Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחל שלף: מסלול בשמורת טבע נחל דליה ויובליו

נחל שלף הוא מבין הנחלים הפחות מוכרים שיש ברמות מנשה, הוא מאפשר לנו לצאת לטיול קליל שמתאים לכל המשפחה העובר בין מספר נביעות ונופים עוצרי נשימה. נחל שלף מתחיל את זרימתו צפונית לעין השופט ומצפור אוכברג, הוא אחד מיובליו של נחל דליה ובו נובעים שלושה מעיינות: בחלקו העליון נובעים עין שלף, עין דמומית ובחלקו התחתון עין מחוללים. בין המעיינות בחלקו העליון והתחתון אפשר לראות את שרידי טחנת הקמח ואמת המים שהיו פעילים כאן בתקופת הכפר הערבי דאלית א-רוחה שננטש ב 1948. 

אורכו המלא של המסלול כ 4.7 ק”מ אם כי ניתן לקצר במידה והרכב שלכם יעבור את הסימון שבילים השחור לצד עין מחוללים – צריך לקחת בחשבון שנקודת הסיום של המסלול עלולה להיות לא עבירה לרכב בעקבות גשמים ולכן המסלול יכול להיות במקסימום: 4.7 ק”מ או קצר יותר כ 3.8 ק”מ. את המסלול נתחיל בסימון שבילים כחול היוצא מחניה קטנה בצידי הדרך של כביש 672 בין קיבוץ דליה לקיבוץ רמות מנשה. רגע לפני תיאור המסלול חשוב לציין שלמסלול הזה מומלץ להגיע עם נעליים שניתן להרטיב או נעליים להחלפה כיוון שיש מעברי מים.

לאורך המסלול נפגוש גם את סימון שבילים סגול לבן המסמל לנו כי כאן עובר מקטע של שביל מגידו שהוא מסלול שעוקף את כל המרחבים הפתוחים של רמות מנשה ואורכו 73.5 ק”מ. לאחר כ 600 מטרים מתחילת הצעידה נגיע אל הנביעה הראשונה עין שלף, אם תגיעו לכאן לאחר הגשמים תהנו מנביעה שופעת אם לא כנראה שיהיה לכם קשה לראותה, ממנה נמשיך כ 400 מטרים עד לנביעה השנייה עין דמומית – מדובר על נביעה רדודה מאוד שלרוב נסתרת בתוך שיחי הפטל. כבר כאן לאורך תחילת המסלול בתקופת הפריחה אפשר לראות מספר רב של כלניות בשלל צבעים, נרקיסים והמון ירוק!

נמשיך לצעוד על הסימון הכחול כ 1.3 ק”מ ובשלב זה נראה את טחנת הקמח ואמת המים – לרוב הטחנה תהיה מכוסה בצמחייה אז נסו לא לפספס אותה. נמשיך לצעוד על המסלול הכחול כ 1.4 ק”מ עד להגעה לעין מחוללים לצד חורשת האקליפטוסים. עין מחוללים הוא המעיין המוכר ביותר לאורכו של נחל שלף. מומלץ לבקר כאן בעונות חורף והאביב כאשר הכל פורח, זורם וירוק וגם בעקבות העובדה שהמסלול כולו כמעט חשוף לשמש. צריך לקחת בחשבון כי באיזור זה יש לא מעט רוכבי אופניים וגם חלק מהשבילים עם שבילים 4*4 לכן שימו לב. 

דרכי הגעה לנחל שלף

כיוון שהמסלול קווי יש צורך בהקפת רכבים. כדי להחנות את הרכב שימתין לכם בסוף המסלול ניסע ממחלף אליקים על כביש 672 כ 3.8 ק”מ ונפנה ימינה לכיוון קיבוץ רמות מנשה בכביש 6952. ניסע כ 2.3 ק”מ עד שנראה בצד שמאל שלנו פניית עפר המפנה לכיוון הנחל. הפנייה שמאלה מרוחקת כ 450 מטרים מהכניסה לשער הקיבוץ. מכאן ניסע על הסימון שבילים השחור כ 1.3 ק”מ, דרך זו אמורה להיות עבירה לכל רכב למעט ימים חריגים של גשמים חזקים. לאחר מכן נגיע אל מעבר מים של נחל שלף, לרוב המים רדודים וניתן לעבור ללא כל בעיה אם כי רכבים נמוכים יחווה בעיה. במצב כזה תחנות כאן את הרכב – המרחק הוא כמה מטרים בודדים מנקודת סיום המסלול עין מחוללים.

לאחר שחנינו את הרכב המאסף שימתין לנו בסיום המסלול ניסע חזרה לכביש 6952 ונפנה ימינה לכיוון הכיכר עם כביש 672. שם נמנה ימינה ולאחר כ 990 מטרים נחנה בצד ימין של הכביש בזהירות ונתחיל לצעוד עם המסלול הכחול. לאחר כמה דקות של הליכה נפגוש גם את השילוט הרישמי של רשות הטבע והגנים שמברך אותנו בכניסתנו לשמורת טבע נחל דליה ויובליו. כדי להגיע לתחילת המסלול לחצו כאן לנקודת וויז. כדי להגיע לסיום המסלול להקפצת רכב מאסף לחצו כאן לנקודת וויז.

רוצים להמשיך לטייל באיזור? הנה כמה הצעות:

שביל סובב דליה – אחד מהמסלולים המומלצים הוא שביל סובב דליה שעובר מול נופי האזור ומתמלא בפריחה עונתית מרשימה. שביל דליה נפרץ על ידי משפחות ותושבי קיבוץ דליה והם גם אלה שמתחזקים אותו לאורך כל ימות השנה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין האולמוסים – רמת השופט – מתחת לקיבוץ רמת השופט מסתתר לו עין האולמוסים. מעיין קטן שמתנקז לתוך בריכה עגולה, קטנה, רדודה לצד ספסל ישיבה. המים בבריכה צלולים, שקופים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גבעת הרקפות – רמות מנשה הוא מבין האזורים היפים לטיול בישראל. לאחר גשמי החורף האזור מתמלא במרבדי פריחה מרהיבה ביופייה של אלפי רקפות עם שביל טיול שעובר ביניהן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מאגר גלעד – מספר דקות נסיעה מגבעת הרקפות יובילו אתכם אל מאגר מים גדול שמתמלא אחרי הגשמים. סביב המאגר ישנו מסלול הליכה קליל בנוף מקסים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול בשביל רמות מנשה – נופים מרהיבים ופריחה צבעונית – שביל רמות מנשה המסומן בסימן שבילים כתום עובר בין נופים מרהיבים, מעיינות נובעים ופריחה צבעונית שמגיעה לרוב לאחר הגשמים, אז גם יש זרימות בנחלים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול נחל גחר עליון בפארק רמת מנשה – לאורכו של נחל גחר יש מגוון רחב של מסלולי הליכה ומסלולי אופניים ולאחר הגשמים מצטרפת גם זרימת הנחל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער קרן הכרמל – ביער עוברות דרכי נוף, מסלולי טיול יפים ואזורי פיקניק רבים. שביל המערות, חורבת חרמש, פריחה צבעונית אחרי הגשמים ונוף עוצר נשימה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מוחרקה – קרן הכרמל – על גג המנזר שנמצא במרכז גן מטופח, תגיעו אל תצפית פנורמית מרשימה ומיוחדת מאוד שצופה על כל אזור הגליל התחתון, עמק יזרעאל, התבור ועד לקו החוף של חדרה נתניה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מפלי עין ריחניה – בחלקו העליון והפחות מתויר של נחל השופט שברמת מנשה תוכלו למצוא את עין ריחניה. כאן תוכלו למצוא שתי נקודות עניין: הראשונה היא בריכה גדולה שהיא הנביעה עצמה, והשנייה היא מפלי עין ריחניה לצד טחנת הקמח העתיקה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.