחיה ועליות וירידות. את המקטע מסיימים בחניון לילה מפער פיטם שנקרא על שמו של הר פיטם. בחניון לילה תמצאו רק שלט – לכן מומלץ לדאוג להתמנות של מים.

מקטע חמישי מחניון לילה מפער פיטם עד חניון לילה נחל נקרות מערב – כ 15.8 ק”מ

מחניון הלילה יוצאים לצעידה לכיוון זקיף רמון עליו מטפסים בעליה תלולה וממנו אפשר לקבל נקודת תצפית יפה לכיוון דרום ולכיוון הר פיטם. את הר פיטם אי אפשר לפספס הוא נראה כבר מרחוק כשפיץ בולט. שימו לב כי יש להישאר על השבילים המסומנים במקטע זה ואין לחצות אותם כיוון שיש כאן שילוט על סכנת מוקשים. אם תביטו צפונה תוכלו לראות את מצפה רמון. בחניון לילה נקרות יש מים.

מקטע שישי חניון לילה נחל נקרות מערב עד לחניון בארות – כ 14.5 ק”מ

את הצעידה מתחילים מחניון לילה נחל נקרות מערב לצד כביש 40 עד למעבר תחתיו בנחל נקרות. לאחר כ 5.5 ק”מ מגיעים אל חניון לילה נחל גוונים כאן הדרך פונה ימינה לכיוון הר סהרונים. מכאן ממשיך השביל בפרסת נקרות דרך גבי פרסת נקרות ולאחר כ 6 ק”מ מגיעה אל חניון יום עין סהרונים. לאחר כ 3 ק”מ מגיעים אל חניון לילה בארות של רשות הטבע והגנים. מדובר על חניון לילה מסודר כולל ברז מים, תאורה, שירותים, מקלחות, חשמל וכדומה.

מקטע שביעי מחניון בארות עד חניון לילה הר ארדון – כ 11 ק”מ

המקטע מתחיל בהליכה בתוואי נחל ארדון לאחר כ 2.5 ק”מ מגיעים אל חניון יום רמת סהרונים. השביל ממשיך ולאחר כ 1.1 ק”מ אפשר לראות מימיננו את גבעת חרוט עם אפשרות הטיפוס עליו ומלפננו הר ארדון. בצידו המזרחי של מכתש רמון מתנשא הר ארדון לגובה של כ 600 מטרים מעל למכתש. ההר הוא מבין הגבוהים שיש במכתש רמון והוא מספק למטיילים מסלול טיול שבמהלכו מגיעים אל נקודת תצפית עוצרת נשימה. המסלול עובר בין נופי מדבר פתוח מרשימים ביותר וממחישים את עוצמתו האדירה של הטבע. לאחר כ 4 ק”מ מגיעים אל נקודת התצפית בהר ארדון, זה מקום מצוין לעצור ולנוח מול הנוף המדהים לכיוון מערב. עד מהרה ממשיכים ללכת כ 2.8 ק”מ ומגיעים לחניון לילה הר ארדון. חניון לילה הר ארדון הוא חניון שלט ואין בו ברז מים או צל.

מקטע שמיני מחניון לילה הר ארדון עד למצפה רמון – כ 24.5 ק”מ

המקטע השמיני הוא המקטע האחרון והוא מתחיל בצעידה מחניון לילה הר ארדון אל עבר בקעת מחמל. לאחר כ 6.2 ק”מ אנחנו מתחילים לטפס אל עבר מצד מחמל שנמצא על שפת המצוק הצפוני של מכתש רמון. מצד מחמל הוא חלק מדרך הבשמים וקצהו העליון של מעלה מחמל. מדובר על קטע מאוד תלול וצר בקטע הצפוני של המכתש. בסיום העליה למעשה הולכים על שביל ג’יפים רחב כ 18.3 ק”מ שמוביל אותנו עד להגעה למצפה רמון בסיום המסלול.

תרצו להמשיך לטייל באיזור?

חוות האלפקות – חוות האלפקות נמצאת באחד המקומות היפים ביותר בארץ, קרוב למכתש במצפה רמון.בחווה יש כמובן, אלפקות וגם לאמות שמקורן מדרום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

אתר אבן רוח מים והמנסרה  -שני אתרים שמציגים תופעות גיאולוגיות מרשימות והן אטרקציה מקסימה לילדים. הם נמצאים במרחק 10 דק’ נסיעה ממכתש רמון ופחות מ-5 דק’ נסיעה אחד מהשני. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי צבעי מכתש רמון – בתוך מכתש רמון יש המון אפשרות למצוא הוכחות לתופעות גיאולוגיות מרתקות אחד האיזורים לראות את התופעות האלו הוא ציר הנסיעה בגן לאומי צבעי רמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

כרם רמון – משנת 2010 הכרם קיים והוא הגדול ביותר בנגב. גודלו 650 דונם והוא נמצא צפונית למצפה רמון, כמה דקות נסיעה בלבד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מרכז המבקרים מכתש רמון – על שפת מצוק מכתש רמון ממוקם מרכז המבקרים המיוחד הזה שמספר את סיפור האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז”ל ומציג גם את יופיו המרהיב של המכתש. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 

עין ירקעם -עין ירקעם נמצא למרגלות המכתש הגדול שבמצפה רמון והוא מעיין שזורמים בו מים לאורך כל השנה. בקיץ מזינים אותו מי המעיין ובחורף השטפונות אשר ממלאים את הגב.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצפור ליפא גל פארק חרותות הסלע – מצפור ליפא גל נמצא באזור הר הנגב, בהר מחיה, והוא בגובה של 600 מ’ מעל פני הים. המצפור הוקם לזכרו של ליפא גל אשר היה איש קק”ל במשך רוב שנות חייו ונהרג בתאונה מצערת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

אגם פארק ירוחם -אגם ירוחם הוא מאגר מים גדול שנוצר על ידי בניית סכר בערוץ נחל רביבים. המאגר מתמלא על ידי מי שיטפונות ולצידו פארק פיקניקים ענק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצפה רמון – גן הפסלים – הדרום הוא האהוב עלינו מבין אזורי הארץ, יש בו נופים עוצרי נשימה שלא ניתן להישאר אדיש אליהם אחד מהמקומות לחוות את עוצמת המדבר הוא ללא ספק גו הפסלים שנמצא על שפת מכתש רמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.