Skip to content
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת הטבע נחל תות: עין תות ביער חגית

נחל תות או בשמו הנוסף ואדי א-שקאק הוא נחל איתן, הוא זורם בדיוק בגבול שבין הר הכרמל לרמות מנשה. תחילת הנחל לצד הישוב אליקים, ממשיך דרומה במקביל לכביש 6 דרך מחלף עין תות, זורם לצד יער חגית ובאיזור היישוב בת שלמה נשפך לנחל דליה. את הנחל מזינים מספר מעיינות: עין אליקים, עין יואח, עין תות ועין בודד. הנחל קיבל את שמו על שם עצי התות שצומחים באיזור והוא נחל פחות מוכר מבין הנחלים באיזור. השמורה נמצאת בסמוך לתחנת הכח חגית ומחניון יער חגית תחתון ניתן לגשת ולטייל על תוואי הסינגל אופניים הקיים או שבילי ההליכה. למי מכם שרוצה לערוך פיקניק בנוסף, יכול למצוא שולחנות פיקניק בחניון עצמו או לאורך שביל האנרגיות המתחדשות יער חגית שנמצא בסמוך לכאן.

הנחל זורם בתוך שמורת הטבע נחל תות ממש בסמוך לאחד הכבישים הרועשים שיש: כביש 6. המיקום של הנחל לא ממש מפריע למטיילים בנחל להנות מהשקט והיופי של השמורה. בתקופה של לאחר הגשמים בחודשי החורף והאביב השמורה מתעוררת לחיים. מעבר לכך שזרימת הנחל גוברת בעקבות הגשמים אפשר לראות כאן פריחה משגעת וצבעונית כמו הכלניות הצבעוניות, תורמוסים, צבעוניים, רקפות, עצי כליל החורש ועוד. הטיול בשמורת נחל תות מפגישה את המטיילים עם טבע ירוק וצבעוני לצד נחל זורם ובדרך המטיילים יפגשו גם את עדר הפרות שגר כאן.

אפשרויות הטיול בנחל תות

המסלול מתחיל בחניית הרכבים התחתונה של יער חגית – כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: יער חגית. משם עוברים את מעבר הבקר לכיוון מערב ומתחילים צעידה בשביל נוח להליכה – קחו בחשבון שלאחר הגשמים כבר כאן תפגשו לא מעט בוץ. בתוואי השביל בתקופת הפריחה תוכלו לראות כאן את כל הצבעים: האדום סגול של הכלניות, האדום שחור של הצבעונים, סגול ורוד של הרקפות, הצהוב לבן של החרציות ועוד. יש לכם 2 אפשרויות טיול:

מסלול קצר הלוך חזור

נתונים: אורכו המלא של המסלול כ 2 קילומטר, המסלול הוא הלוך חזור (ציירנו אותו באדום במפה למעלה), דרגת הקושי שלו קלה וצריך לקחת בחשבון שאם תגיעו מיד לאחר הגשמים תפגשו המון בוץ.  הסבר הליכה במסלול: מהרגע שעברנו את מעבר הבקר לצד השלט של יער חגית והסינגלים האפשריים כאן, נצעד על שביל נוח שסביבנו הכל ירוק ופורח. מצד ימין שלנו נחל תות שזורם ומצד שמאל שלנו תחת הכוח חגית נראית למרחקים. לצעד השביל עליו אנחנו הולכים אפשרות לראות פריחה מטריפה וצבעונית: לרגע אפשר לשכוח שאנחנו נמצאים בצמוד לאחר הכבישים הראשיים שיש במדינת ישראל. לאחר הליכה נוחה וקלה של כ 600 מטרים אנחנו נגיע אל צומת בה נפנה ימינה, בהליכה קצרה של כ 200 מטרים ומעבר גדר נוסף נגיע אל בריכה יפה ושקטה שקיבלה את שמה: בריכת נחל תות.

מכאן נחזור אל השביל ממנו הגענו, נפנה ימינה ונמשיך ישר עד לצומת שבילים בה נפנה ימינה אל עבר נחל תות. בחלק זה עלינו לעבור את הנחל יש כאן אבנים וצינור עליהם אפשר לדרוך לצורך מעבר הנחל. צריך לקחת בחשבון שאם מגיעים לכאן אחרי גשמים חזקים לא בטוח שתישארו יבשים. לאחר המעבר מים פונים שמאלה כאשר נחל תות נמצא משמאלכם וכביש 6 מימינכם. לאחר הליכה של כ 200 מטרים תגיעו לאיזור בו הנחל זורם בתוך חורשת עצים מטריפה ובה אפשר לראות את מפל נחל תות. מכאן נחזור על עקבותינו חזרה בדרך ממנה הגענו.

מסלול ארוך מעגלי

נתונים: אורכו המלא של המסלול כ 2.5 קילומטר, המסלול הוא מעגלי (ציירנו אותו באדום ואז ירוק במפה למעלה), דרגת הקושי שלו קלה, הוא עובר ביער חגית וצריך לקחת בחשבון שאם תגיעו מיד לאחר הגשמים תפגשו המון בוץ. הסבר הליכה במסלול: מהרגע שעברנו את מעבר הבקר לצד השלט של יער חגית והסינגלים האפשריים כאן, נצעד על שביל נוח שסביבנו הכל ירוק ופורח. מצד ימין שלנו נחל תות שזורם ומצד שמאל שלנו תחת הכוח חגית נראית למרחקים. לאחר הליכה נוחה וקלה של כ 600 מטרים אנחנו נגיע אל צומת בה נפנה ימינה, בהליכה קצרה של כ 200 מטרים ומעבר גדר נוסף נגיע אל בריכה יפה ושקטה שקיבלה את שמה: בריכת נחל תות.

מכאן נחזור אל השביל ממנו הגענו, נפנה ימינה ונמשיך ישר עד לצומת שבילים בה נפנה ימינה אל עבר נחל תות. בחלק זה עלינו לעבור את הנחל יש כאן אבנים וצינור עליהם אפשר לדרוך לצורך מעבר הנחל. צריך לקחת בחשבון שאם מגיעים לכאן אחרי גשמים חזקים לא בטוח שתישארו יבשים. לאחר המעבר מים פונים שמאלה כאשר נחל תות נמצא משמאלכם וכביש 6 מימינכם. לאחר הליכה של כ 200 מטרים תגיעו לאיזור בו הנחל זורם בתוך חורשת עצים מטריפה ובה אפשר לראות את מפל נחל תות. מכאן נחזור אל מעבר המים אל הצומת בה פנינו ימינה לכיוון הנחל, הפעם נפנה שמאלה. למעשה המסלול יוביל אותנו להליכה בחלק העליון הקרוב יותר לתחנת הכוח חגית אל עבר יער חגית חזרה לרכב.

דרכי הגעה לנחל תות

המסלול מתחיל בחניית הרכבים התחתונה של יער חגית – כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: יער חגית. לבאים מכביש 6 יש לרדת במחלף עין תות לכיוון כביש 67 זיכרון יעקב. לאחר נסיעה של כקילומטר אחד נפנה ימינה לכיוון מערב: יש שילוט גדול כחול של חברת חשמל לכיוון תחנת הכוח חגית. לאחר כ 300 מטרים מהפניה ימינה נפנה שוב ימינה אל דרך עפר. ניסע כ 600 מטרים בנסיעה זהירה עד להגעה לשלט ולתחילת המסלול.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

מסלול בשביל רמות מנשה – נופים מרהיבים ופריחה צבעונית – שביל רמות מנשה המסומן בסימן שבילים כתום עובר בין נופים מרהיבים, מעיינות נובעים ופריחה צבעונית שמגיעה לרוב לאחר הגשמים, אז גם יש זרימות בנחלים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל שלף – נחל שלף הוא מבין הנחלים הפחות מוכרים שיש ברמות מנשה, הוא מאפשר לנו לצאת לטיול קליל שמתאים לכל המשפחה העובר בין מספר נביעות ונופים עוצרי נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מאגר גלעד – מאגר גלעד נמצא ברמות מנשה והוא מאגר מי גשמים גדול שמתמלא מים בחורף. אזור רמות מנשה הוא אחד האזורים היפים והמרשימים בארצנו כך שלא סתם הוא קיבל את הכינוי “טוסקנה של ישראל”. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מסלול נחל גחר עליון בפארק רמת מנשה – אחד הנחלים הפחות מוכרים של רמות מנשה הוא נחל גחר, לאורך נחל גחר יש מגוון רחב של מסלולי הליכה ומסלולי אופניים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

יער קרן הכרמל – אל יער קרן הכרמל הגענו ממש לאחר הגשמים וזה הרגיש כאילו אנחנו נכנסנו אל יער מהאגדות. שביל המערות, חורבת חרמש, הפריחה הצבעונית בדיוק החלה, הריח של טיול בתוך יער רטוב והנוף שכאן עוצרים נשימה.  למידע מלא על המקום לחץ כאן.

חורשת נילי קאפמן – בסמוך לכניסה של קיבוץ רמות מנשה תוכלו למצוא נקודת תצפית, פריחה ופינת הנצחה לזיכרה של נילי קאפמן ז”ל שהייתה מחנכת, מורה ומדריכה לחברת הנוער “אלון” בין השנים 1964-1968. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גבעת הרקפות – בתקופת החורף, מעט אחרי הגשם, מתחילה בגבעת הרקפות פריחה מפוארת של רקפות וזה בדיוק הזמן להגיע לאזור היפה של רמות מנשה. בצמוד לקיבוץ גלעד, ובזכות קק”ל שמטפחים את המקום מדי שנה, תוכלו למצוא כאן גבעה גדולה שבשיא עונת הפריחה מכוסה כל כולה רקפות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תל יקנעם – מרכז מבקרים שעבר שיפוץ ובהחלט שווה לבקר כאן. תל יקנעם היה מיושב במשך 4,000 שנים מאז תקופת הברונזה ועד ימי הסולטנות הממלוכית. התל ממוקם ליד אחת הדרכים החשובות ביותר בעת העתיקה – בשל מיקומו של התל קיבלה יקנעם העתיקה ערך אסטרטגי וכלכלי רב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מוחרקה – קרן הכרמל – תצפית פנורמית עוצרת נשימה על כל איזור הגליל התחתון, עמק יזרעאל, התבור ועד לקו החוף של חדרה נתניה. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.