Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חורבת עתרי בפארק עדולם: מסלול משפחתי בין נופים ועתיקות

פארק עדולם – צרפת נמצא בשפלת יהודה ליד העיר בית שמש בעמק האלה. שטח הפארק הוא עצום ויש בו נקודות עניין רבות כמו תצפיות עוצרות נשימה על האזור, מסלולי רכיבה באופניים, מסלולי הליכה כמו חרבת בורגין, חרבת מדרס ומגוון שרידי עתיקות. הטיול בחרבת עתרי הוא טיול קצר המוביל אותנו אל שרידים מיוחדים במינם של ישוב יהודי מימי בית שני שמתוארך למרד בר כוכבא. המקום הוזכר על ידי יוסף בן מתתיהו כאשר תיאר את חורבן היישובים בשפלת יהודה. רגע לפני שאתם מגיעים אל נקודת המסלול דעו שבכניסה אל פארק עדולם תוכלו למצוא אזור מסודר עם ספסלי פיקניק וכמה מתקני שעשועים לילדים, למעשה זהו המקום היחיד בפארק עדולם עם שולחנות פיקניק.

חורבת עתרי נמצאת בפסגת הגבעה בגובה של 406 מטרים מעל פני הים וממנה אפשר לקבל נקודת תצפית מרשימה על גבעות מוריקות והרי יהודה. ממש כאן בגבעה הקטנה אותרו שרידי יישוב יהודי ובו: מקוואות, מחסנים תת קרקעיים, מערכות מסתור, בורות מים, מטבעות, אוסטרקונים, כתובות בכתב עברי, כלי חרס ואבן. סביב חורבת עתרי יש שטחים חקלאים, טרסות חקלאיות, מערות, מתקנים חקלאיים ודרכים עתיקות. חרבת עתרי שבה אותרו שרידים מישוב יהודי נהרס בימי המרד הגדול שנת 69 לספירה. חרבת עתרי הוא למעשה אתר שלא יושב בשום תקופה אחרת ובזכות זה כל המבנים מימי בית שני וימי מרד בר כוכבא נותרו במצבם המקורי ללא שינוי. 

אורכו המלא של המסלול ממתחם החנייה הוא כ 800 מטרים והוא מעגלי בחלקו. התקופה הכי מומלצת לביקור כאן היא בחורף ובאביב, אז כל האזור הופך ירוק ומרבדי כלניות אדומות נפרסות בשטחים אלו במרבדים מרשימים. מעבר לכלניות יש כאן פריחה מרשימה של הקחוונים, נוריות, צהרונים, עיריות ועוד. הטיול בחרבת עתרי מתאים גם עם ילדים קטנים שאוהבים לטפס ולחוות מערות והרפתקאות. 

 

בצפון האתר נמצאה מערכת מסתור שהפכה למערת קבורה רומית. מערה זו, המכונה “מערת התבליטים”, היא מערכת מסתור קטנה שהוסבה לשמש מערת קבורה בתקופה הרומית המאוחרת, במערה חלל גדול ורבוע ובו שלושה משכבי מקמר (ארקוסוליה). על חזית שניים מהמשכבים תבליטים בגילוף באבן, בהם דגמים המוכרים מעולם הקבורה הרומי בביצוע מקומי (ביניהם: אמפורה, דיסקוס ועמודים). המערה נחצבה קצת אחרי שנת 200 לסה”נ, והיא מיוחסת להתיישבות של וטרנים של הצבא הרומי שישב באזור בית גוברין, אליוטרופוליס. אל המערה יורדים כיום בעזרת מדרגות מתכת מודרניות ובמדרגות מקוריות שגולפו בסלע.

חורבת עתרי מסלול

מהחניה נצעד במגמת עליה כ 200 מטרים על פי סימון שבילים ירוק, כאן תפגשו את השילוט של קק”ל כולל מפת הטיול. תחילה נצעד על תוואי דרך רומית ועד מהרה נגיע אל צומת שבילים בה נמשיך ישר. אם תביטו מימינכם תוכלו לראות שרידי בתי מגורים מימי בית שני שנשמרו כאן על ידי רשות העתיקות. כל איזור המגורים שאתם רואים כאן ננטש בימי המרד הגדול. בהמשך המסלול נצעד לצד מקווה גדול שחצוב היטב בסלע שאליו ניתן להיכנס בעזרת מדרגות מסודרות מעץ.

בהמשך השביל מגיעים אל מערת התבליטים, מדובר על מערת קבורה מהתקופה הרומית שהיא מערכת מסתור שהוסבה לקבורה. יש כאן קברים שבחזיתם תראו תבליטים המוכרים מהעולם הרומי. טרם כניסתכם למערה הביאו פנסים כדי לראות את  התבליטים שבתוכה – במערה יש חושך מוחלט. אם אתם מגיעים לכאן עם ילדים עזרו להם לרדת אל מערת התבליטים בעזרת הדרגיות שהותקנו כאן במיוחד. מכאן ממשיכים לכיוון פסגת הגבעה שהיא למעשה מרכז הכפר.

מכאן תוכלו לקבל נקודת תצפית עוצרת נשימה על חרבת עתרי שכוללת מבני מגורים שחלקם קרן קיימת לישראל ביצעה שחזור מבנים, מבנה ציבורי שככל הנראה היה בית הכנסת שפעל כאן בימי בית שני, מקווה, גת גדולה ומערכת מחילות למסתור. מולכם תוכלו לראות את הרי יהודה כאשר בצפונם נמצאת ירושלים ודרומם העיר חברון. לאחר הביקור בחרבת עתרי נחזור בשביל העוקף את הגבעה שיוביל אותנו חזרה אל החנייה. 

דרכי הגעה לחרבת עתרי

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז חורבת עתרי. לבאים לחורבת עתרי מכביש 1 יש לפנות במחלף שער הגיא לכיוון בית שמש ל- כביש 38. יש להמשיך בנסיעה של 21 ק”מ עד לפניה לפארק עדולם. מהכניסה לפארק ניסע כ 2.4 ק”מ עד שנחלוף על פני חורבת מדרס. מכאן ממשיכים עם סימון שבילים ירוק כ 3.4 ק”מ עד להגעה לצומת בה נפנה ימינה. מכאן ניסע כחצי קילומטר ולצד שדרת הברושים נפנה שמאלה אל סימון שבילים כחול. מכאן נותר לנו עוד קילומטר עד להגעה לרחבת החניה של חורבת עתרי. יש שילוט מסודר מהכניסה לפארק עדולם ועד להגעה לחנייה.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

חרבת בורגין פארק עדולם – בחורבת בורגין שבפארק עדולם תוכלו לצאת למסלול בטבע המשלב אטרקציה של מערות זחילה, נוף משגע ופריחה מגוונת. הפארק יפהפה ומומלץ לטיול משפחתי. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

חרבת מדרס – פארק עדולם צרפת – מסלול מערות נוסף בתוך פארק עדולם. המקום מציג שרידי עיר עתיקה שבו נתגלו מעל 50 מערות ובורות. הטיול כאן משלב טבע, היסטוריה וגם בו יש אפשרות כניסה למערות שמהווה אטרקציה מיוחדת לילדים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

תל שוכה גבעת התורמוסים – בעמק האלה שוכן לו הר ועליו ישנה פריחה מרהיבה של אחד הפרחים היפים בטבע – תורמוס. לצד הפריחה ישנם מסלולי הליכה, עתיקות ותצפית. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל לכיש – גן לאומי תל לכיש מציג את שרידה של העיר הקדומה מתקופת המקרא ותצוגה מיוחדת של כיסאות המלכים בממלכת יהודה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

תל עזקה פארק בריטניה – פארק בריטניה שנמצא בשפלת יהודה ובאיזור עמק האלה משתרע על פני כ 40 אלף דונם. בחלקו הצפוני של הפארק תוכלו למצוא את תל עזקה שמציג שרידי עתיקות ותצפית מרשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים – תופעת טבע מיוחדת ומרהיבה בתוך המערה, של נטיפים שנוצרו כאן במשך שנים רבות ועדיין ממשיכים להתהוות. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי בית גוברין –  עולם מערות קסום ומרהיב שכל כולו אטרקציה מושלמת לילדים. הגן הלאומי הוא גדול וחלק מהטיול בו הוא עם הרכב, לפי תחנות שמסומנות במפת האתר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.