Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המעיין החבוי בטיילת המרחביות

בלב עמק יזרעאל בין המושבה מרחביה לקיבוץ מרחביה נובע מעיין שקיבל את הכינוי “המעיין החבוי”. השם ניתן למעיין כיוון במשך שנים רבות הוא היה המעיין הנסתר במרחביה בתוך סבך של קנה וסוף. בזכות רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי שבשנים האחרונות מפתחת ומשקמת את גדות הנחלים, לקחה כפרויקט גם את איזור המעיין של מרחביה, ניקתה אותו והסירה את השיחים שהפריעו לראותו ובכך נחשף המעיין.

סוג המעיין הוא מעיין שכבה, מה שאומר שהוא מקבל את מימיו ממי גשמים שמחלחלים דרך הסלע הנקבובי עד שהם מגיעים לשכבת חרסית שהיא אטומה למים. בשלב זה המים זורמים לאורך השכבה עד שהם מוצאים פתח ופורצים החוצה ובכך זורמים במורד הערוץ. לפי כמות המים שנובעת כאן ניתן לראות את עוצמת החורפים הקודמים שהיו. קחו בחשבון כי לא מדובר על מעיין שנכנסים לטבול בו, הוא מאוד רדוד וישנה ירוקת על קרקעית המעיין. 

טיילת המרחביות - טיילת מרחביה

באותו הזמן כאשר חשפו את המעיין נסללה טיילת המרחביות או בשמה הנוסף טיילת מרחביה שמתחילה את דרכה לצד בית הספר אופקים שבתוך קיבוץ מרחביה. טיילת מרחביה נגישה לכל אורכה והיא מובילה את המטיילים עד למעיין החבוי. בתחילת הטיילת ישנו מצפור ממנו ניתן לקבל נקודת תצפית יפה על האיזור:

  • משמאלכם תראו את בית ספר יסודי איזורי אופקים שהוקם בשנת 2002, את שכונת רובע יזרעאל בעפולה שנוסדה בשנת 2010, שכונת גבעת המורה בעפולה שנוסדה בשנת 1955 ובראש ההר ניתן לראות את הכפר הערבי דחי שנוסד במאה ה 18. שם בפסגה ניתן להגיע אל דרך נוף יער גבעת המורה.
  • מולכם תראו את מפעל מופליין למכונות נעיצת טפטפות, את בתי מושב מרחביה שנוסד במושבה ב 1912 והפך למושב עובדים ב 1924 ואת בית בלומנפלד משכנם של ראשוני המתיישבים במושבה מרחביה.
  • מימינכם תראו את כתף שאול ברכס הרי הגלבוע שמעל לעמק חרוד בואכה צפון השומרון, קיבוץ יזרעאל שנובד בשנת 1948 ליד תל יזרעאל, את המעיין החבוי אליו מיד תוכלו להגיע בהליכה על הטיילת הנגישה כ 150 מטרים מהמצפור, מסילת העמק שנחנכה ב 1916 בין בית שאן לחיפה על תוואי “רכבת העמק”, את השלוחה המערבית של הגלבוע שם יש את יישובי חבל תענן ואת קצה שדרת הנשיקות.

שדרת הנשיקות

עצי השדרה שניטעו כאן בימי הקואופרציה בשנת 1915 הם מסוג ברוש מצוי צריפי. מוצאם מאירופה הדרומית, גובהם כ 12 מטרים וקוטר נופם כ 2 מ’. אורכה של השדרה כ 140 מטרים והיא נמשכת למחצית אורכה של דרך העפר שחצתה את הוואדי שקישרה את הקואופרציה והמושבה כחלופה בטוחה לדרך שמצפון לישוב. שדרה זו אכן שימשה דרך של טיול לזוגות אוהבים משני הישובים ומכאן קיבלה את שמה. הברושים שרובם עדין צומחים כאן הוכרו לשימור ויש כוונה לנטיעה מחודשת של הברושים שלא שרדו ובכך להמשיך את השדרה מהוואדי מזרחה למושבה מרחביה. אם כבר הגעתם הנה מומלץ לבקר גם אתר המורשת החצר הגדולה, הסליק ובית הקפה “גולדה”

דרכי הגעה למעיין החבוי

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: המעיין החבוי במרחביה. צריך לקחת בחשבון כי הוויז מוביל אותנו לכביש לצד שדרת הנשיקות. ניתן להחנות מעט קודם בחניה הקטנה של בית הספר “אופקים” ומשם גם לבקר במצפור הטיילת וללכת לאורכה של הטיילת עד להגעה למעיין. למי שרוצה לקצר ניתן להחנות קרוב יותר לשדרת הנשיקות, לחצות את השדרה לכיוון מזרח בשביל לא נגיש ותראו את המעיין מולכם.

אם אתם רוצים להמשיך לטייל באיזור:

עין יזרעאל – עין יזרעאל הוא מעיין שנובע למרגלות הגלבוע, ויוצר בריכה טבעית גדולה ויפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

דרך נוף הגלבוע – כתף שאול וחוות הרוח – מעל לבקעת בית שאן וכל איזור עמק חרוד יש המון תצפיות שנמצאות על הר הגלבוע ודרך נוף הגלבוע. אם אתם נמצאים באיזור הזה – תעשו טובה ותקפצו לאחת התצפיות המרהיבות שתראו בזמן הקרוב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי מעיין חרוד – גן לאומי מעיין חרוד הוא אחד הפארקים המקסימים בהם ביקרנו, וביקרנו בהרבה. מדובר בפארק נופש למרגלות הר הגלבוע שלכל אורכו זורם פלג מעיין הנובע ממערה אליה ניתן להגיע בטיול קצרצר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חורשת גדעון – בריכת גידעונה נחל חרוד‎ – בצמוד לגן לאומי מעיין חרוד שנמצא באיזור הגלבוע, תוכלו להנות ממסלול נגיש, רטוב וקליל שמתאים לכל המשפחה – חורשת גדעון. כדי להגיע אל תחילת המסלול שאורכו סך הכל 2 ק”מ  (אפשר גם פחות) מכביש 71 פונים לכיוון הגן הלאומי והיישוב גדעונה.  למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
כנסיית ההשתנות – הר תבור  – בגובה של 562 מעל פני הים ניצב לו הר תבור בלב הגליל התחתון. לא משנה מאיפה ולאן תסעו באיזור עמק יזרעאל, את הר תבור תראו ממרחקים. צורתו העגולה הייחודית של ההר אינה מאפשרת לנו להתבלבל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
הר הקפיצה בנצרת – טיילת תצפית עם נוף עוצר נשימה – בשנת 2009 ביקר בישראל האפיפיור בנדיקטוס ה 16 ובזמן ביקורו הוא ערך טקס מיסה המוני בקצה הר הקפיצה שנמצא בכניסה לנצרת בגובה של 397 מטר מעל פני הים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 
נחל קיני במורדות רמות מנשה – צומת מגידו – במורדות של רמות מנשה ישנו נחל בשם נחל קיני לא רחוק מצומת מגידו. יש כאן מסלול נהדר שמתאים למשפחות עם ילדים קטנים. רוב המסלול הוא מוצל ועובר ליד המעיינות שיוצרים כאן פינות מקסימות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.