Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הירדן ההררי ומצד עתרת – נהר הירדן

נהר הירדן הארוך והמפותל זורם ברוב חלקי הארץ וברובו זרימתו חלשה ונינוחה. הירדן ההררי הוא ה”חלק הפראי” יותר של נהר הירדן המתחיל באזור עמק החולה ומגיע עד צפון הכנרת, בחלק הזה המים אינם עמוקים אך הנהר מאופיין בזרימה חזקה ועוצמתית. עוצמת הזרימה מושפעת בעיקר מפני השטח ההרריים באזור הזה לעומת האחרים שבו הנהר עובר. 

בעונת החורף הכניסה למים באזור הזה אינה מומלצת ויכולה להיות מסוכנת בעקבות הזרימה החזקה, אך בקיץ בהחלט ניתן להיכנס וליהנות מהמים הזורמים תוך הקפדה על כללי הזהירות. המים זורמים כאן דרך פיתולים ומפלונים וסביב הנחל יש המון עתיקות ונקודות עניין ששווה להכיר ולראות והנופים מסביב הם עוצרי נשימה. בכל מקרה גם אם תחליטו לא להיכנס למים, מדובר במקום יפהפה לפיקניק עם אופציה לטיול קצר.

בנוסף לנהר הזורם שהוא עיקר האטרקציה במקום, תוכלו גם לעשות כאן מספר מסלולים לפי בחירתכם: מסלול קצר ונגיש כולו או מסלול המשלב הליכה אל המבצר המקומי, הליכה לצד הנחל ועד לטחנות הקמח וחזרה לרכב. מהכביש היורד מגדות, בכניסה לכביש המוביל אל הירדן ההררי אפשר לראות את העצירה הראשונה עליה אנחנו נמליץ: מיצד עתרת (שסטלה – מבצר קטן): מדובר על מבצר שהוקם על ידי הצלבנים וכיום במקום מבוצעות עבודות שימור וטיפוח. המבצר הוקם בדרך העוברת בין טבריה לדמשק ועליו הגנו אבירי המסדר הטמפלרי מפני המוסלמים. המוסלמים מכנים את המקום “קסר אל עת’רה” והכוונה היא למבצר הכישלון. בנוסף ניתן לראות את השפעת רעידות האדמה שפקדו את המקום ואת הנזק שהן גרמו למבצר. 

תוכלו להחנות את הרכב קרוב אל המבצר ולטפס עליו בעזרת המדרגות העולות מעלה. הדרך מסומנת בסימון שבילים אדום ומתחברת בהמשך עם סימון שבילים שחור. אפשר ללכת מכאן ברגל עד שתגיעו אל נהר הירדן הזורם או להמשיך עם הרכב לנקודה הבאה הקרובה והמונגשת שנמצאת ממש ליד המים. לאלו שיחליטו ללכת את המסלול נעדכן שמדובר במסלול הליכה (לא מוצל) של כ-700 מטרים מהמבצר ועד לשרידי טחנת הקמח שנמצאת לצד נהר הירדן הזורם. מכאן כבר יוצא שביל הליכה נגיש קצרצר שעובר לצד המים. בכל מקרה ניתן לוותר על הטיול ולהגיע עם הרכב ישירות לחלק הנגיש, לצד המים הזורמים, ללא צורך בטיפוס המדרגות על המבצר.

למי מכם שרוצה להאריך כאן את הטיול ניתן לצאת לנסיעה על שביל עפר, עביר לכל רכב (לא לאחר הגשמים). השביל נוסע במקביל לזרימת הירדן ההררי ומוביל אתכם עד לגשר הנשיא שנמצא ממש מתחת לכפר הנשיא. גשר כפר הנשיא הוא מקשר בין הגליל אל רמת הגולן ובימי החורף הגשומים זה מקום נהדר לצפות בו בשטפונות ובזרימה העוצמתית. בימי הקיץ כאשר הזרימה נחלשת תוכלו למצוא כאן פינות חמד לשבת לצד המים (לא מומלץ לטבול באיזור זה). משם אפשר גם לשלב הליכה אל מעיין הבוקרים או בשמו הנוסף מעיין כפר הנשיא. למידע מלא על מעיין הבוקרים לחצו כאן.

מה חשוב לדעת? אם החלטתם בכל מקרה להיכנס למים אז שמרו על עצמכם ועוד יותר על הילדים. סביב הנחל יש מעט פינות מוצלות שבהן תוכלו להתמקם לכם לצד המים. ישנו שביל הליכה קצר שהוא נגיש כולו למי שרוצה לעשות טיול קצר לאורך הנהר. אם אתם מגיעים לכאן בתקופת החורף לאחר הגשמים, הכביש עפר שמוביל אל הנהר יהיה בוצי מאוד ולפעמים לא עביר לכל רכב – תוכלו להחנות בכניסה וללכת ברגל בשביל לצפות בזרימת הירדן ההררי העוצמתית. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז “הירדן ההררי” או לנסוע דרך כביש 91 מצומת מחניים, לעבור את צומת גדות ולהתחיל את הירידה לכיוון נהר הירדן. בפיתול היורד לנהר תבחינו בשלט ימינה אל שביל עפר “לירדן ההררי” שם תפנו. הדרך עבירה לכל רכב.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

גשר בנות יעקב – בדרך העולה לרמת הגולן מהגליל יש לא מעט גשרים, אחד מהם המוכר מבניהם הוא גשר בנות יעקב. הגשר נמצא על כביש 91 מעל נהר הירדן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חמאם בנות יעקב – מעיין קטן, אינטימי ולא כל כך מוכר למרות מיקומו הצמוד לרפטינג נהר הירדן. המים כאן צלולים ואם תסתכלו מספיק טוב תראו את הבועות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חורבת ירדה ועין ירדה נחל מחניים – נחל מחניים שאורכו סך הכל 13 ק”מ שמתחיל ביער ביריה ונשפך לנהר הירדן. יש המון פינות חמד אחת מהן היא חורבת ירדה ועין ירדה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל חצור  – הוא אתר מורשת עולמית המציג שרידים של עיר כנענית קדומה והוא נמצא באזור עמק החולה. מדובר בתל הגדול ביותר בארץ מבחינת שטחו ובתקופה הכנענית הייתה זו אחת הערים המאוכלסות ביותר בארץ ישראל – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע נחל ראש פינה – הוא פנינת טבע מקסימה שנסתרת לה בתוך המושבה ראש פינה, ומספקת לנו אופציה נהדרת לטיול קל בטבע בנוף מקסים. שמורת הטבע נחל ראש פינה נמצאת בחלקה העליון של המושבה (מעט אחרי הכניסה לבית הקברות המקומי) ומשם יוצא מסלול הליכה שעובר לאורכו של הנחל הזורם בכל ימות השנה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן. 

עין אמפי עין איקליפטוס – בריכת מים ששמה ניתן לה כיוון שצורת האבנים שבונות אותה הן בצורת אמפיתאטרון ומנגד עצי האיקליפטוס שומרים על כל האיזור מוצללעוד מעיינות באיזור ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע החולה – היא שמורת הטבע הראשונה בישראל! היא מפורסמת בעיקר בשל סיפור ייבוש הביצות המפורסם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.