Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוזיאון בית שטורמן - עין חרוד מאוחד

מוזיאון בית שטורמן הוא אתר מורשת שנמצא בעין חרוד מאוחד, קיבוץ אשר נמצא בעמק חרוד למרגלות הגלבוע. המוזיאון הוא הראשון להתיישבות בארץ ישראל, והוא נקרא על שם חיים שטורמן שהיה איש השומר, חבר ההגנה ודמות מופת לגבורה ולאהבת הארץ. שטורמן נפל בשנת 1938 במסגרת תפקידו כאיש הביטחון של יישובי עמק חרוד ועמק בית שאן. בביקור שלכם במוזיאון בית שטורמן תוכלו לבקר בין מספר תערוכות קבועות או מתחלפות בנושאים מגוונים שמתאימים לגילאים שונים. במוזיאון ישנם חדרים שבהם תצוגות בנושאי צילום, מורשת, חי וטבע, משחק לילדים ועוד. 

בכניסה אל המוזיאון תחילה תבקרו באודיטוריום עטרה שנקרא על שמה של עטרה שטורמן. כאן ישנה תערוכה קבועה של מורשת משפחת שטורמן וגם סרט קצר המסביר על המוזיאון. המוזיאון מחולק למספר אולמות שבכל אחד מהם מוצג נושא אחר בצורה ייחודית ומרשימה: אולם הטבע, אולם תערוכת “הידיד”, אולם “עוד סיפור אחד” ואולם תערוכות מתחלפות. בנוסף בחצר המוזיאון ישנה תצוגה של כלי נשק מקוריים אשר שימשו להגנה על הארץ, קיר זיכרון לנופלים בני העמק וממצאים ארכאולוגים מתקופות שונות שאותרו כאן באדמת העמק. 

אולם הטבע

מוזיאון בית שטורמן הוקם בשנת 1941. מיום הקמת המוזיאון ועד היום עוסק המוזיאון בחיבור בין הטבע, האדם וההתיישבות בעמק. באולם הטבע תוכלו להיכנס אל תוך עולמן של החיות ולמצוא כאן אוסף מרהיב של פוחלצים, מגוון בעלי החיים שחיו ועדיין חיים כאן בעמק חרוד. בעלי החיים שמוצגים כאן הם בגודלם הטבעי, אפשר ללמוד על המאפיינים הייחודים לכל חיה ועל אורחות חייהם.

אולם הטבע הוא מבין האוספים היפים והמגוונים שיש כיום בישראל ובו מוצגים: בעלי כנף, טורפים, חיות בר ועוד. אוסף הפוחלצים באולם הטבע פותח צוהר לעולם הטבע העשיר והמגוון שהיה כאן בעמק חרוד. חזון מייסדי המוזיאון מקבל משנה תוקף כיום, עם צמצום מרחב המחיה של בעלי החיים והכחדתם של מינים וזנים רבים בשל השתלטות האדם על המרחב, פיתוח שטחי החקלאות ושינויי האקלים. אוסף הפוחלצים שכאן מורכב מבעלי חיים שנמצאו מתים בטבע. הפחלוץ הוא שיטת שימור נפוצה לצורכי מחקר או תצוגה.

אולם תערוכת הידיד

תערוכת הידיד מציגה את הפרק המכונן בחייו של אורד צ’רלס וינגייט ובחיינו שלנו – פרק “פלגות הלילה המיוחדות” שמרכזן היה בעין חרוד. כאן ממש נפגשו וינגייט וחיים שטורמן איש ההגנה והביטחון. התערוכה נוצרה כהוקרה לווינגייט על תמיכתו, ידידותו והתגייסותו לעזרתנו בהגנה על ביתנו. אורד צ’ארלס וינגייט היה קצין מודיעין בריטי שהפך לתומך מושבע ברעיון הציוני. וינגייט פעל בארץ כשנתיים וחצי ובזמן הזה הוא הספיק להקים את פלוגות הלילה המיוחדות, חינך ואימן דור של לוחמים שבסופו של דבר היו ליסוד צבאה של המדינה.

בעקבות תמיכתו של וינגייט בזכות היהודים להקים בית לאומי בארץ ישראל הוא קיבל את הכינוי “הידיד”. וינגייט החליט שאת מפקדתו הוא קובע כאן בעין חרוד וכך נוצרו קשרי חברות ורעות עם חיים שטורמן. וינגייט נהרג ב- 24.3.1944 בתאונת מטוס בג‘ונגלים של בורמה ונקבר בקבר אחים בארלינגטון, ארה”ב. מוזיאון בית שטורמן יחד עם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, מועצה אזורית הגלבוע ובית מורשת משטרת ישראל, שמו להם למטרה לשמר, להחיות, ללמוד וללמד את מורשתו של וינגייט לדורות הבאים.

“עוד סיפור אחד”

תערוכה בעקבות סדרת המופת “עוד ספור אחד ודי” של היוצרים ענת זלצר ומודי בר-און ז”ל בשיתוף עם חברת ההפקה “גם סרטים” ו-YES דוקו. תערוכה חווייתית ומפעילה בצורה מיוחדת ומהנה לכל המשפחה! מוזיאון בית שטורמן מספר את סיפורם של הקיבוצים כחלוצים שהובילו את ראשית ההתיישבות ואת תחיית התרבות העברית בארץ. המבקרים בתערוכה מוזמנים למסע חווייתי וצבעוני למחוזות ילדותם, לחפש ולמצוא עוד סיפור אחד ודי. התערוכה מציעה חוויות והפעלות מעולם ספרות הילדים הישראלית לדורותיה, בחמישה מוקדי תצוגה: שפה, מקום, משפחה, חברות, לילה.

סוד העמק – מרחב בריחה במוזיאון!

משחק חוויתי לכל המשפחה הכולל חידות ומשימות מאתגרות מעולמות התוכן של חדרי הבריחה. כדי לפתור את החידה תצטרכו לפענח כתב מורס, לזהות בעלי חיים, למצוא רמזים חבויים ועוד. הפתרון יוביל אתכם בסיור בין האולמות של המוזיאון והתערוכות השונות ויפגיש אתכם עם דמויות, סיפורים ואירועים היסטוריים המשולבים בסיפורי ההתיישבות בעמק. המשחק מתאים למשפחות ולילדים החל מגיל 6. 

במשך מספר שנים לקח המוזיאון חלק ממיזם שבת ישראלית ולכן מדי סוף שבוע ניתן היה להגיע לכאן וליהנות מכניסה חינם בהרשמה מראש ולחוות ביקור במוזיאון המתאים לכל המשפחה. מיזם “שבת ישראלית” תפס תאוצה והוא גורם לשלל משפחות לצאת ולהכיר את אתרי המורשת, המוזיאונים ועוד שלל פעילויות נקודתיות ללא עלות במהלך סופי השבוע. מיזם “שבת ישראלית” הוא בסבסוד של משרד התרבות והספורט והוא מיזם חשוב מאוד שצריך לשמר אותו. המיזם מאפשר לנו להגיע אל מקומות בהם ניחשף לעולם הארכיאולוגיה, היסטוריה, טבע, מדע, טכנולוגיה, אמנות, עיצוב, תיאטרון, קולנוע, מוזיקה ועוד. רשימת המוזיאונים ואתרי המורשת שלוקחים חלק במיזם משתנה בהתאם לתקציבים, ומומלץ להתעדכן תמיד ישירות מול המקום בטרם הגעתכם. 

מידע נוסף ועדכונים תוכלו למצוא באתר הרשמי של מוזיאון בית שטורמן. מוזיאון בית שטורמן אינו נגיש, אך מי מכם שמגיע עם עגלת תינוק יוכל להתנייד כאן, רק לקחת בחשבון שיש מעט מדרגות בין האולמות שנמצאים במספר קומות שונות. שעות פתיחה: ימי א’ עד ה’ 09:00-15:00, יום שישי 11:00-13:00 ושבת 11:00-15:00. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מוזיאון בית שטורמן עין חרוד מאוחד.

בית טרומפלדור קיבוץ תל יוסף

קיבוץ תל יוסף בעמק חרוד קרוי על שמו של יוסף טרומפלדור, מייסד גדוד נהגי הפרדות במלחמת העולם הראשונה ומראשי תנועת החלוץ ברוסיה, שנפל בשנת 1920 בקרב על תל חי. הקיבוץ הוקם בשנת 1921 ולאחר 34 שנים בשנת 1955 נחנך “בית טרומפלדור” שתוכן ע”י האדריכל שמואל ביקלס. לאורך השנים עמד הבניין סגור ללא שימוש והיה מוגדר לשימור, לקראת חגיגות ה 100 של הקיבוץ החליטו וותיקי הקיבוץ להקים תערוכה שכולה מדבר על החוויה מימי ראשית ההתיישבות ובקיבוץ תל יוסף בפרט. מומלץ מאוד לשלב את הביקור בשני האתרים. למידע מלא על בית טרומפלדור לחצו כאן.

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

דרך נוף הגלבוע – מעל לבקעת בית שאן וכל איזור עמק חרוד יש המון תצפיות שנמצאות על הר הגלבוע ודרך נוף הגלבוע. אם אתם נמצאים באיזור הזה – תעשו טובה ותקפצו לאחת התצפיות המרהיבות שתראו בזמן הקרוב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי בית שאן – בואו לחזור חזרה אחורנית בזמן באחד מאתרי העתיקות הגדולים והמרשימים שיש בישראל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין יזרעאל -עין יזרעאל הוא מעיין שנובע למרגלות הגלבוע, ויוצר בריכה טבעית גדולה ויפה. המקום מקסים ונסתר בתוך החורש הטבעי כך שמהכביש פשוט בלתי אפשרי לדעת על קיומו.  למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

עין מודע – מבין המעיינות היפים והאטרקטיביים של פארק המעיינות. בריכה טבעית גדולה וסביבה פינות צל ושולחנות פיקניק רבים. למידע על המקום כולל דרכי הגעה עד למעיין לחצו כאן.

עין שוקק – בריכה יפהפייה שנוצרת מנביעה טבעית בתחומי פארק המעיינות. מדובר בבריכה די גדולה שעומק המים בה מגיע עד 1.5 מטר, המים בה נקיים וצלולים וזורמים בכל ימות השנה. למידע מלא על המקום כולל דרכי הגעה לחצו כאן.

גן השלושה – שמו הנוסף והיותר מוכר הוא הסחנה. מה עוד אפשר לומר על המקום הזה ולא נאמר? בריכות בצבע טורקיז, שטחי דשא תחת העצים, מפלוני מים ובעיקר מקום נהדר להעביר בו יום שלם או אפילו לעשות קמפינג. למידע מלא על המקום כולל דרכי הגעה לחצו כאן.

חורשת גדעון ובריכת גדעונה – לצד בריכת גדעונה, שנמצאת במרחק הליכה של דקה מהרכב, תוכלו ליהנות גם ממסלול טיול נגיש וקליל שמתאים לכל המשפחה, שיוביל אתכם אל פארק החושים. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

שביל נוף גבעת המורה רמות יששכר – שביל נוף גבעת המורה-יששכר, או בשמו הנוסף שלוחת הצבאים, עובר בדרך חקלאית לצד נופים מרשימים, ובדרך חניוני יום מסודרים לזכרם של דמויות שפעלו באיזור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

מפלי קניון הבזלת נחל חרוד – אחרי הגשמים אתם יכולים להגיע לנקודת תצפית יפהפהייה אל מפלי קניון הבזלת שזורמים כאן בעוצמה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שביל בין הגשרים – מסלול נגיש העובר לצידו של נחל חרוד בו תוכלו לחוות את מפלי חרוד זורמים בעוצמה, בעיקר לאחר הגשמים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.