Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מצפה גולני תל פאחר וציר הנפט בחלקו הצפוני

בצפון רמת הגולן ישנה גבעה שממנה ניתן לתצפת על עמק החולה, על הגבעה הזו התרחש קרב קשה במלחמת ששת הימים וזאת נקודת חובה בטיול שלנו בצפון רמת הגולן כחלק מטיול מורשת קרב – ברוכים הבאים לתל פאחר מצפה גולני בחלקו הצפוני של ציר הנפט. הסורים הקימו על גבי הגבעה את המוצב הצבאי שהיה ממוקם בדיוק על הגבול שבין ישראל לסוריה והיה אחד מבין עשרות המוצבים שהקימו להגנת הגבול הצפוני. הוא היה בסמוך לתל עזזיאת שהיה המוצב העיקרי באזור. פירוש השם בערבת של תל פאחר הוא: התל הגאה או התל המפואר. אם תגיעו לכאן היום תוכלו לראות שהמקום הפך לאתר הנצחה של חטיבת גולני ונקרא היום מצפה גולני.

בצהריי יום ה 9/6/1967 במסגרת מלחמת החזית הסורית של ששת הימים, חטיבת גולני בסיוע עם כוח שריון כבשו את המוצב הסורי תל פאחר. הוא נחשב לאחד המוצבים המבוצרים של צבא סוריה. עוד אז סביב התל היו שדות מוקשים שאפשר לראות אותם עד היום הכוללים גדרות עם השילוט הצהוב (זהירות לא לחצות את הגדרות!) ומערך בונקרים מרשימה מאוד. בקרב על התל נהרגו 36 חיילים: 24 לוחמים ומפקדים מגדוד 12, שני לוחמים מסיירת גולני שעוטרו לאחר המלחמה בעיטור הגבורה, שני קצינים מגל בא”ח 1 וכן 6 לוחמים מגדוד שריון במילואים 377 של חטיבה 37.

הקרב על תל פאחר נחשב לאחד מהקרבות המרכזיים במורשת קרב של חטיבת גולני. כשתגיעו לכאן תוכלו לראות את החרמון נפרס מולכם, יש כאן ספסלי פיקניק, חניה גדולה ומסלול המוביל אל התצפית אל עמק החולה ומערך הבונקרים שאפשר להיכנס אליהם עד היום. בנוסף על התל יש אתר הנצחה עם סיפור מורשת הקרב, יש כאן רחבת התכנסות לטובת טקסים, מסלול שהוא נגיש ואפשרי עם עגלות למרות שאחרי הגשם יכול להיות מעט בוצי, מסבירון ששווה לשמוע אותו מספר את סיפור התל ובעיקר לחוות את המקום. כדי להגיע לכאן ניתן לרשום בוויז “תל פאחר”.

התל נמצא בכניסה הצפונית של ציר הנפט שהוא כביש שאוכרו 47 ק”מ שחוצה את רמת הגולן לכל אורכה. הוא מתחיל כאן ליד הבניאס/שניר ומסתיים סמוך לתל פארס בדרום הגולן. שמו של הכביש ניתן לו כיוון שכאן העבירו קו צינור נפט מערב הסעודית ועד צידון בלבנון – צינור הנפט הטראנס ערבי. הצינור היה פעיל בין השנים 1950-1976 והוחלט להפסיק להשתמש בו בגלל דליפות נפט ונזקים קשים לסביבה. כיום הצינור הזה משמש להעברת מים מקידוחים ארטזיים שונית ושמיר. אם יש לכם זמן פנוי אנחנו נמליץ בחום להמשיך את הדרך מתל פאחר לכיוון צומת רוויה קלע אלון ולהנות מנופי הגולן, נסיעה של 15 ק”מ שרשות הטבע והגנים בעזרת גופים נוספים כמו רשות ניקוז ונחלים כנרת ועם מועצה איזורית גולן הסדירו את התנועה בקטע הזה והוא מתאים לכל רכב. חשוב לציין שבכביש יש לא מעט בורות לכן מומלץ לנסוע לאט במיוחד בזמן או לאחר הגשמים. אין לחצות גדרות או לרדת מתוואי הדרך שאינן מסומנות מחשש למיקוש.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

  1. שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים – למידע מלא לחץ כאן
  2. אגמון החולה של קרן קיימת לישראל – למידע מלא לחץ כאן.
  3. שמורת נחל עיון מפל התנור – למידע מלא לחץ כאן.
  4. שמורת הטבע נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן.
  5. אנדרטת אסון המסוקים בשאר ישוב – למידע מלא לחץ כאן.
  6. מצודת נמרוד – למידע מלא לחץ כאן.
  7. תצפית מפל סער – למידע מלא לחץ כאן.
  8. מסלול עין דבשה – למידע מלא לחץ כאן.
  9. מסלול עין תינה-  למידע מלא לחץ כאן.
  10. פינות ישיבה במתחם גן הצפון – נחל שניר – למידע מלא לחץ כאן. 
  11. טיילת עמי – למידע מלא לחץ כאן.
  12. השביל התלוי של הבניאס – למידע מלא לחץ כאן
  13. מעיינות הבניאס – למידע מלא לחץ כאן
  14. שביל אורי אילן – למידע מלא לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.