Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מקטע 19 שביל ישראל - תל אביב עד תל אפק

מקטע 19 של שביל ישראל מתחיל את דרכו לצד שפך הירקון בנמל תל אביב, לאחר כ 500 מטרים פונה השביל מזרחה עובר מעל לגשר מעל לנחל הירקון וממשיך בגדה הצפונית שלו מזרחה. מכאן ממשיך השביל דרך פארק הירקון כאן יש המון נקודות מנוחה, מדשאות דשא ומתקני ספורט. לאחר הליכה של כ 3.7 ק”מ מגיע לצד אתר “שבע טחנות“. אתר שבע טחנות הינו אחד מחמישה אתרי טחינה שפעלו בעבר לאורך נחל הירקון וכל אחד מהם כלל מספר מבני טחנות מאבן כשבכל מבנה פעלו כמה מנגנוני טחינה. שווה לסטות מעט מהשביל דרומה ולטייל במקטע זה של אתר הטחנות בעיקר לאחר הגשמים – כאן יש זרימות חזקות מאוד. 

מכאן ממשיך השביל מזרחה לאורך נחל הירקון – חשוב לזכור כי מקטע זה הוא המקטע המזוהם של נחל הירקון עד למפגש עם נחל קנה ובהמשך המסלול ניפגש עם חלקו הנקי במקורות הירקון אחרי המפגש עם נחל קנה. השביל ממשיך מזרחה ועובר לצד איזור רמת החיל שנותן לנו מבט אחרון לטיולנו בתוך העיר ונכנס אל תוך הטבע. לאחר  כ 7 ק”מ עד להגעתו לנקודת המפגש עם נחל הדרים שמגיע מכיוון צפון. ממשיך השביל בהליכה דרך שבילי עפר נוחים, חלקים מוצלים דרך הירקון שבחלקו הזה מתפתל ואחרי כ 7.2 ק”מ עד מגיע למפגש עם נחל הדר. כאן למי מכם שרוצה יכול לסטות מהשביל ולנוע על שביל השרון שיוביל אתכם לפארק האקולוגי הוד השרון. לאחר הליכה נוספת של כ 1.8 ק”מ בגדה הצפונית של נחל הירקון מגיעים אל טחנת אבו רבאח.

טחנת אבו רבאח הייתה טחנת קמח שפעלה ממש כאן כטחנת מים בתוואי נחל הירקון. אי שם בשנות ה 80 של המאה ה 19 שופצה הטחנה על ידי השייח’ אברהים אבו רבאח ולכן קיבלה את שמה בהתאם. בשנת 2004 המבנה שוחזר והיום הוא משמש כמקום עליה לרגל בקרב צלמים. סביב טחנת אבו רבאח אפשר למצוא פינות מוצלות לפיקניק לצד הנחל הזורם ולמי מכם שמחפש מקום טבילה זאת נקודה מצוינת, למעשה האיזור הזה הוא החלק הנקי של נחל הירקון. אם אתם מחפשים מקור מים במרכז לטבול בו בואו לכאן.

ממשיך השביל מזרחה ולאחר הליכה של כ 2.3 ק”מ מגיעים אל בית לאה. השם של המקום ניתן לו כיוון שכאן תוכלו למצוא את שרידי בית הפרדס ההיסטוריה שעדין עומדים כאן מאז המאה ה 19, בקומה הראשונה של הבניין היה מתקן שאיבה שהיה שואב את מי הירקון לצורך השקיית הפרדסים הסמוכים. השם בית לאה ניתן למקום בגלל כתובת שרוססה על הבנה בשנות ה 90. מכאן ממשיך השביל ולאחר כ 1.7 ק”מ מגיעים אל בית הבטון. בית הבטון הוא מבנה משנת 1912 שנבנה כבית משאבות של חברת ההשקיה פלשתינה. 

מכאן חוצים גשר אל הגדרה הדרומית של נחל הירקון וממשיכים בהליכה נוחה דרך כפר הבפטיסטים שקצת מרחיק אותנו מהנחל אך אנחנו חוזרים אליו עד מהרה לצד גן לאומי מקורות הירקון. ולאחר כ 2.1 ק”מ הולכים לצד הגדר של גן לאומי תל אפק. כאן נצעד עוד כ 2 ק”מ עד לנקודת סיום בכניסה לגן לאומי תל אפק. נקודת תחילת המסלול רשמו בוויז: חניון דרומי נמל תל אביב. נקודת סיום המסלול רשמו בוויז: גן לאומי תל אפק.

מה עוד חשוב לדעת?

  • מקטע זה רובו מוצל, ההליכה בו היא מישורית ונוחה.
  • הרחצה בנחל הירקון עד למפגש עם נחל קנה אסורה בשל זיהום. 
  • לינה:
    • רשימה מלאה של אתרי קמפינג לפי איזורים לחצו כאן.
    • רשימת מלאכי השביל של החברה להגנת הטבע לחצו כאן.
  • למי שרוצה לקצר את המסלול יכול לעשות זאת כמעט בכל רגע נתון בשל קרבתו של המקטע לערים, הנה כמה דוגמאות:
    • גני יהושע אתר שבע טחנות כ 4.2 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: שבע טחנות.
    • רמת החייל כ 8.7 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: בית חולים אסותא רמת החייל.
    • הגלריה הירוקה פארק דינה כ 7 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: הגלריה הירוקה פארק דינה.
    • טחנת אבו רבאח כ 19 ק”מ. לנקודת וויז רשמו: טחנת אבו רבאח.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.