Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שבת ישראלית - אתרי מורשת ומוזיאונים מומלצים

מיזם שבת ישראלית לא פעיל בימים אלו

מיזם “שבת ישראלית” תפס תאוצה והוא גורם לשלל משפחות לצאת ולהכיר את אתרי המורשת, מוזיאונים ועוד שלל פעילויות נקודתיות ללא עלות במהלך סופי השבוע. מיזם “שבת ישראלית” הוא בסיבסוד של משרד התרבות והספורט והוא מיזם חשוב מאוד שצריך לשמר אותו. המיזם מאפשר לנו להגיע אל מקומות בהם נחשף לעולם הארכיאולוגיה, היסטוריה, טבע, מדע, טכנולוגיה, אמנות, עיצוב, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ועוד. ההגעה לאתרי המורשת והמוזיאונים בהרשמה מראש דרך האתר הרשמי. כאן נמליץ לכם על כמה מקומות שכדאי לכם מאוד לבקר בהם ולהכיר במסגרת המיזם.

רכבת העמק בכפר יהושע

בחלקו המערבי של עמק יזרעאל בכניסה למושב כפר יהושע תמצאו את אתר רכבת העמק שפעלה כאן במשך קרוב ל 50 שנה – אחת התחנות הראשיות מבין שמונה של רכבת העמק המיתולוגית. הרכבת נסללה על ידי הטורקים והיא זו שחיברה בין חיפה דרך עמק יזרעאל, בית שאן ועד לדרע שבירדן. במתחם אתר רכבת העמק שבכפר יהושע יש מרכז מבקרים ובו מוצגת סיפורה של רכבת העמק וכל תחנותיה העיקריות והוא נחשב לאתר מורשת על ידי המועצה לישמור אתרי מורשת בישראל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הסליק הגדול ביגור

קיבוץ יגור הוא מבין הקיבוצים הגדולים בישראל, הוא נמצא בצד המזרחי של הר הכרמל והוא שייך לתנועה הקיבוצית. הקיבוץ היה מוקד לפעילות “ההגנה” בימי שלטון המנדט הבריטי והכשרות של הפלמ”ח היו נעשות ממש כאן במסווה של קבוצות נוער העוסקות בעבודה חקלאית. עד היום עומד כאן הסליק הגדול עם סיפור מרתק שאתם חייבים לשמוע – ביום שבת ה 29/7/46 אותו היום נרשם כ”שבת השחורה” וזאת בשל האירועים שפרצו ממש כאן בקיבוץ יגור. באותו היום הוחלט על מצור בקיבוץ על ידי חיילי הדיוויזיה המוטסת השישית של הבריטים, הם פרצו לקיבוץ עם שריוניות וגז מדמיע, ריכזו את כולם בחדר האוכל ואת הגברים לקחו למעצר בלטרון ורפיח. במשך שבע ימים החיילים הבריטים הפכו כל פיסת אדמה בחיפוש אחר נשק מוסתר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

אתר פרשת המים רגבה

אתר “פרשת המים” ברגבה מביא את הסיפור המרתק של אמת המים בגליל המערבי ולא רק. רגע לפני שנסביר על הפעילות בואו נכיר את אמת המים שנבנתה בתקופה העות’מאנית בשנת 1815. מי שיזם את בניית האמה הם הטורקים בימי שלטונם בארץ. תפקידה של אמת המים היה להעביר מים ממעיינות כברי בצד הצפוני אל העיר עכו בצד הדרומי. ועד היום ניתן לראות את שרידי אמת המים אם נוסעים בכביש 4, בסמוך לקיבוץ לוחמי הגטאות, וגם בחלק הצפוני של העיר עכו וכמובן באתר פרשת המים רגבה עליו נספר מיד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח

התחנה החשובה ביותר מבין תחנות שהיו בתוואי “רכבת העמק” מהתקופה העות’מנית היא התחנה בצמח. מרחקה הוא 85 ק”מ מחיפה ומכאן היה ניתן להגיע עד לדמשק. התחנה שכאן היא יעד אסטרטגי לאורך כל השנים החל ממלחמת העולם הראשונה ועד למלחמת השחרור. לאורך כל שנותיה הראשונות של המדינה היה כאן בסיס של צה”ל. עד לשנת 2013 נלקח האיזור שוקם ושוחזר כאן מבני התחנה על ידי מועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

סוד הפלא הקיבוצי בכפר מסריק 

בסמוך לנחל נעמן שזורם בגליל המערבי תוכלו למצוא את קיבוץ כפר מסריק, קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי שהוקם בשנת 1932 ועבר גלגולים רבים עד שהגיע אל מקומו היום. הקיבוץ נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ’כוסלובקיה – טומאס מסריק. בשנים האחרונות קיבוץ כפר מסריק (להבדיל מקיבוצים אחרים כאן באיזור) החל תהליך של שימור מבני הקיבוץ המקוריים והפך אותם לחוויה שמחזירה אתכם אחורנית בזמן כחלק מתיירות כפר מסריק. במסגרת המיזם אתם והילדים תוכלו  להתרשם מסיורים, פעילויות וסדנאות לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נהריים בגשר

חצר גשר הישנה או בשמו הנוסף נהריים בגשר הוא אתר בעל חשיבות היסטורית שנמצא בעמק בית שאן מול קיבוץ גשר. באחת הנסיעות שלנו בכביש 90 נחשפנו לשלט המפנה אל נהריים בגשר והחלטנו להיכנס לראות, לשמחתנו גילינו נקודת עניין שכל אחד מאיתנו צריך להכיר. לכל אחד מבין המבקרים במקום מחכה סיור שמחזיר אותנו אחורנית בזמן לתקופת “הזקן מנהריים” פנחס רוטנברג, על חלוצי גשר הישנה ועל המקום בו אנחנו דורכים. תחילה נגיע אל תצפית ממנה ניתן לראות את כל איזור עמק הירדן, הרי גלעד וגם את נהריים ואי השלום – המקום בו הירמוך והירדן נפגשים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חצר תל חי 

בין קרית שמונה לכפר גלעדי עומד לו מבנה משוחזר בן למעלה מ 100 שנים – חצר תל חי. חצר תל חי היא חצר קטנה הבנויה מאבני בזלת. קיבוץ תל חי שהוקם כאן מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה היה לסמל של התיישבות וביטחון. הביקור בחצר תל חי אפשרי באופן עצמאי על ידי אפליקציה ובה עוברים בין תחנות ושומעים את ההסבר או על ידי מדריכה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הסליק בכפר גלעדי – בית הראשונים

בלב קיבוץ כפר גלעדי עומד לו עד היום הבנה הראשון של הקיבוץ ושמו הוא בית הראשונים. המבנה בנוי כולו מאבני בזלת וכאשר הוקם בשנת 1918 הוא שימש את כל תושבי הקיבוץ למגורים. הקסם האמיתים של המקום הוא ללא ספק קורה מתחת לאורוות, שם במשך שנה שלמה חפרו את הסליק הראשון של הקיבוץ. מאז ועד לקום המדינה למעלה מ 20 סליקים בכל הקיבוץ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מוזיאון בית אושיסקין

בית אושיסקין נמצא בקיבוץ דן שבגליל העליון והוא מופעל על ידי החברה להגנת הטבע. המוזיאון נקרא על שם אברהם מנחם מנדל אוסישקין שהיה מראשי הציונות, היה איש חובב ציון והיה עומד בראש קרן קיימת לישראל. כל האיזור סביב מוזיאון בית אושיסקין עמוס בטבע משובח: נחלים, מעיינות, תצפיות, חיות, צמחייה ואטרקציות והוא מהווה נקודת יציאה להמשך הטיולים באיזור. ביקור במוזיאון הוא בגדר חובה לחובבי הטיולים והטבע, המוזיאון מחולק לשני אגפים עיקריים: זואולוגי, וארכאולוגי/היסטורי. במוזיאון תוכלו לפגוש תצוגות ואוספים ממגוון הרחב של החיות והנופים של האזור הסובב את המוזיאון: הגליל העליון ואצבע הגליל, הגולן והחרמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

החצר הגדולה במרחביה

קיבוץ מרחביה נמצא בעמק יזרעאל, מזרחית לעיר עפולה ולרגלי גבעת המורה. הקיבוץ נוסד בשנת 1929 אבל התיישבות יהודית הייתה כאן כבר משנת 1911. חצר מרחביה שמכונה גם “החצר הגדולה” נבנתה מ 1912 – 1916 מאז ועד היום היא מתחזקת על ידי הקיבוץ ושווה לבקר בה! החצר הגדולה היא אתר לאומי וזוכה לסיוע המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל. בחצר הגדולה תוכלו למצוא את המרכז מבקרים שהוא אחד מבנייני המגורים שהוסב לארכיון. בבניין נוסף שמשמש כבית יערי ושם מונצחים מאיר יערי ז”ול ממייסדי תנועת “השומר הצעיר” וגם חדרה של גולדה מאיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

המרכז למורשת הצ’רקסית כפר כמא

אי שם בצפון מערב הרי הקווקז הגיעו אלינו הצ’רקסים, הם הם חיו במשך עשרות אלפי שנים עד לכיבוש קווקז על ידי הרוסים. מאז גורשו והגיעו לכאן לשבת בארץ ישראל. במדינת ישראל היו רק שלושה יישובים צ’רקסים כאשר היום נוכל לפגוש שנים מהם בגליל: כפר כמא וריחנייה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

משטרת נהלל ההיסטורית

למי מכם שנסע בעמק יזרעאל בוודאי יצא לו לראות את המבנה הלבן המרשים לצד הכביש הראשי – משטרת נלל ההיסטורית. בזמן המרד הערבי הגדול בשנת 1936 הבינו הבריטים כי עליהם לעשות מעשה שיגן על יישובי האזור. בכך הוקם מבנה בסמוך לנהלל על כביש 75 שזהו ציר אסטרטגי מאוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן. 

מערת הפלמ”ח במשמר העמק

בלב היער שנמצא בסמוך לקיבוץ משמר העמק עדין עומדת לה מערת הפלמ”ח בה היו מבצעים אימונים לשתי המחלקות הסודיות ביותר של הפלמ”ח. בואו להכיר ולשמוע את סיפורם של אלו שנלחמו כדי שנהיה כאן היום. במהלך הסיור ישנו סרטון, סיור במערה ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מוזיאוני חיפה – שישה מוזיאונים פתוחים במסגרת שבת ישראלית

  • מוזיאון הימי הלאומי: כאן תוכלו עם הילדים לעבור בין התערוכות השונות: תערוכת פיראטים, חצק פעילה “הסיפון התחתון”, יצירות, פעילויות, הפעלות  ועוד שלל משחקים הקשורים ישירות לעולם הים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
  • מוזיאון חיפה לאומנות
  • מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית
  • מוזיאון העיר
  • מוזיאון מאנה עץ
  • מוזיאון הרמן שטרוק

מחנה המעפילים בעתלית

בואו לסיור שיקח אתכם חזרה בזמן אל ימי העפלה אל ארץ ישראל בתקופת המאבק עם הבריטים ששלטו כאן באדמות ארצנו. באתר תוכלו לראות את השחזור של מחנה המעצר הבריטי שהוקם בשנים 1939-1948 ושימש כמחנה מעצר למעפילים שהגיעו לכאן דרך הים, היבשה והאוויר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

חצר הראשונים בעין שמר

בכניסה לקיבוץ עין שמר שנמצא ליד פרדס חנה כרכור נמצאת חצר הראשונים שנוסדה בשנת 1927. במתחם חצר הראשונים חברי הקיבוץ הקימו שחזור של החצר ובה תמצאו את מוזיאון קיבוץ עין שמר שמספר את סיפור הקיבוץ מרגע הקמתו. בנוסף יש כאן שחזור של חצר הקיבוץ, מכונות חקלאיות, מגדל המים, באר, חד האוכל המקורי, טחנת קמח, מוזיאון טרקטורים, רכבת היסטורית, מבני מגורים ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

המוזיאון הפתוח בנגבה

בקיבוץ נגבה נמצא המוזיאון הפתוח בו יש מספר אתרים שמומלץ לבקר בהם ולהכיר: אתר משוחזר של “חומה ומגדל” בו תוכלו לצפות בסרטון היסטורי, משם להמשיך לאנדרטה בבית הקברות הצבאי, הטנק הסורי שעומד כאן, מגדל המים שעד היום עומד כאן מחורר וכמובן גבעת תום ותומר לזכר 73 חללי אסון המסוקים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

צריף בן גוריון

צריף בו גוריון נמצא בקיבוץ שדה בוקר שבהר הנגב, במרחק של 30 ק”מ צפונית למצפה רמון. הצריף הוא למעשה מרכז מבקרים שבו תוכלו ללמוד על אישיותו, על אורח חייו ועל הדמות החשובה של דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל. הצריף ממוקם בקיבוץ שדה בוקר מאחר ושם היה מקום מגוריו של דוד בן גוריון במשך שנים רבות. במתחם הצריף תוכלו לטייל בין החדרים בו גרו דוד בן גוריון ואשתו, פולה. בצוואתו ביקש בן גוריון שהמבנה והריהוט בו יישארו ללא שינוי לאחר מותו. וכך, הוא נשמר עד היום. צריף בן גוריון משתתף במיזם שבת ישראלית שבמסגרתו תוכלו לבקר בצריף בשבת ללא עלות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.