Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת יער סוללים: מסלולים לעונת הפריחה

בגליל התחתון בין הישוב הושעיה לישוב ציפורי נפרסת שמורת יער הסוללים. היער הוא יער אלונים ובו שתי נקודות תצפית: מצפה ריש לקיש והר חיא. בשמורת יער סוללים יש מספר אפשרויות טיול, חלקם מסומנים עם סימוני שבילים ברורים וחלקם לא. הטיולים כאן עוברים בעיקר בין עצי אלון התבור, עצי השקד, אורנים, ברושים ובין קרחות יער בהם אפשר למצוא מגוון רחב של פריחה בחודשי החורף שלאחר הגשמים. הפריחה הבולטת כאן היא בעיקר של הכלניות בשלל צבעים ורקפות.

מסלול קווי יער סוללים

אורכו המלא של המסלול הקווי ביער סוללים הוא כ 5 ק”מ, הוא חוצה את סימון שבילים שחור, שביל ישראל ומסתיים בירוק. המסלול נחשב בדרגת קושי קלה עד בינונית בעיקר מהסיבה שיש בו עליות וירידות (לא מסובכות מדי) וחלקו חשוף לשמש. כדי להגיע לנקודת התחלה תוכלו לרשום בוויז: מצפה אורן – ע”ש סמ”ר אורן נח הי”ד דרך המנזר ציפורי. שימו לב שהוויז לוקח אתכם דרך הישוב הושיעה משם הדרך נוחה להגעה. כדי להגיע לנקודת הסיום להקפצת רכבים תוכלו לרשום בוויז: פז נטופה.

את המסלול הקווי נתחיל במצפה אורן נח. המצפה הוקם לזכרו של בן הישוב הושעיה אורן נח ז”ל שנהרג בעת מילוי תפקידו במבצע צוק איתן בעזה בשנת 2014. מנקודת התצפית אפשר לקבל תצפית יפה על הושיעה והרי הגליל התחתון הר תורען, הר עצמון ואת ריש לקיש אליו נגיע בהמשך המסלול. לזכרו של אורן שופץ גם מעיין עין חזין שקיבל את שמו הנוסף עין אורן לצד אלוני אבא. נחזור למסלול ומכאן צועדים על סימון שבילים שחור לכיוון דרום כ 200 מטרים עד למפגש שבילים שחור ושביל ישראל. כאן עובר מקטע מספר 11 של שביל ישראל ועליו נצעד בחלק נכבד מהדרך. בצומת זו נפנה ימינה (מערבה) עם השביל השחור ושביל ישראל ועד מהרה נגיע לצד קברו של רבי יהודה הנשיאה.

רבי יהודה הנשיאה הוא נכדו של רבי יהודה הנשיא. מכאן ממשיך השביל על סימון שבילים שחור ושביל ישראל אל עבר העמק לכיוון מערבה אל מצפה ריש לקיש. לאחר הליכה של כ 1.3 ק”מ שבמהלכן נעבור בין עצי האורן והמרבדי הפריחה מגיעים אל מצפה ריש לקיש. המצפה קיבל את שמו “ריש לקיש” על שמו של רבי שמעון בן לקיש שהיה אחד מחכמי התלמוד שפעלו כאן בתקופת המשנה. שווה במצפה לעשות עצירה ולהנו מהנוף כי מכאן תקבלו תצפית פנורמית נהדרת על כל האיזור וכל הכיוונים.

מהמצפה נמשיך לצעוד מערבה כ 1.5 ק”מ שבמהלכן נפגוש את עדר הפרות שחי כאן לצעד פריחה מטריפה עד להגעה לצומת שבילים שחור ושביל ישראל עם הירוק. לצד צומת השבילים תוכלו לראות שרידים של גב עתיקה משמאל לשביל. בשלב זה נפנה עם הירוק ימינה עליו נצעד כ 800 מטרים ולאחר מכן הירוק פונה שמאלה לעוד כ 900 מטרים במקביל לכביש 77 עד להגעה לנקודת סיום המסלול בתחנת הדלק פז.

מסלול מעגלי יער סוללים

אורכו המלא של המסלול המעגלי ביער סוללים הוא כ 7.5 ק”מ, הוא חוצה את סימון שבילים שחור, שביל ישראל, עובר בירוק ופונה לשביל לא מסומן שהוא חלק מסינגל יער סוללים. גם המסלול הזה נחשב בדרגת קושי קלה עד בינונית מאותה הסיבה שיש בו עליות וירידות (לא מסובכות מדי) וחלקו חשוף לשמש. במסלול זה כיוון שחלקו האחרון לא מסומן בסימון שבילים כלשהו מומלץ להצטייד באפליקציית ניווט לאחר שהורדתם את המפה לנייד כיוון שאין שם קליטת אינטרנט טובה ביער. כדי להגיע לנקודת התחלה והסיום תוכלו לרשום בוויז: מצפה אורן – ע”ש סמ”ר אורן נח הי”ד דרך המנזר ציפורי. שימו לב שהוויז לוקח אתכם דרך הישוב הושיעה משם הדרך נוחה להגעה.

המסלול זהה לגמרי למסלול המתואר מעלה רק כאשר בסופו לא נפנה שמאלה עם הירוק במקביל לכביש 77 אלא נפנה ימינה אל הסינגל הלא מסומן (במפה צבענו אותו בכחול) ועליו נצעד חזרה כ 2.3 ק”מ עד למפגש עם שביל ישראל והשחור עליהם צעדנו בתחילת המסלול. כאן נפנה שמאלה אל העמק לכיוון קברו של רבי יהודה הנשיאה. לאחר צעידה של כ 1.2 ק”מ נגיע אל צומת שבילים שחור עם שביל ישראל ושם נפנה שמאלה ובמהרה נגיע אל הרכב שלנו שממתחיל במצפה אורן.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

שביל שמשית נחל ציפורי – מסלול נגיש כולו באורך כ 1.5 ק”מ העובר בתוך יער טבעי של עצי אלון התבור ויער אורנים לצד נחל ציפורי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת יער וכיכר הברושים באלון הגליל – תוך היישוב אלון הגליל אפשר למצוא את שמורת יער – הריא ההירוקה של היישוב. ממש בלב היישוב בסמוך לגן השעשועים ישנו מסלול קצר ולא מסומן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי ציפורי – גן לאומי ציפורי בגליל התחתון הוא מבין הגנים הלאומיים הגדולים בארץ ואתר עתיקות בעל חשיבות בהיסטוריה של העם היהודי. בואו להכיר את עיר הפסיפסים הבין לאומית. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מעיין עין יבקע – עין יבקע או בשמו השני מעיין הסוסים הוא אחד המעיינות הגדולים והיפים לאורך נחל ציפורי. המעיין נובע אל תוך בריכת מים רדודה ולצידה נוף מקסים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל ציפורי טחנת הנזירים – טחנת הנזירים היא האטרקטיבית והמוכרת ביותר, זאת כנראה מאחר והיא מאפשרת לשלב בצורה מצוינת טיול קצרצר עם ישיבה לפיקניק או על האש בסופו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הר הקפיצה בנצרת – טיילת תצפית עם נוף עוצר נשימה בכניסה הדרומית של נצרת. יש כאן סיפור מעניין שווה לקרוא בלוחית הנמצאת ליד העץ בראש התצפית. למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גן לאומי בית שערים – גן לאומי מקסים של רשות הטבע והגנים המלא במערות קבורה עתיקות – אטרקציה נהדרת עם הילדים – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל אוהד – שביל סוגג נופית הנקרא גם שביל אוהד לזכרו של אוהד זך ז”ל אשר נפל בלבנון – יש כאן נופים עוצרי נשימה מסלול מושלם לכל המשפחה – למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.