Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יער שריד יער מסריק בעמק יזרעאל

בלב עמק יזרעאל מול קיבוץ שריד נמצא יער שריד, היער ניטע בשנות ה 30 וקיבל את שמו יער מסריק – על שמו של תומאס מסריק שהיה נשיא צ’כוסלובקיה הראשון לכבוד יום הולדות ה 50. היער ניטע מול קיבוץ שריד בגלל שמייסדיו היו יוצאי ליטא וצ’כיה בדומה לתומאס. מדובר על גבעה נמוכה וקטנה עם ריכוז גדול של עצי אורן, חרובים, עצי אלון, עצי השקד שמראה הפריחה שלו בתקופת הפריחה פשוט מרהיב. יש כאן ספסלי פיקניק מפוזרים למי מכם שרוצה להגיע לכאן ולהנות מפיקניק בטבע.

הגבעה ליד הקיבוץ הייתה חשופה, ורק עץ תאנים בודד צמח ליד מקווה מים שנחצב בסלע. העצים הראשונים נטעו על ידי חברי “ביברכה” ב 1928 לכבוד יום השנה העשירי להיווסדה של צ’כוסלובקיה. בשקיד ביקרו דמויות בולטות מצ’כוסלובקיה כמו הספר והעיתונאי מקס ברוד. לאחר מכן, בשיתוף עם קק”ל השתמשו אישים אלה בהשפעתם בצ’כוסלובקיה על מנת לתמוך באיסוף תרומות לקיבוץ. בשנת 1930 נאסף כסף לרכישת מתנה לנשיא מסריח ליום הולדתו ה 80. המתנה הייתה 13,500 עצים בנטעו כאן בקיבוץ שריד תחת השם יער מסריק.

אם תגיעו לכאן בתקופת החורף והאביב תוכלו להנות ממראה קסום של אלפי רקפות ורודות וסגולות שפורחות כאן לצידי העצים ובין הסלעים, כלניות אדומות שמוסיפות המון צבע ועוד שלל פרחי בר צבעוניים. ביער ישנו שביל מסומן שעובר בין הפרחים ולכן יש ללכת בו בלבד ולא לסטות מהדרך. תוכלו לבחור להמשיך את הטיול על הדרך הראשית של יער שתוביל אתכם אל שרידים של בית בד עתיק מול קו הראשון לבתים של מגדל העמק. מהחניה יוצא מסלול “שביל המוזיאון על שם תומאס מסריק” – מדובר על מוזיאון פתוח בשביל נגיש וקצר המציג שילוט המספר את חיו של תומאס, על בני משפחתו ועל היער עצמו. בנוסף תרימו את הראש והביטו אל נוף עוצר הנשימה של נופיה היפים של עמק יזרעאל. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: יער מסריק מחוז צפון. שימו לב כי הפניה לכניסה לכביש העולה אל היער היא אך ורק לבאים מכיוון גניגר.

שביל המוזיאון - תומאס מסריק

בסמוך לחניה ביער מסריק יוצא מסלול שביל המוזיאון שאורכו המלא הוא 400 מטרים והוא על שם תומאס מסריק. המסלול במחלקו הקטן מונגש (סביב 200 מטרים) וחלקו השני לא מונגש אך ההליכה בו היא נוחה. בשנת 1927 הגיע לביקור מייסד צ’כוסלובקיה ונשיאה הראשון לא רק בירושלים אלא בכל ארץ הקודש – תומאס (טומאש) גריג מסריק . הוא היה ראש המדינה המכהן הראשון שביקר באזור לאחר כמה מאות שנים. המסע שלו התחיל מערכת יחסים עמוקה מאוד בין צ’כוסלובקיה לישראל לאורך השנים. ביום הולדתו ה 85 העניק לו ראש עיריית תל אביב מאיר דיזינגוף אזרחות של כבוד העיר. מסריק לא היה רק מדינאי אלא גם היה פילוסוף, סוציולוג ופדגוג. תומאס מסריק הגיע ממשפחה עניה, אביו היה סלובקי ואמו הייתה צ’כית.

הוא הפך לפרופסור לפילוסופיה ומאוחר יותר לחבר במועצה הקיסרית של אוסטרו הונגריה. באותה עת הוא תמך באוטונומיה נרחבת של השטחים הצ’כים והעמים הסלביים הדרומיים. ב 1899 הוא הביע את דעתו באופן נחרץ בעד פתיחה מחודשת של משפט הילסנר וגינה את הקמפיין האנטישמי נגדו. במהלך מלחמת העולם הראשונה הוא ארגן יחידות צ’כוסלובקיות שלחמו לצד בריטניה וצרפת ומנו 50 אלף אנשים ברוסיה לבדה. מאבקו הוביל לעצמאותה של רפובליקת צ’כוסלובקיה.

יאן מסריק, בנו של תומאס מסריק המשיך את עבודתו של אביו. בתחילה כשר גולה בממשלה שפעל מבריטניה במהלך מלחמת העולם השנייה. בתור שר חוץ בשנים 1945-1948 היה לו תפקיד מפתח כשתמך בהקמת מדינת ישראל. הוא היה אחראי להכשרת  חיילים בצ’כוסלובקיה בעיקר אנשי צוות אוויר, ולאספקת נשק לישראל ברגעים מכריעים במלחמת השחרור.

רוצים להמשיך לטייל באיזור: 

מוזיאון העמק בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל – מוזיאון העמק יחזיר אתכם 100 שנים אחורנית אל סיפורים של חלוצי העמק משנות העשרים ומגוון פעילויות לילדים ולכל המשפחה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

ברווזים בכפר  מרכז מבקרים בעמק יזרעאל שנותן לנו הצצה מיוחדת אל חייהם של האפרוחים והברווזים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי בית שערים – טיול בגן הלאומי יפתח בפניכם עולם של מערות לצד שטחי דשא ופיקניק רבים, והצצה אל ההיסטוריה מבין החשובות של העם היהודי. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

נחל שופט – מבין מסלולי הטיול המבוקשים של הצפון. מסלול הליכה נגיש לצד נחל השופט שזורם לאורך כל השנה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל מגידו – בתל מגידו תוכלו לצאת לטיול חווייתי האחת מהערים החשובות של כנען. תפגשו שרידי עתיקות המעידים על ההיסטוריה הרבה שהתרחשה כאן ותוכלו ליהנות מתצפיות הנוף המרהיבות שיש מראש התל. אל תוותרו על הירידה החווייתית אל בור המים. למידע נוסף על המקום לחצו כאן.

חורשת השומרים יער לנדוי – בצד הדרום מזרחי של קריית טבעון, בדיוק באיזור בו נפתח הנוף לכיוון העמק ישנו מסלול העובר על תוואי שביל עמק יזרעאל, בשביל זה המטיילים נחשפים לסיפור של ראשית התיישבות הציונות הדתית, שרידי חקלאות עתיקה ותצפיות עוצרות נשימה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

הר הקפיצה – נמצא בהרי נצרת. שם תוכלו לצאת אל מסלול הליכה נגיש וקצר שיוביל אתכם אל ראש ההר, ממנו תצפיות מרהיבות ופריחה עונתית מרשימה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שביל הרקפות מגדל העמק – בצד הצפוני של מגדל העמק תמצאו את שביל הרקפות שעובר בלב חורשת אורנים. בחודשים דצמבר עד מרץ תוכלו לראות כאן מרבדי רקפות בגווני סגול, לבן וורוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן. 

פארק חי בעמק – בשנים האחרונות הוקמו יותר ויותר פארקים עירוניים שמציעים אטרקציית בילוי חדשה ומלאה בכל טוב. בירת העמק עפולה גם היא זכתה בפארק עירוני מושקע מאוד – פארק חי העמק! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

משטרת נהלל ההיסטורית – אתר מורשת ובו יש מרכז מבקרים למורשת השוטר והנוטר העברי בארץ ישראל. משטרת נהלל הוקמה על ידי הבריטים והיא תפקדה כתחנת משטרה על מנת להגן על הישוב היהודי על ציר הראשי שבין נצרת לחיפה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

שמורת הטבע תל שימרון – בין עמק יזרעאל לגליל התחתון נמצאת שמורת טבע קטנה ששיטחה 28 דונמים בלבד, היא חלק מגן לאומי גדול אבל היא מאוד מיוחדת. שמורת הטבע תל שימרון היא הגבול הצפוני ביותר בכדור בארץ של עצי השיטה מלבינה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

פארק יצחק רבין מגדל העמק – בצד הצפון מזרחי של העיר מגדל העמק הוקם לו פארק יצחק רבין, פארק עירוני מקסים שאפשר להעביר בו יום שלם עם הילדים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נופארק – הפארק העירוני בנוף הגליל – במהלך שנת 2021 נפתח הפארק העירוני של נוף הגליל – נופארק. מדובר בפארק ענק עם מרחבים גדולים שמטרתו להוות אטרקציה ואתר פנאי לבילוי עם כל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הר התבור – מגוון רחב של מסלולים כמו מסלול שביל הפסגה המפורסם בנוסף תצפית בראש ההר במנזר השתקנים אליו ניתן להיכנס כחלק מביקור בהר העגול – למידע מלא על המקום לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.