Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אתרים היסטוריים וטיולי עתיקות

טיולי עתיקות באתרים היסטוריים בישראל הם שונים ומיוחדים. הם מאפשרים לנו הצצה מעניינת אל ההיסטוריה ומציגים תמונה של איך הדברים נראו פה פעם. הטיולים בין אתרי העתיקות הרבים שיש לנו בארץ ממחישים בצורה מושלמת את האופי המיוחד של ארצנו. בטיול כזה נכיר תקופות מעניינות, סיפורי גבורה, נטייל בין מבנים מיוחדים ובעיקר נשלב בין חווית טיול לרכישת ידע חדש. יש כל כך הרבה אתרי עתיקות בארץ. חלקם מפורסמים ומוכרים מאוד וחלקם קטנטנים ומיוחדים. אז הנה רשימה חלקית (כי פשוט יש המון!) של מקומות היסטוריים בישראל
שכדאי לכם לבקר בהם, מצפון לדרום:

אתרים היסטוריים בצפון

מבצר נמרוד

מבצר נמרוד הוא הגדול ביותר שנותר כיום מתקופת ימי הביניים (נבנה בשנת 1230). הוא אתר היסטורי שנמצא למרגלות החרמון ומתנשא לגובה של כ-800 מטר מעל פני הים כך שהנוף הנצפה ממנו הוא מדהים. מכל כיוון נוף אחר: אפשר לראות ממנו תצפית על עמק החולה והגליל העליון, את דרום לבנון וגם את החרמון ורמת הגולן. מעבר לתצפיות שהן אטרקציה בפני העצמה, טיול ברחבי המבצר מציג פיסות היסטוריה מרתקות. המבצר היה בעבר מיקום אסטרטגי משמעותי בשל גובהו וצורתו ושימש בזמני מלחמה. במהלך הטיול פוגשים את מגדלי השמירה, מאגרי מים ומעברי סתרים שהן אטרקציה נחמדה לילדים – כל אלה שימשו בעבר את התושבים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

חרבת עומרית

למרגלות צפון רמת הגולן בצמוד לקבר נבי יהודה נמצא האתר הארכאולוגי חורבת עומרית. בחורבת עומרית תמצאו שרידי מקדש רומי מהמאה הראשונה לספירה שנהרס ברעידת אדמה שפקדה את האיזור בשנת 363 לספירה. בעקבות שריפה שהייתה כאן בשנת 1989 השרידים נחשפו וכמעט עשור אחרי נעשו כאן חפירות שעד היום לא הסתיימו. המטיילים שיבקרו את האתר יפגשו כאן עמודים מרשימים מאוד עם עיטורים קורינתיים שמאפיינים את האדריכלות של יוון העתיקה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי סוסיתא

גן לאומי סוסיתא נמצא על המדרונות של דרום רמת הגולן, במרחק כ-2 ק”מ מהכנרת, מעל קיבוץ עין גב. המקום הוא אתר ארכיאולוגי מרשים מאוד אשר מציג את שרידיה של העיר הקדומה סוסיתא שהוקמה כאן על הגבעה. הגן הלאומי שוכן על הר המתנשא לגובה והוא מוקף בנוף פתוח, מדרונות ומצוקים, מה שמעניק לו את השילוב המושלם של אתר ארכיאולוגי מרשים עם נוף מרהיב ביופיו. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מבצר יחיעם

מבצר יחיעם הוא אחד מבין מספר מבצרים עתיקים הפזורים בגליל, והם אולי מציגים היסטוריה בצורה המוחשית ביותר שאפשר. מבצר יחיעם הוא במבצר מהתקופות הצלבניות והעות’מניות שנהרס ונבנה מחדש מספר פעמים והוא מבין האתרים במפורסמים בישראל. בתקופות מאוחרות יותר המבצר ששרד אלפי שנים, שימש גם את תושבי קיבוץ יחיעם להגנה מפני תקיפות בזמני קרב ובזמן מלחמת העצמאות בפרט. יש כאן אפשרות לביקור יום או חניון לילה ברישום מראש דרך אתר ההזמנות של רשות הטבע והגנים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל חצור

תל חצור הוא אתר מורשת עולמית המציג שרידים של עיר כנענית קדומה והוא נמצא באזור עמק החולה. מדובר בתל הגדול ביותר בארץ מבחינת שטחו ובתקופה הכנענית הייתה זו אחת הערים המאוכלסות ביותר בארץ ישראל. גולת הכותרת בביקור בגן לאומי תל חצור הוא ללא ספק מפעל המים. מבנה עשוי אבני גזית ובהמשכו ישנה מנהרה באורך 25 מטר שיורדת בשיפוע אלכסוני. מעבר לכך על התל תמצאו מצודה ישראלית, במת פולחן, מפעל מים, ארמון כנעני, שער שלמה ועוד. מעבר למיצגים ההיסטוריים המרשימים, מראש התל נשקף נוף מרהיב ויש בו שולחות פיקניק פזורים בהם ניתן לשבת לאכול וליהנות מהנוף.  למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי כורזים

בגן לאומי כורזים התגלו שרידי כפר יהודי קדום מתקופת המשנה והתלמוד אשר שומרו עד היום בצורה מדהימה. במהלך הטיול בגן הלאומי נראה שרידי בית כנסת מפואר, מקווה טהרה ובתי מרחץ, בית בד, בית קשתות. בנוסף לכל אלה ואולי גולת הכותרת של המקום, הן נקודות התצפית המיוחדות שרואים מכאן. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל מגידו

תל מגידו הוא גן לאומי של רשות הטבע והגנים והוא נמצא בגבול אזור רמות מנשה, רחוק במספר קילומטרים בודדים מצומת מגידו. הגן הלאומי מציג את שרידי העיר הקדומה שהייתה אחת החזקות והחשובות בתקופת ארץ כנען ועוד שלל תקופות שונות לאורך ההיסטוריה. טיול באתר האריכאולוגי החשוב הזה ייקח אתכם אחורה בזמן ויעביר לכם את סיפורה של העיר המשמעותית בהיסטוריה שרבים נלחמו על השליטה בה. בונוס נחמד על הדרך למבקרים פה – הנוף מכאן הוא משגע! מהתל נפרס בפניכם הנוף הכה מיוחד של אזור עמק יזרעאל ורמות מנשה. טיול בגן הלאומי תל מגידו מתאים לכל המשפחה, חוויה מקסימה עבור הילדים ועל הדרך גם המבוגרים ילמדו פה קצת היסטוריה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי ציפורי

גן לאומי ציפורי, אשר נמצא באזור הגליל התחתון, הוא אחד הגנים הלאומיים הגדולים בארץ ואתר עתיקות בעל חשיבות בהיסטוריה של העם היהודי. באתר מוצגים עשרות שרידים ופסיפסים מיוחדים מהתקופה הרומית והביזנטית המספרים את סיפור העיר ההיסטורית הקדומה, סיפור של אלפי שנים. מכאן קיבלה העיר את הכינוי “עיר הפסיפסים הבינלאומית”. ציפורי היתה בעבר בירת הגליל. העיר היוותה בסיס יהודי במשך שנים רבות, עוד בתקופת המשנה והתלמוד. העיר ציפורי ידועה בעיקר כמקום שבו נחתמה המשנה בשנת 220 לספירה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי פארק בית שאן

גן לאומי בית שאן מציג את שרידי העיר הקדומה ומספר את ההיסטוריה של בית שאן הרומית והביזנטית. בית שאן היא אחת הערים העתיקות והשמורות בישראל. למעשה היא שמורה כל כך טוב, שטיול באתר העתיקות של בית שאן יגרום לכם להרגיש שחזרתם אחורה בזמן ושאתם מסתובבים ברחבי העיר העתיקה שעדיין עומדת. טיול בגן הלאומי משלב בצורה מיוחדת היסטוריה וטבע ומספק חווית טיול מעניינת ויפהפהייה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

אתרים היסטוריים במרכז

חרבת סמארה

נחל אלכסנדר שזורם באזור השרון הוא מבין הנחלים היפים והארוכים שיש באזור. לאורך הנחל יש מספר פארקים ואתרים שמהווים עניין וגם מסלולי טיול שמתאימים להליכה ורכיבה באופניים. הגן הלאומי נמצא בסמוך לחוף בית ינאי, ושם נמצאת גם נקודת השפך של הנחל אל המים. מעברו השני של הכביש יש פארק גדול שבו חורשת אקליפטוסים, שולחנות פיקניק ושרידי עתיקות. את השטח המיוער של הגן הלאומי יהיה לכם קשה לראות מהכביש הראשי, אך כשתיכנסו פנימה תגלו יער ענק, מוצל ומסודר שמתאים מאוד לפיקניקים, ומותר גם לעשות על האש בתחום הפארק. בלב השטח המיוער תוכלו לראות שרידי מבינה עתיק מהמאה ה-19 – חורבת סמרה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי קיסריה

קיסריה היא עיר נמל שהייתה המרכז המנהלי הרומי ביהודה והיא נקראה על שם אוגוסטוס הקיסר. לא משנה היכן תחליטו לטייל בקיסריה בכל מקום תוכלו למצוא ממצאים ארכאולוגיים שנחשפו בחפירות שונות והם שייכים לתקופות שונות החל מהקמת עיר הנמל ועד לראשית המאה ה 19. כאן נמליץ לכם על מספר מקומות שאסור לפספס בביקור שלכם בקיסריה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל אפק 

תל אפק מכונה בכינוי “הריאה הירוקה של גוש דן” ולמען האמת שאפשר להבין למה. מדובר בנקודת טבע בין היפות שיש באזור המרכז. ברוב המקומות בפארק ניתן לטייל עם עגלה אך אם תרצו לעשות את המסלול המלא רצוי להגיע עם מנשא. הכניסה חינם למנויי מטמון של רשות הטבע והגנים. בחלק הדרום מזרחי של הגן לאומי ישנם שרידי מבצר אנטיפטריס שתפקידו היה לשמור על מעבר אפק, מעבר שחיבר בין הרי השומרון לבין מקורות מי הירקון, אטרקציה אמיתית לילדים, אל תפספסו! סביבו ישנם המון עתיקות כמו אודיאון, קארדן, פורום ועוד. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מגדל צדק 

בגובה של 141 מטרים מעל פני הים בצד הדרומי של העיר ראש העין תמצאו את גן לאומי מגדל צדק אתר היסטורי בישראל. מגדל צדק או בשמו הנוסף מגדל אפק מעבר כמה וכמה גלגולים: בזמן המרד הגדול הרומאים החריבו את הישוב היהודי שהיה כאן מתקופת בית שני, בהמשך השנים הייתה כאן מצודה צלבנית בשם מיראבל ועד למלחמת השחרור היה כאן כפר ערבי בשם מג’דל יאבא. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל גזר

תל גזר הוא אתר עתיקות הנמצא בסמוך ליישוב כרמי יוסף. בטיול שלכם בתל גזר תוכלו לחזור אחורנית בזמן אל מגוון של עתיקות שנמצאו כאן החל מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. יש כאן גם שרידים מהתקופה הכנענית והישראלית שבהן היתה העיר גזר עיר מרכזית וחשובה מאוד בעקבות מיקומה האסטרטגי. בתל גזר ישנו מסלול מעגלי שאורכו כ-1.6 ק”מ והוא עובר בין שלל עתיקות מרשימים: שער כנעני, שער שלמה, מקדש המצבות, מפעל המים ועוד. בנוסף יש כאן נקודות תצפית מרהיבות על איזור רחב – הרי ירושלים, קו מישור החוף, גוש דן ועוד. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

אתר לאומי הקסטל

בצידו המזרחי של הר מעוז ממש מעל לכביש מספר 1 בגובה שח 779 מטר מעל פני הים בכניסה לירושלים שוכן לו אתר לאומי הקסטל. אתר הקסטל הוא האתר בעל חשיבות אסטרטגית גדולה במלחמת העצמאות כדי לפנות את דרכם של השיירות לירושלים. גבית הקסטל נקראת על שם המבצר הצלבני קסטלום בלוויר שעמד בראשה במאה ה 12 ושמר על הדרך העולה לירושלים. בשנת 1187 נכבש המקום על ידי צלאח א-דין אל-איובי שגרם לגירוש הצלבנים מהארץ, המבצר נהרס מהתקופה העות’מנית ועד למלחמת העצמאות היה כאן כפר ערבי. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל צובה

תל צובה נמצא בסמוך לקיבוץ צובה באזור ירושלים. הר צובה מתנשא לגובה של 769 מטר מעל פני הים וממנו תוכלו לקבל נקודת תצפית מהיפות שיש אל הרי ירושלים. בתל תוכלו לראות גם שרידי מבצר צלבני ושרידי יישובים מהתקופות השונות. שמו של המבצר שהיה כאן הוא מבצר בלמונט שפירושו – ההר היפה. במלחמת העצמאות בשנת 1948 נכבש הכפר הערבי צובא ששכן באיזור המבצר וגם את שרידיו ניתן לראות כיום על התל. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מנהרות הכותל

הקרן למורשת הכותל המערבי פתחה לטובת המבקרים את האפשרות להיכנס אל תוך מנהרות תת קרקעיות, ולקבל הצצה מיוחדת במינה אל העבר ירושלים, לתקופת ימי בית שני. הכותל המערבי נמצא בצד המערבי של רחבת הר הבית שם היה ממוקם בית המקדש השני שחרב לפני כאלפיים שנה. במנהרות הכותל תוכלו לראות ממצאים מרתקים מהעבר, מקוואות פעילות, בורות מים, תעלות מים קדומות ובית כנסת מרשים שפעיל עד היום. בביקור שלכם באתר תוכלו לבחור בין כמה סיורים ואטרקציות אפשריות. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

אתרים היסטוריים בדרום

גן לאומי הרודיון

גן לאומי הרודיון נמצא במדבר יהודה אפשר לראות אותו ממרחקים בשל גובהו כ 700 מטרים מעל פני הים. הרודיון הוא אתר ארכיאולוגי אותו בנה הורדוס בשלושת העשורים האחרונים לפסה”נ. הגן לאומי בנוי משלושה חלקים: הרודיון תחתית, ארמון מבצר ההר וסדרון ההר. כדי להגיע לפסגה שלו יש צורך לטפס לא מעט מדרגות ולבסוף מגיעים לארמונו של הורדוס שקרא למקום על שמו – הרודיון. בלוע ההר מצאו שרידים של בית המרחץ, חדרי שינה, תיאטרון, מערכות מים בהם אפשר לטייל, מנהרות מימי המרידות, חצר גדולה, אולם אירוח ועוד. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי תל ערד

גן לאומי תל ערד נמצא בנגב המזרחי לצד העיר ערד. תל ערד הוא אתר אכיאולוגי מהחשובים שיש בישראל – כאן אותרו שרידי עיר כנענית בת 5,000 שנה. גובהו של התל כ 570 מטר מעל פני הים ובו תוכלו לצאת למסלול העובר בין 2 נקודות עניין: העיר הכנענית ותל המצודות. ניתן לטייל בין שני נקודות אלו יחד עם שביל המחבר ביניהם או להחנות לצד תל המצודות. בעיר הכנענית תעברו ב: באר המים שנחצבה בתקופת ממלכת יהודה, שרידי בתי מגורים, חומת העיר, השער המערבי ומקדשים. משם ממשיכים עם השביל לכיוון תל המצודות דרך שער המצודה, שרידי מחסנים, מקדש, מזבח, מאגרי מים, בתי מגורים ומגדל תצפית. סרטון של רשות הטבע והגנים ממעוף הציפור. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי עבדת עיר נבטית

בלב המדבר גבוה מעל לערוצו של נחל צין המרשים עומדת לה עד היום עיר נבטית עתיקה – גן לאומי עבדת. העיר נמצאת כ 10 ק”מ דרומית למדרשת בן גוריון ולמסלול המוכר בגן לאומי עין עבדת. על הגבעה תוכלו למצוא את העתיקות של העיר הנבטית שהתקיימה כאן למעלה מאלף שנה עד לתקופה הביזאנטית ונקודות נוף עוצרות נשימה. מהצפית לכיוון צפון מערב אפשר לראות את בורות רמליה ואת איזור רמת עבדת. העיר הנבטית קיבלה את שמו של המלך הנבטי עבדת השני והוא גם קבור כאן. כאשר הקימו את העיר היא הייתה חלק “מדרך הבשמים” הקדומה. העיר עבדת קיבלה הכרות רישמית מאונסק”ו כאתר מורשת עולמית. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

גן לאומי מצדה

בלב המדבר אתם עומדים על צוק בודד שנותן לכם לראות את אחד הנופים המטורפים של ארצנו – ים המלח, הרי מדבר יהודה וכמובן אל מולנו ירדן. נוף בראשית לצד היסטורית רבת שנים בשילוב מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות שאסור לפספס. אל תוותרו בשום אופן על העלייה להר ברגל, העלייה דרך שביל הנחש בצידו המזרחי שזה הצד של ים המלח, בנוסף גם דרך שביל הסוללה בצידו המערבי מכיוון ערד – מדובר על חוויה של ממש. מבין שני המסלולים, מסלול הסוללה קל יותר אבל משביל הנחש יש את הנוף היפה יותר. יש דרך נוספת לעלות על ההר וזה בעזרת הרכבלים, מומלץ להשאיר את הרכבלים לירידה. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

צריף בן גוריון

צריף בן גוריון נמצא בקיבוץ שדה בוקר שבהר הנגב, במרחק של 30 ק”מ צפונית למצפה רמון. הצריף הוא למעשה מרכז מבקרים שבו תוכלו ללמוד על אישיותו, על אורח חייו ועל הדמות החשובה של דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של ישראל. הצריף ממוקם בקיבוץ שדה בוקר מאחר ושם היה מקום מגוריו של דוד בן גוריון במשך שנים רבות. במתחם הצריף תוכלו לטייל בין החדרים בהם חיו דוד בן גוריון ואשתו, פולה. בצוואתו ביקש בן גוריון שהמבנה והריהוט בו יישארו ללא שינוי לאחר מותו. וכך, הוא נשמר עד היום. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.

גן לאומי תל גזר ומעיין עין ורד
לעוד אתרים היסטוריים ועתיקות לחצו כאן
מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח
אתרי מורשת
מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב
מוזיאונים לילדים בישראל
מרכזי המבקרים של חברת מקורות: אתר אשכול
מרכזי מבקרים בישראל
גן לאומי תל גזר ומעיין עין ורד
לעוד אתרים היסטוריים ועתיקות לחצו כאן
מתחם תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח
אתרי מורשת
מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב
מוזיאונים לילדים בישראל
מרכזי המבקרים של חברת מקורות: אתר אשכול
מרכזי מבקרים בישראל