Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל אורי אילן

במורדות צפון רמת הגולן, מעל לקברו של נבי יהודה ישנה אנדרטת שהוקמה לזכרו של אורי אילן ז”ל. אילן היה חייל בגולני שיצא למשימה ונפל בשבי הסורי, התאבד בזמן השבי והשאיר אחריו את הפתק המפורסם “לא בגדתי, התאבדתי”. שביל אורי אילן הוקם על ידי גיל ברנר שהקים גם את שביל אלי כהן והוא מורכב מ 3 נקודות עניין.

הנקודה הראשונה:

אנדרטה מעל נבי יהודה – באנדרטה תוכלו למצוא מסבירון המסביר על המבצע בו נפל אורי בשבי, אבן בזלת גדולה עליה חרוט: “יצאנו בשליחות עם ישראל ולא בגדנו”, בנוסף יש הסבר כתוב על המבצע וכמובן נקודת תצפית מרשימה על איזור עמק החולה, גבעת האם, חורבת עומרית, רכס החרמון ומורדות רמת הגולן. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מצפה אורי אילן שמיר. ניתן להגיע עם הרכב פרטי כמעט עד למצפה, למי מכם שיש לו 4*4 יכול להגיע ממש עד לתצפית.

הנקודה השנייה:

למי שיש לו 4*4 יכול להמשיך במעלה שביל העפר מעלה עד למפגש עם סימון שבילים אדום – ניתן לעשות את הדרך רגלית אך קחו בחשבון כי כל הדרך חשופה לשמש ואין לחצות גדרות מחשש למוקשים. נסיעה של 2.4 ק”מ בסימון שבילים אדום עד לפנייה ימינה שם נוכל למצוא את האבן המסמלת את הנקודה השנייה של השביל. בנקודה זו תמצאו אבן בזלת עליה חרוט סיפור לכידתם של חולית החיילים על ידי הסורים.

הנקודה השלישית:

על ציר הנפט כ 700 מטרים דרומית לתל פאחר הוצבה אבן בזלת נוספת עליה כתוב שמותיהן של החיילים שהשתתפו במבצע. האבן הוצבה בנקודה זו כיוון שכאן עמד עמוד הטלפון אליו החיילים ניסו להגיע כדי להחליף את סוללות האזנה. ניתן להגיע לכאן עם רכב פרטי בנסיעה איטית על ציר הנפט. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: מצפה אורי אילן דרך ציר הנפט.

סיפור מורשת קרב – מבצע צרצר

סיפור מורשת קרב מתחיל בחודש דצמבר קר בשנת 1954. יוצאו חמישה לוחמים חלקם מהצנחנים וחלקם מגולני לצורך משימת להחלפת סוללות במכשיר האזנה בסמוך לגדרות של מוצב תל עזזית ליד נבי יהודה. שמו של המבצע היה: מבצע צרצר. הלוחמים שיצאו למשימה הם: מאיר יעקוב, ג’קי לינדר וגדי קסטליניק מהצנחנים, מאיר מוזס מפקד סיירת גולני ואורי אילן מגולני. בהגעה של הכוח לתל עזזית נתקל הכח בחיילים סורים שפתחו עליהם באש ועצרו אותם. מכאן הכח עבר לדמשק לכלא.

אמו של אורי אילן הייתה שרת כנסת באותם ימים, היא הייתה מקושרת לברית המועצות שמהם היא ביקשה עזרה כדי לשחרר את כל הכח אך היא נענתה בסירוב. ברית המועצות אמרו לאימו שאם היא רוצה הם יכולים לשחרר רק אותו ולא את כל הכח כמו שביקשה ובכך היא סירבה. בסופו של דבר אורי אילן שידע סודות גדולים תלה את עצממו בצינוק כאשר השאיר 9 פתקים על גופו שבהם כתב “לא בגדתי התאבדתי”. שאר הכח המשיך בחקירות ולבסוף גילו לסורים על אותו מכשיר ציטוט. הסורים הגיעו ליד מוצב תל עזזית כדי לקחת את המכשיר, במצב כזה כאשר מנסים לנתק את המכשיר מעמוד הוא אמור להתפוץ אך הפצצה לא עבדה והמכשיר נלקח על ידי הסורים.

אחרי שחזרו לישראל ארבעת החיילים נחקרו ונשפטו: מאיר יעקובי הורד לדרגת טוראי וסולק מהצבא,  לימי במבצע סיני ב 1956 התנדב לשירות ונהרג במעבר המיתלה בסיני. מספר חודשים לאחר מותו נביא המדינה בן צבי חנן את מאיר יעקובי ושמו טוהר. מאיר מוזס הורד לדרגת טוראי עדלשנת 2004 כאשר ישראל החזירה את אלחנן טננבאום מהשבי בלבנון אצל החיזבאללה, מוזס יצא למסע טיהור שמו והחליט לחקור את המבצע. במהלך החקירה הוא גילה כי צה”ל ידע על המארב הסורי שהיה מתוכנן באותו היום לפטרל אך לא נאמר זאת לחיילים טרם יציאתם למבצע. בסופו של דבר מאיר מוזס זוכה והוחזרו לו דרגותיו לסגן אלוף בטקס צבאי. ג’קי לינדר עזב את ישראל וגדי קסטליניק נפטר ב 2016.  

באופן כללי, מדובר באזור שהוא אחד היפים והמומלצים לטיולים בכל הארץ. אז אם אתם כבר פה, הנה רעיונות למקומות נוספים שיש באזור המדהים הזה:

  1. הטנק הסורי ההפוך בבניאס – למידע מלא לחץ כאן
  2. שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים – למידע מלא לחץ כאן
  3. אגמון החולה של קרן קיימת לישראל – למידע מלא לחץ כאן.
  4. שמורת נחל עיון מפל התנור – למידע מלא לחץ כאן.
  5. שמורת הטבע נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן.
  6. שמורת הטבע תל דן – למידע מלא לחץ כאן.
  7. אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב – למידע מלא לחץ כאן.
  8. מצודת נמרוד – למידע מלא לחץ כאן.
  9. תצפית מפל סער – למידע מלא לחץ כאן.
  10. מסלול עין דבשה – למידע מלא לחץ כאן.
  11. מסלול עין תינה-  למידע מלא לחץ כאן.
  12. פינות ישיבה במתחם גן הצפון – נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן. 
  13. טיילת עמי – למידע מלא לחץ כאן.
  14. השביל התלוי של הבניאס – למידע מלא לחץ כאן

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.