Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיול לאורך כביש 10: מסלול נופי בלתי נשכח

כביש 10 עובר בצידה המערבי של מדינת ישראל, לאורך גבולה עם מצרים. אורכו של כביש 10 הוא 182 ק”מ, והוא נחשב לאחד הכבישים המיוחדים והמסקרנים שיש בישראל שהנסיעה בו היא חוויה בפני עצמה. חלקו הדרומי של הכביש סגור מטעמי בטחון ברוב ימות השנה, אך נפתח למעבר כלי רכב פרטיים במספר מועדים במהלך השנה. בתאריכים שבהם הכביש פתוח למעבר, הוא הופך למקום עמוס אליו מגיעים אלפי מטיילים כדי ליהנות מהנופים הייחודיים ונקודות העניין שיש לאורכו. נסיעה בכביש 10 לקוחת את המטיילים בדרך נוף בין נקודות תצפית מרהיבות על חצי האי סיני והרי הנגב.

כביש 10 מתחיל בכרם שלום לצד רצועת עזה ומסתיים בצומת מחנה סיירים בדרום. הכביש נסלל בתחילת שנות ה-80 לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים. חלקו הצפוני של הכביש מרצועת עזה ועד ניצנה סגור לאזרחים באופן קבוע ואינו מאפשר כניסה בכל ימות השנה. אבל אל חלקו הצפוני תוכלו להגיע ולקחת חלק בטיול מיוחד לאורכו של הכביש המסקרן הזה. כביש 10 הוא כביש ישן וצר ויש להקפיד על נסיעה איטית וזהירה. 

כביש 10 מתי פתוח?

כביש 10 נפתח לרוב בתקופות של חופשות וחגים, אז צה”ל פותח את חלקו הדרומי של הכביש מפתחת ניצנה ועד בורות לוץ/צומת סיירים. זו ההזדמנות של ההמון הממתין להזדמנות לבוא ולקבל הצצה מיוחדת על מספר נקודות עניין ותצפיות בדרך כמו: בור הסבחה, מצפה שלוחות קדש ברנע, הר חריף, עין המערה, הר כרכום ועוד. רגע לפני הפירוט על נקודות העניין בכביש נמליץ לכם לבקר באתר של תיירות נגב ולהתעדכן בתאריכים מדויקים של פתיחת כביש 10 – לאתר לחצו כאן.

מידע על המסלול בדרך נוף: המסלול המומלץ ביותר ושמתאים לכל רכב הוא מפתחת ניצנה ועד בורות לוץ – 70 ק”מ של נוף עוצר נשימה בין נקודות עניין ותצפיות שאסור לפספס. המסלול מתחיל לרוב מאיזור חמוקי ניצנה – מומלץ להתעדכן לפני הגעתכם היכן נקודת הכניסה כי היא משתנה בהתאם להערכת מצב של צה”ל. להלן נקודות העניין והתצפיות שתעברו בזמן הנסיעה בכביש 10:

בור הסבחה

לאחר נסיעה של כ- 3.5 ק”מ בכביש 10 תגיעו אל נקודת העניין הראשונה – בור הסבחה. יש האומרים כי מדובר על בור מים מהתקופה הביזנטית והוא מתמלא ממי גשמים. מי שאמיץ מספיק יכול לרדת בעזרת סולם אל המים בבריכה. חשוב לציין שהכניסה היא באחריות המטיל בלבד – המים עמוקים מאוד, קרים ולא תמיד ראוים לרחצה. מי שמגיע עם רכב פרטיים יחנה את הרכב וילך כ 800 מטרים לכיוון. מי שמגיע עם 4*4 יכול להגיע עם הרכב כמעט עד לבור.

מצפור שלוחת קדש ברנע

אחת התצפיות היותר מפורסמות של כביש 10. מצפור שלוחת קדש ברנע נמצא בגובה 670 מטר מעל פני הים, מה שמאפשר לנו לקבל נקודת מבט מיוחדת אל עבר עמק שחרון וסיני.

מצפור הר חורשה

מצפור נוסף בהמשך הדרך ממנו ניתן לראות את שלוחת קדש ברנע, רמת ברנע, הר חמרן וסיני. מכאן אפשר לראות את עין קודייראת – נווה מדבר המזוהה עם קדש ברנע המקראית שהייתה לנקודת החניה של בני ישראל טרם עזיבתם את מצרים וכניסתם למדבר.

תצפית הפוגה

בחודש פברואר 1980 נהרגו מדריך טיסה ושמו סרן אורי סולומון ופרח הטייס טל צורי בזמן טיסת אימון. על פי תחקיר האירוע מטוסם פגע ברכס ההררי. בתצפית הפוגה הוקמה אנדרטה העשויה מחלקים של המטוס המרוסק.

צומת הר חריף

מי מכם שהגיע עם רכב פרטי יסיים כאן את ה 70 ק”מ של כביש 10, בסמוך לבסיס צבאי, בנקודת פיצול דרכים. בנקודה זו אפשר להחליט האם להמשיך דרומה על כביש 10 לכיוון הר כרכום ואילת או לפנות לכיוון מזרחה לכביש 171 החוזר חזרה לכיוון מצפה רמון דרך בורות לוץ.

עין המערה

מעיין שנובע בתוך מערה והוא למעשה היחיד שקיים כאן בהר הנגב. מקור מים זה הוא מבין החשובים שיש לחיות הבר החיות כאן. לא ניתן להיכנס אל תוך המעיין, אבל למי מכם שמחפש נקודת עצירה בהחלט מומלץ.

מצפור הר שגיא

בגובה של 1000 מטר מעל פני הים נמצא מצפור הר שגיא. מתחת לבסיס שנמצא בפסגתו הוקמה נקודת תצפית שממנה אפשר לראות את כל הר הנגב: רכס מחמל, מכתש רמון, הר עריף, הר כרכום ועוד.

הר כרכום

הר כרכום נמצא במערב הר הנגב. הוא לא נמצא על תוואי כביש 10 אבל יותר נוח להגיע אליו בנסיעה של 10 ק”מ מזרחה. גובהו של הר כרכום כ 800 מטרים מעל פני הים והוא הבולט ביותר באיזור. ההר הוא מבין נקודות העניין המבוקשות, אליו מגיעים המוני מבקרים כיוון שהוא מזוהה עם הר סיני המקראי. בחפירות שנעשו בהר כרכום נמצאו למעלה מ 1,000 ממצאים ארכיאולוגים מתקופת הברונזה שמעידים כי כאן הייתה התיישבות ופולחן. בטיול שלכם תוכלו להתרשם מכ 44 אלף חרוטות סלע. באחד מהציורים אותר גם ציור של שני לוחות הברית עם עשר קוביות המסמלות את עשרת הדברות. כל הממצאים הללו מביאים את החוקרים למסקנה כי הר כרכום הוא הר סיני עליו משה קיבל את לוחות הברית.

פעם בשנה בתאריך 21/12, שהוא היום הקצר ביותר בשנה, מתרחש אירוע ייחודי ומרהיב על הר כרכום. בשעה 12:00 בצהריים קרני השמש פוגשות את הסלעים של הר כרכום ויוצרות כאן מחזה של הילה צהובה שנראת כמו אש בוערת – רבים מייחסים את הרגע הזה למראה הסנה הבוער. צריך לקחת בחשבון כי ההגעה אל הר כרכום גם מכביש 10 אפשרית עם רכב שטח בלבד. בימים שבהם כביש 10 סגור ניתן להגיע בנסיעה ארוכה של כ-3 וחצי שעות, בלב השטח ובאמצעות רכב שטח בלבד, מכיוון מצפה רמון.

 קרדיט על הצילום יאיר שוהם – לדף האינסטגרם של יאיר לחצו כאן.

תרצו להמשיך לטייל באיזור?

כרם רמון – כרם בלב מדבר – מצפה רמון – כרם רמון הוקם בשנת 2010 והוא הגדול ביותר בנגב. בכרם עשרות זני ענבים ויש בו גם אטרקציות שונות של בציר ענבים, טעימות יין, בריכת שכשוך ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

אתר אבן רוח מים והמנסרה  -שני אתרים שמציגים תופעות גיאולוגיות מרשימות והן אטרקציה מקסימה לילדים. הם נמצאים במרחק 10 דק’ נסיעה ממכתש רמון ופחות מ-5 דק’ נסיעה אחד מהשני. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי צבעי מכתש רמון – בתוך מכתש רמון יש אפשרות למצוא הוכחות לתופעות גיאולוגיות מרתקות. אחד האיזורים שבהם תוכלו לראות את התופעות הטבע הוא ציר הנסיעה בגן לאומי צבעי רמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חוות האלפקות –  נמצאת באחד המקומות היפים ביותר בארץ, קרוב למכתש במצפה רמון. בחווה יש אלפקות וגם לאמות שמקורן מדרום אמריקה. יש גם סוסים, חמורים, עיזים ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
מרכז המבקרים מכתש רמון– על שפת מצוק מכתש רמון ממוקם מרכז המבקרים המיוחד הזה שמספר את סיפור האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז”ל ומציג גם את יופיו המרהיב של המכתש. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 
מצפה רמון – גן הפסלים – אחד מהמקומות לחוות את עוצמת המדבר הוא ללא ספק גן הפסלים שנמצא על שפת מכתש רמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.
 

אגם פארק ירוחם -בלב הפארק הענק זורם לו אגם ירוחם. מאגר מים גדול, המתמלא ממי השיטפונות וסביבו פארק פיקניקים ענק. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין ירקעם -עין ירקעם נמצא למרגלות המכתש הגדול שבמצפה רמון והוא מעיין שזורמים בו מים לאורך כל השנה. בקיץ מזינים אותו מי המעיין ובחורף השיטפונות אשר ממלאים את הגב.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצפה דור – באיזור מדרשת בן גוריון הוקם מצפה דור, לזכרו של דור כהן ז”ל, אשר נהרג בטיול בגיאורגיה בשנת 2015. מן המצפה המיוחד נפרשים נופי מדבר מרהיבים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מצפור ליפא גל פארק חרותות הסלע – המצפור הוקם באזור הנגב, לזכרו של ליפא גל אשר היה איש קק”ל במשך רוב שנות חייו ונהרג בתאונה מצערת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.