Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוזיאון למורשת אלי כהן - האיש שלנו עדיין בדמשק

עמותת מוזיאון אלי כהן יחד עם עיריית הרצליה ותורמים נוספים הקימו מוזיאון מיוחד על שם סא”ל אלי כהן ז”ל. אליהו אלי כהן היה מרגל ישראלי שפעל באדמת סוריה וקיבל את הכינוי “האיש שלנו בדמשק”. אלי כהן הוא אחד מגדולי המרגלים של מדינת ישראל, הוא מסר מידע רגיש מאוד אותו הצליח להשיג לאחר שהתקרב לצמרת הפליטים והצבאים של סוריה. בזכות אלי כהן צה”ל הצליח להתמודד עם מגוון רחב של תקיפות סוריות ולחשוף תוכניות כמו הטיית מי הירדן ופגישה במוביל הארצי של ישראל. בשנת 1965 נתפס והוצא להורג בתלייה בכיכר בלב דמשק.

מוזיאון אלי כהן בא לספר את סיפורו ואיך הפך אלי כהן מאזרח רגיל ולאיש מודיעין שתרם תרומה אדירה לביטחון מדינת ישראל. המוזיאון עוצב ותוכן על ידי האמן דוד גפני בשיתוף פעולה מלא עם נדיה כהן אלמנתו של אלי כהן. המוזיאון ממוקם בבית העירייה הישן במרכז העיר בהרצליה. במוזיאון תוכלו לצאת למסלול חוויתי בין תחנות חייו של אלי כהן – חייו האישיים והמשפחתיים, הכשרתו והתפתחותו ברמה המקצועית ומבצעית כסוכן ומרגל. לאורך הביקור שלכם במוזיאון תחשפו לשלל תצוגות כמו אשליית הולוגרמות, חפצים מקוריים, סרטים מקטעי ארכיון ועוד.

אלי נולד במצרים של שנות ה 20, שם היה פעיל במסגרת תנועות ציוניות. החל ללמוד הנדסה אך הלימודים הופסקו בגלל פעולות נגד היהודים במצרים שלאחר מלחמת השחרור. בשנת 1957 עלה אלי כהן למדינת ישראל וכבר בשנת 1960 גויס למודיעין ומכאן התחיל מסעו להיות האיש שלנו בדמשק. אלי כהן קיבל זהות חדשה של איש עסקים שחי בבואנוס איירס ארגנטינה והוא בוחר לחזור אל סוריה שהיא מולדתו – שמו החדש כאמל אמין ת’אבת. מהרגע שנשלח לארגנטינה ומשם לסוריה השאר היסטוריה! בנימה זו נמליץ לראות את הסדרה “אלי” של נטפליקס.

אורכו של הביקור במוזיאון הינו כ 40 דקות. הביקור כאן מתאים החל מגיל 12 והמבקרים עוברים בין 8 תחנות:

  • תחנה ראשונה – מבואה: כאן המבקרים יחשפו להיסטוריה המשפחתית של אלי כהן.
  • תחנה שנייה – גיבוש זהות יהודית וציונות: כאן המבקרים יקבלו הצצה לעיר הולדתו של אלי כהן אלכסנדריה שבמצרים, הקמת מדינת ישראל והחיבור הראשונה למודיעין הישראלי.
  • תחנה שלישית – משפחה והכשרה: נקודת מבטה של נדיה של ההכרות עם אלי, חתונה וילדים.
  • תחנה רביעית – ריגול בדמשק: כאן נכנסים המבקרים לדירתו המשוחזרת של אלי כהן בדמשק כולל רהיטים מקוריים, צילומי קיר ועוד.
  • תחנה חמישית – מורס: המבקרים יכנסו בדלת סתרים שתוביל אותם לחדר סודי והוא ישנה תצוגת הולוגרמה של אלי כהן משדר מידע למשינת ישראל באמצעות מכשיר מורס.
  • תחנה שישית – גבורה והקרבה: תצוגת ענק המתארת את פועלו של אלי כהן ברמת הגולן הסורית, את האיום על הקיבוצים למרגלותיו, את הפעילות של אלי כהן בתקופת המלחמה על המים וגם את תפסיתו.
  • תחנה שביעית – חדר יזכור: חדר שלם כולו מראות כאשר במרכז החדר מנורת שבעת הקנים כסמל המוסד שדולקת במרכז החדר במטרה להעביר תחשות “אין סוף”. בנוסף סרט התלייה יוקרן במרכז החדר.
  • תחנה שמינית ואחרונה – מורשת והנצחה: חוזרים חזרה אל אולם הכניסה מתחנה ראשונה, כאן יש סרט סיכום ב 360 מעלות על השפעתו של אלי כהן על מלחמת ששת הימים. בנוסף יש כאן פריטים אישיים של אלי כמו השעון, התכשיטים שרכש לנדיה ומכתבים מקוריים מראשי המוסד.

שביל אלי כהן רמת הגולן

למי מכם שרוצה להשלים את סיפורו של אלי כהן מומלץ גם לבקר בשביל אלי כהן ברמת הגולן. שביל אלי כהן הינה יוזמה פרטית של מדריך הטיולים גיל ברנר והוא הוקם בשנת 2013, השביל מונה כ 8 נקודות בהם פעל אלי כהן בין השנים 1966-1962 והוא עובר לאורך כביש 98 הכביש המזרחי של רמת הגולן. בשביל ניתן לראות פסלים, אנדרטאות, לוחות זיכרון ומבנים שעדיין עומדים בשטח כאילו הזמן עצר מלכת. אנחנו היינו קטנות בסביבות גיל 8 ומעלה כאשר נחשפנו לאלי כהן, למי מכם שיש ילדים בגילאים האלו זאת הזדמנות נהדרת להכיר את רמת הגולן דרך אלי כהן  – מידע מלא לחצו כאן. המוזיאון צפוי להיפתח ב 01/05/2023, כדי לקבל מידע מלא על שעות הפתיחה ועלויות תוכלו להיכנס לאתר הרישמי של המוזאון – לחצו כאן. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: הנדיב 2 הרצליה.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

גן לאומי אפולוניהגן לאומי אפולוניה היא עיר נמל קדומה הנמצאת על רכס כורכר באזור חוף השרון, בסמוך להרצליה. מדובר באתר ארכיאולוגי מרשים המציג כיצד נראו החיים באזור השרון לפני שנים רבות. סיור בגן הלאומי משלב טיול בין עתיקות לבין נופים ותצפיות עוצרות נשימה. למידע מלא על המקום דרכי הגעה לחצו כאן. 

אקו פארק אפולוניה – בחופה הצפוני של העיר הרצליה, ליד שכונת נוף ים, נמצא אקו פארק אפולוניה – ריאה ירוקה בלב העיר, שטח טבעי עשיר בחיות בר, תל ארכאולוגי עם שרידים מרשימים של גתות ופסיפסים מלפני 1,500 שנה וערכי טבע נדירים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצוק ארסוף קדם – גן לאומי חוף השרון נפרס לאורך קו החוף מגעש, מחלף שפיים ועד לחוף ארסוף קדם ומצוק הכורכר שנישא לגובה של כמה עשרות מטרים ועובר בסמוך לחוף הים. המסלול במצוק ארסוף קדם מציע מסלול מעגלי, חשוף לשמש, במחשופי הכורכר, בין הצמחייה והחי בגן לאומי חוף השרון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק עירוני הרצליה – בשטחו של הפארק העירוני תוכלו למצוא שלל אטרקציות, מסלולי הליכה, שלולית חורף ופארק צפרות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

משק הפארק – בסמוך לפארק הרצליה נמצא משק הפארק המציע חוויה של קטיף עונתי ומגוון פעילויות נוספות לילדים: סדנאות, מופעים משתנים ועוד. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק רעננה – פארק עירוני בשרון – פארק רעננה הוא פארק עירוני ענק באזור השרון, שמציע מגוון אפשרויות בילוי לכל המשפחה. הפארק הוא מטופח ומושקע מאוד, שבמרכזו אגם יפיפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו  כאן. 

פארק האגם האקולוגי בהוד השרון -פארק האגם האקולוגי בהוד השרון הוא פארק יפהפה שבמרכזו אגם ויש בו שבילי טיול, פינות מצפור ואזורי ישיבה. אטרקציה חינמית לבילוי עם כל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
אתר שבע טחנות גני יהושע פארק הירקון– ממש הופתענו לגלות שלא צריך לצאת מהעיר הגדולה בשביל להנות קצת ירוק, מסתבר שגני יהושע לאורך נחל הירקון מספק בילוי יום מפתיע מלא באטרקציות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן. 
 
בית לאה – גן לאומי ירקון מקורות הירקון – לאורך 28 ק”מ בלב ליבה של מדינת ישראל זורם לו נחל ירקון והוא הנחל הגדול ביותר במערכת נחלי החוף של ארץ ישראל. יש בו פינות נהדרות כמו בית לאה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון של רשות הטבע והגנים – זהו חלקו הנקי של הירקון, יש כאן בריכות נופרים, מסלולי הליכה, שטח עצום לפיקניקים וחניון לילה מסודר של רשות הטבע והגנים – מתחם מקורות הירקון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
המפל הנסתר במקורות הירקון – מפל שרונים – בלב אזור השרון נדיר מאוד למצוא מקורות מים, אך כאן תוכלו למצוא כחלק ממקורות הירקון את המפל הנסתר או בשמו השני מפל שרונים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
טיול במקורות הירקון – כפר הבפטיסטים – איזור כפר הבפטיסטים הוא מבין האיזורים המקסימים של הירקון, ממש סמוך למקורותיו. יש כאן פינות טבע קסומות שאפשר להעביר בהן כמה שעות נפלאות באוויר הפתוח (הכניסה למים אסורה). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
גן לאומי ירקון – תל אפק – תל אפק מכונה בכינוי “הריאה הירוקה של גוש דן” ולמען האמת שאפשר להבין למה. מדובר בנקודת טבע בין היחידות והיפות שיש באזור המרכז. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

האגם האקולוגי בפתח תקווה – בשטח של יותר מ 14 דונם בלב העיר פתח תקווה תוכלו למצוא את האגם האקולוגי והפארק הגדול – פארק עירוני אמיתי לכל המשפחה שמשלב בתוכו מרחבי דשא, שבילי הליכה, מתקני שעשועים ואיזורי פיקניק. החסרון היחיד שיש למקום – חסר בו צל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק צפרות ראש ציפור יער ראש ציפור ותל נפוליון  – בשטחם של גני יהושוע בצד הדרום מערבי, תוכלו להגיע אל מפגש הנחלים ירקון ואיילון. בשטח זה נמצא יער ציפור שבו יש מספר נקודות עניין. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.