Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי תל לכיש: בואו לשבת על כסאות מלכי יהודה

תל לכיש הוכרז כגן לאומי בשנת 1994. על גבי התל, שנמצא בשפלת יהודה, מוצגים שרידים של עיר קדומה מתקופת המקרא. עיר אשר היא הייתה השנייה בחוזקה בממלכת יהודה וממש כאן מסופר על אחת הערים שביצר המלך רחבעם. בין המיצגים ההיסטוריים החשובים שיש בגן הלאומי, נמצא מיצג מרשים של כסאות מלכי יהודה שהם גם סוג של אטרקציה עבור הילדים. 

העליה אל התל מלווה בנופים יפהפיים של האזור, ממנו תוכלו לראות את נופי המטעים, השדות, והכרמים שסביבו. בסמוך אל התל זורם לו נחל לכיש המפורסם. המון היסטוריה רבת שנים עברה על התל ורשות הטבע והגנים דאגו להציב שילוט המסביר על התקופות השונות של התל. כאן תוכלו ללמוד על הלחימה של הצבא האשורי לכיבוש העיר. כבר בכניסה ישנו שילוט המסביר על סוללת אבן אדירה שבנה הצבא האשורי כנגד חומות העיר, ויש ציורים שמנסים להמחיש בעזרת הפסל את מה שהיה כאן.

לאחר העליה בדק העץ שעולה אל התל תוכלו להגיע אל התצפית הראשונה שעוברת דרך השער הפנימי של העיר העתיקה מימי המלך חזקיהו. בימי ממלכת יהודה זו היתה הכניסה אל העיר המבוצרת. בסמוך לכניסה נמצאו 20 שברי חרס עם כתובות דיו בכתב עברי קדום – עדויות לאסון הקרב ובא. לשברי חרס אלו קוראים מכתבי לכיש והם נכתבו בידי הושעיהו מפקד אחת המצודות בסביבה. תוכלו לראות את חלק משברי החרס האלו תלויים כאן לתצוגה. משם ממשיכים מעט בעליה בגן הלאומי ופניה שמאלה תפנה אותנו אל עבר כסאות מלכי יהודה.

בתצוגה הזו רואים את כיסאות המלכים מתקופת ממלכת יהודה המוצגים בשורה על פי סדר מלכותם במקרא. מיד תבחינו שאורך המשענת של כל אחד מהכיסאות הוא שונה מאחר והוא מסמל את אורך שנות מלכותם של כל אחד מהמלכים. כיסאו של מנשה, בעל המשענת הארוכה ביותר, כיוון שהוא מלך הכי הרבה שנים בממלכת יהודה. 

מכאן תוכלו להמשיך לשרידי ארמון מתקופת הברזל: הארמון שימש ככל הנראה כמקום מושבו של מושל העיר מטעם מלך יהודה. רשות הטבע והגנים בנו כאן מיצג שמראה איך הארמון נראה היום ואיך היה נראה בעבר. ניתן להמשיך ולראות גם מקדש מתקופת הברונזה המאוחרת ואת הבאר. בנוסף יש כאן הסברים על כך שברחבי שטח התל נחשפו בתים רבים שנבנו בצפיפות גדולה והיום הם מכוסים כך שלא ניתן לראותם. אם תגיעו לכאן לאחר הגשמים, בעונת הפריחה, תוכלו למצוא על התל פריחה מרשימה של כלניות הצובעות את התל אדום, רקפות ועירית גדולה.

המקום לא נגיש (בנתיים) ולכן מי שמתכנן לטייל עם תינוקות כדאי להגיע עם מנשא. נכון לפברואר 2021 רשות הטבע והגנים מבצעת עבודות הנגשה ושיפוץ של המקום, אך הכניסה אל המקום פתוחה וניתן להגיע ולבקר.  כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: תל לכיש. לבאים מכביש 6 או כביש 40 יש לרדת אל כביש 35. לאחר מחלף קרית גת ויער המלאכים שחריה יש לפנות אל הכביש 3415. לאחר נסיעה של 2.4 ק”מ יש לפנות אל הישוב לכיש ולאחר 750 מטרים לפנות שמאלה אל תל לכיש.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

באר השבעה – באר שם טוב – באר שם טוב נמצאת מזרחית לחבל לכיש בדיוק היכן שהיה עובר גבול ישראל ירדן בתקופת מלחמת ששת הימים. באר מים שעומקה למעלה מ 11 מטרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת טבע גבעות גד – בדרום שפלת יהודה בסמוך למושב אמציה נפרסת שמורת טבע גבעות גד. כאן תמצאו מגוון מסלולים, מערות פעמון, מערות מחילה ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל צפית – דרומית לכפר מנחם תמצאו את גן לאומי תל צפית בו תוכלו לצאת לטיול מקסים בין נופים ומערות. תל צפית על שם הכפר הערבי תל א-צאפי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תל עזקה פארק בריטניה – פארק בריטניה שנמצא בשפלת יהודה ובאיזור עמק האלה משתרע על פני כ 40 אלף דונם, בחלקו הצפוני של הפארק תוכלו למצוא את תל עזקה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חרבת בורגין פארק עדולם – צרפת – בחורבת בורגין שבפארק עדולם תוכלו לצאת לטיול קליל עם אטרקציה של מערות זחילה, נוף משגע ופריחה מגוונת. הפארק יפהפה ומאוד מומלץ לטיול משפחתי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חרבת מדרס – פארק עדולם צרפת – אתר חורבת מדרס נמצא בפארק עדולם שבאזור שפלת יהודה. המקום מציג שרידי עיר עתיקה שבו נתגלו מעל 50 מערות ובורות. הטיול כאן משלב טבע, היסטוריה וגם אטרקציה מיוחדת מאוד ולכן הוא מהווה אופציה נהדרת לטיול עם כל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע מערת הנטיפים – מבין המקומות המדהימים שאסור לפספס, חוויה אדירה בכניסה אל מערת נטיפים בת מליוני שנים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי בית גוברין –  עולם מערות קסום ומרהיב שכל כולו אטרקציה מושלמת לילדים. צריך לקחת בחשבון שהגן הלאומי הוא ענק והטיול בו הוא עם הרכב, לפי תחנות שמסומנות במפת האתר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע פורה וסובב מאגר פורה – שמורת הטבע פורה ממוקמת באיזור שפלת יהודה ואפשר לזכות לטייל בה בכל עונה אך העונה היפה ביותר היא בזמן פריחת הכלניות בתקופת דרום אדום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.