Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל יער אייל וגבעת המוצב

בין קיבוץ אייל לצור יגאל נמצא שביל יער אייל, ובו תמצאו מסלול מעגלי וקצר שעובר בתוך יער של עצי אורן, ברוש, אקליפטוסים וגם עצי חורש ארץ ישראלי וים תיכוני. אם תגיעו אל המקום בתקופת הפריחה תיהנו ממרבדי פריחה של רקפות ופרחי בר שונים כמו נרקיסים, כלניות, סתווניות ועוד. הטיול ביער אייל הוא קליל ומתאים לכל המשפחה, במהלכו תפגשו גם נקודת תצפית מרשימה ומשמעותית אל הנוף. *הישוב הסמוך צור יגאל נמצא בדרום השרון והוא אחד מיישובי הכוכבים שמאחוריהם עומד סיפור מעניין. 

מסלול הטיול מסומן בסימון שבילים כחול, אורכו כקילומטר והוא מעגלי. בכניסה אליו ישנו שלט ברור של קק”ל ולא רחוק ממנו תוכלו לפגוש כבר את הכלניות שבתקופת הפריחה שלהן בחורף פורחות כאן בצורה מרשימה מאוד. לאחר מספר דקות של הליכה מגיעים אל בונקר אחד מיני רבים שיש כאן – הכניסה אליו אסורה. בהמשך תפגשו גם שרידים ארכיאולוגיים כמו: מערות קבורה, שרידי גת עתיקה ועוד. נקודה הסיום של המסלול היא במצפה גבעת המוצב – מצפה עדי, שבו תראו תעלות קשר ובונקרים. במצפה ישנה אנדרטה להנצחת זיכרון לחללי צה”ל וממנו נשקף נוף פתוח אל האזור. 

סיפורו של יער אייל: בשנת 1949 נטעה קק”ל את יער אייל במטרה להסתיר ולהגן על בתי הקיבוץ. בנוסף חפרו חברי קיבוץ אייל את מערכת תעלות הקשר במטרה להגן על בתי המתיישבים וכדי שתהיה להם זווית ראיה מהגבעה המזרחית על קלקליה. במהלך מבצע קדש בשנת 1956 ומלחמת ששת הימים בשנת 1967 שימשה העמדה כמוצב צה”לי. 

לנקודת התצפית גבעת המוצב ניתן שם נוסף “מצפה עדי” לזכרו של סמ”ר עדי פריש זיתוני ז”ל, בן הישוב ולוחם בצנחנים, שנהרג בתאונת דרכים בדרכו לפעולה צבאית 4 ימים לפני שהיה אמור להשתחרר. מראש הגבעה יש תצפית רחבה שממנה רואים את: אלפי מנשה, צופים, ג’יוס, קדומים, הר גריזים, הר עיבל, כפר סור, סלעית, כפר ג’מאל, צור נתן, כוכב יאיר וצור יצחק. בתצפית יש ספסלים, לוחות הסברים והוא מוגדר כאתר הנצחה לחללי צה”ל – אנא שמרו על הניקיון וכבוד המקום. בגבעה נטעו בשנים האחרונות עצים וצמחים צופניים – בעלי צוף על מנת להגדיל את שטחי המרעה לדבורים.

הטיול בשביל יער אייל הוא מסלול שמתאים לכל המשפחה, אך הוא אינו נגיש לעגלות. חשוב לשים לב שמיד לאחר הגשמים היער יכול להיות בוצי ומחליק. כדי להגיע אל תחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז: שבט הצופים אפיק שדרות הדקלים כוכב יאיר צור יגאל. מחנים את הרכב בחניון של בית הספר נוף צורים, שם גם תראו את השלט של שבט הצופים “אפיק”. כדי להגיע אל תחילת המסלול יש להיכנס אל כביש הפטרולים שעובר מאחורי שבט הצופים וללכת על פי השילוט הצהוב: שער המשאבות. למי מכם שרוצה להגיע רק לגבעת המוצב יכול להחנות את הרכב בסמוך לשער המשאבות ובהליכה קצרה להגיע אל התצפית.

קצת היסטוריה על קיבוץ אייל: קיבוץ אייל הוקם בשנת 1949 על ידי גרעין אייל. ההתיישבות הראשונה של הגרעין היתה במקורה באיזור עמק החולה במקום הנקרא דרדרה. שם ההתיישבות ננטשה, בסיום מלחמת השחרור, לאחר תקופה קשה מאוד של מתקפות סורים על האיזור. מומלץ להגיע לבקר גם בחניון הדרדרה – שם ישנה אנדרטה ושלטי הסבר על ההיסטוריה של המקום. למידע מלא על חניון הדרדרה לחצו כאן.

בסופו של דבר המדינה הציעה לגרעין אייל להתיישב באופן קבוע באזור שבו הקיבוץ נמצא היום. אזור זה נקרא אזור “המשולש”, וזה אזור שקיבלה מדינת ישראל בעקבות החלפת שטחים בתום מלחמת השחרור עם המלך עבדאללה בירדן. יער אייל ניטע על ידי קק”ל במטרה להגן על הקיבוץ שבימיו הראשונים סבל מחדירות מסתננים, עצי היער עזרו מעט להסתיר את הקיבוץ.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

שביל האורנים ושביל אלוני התבור – כוכב יאיר – בצד הצפון מערבי של היישוב כוכב יאיר שנמצא בדרום השרון, תוכלו לצאת למסלול הליכה קליל שכולל 2 שבילי טיול: שביל האורנים ושביל אלוני התבור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער הרקפות ומצפה האחים – בצד המזרחי של היישוב כוכב יאיר תוכלו לפתוח דלת שתכניס אתכם אל מסלול קליל ביער קטן וקהילתי, שהופך לאטרקטיבי במיוחד בתקופת הפריחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גבעה ארץ ישראל לזכרו של גיא גמליאלי ז”ל – בצד המערבי של היישוב צור יגאל הוקם מצפה על גבעת ארץ ישראל, במצפה יש ספסלי מנוחה , דגל ישראל ענק,פריחה בעונה וגם אנדרטה לזכרו של גיא גמליאלי ז”ל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול בשמורת מצפה ספיר – חורבת חנות – כוכב יאיר – בצד המערבי של כוכב יאיר ממש בכניסה ליישוב ישנו מסלול מעגלי שמתאים לכל המשפחה העובר בין פריחה, מערות קבורה, תצפיות ועוד. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

דרף נוף יער חורשים – שביל הרקפות אל חורבת זכור – יער חורשים שנמצא בסמוך ליישובים נירית, אורנית, מתן, ירחיב ולקיבוץ חורשים, הוא יער קטן שנמצאו בו שלל שרידים של חורבת זכור ותצפיות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מסלול שביל פרחי הבר – חורבת דייר ומצפור אילן יער ראש העין – בין שכונת נווה אפק לכביש 5 נפרס לו יער ראש העין על פני 1,000 דונם. יש בו מספר מסלולים כאשר המוכר מבין כולם הוא שביל פרחי הבר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חוות התוכים בכפר הס  – בכפר הס ישנה חוות תוכים קטנה שהיא מקום נחמד להעביר בו זמן עם הילדים, בין החיות השונות ולהתרשם ממגוון התוכים שיש במקום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

פארק ארץ הצבי – חווה משפחתית גדולה שיש בה אטרקציות לבילוי עם הילדים. המקום נמצא במושב אלישמע באיזור הוד השרון, קרוב לכפר סבא. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

המפל הנסתר במקורות הירקון – מפל שרונים – בלב אזור השרון נדיר מאוד למצוא מקורות מים, אך כאן תוכלו למצוא את המפל הנסתר או בשמו השני מפל שרונים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

האגם האקולוגי בפתח תקווה – בשטח של יותר מ 14 דונם בלב העיר פתח תקווה תוכלו למצוא פארק עירוני אמיתי לכל המשפחה שמשלב בתוכו מרחבי דשא, שבילי הליכה, מתקני שעשועים ואיזורי פיקניק. החסרון היחיד שיש למקום, לטעמנו – חסר בו צל (בקיץ). למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי ירקון – תל אפק – פארק טבע יפהפה באזור המרכז עם מספר אפשרויות טיול, פיקניק ובריכות שכשוך בעונת הקיץ. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי ירקון – מתחם מקורות הירקון של רשות הטבע והגנים – טיול נגיש ויפהפה שעובר בין בריכות נופרים, חניונים ושטחי פיקניק גדולים. ויש גם חניון לילה מסודר למעוניינים לשלב לינה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

טיול במקורות הירקון – כפר הבפטיסטים – איזור כפר הבפטיסטים הוא מבין האיזורים המקסימים של הירקון, ממש סמוך למקורותיו. יש כאן פינות טבע קסומות שאפשר להעביר בהן כמה שעות נפלאות באוויר הפתוח (הכניסה למים אסורה). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

אתר שבע הטחנות גני יהושע  – לא צריך לצאת מהעיר הגדולה בשביל ליהנות מקצת טבע. גני יהושע המתפרסים לאורכו של נחל הירקון מהווים אתר בילוי יום מפתיע מלא באטרקציות לכל המשפחה. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.