Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקטע 23 שביל ישראל - מצובה לצור הדסה

מקטע 23 של שביל ישראל מתחיל את דרכו בקיבוץ צובה. השביל חוצה את הקיבוץ עוד לצד מלון צובה ולאחר כקילומטר הליכה מגיע לגן לאומי תל צובה. הר צובה מתנשא לגובה של 769 מטר מעל פני הים וממנו תוכלו לקבל נקודת תצפית מהיפות שיש אל הרי ירושלים. בתל תוכלו לראות גם שרידי מבצר צלבני ושרידי יישובים מהתקופות השונות. שמו של המבצר שהיה כאן הוא מבצר בלמונט שפירושו – ההר היפה. במלחמת העצמאות בשנת 1948 נכבש הכפר הערבי צובא ששכן באיזור המבצר וגם את שרידיו ניתן לראות כיום על התל.

שווה להיכנס למסלול המעגלי הקצר של תל צובה בשביל לראות את השרידים ומנגד מומלץ גם לפנות ימינה אל עבר העצים העתיקים הכולל עץ זית עתיק מאוד. השביל ממשיך מזרחה ואז פונה לכיוון דרום, לאחר כ 600 מטרים תמצאו את חניון יובל ולא רחוק ממנו את ספריית השביל. אם תמשיכו עם השביל כ 200 מטר דרומה על תוואי שביל ישראל תוכלו להגיע לפניה שתוביל אתכם לעין צובה. מכאן ממשיך השביל דרומה ולאחר כ 800 מטרים מגיע אל כיכר הסטף.

חוצים את הכביש בזהירות ומתחילים לצעוד במגמת ירידה על תוואי “שביל הכפר”. רגע לפני הירידה תוכלו לראות את הסימון הפונה מזרחה לכיוון שביל ירושלים. שביל ירושלים אורכו המלא כ 39 ק”מ והוא מהווה השלמה לשביל ישראל שלא עובר בתוך העיר עצמה. לאחר כ 650 מטרים מגיעים אל פינת עופר. לזכרו של סג”מ עופר סטרינסקי ז”ל שנפל בעת מילוי תפקידו בשנת 1988. מכאן ממשיך השביל ועד מהרה מגיעים אל אפשרות לסטות מעט מהדרך למעיינות סטף: לעין ביכורה ולהמשיך לעין סטף. אל תפספסו את הנקבה בעין ביכורה ובעין סטף טיילו בה בעזרת פנסים. מעין סטף ממשיך השביל לאחר ירידה של כ 350 מטרים מגיעים אל תוואי נחל שורק. לאחר כקילומטר הליכה נגיע אל פיצול שבילים, מי שיפנה עם הירוק יעלה לכיוון השביל המוביל לעין חנדק ומעיינות יער עמינדב עד חורבת סעדים. אך שביל ישראל ממשיך על תוואי נחל שורק ולאחר 2.3 ק”מ מגיעים אל צומת כרם.

מכאן נכנס שביל ישראל אל תוואי שביל סובב עין כרם. שביל סובב עין כרם הוא חל מגן לאומי עין כרם ואורכו המלא הוא כ 8 ק”מ. השביל מסומן לכל אורכו בעין כחולה צבועה בזהב וגם בסימון שבילים ירוק. תוואי ההליכה לאורכו של שביל סובב עין כרם הוא בעליה וירידה, בין טראסות חקלאיות, מעיינות, מחצבות, מערות קבורה, ונוף עוצר נשימה! שביל ישראל ממשיך ועובר בתוך שכונת עין כרם ולאחר כ 1.7 ק”מ מגיעים אל כביש 386 ממנו השביל ממשיך לטפס מעלה דרך טרסות ושרידי בוסתנים. השביל ממשיך וחוצה את שכונת קרית מנחם ולאחר כ 3.3 ק”מ פוגש את תוואי נחל רפאים. לאחר כ 700 מטרים מגיעים אל עין לבן.

בעין לבן נגלה 2 בריכות גדולות ויפהפיות, אחת רדודה ואחת עמוקה יותר. הכניסה למים מותרת כך שאם הגעתם ביום חם, מומלץ להיכנס להתרעננות במים הקרירים. מעין לבן ממשיך השביל לכיוון דרום מערב עד להגעה לעין איתמר, מעיין נוסף שמיימו שקופים צלולים. מכאן ממשיך השביל במקביל למסילת הברזל ולאחר כ 5.3 ק”מ מגיע אל מעבר תת קרקעי אל עבר הוודאי שלאחר כ 1.2 ק”מ במגמת עליה מגיע אל עין קובי בפארק בגין.

בהרי ירושלים יש לא מעט מעיינות, אחד המוכרים הוא עין קובי בפארק בגין. כל איזור פארק בגין מלא בשרידי בוסתנים, טרסות עתיקות והמון פינות חמד. שרידי מסגד וכנסייה מהתקופה הביזנטית ואחרי כמה דקות של הליכה להגיע אל עין קובי שהוא מעיין שכבה שנובע היישר אל תוך חדר תת קרקעי. מכאן ממשיך השביל המתפתל מערבה כ 4.1 ק”מ עד להגעה לכיכר בצומת הדסה כאן מסיימים את המקטע.

מה עוד חשוב לדעת?

  • עין איתמר משמש כמקווה בימי שישי.
  • הפניה לעין חנדק ומעיינות יער עמינדב היו בעבר חלק משביל ישראל וכיום הם לא, שימו לב שאתם משתמשים במפה המעודכנת.
  • לינה:
    • רשימה מלאה של אתרי קמפינג לפי איזורים לחצו כאן.
    • רשימת מלאכי השביל של החברה להגנת הטבע לחצו כאן.
  • למי שרוצה לקצר את המסלול יכול לעשות זאת הנה כמה דוגמאות:
    • סטף חניון העליון כ 2.9 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: סטף החניה העליונה.
    • עין כרם כ 9 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: חניון עין כרם.
    • עין לבן כ 12 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: עין לבן.
    • עין קובי כ 21 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: עין קובי.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.