Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דרך מלכי יהודה

דרך מלכי יהודה היא דרך שאורכה סה”כ 100 ק”מ היא מתחילה בצפון בין גן לאומי בית גוברין לקיבוץ גלאון ביער גוברין מצודת גלאון ומסתיימת בדרום בחורבת רימון שביער להב. לאורך הדרך יש 32 אתרים היסטורים מלאים במורשת. דרך מלכי יהודה הוקמה בשיתוף בין קק”ל, משרד ירושלים ומורשת ציוני דרך יחד עם המועצות המקומיות: יואב, לכיש ובני שמעון. נכון להיום הדרך לא מסומנת עדיין אך אתם מוזמנים להגיע לרוב האתרים שבוצעו בהם פיתוח והנגשה על ידי רשות העתיקות וקק”ל. בואו לצעוד בדרך שהלכו השופטים והמלכים מתקופת דוד ועד צדקיהו בימי הבית הראשון, בית חשמונאי, מנהיגי ימי הבית השני ולוחמי מרד בר כוכבא. חשוב לציין כי חלק גדול מדרך מלכי יהודה עוברת בתחום שטחי אש ולכן יש לתאם מול צה”ל או להגיע בסופי שבוע.

הסמל שנבחר לציין את דרך מלכי יהודה הוא בצורת קנקן ובו סימון של שביל בין שלושה צבעים: כחול, ירוק וחום. הכחול מסמל את הים אותו ניתן לראות מנקודות התצפית השונות שיש במהלך הדרך, הירוק לגמרי מסמל את הגבעות הירוקות והחום מסמל את הקרקע הפורייה. הנה כמה אתרים שנמצאים על דרך מלכי יהודה:

מצודת גלאון ביער גוברין – הכניסה הצפונית

המצודה שנמצאת בתוך יער גוברין על גדות נחל גוברין ממש על הדרך שהובילה מההר אל הים היא מבנה מרובע שבפינותיה היו 4 מגדלים. המצודה שכאן מתייחסת למאה ה 12 לפני הספירה שזה מקביל לתקופת ספר שופטים אותו אנחנו מכירים. החוקרים אומרים כי בניית המצודה היא בנייה של  הכנענים שבנו אותה לצורך התגוננות כנגד הפלישטים והישראלים. אל תוך המצודה נכנסים מהצד המזרחי שם יש את אבן הסף שאתם עומדים עליה בכניסה, שמשקלה עומד על כשלושה טון(!!), במצודה התגלו כלי חרס רבים חלקם אפילו שלמים. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מצודת גלאון. חלק מהדרך היא דרך עפר עבירה לכל רכב רק סעו בזהירות.

תל בורנה

תל בורנה הוא אתר ארכאולוגי בקרבת קיבוץ בית ניר והוא כולל שרידים שאותרו כאן מתקופות שונות ממלכות יהודה וגם הברונזה המאוחרת. שם המקום ניתן לו בשל צורתו הדומה לכובע – בערבית אומרים בורנאט. החוקרים סבורים כי במקום זה שכבה העיר המקראית לבנה שמוזכרת בתנ”ך בספרי יהושע ומלכים ב’. באתר אותרו שרידי מסכות וקמעות ששימשו לפולחן, חותמת מתקופת מלכות יהודה וכלי חרס. תל בורנה עדיין לא נפתח לקהל הרחב.

חורבת אל ראעי ביער שחריה – הכניסה המערבית

חורבת אל ראעי על גבעה ממנה ניתן לראות את תל ונחל לכיש, מישור החוף, הר חברון, ירושלים ועוד. באתר אותרו ממצאים מהמאה ה 12 וה 10 לפני הספירה שאלו ימי פלשתים ומלכות וד במקרה. חורבת אל ראעי מזוהה עם העיר צִקְלַג  המקראית שמספרת את עלילות דוד המלך. חורבת אל ראעי עדיין לא נפתח לקהל הרחב.

גן לאומי תל לכיש

תל לכיש הוכרז כגן לאומי בשנת 1994. על גבי התל, שנמצא בשפלת יהודה, מוצגים שרידים של עיר קדומה מתקופת המקרא. עיר אשר היא הייתה השנייה בחוזקה בממלכת יהודה וממש כאן מסופר על אחת הערים שביצר המלך רחבעם. בין המיצגים ההיסטוריים החשובים שיש בגן הלאומי, נמצא מיצג מרשים של כסאות מלכי יהודה שהם גם סוג של אטרקציה עבור הילדים. האתר עבר שידרוג והנגשה לקהל הרחב. למידע מפורט לחצו כאן.

מגדל תצפית אדוריים ביער אמציה

מגדל תצפית אדוריים שימש כמגדל שממנו תצפתו על הרי חברון, הרי ירושלים, מישור החוף ועוד. המיקום שלו הוא מיקום אסטרטגי על תוואי נחל אדוריים היה לצפות לכיוון האויב הפלישתי שנמצא בכיוון מערב ולהדליק משואות עשן כחלק מהעברת מסרים בתקופת ממלכת יהודה. עד שנות ה 90 עמד כאן מגדל של קק”ל אך הוא הועתק לצד הצפוני יותר. כיום יש כאן שרידי מגדל בגובה של כ 400 מטרים מעל פני הים.

בית חווה חורבת מרשם ביער מורן

חורבת מרשם היא מבנה חקלאי שהוקם כאן בימי בית ראשון. מידות המבנה הוא 14X13 מ’ ואותרו כאן שוקת, שברי כלי חרס, צלמית סוס ועוד. למבנה ארבעה מרחבים. שלושה אורכיים המופרדים בעמודי אבן ואחד רוחבי שחולק לשניים שיוצרים את צורתו הטיפוסית. במקום יש שולחנות פיקניק, שילוט המסביר על המקום ונוף עוצר נשימה. האתר עבר שדרוג והנגשה לקהל הרחב. חורבת מרשם נמצאת בסמוך לכביש 358 בין יישוב נטע לקיבוץ להב. שרידי החווה וחניון יום של קק”ל נמצאים כ 4 ק”מ דרומית לכניסה לנטע.

באר שם טוב באר השבעה

באר שם טוב נמצאת מזרחית לחבל לכיש בדיוק היכן שהיה עובר גבול ישראל ירדן בתקופת מלחמת ששת הימים. באר מים שעומקה למעלה מ 11 מטרים, לצידה מעט עצי חרוב והזמן הרצוי לבקר כאן הוא באביב. הבאר נקראת גם באר השבעה על שמות שבעת חללי קורס מ”כים שנהרגו בקרב, שהתקיים בגבעות אלו אי שם בתחילת ההתיישבות של חבל לכיש. שימו לב – באר שם טוב נמצאת בשטח אש לפני הגעתכם יש לתאם מול צה”ל. למידע מלא לחצו כאן.

חורבת בית לויה

בחורבת בית לויה אותרו שרידים מתקופות שונות: הברזל, בית שני, הביזנטית, הממלוכים ובית ראשון. כאן ממש אותרה כתובת עברית מתקופת בית ראשון עם השם העברי “ירושלים”. יש כאן שרידי כנסייה ביזנטית עם הפסיפסים מרשימים של חיות, צורות גיאומטריות, פני אדם, כתובות וציורי פירות וכל זה אל מול הנוף הפתוחה. בנוסף יש כאן סדרה של מערות מרשימות ומבנים עתיקים. בחורבת בית לויה אותר גם בית בד שהיה בשימוש להפקת שמן זית, מקווה קדום ומערות קולומבריום. שימו לב – חורבת בית לויה נמצאת בשטח אש לפני הגעתכם יש לתאם מול צה”ל. מידע מלא על חורבת בית לויה לחצו כאן.

על דרך מלכי יהודה ישנה עוד המון נקודות שטרם נפתחו לקהל הרחב כמו: כרמי קטיף באמציה, מצודת נחל לכיש מהתקופה ההלניסטית, מתקן צביעה לכיש, מגדל גד, הר נדל, תל עיטון, חורבת בניה, חורבת אבו מולסם, תל בית מרסים, חורבת זעק, באר זעק דרום, תל אגרה, חורבת עמודה, מגדל תצפית מורן, בית הכנסת בחורבת רימון שביער להב – המבואה הדרומית, חורבת עיטון, תל חרקים, תל חליף ועוד. מומלץ להתעדכן באתר של קק”ל ורשות העתיקות בנוגע לאתרים נוספים שעתידים להיפתח בדרך מלכי יהודה.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.