Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי סוסיתא

גן לאומי סוסיתא נמצא על המדרונות של דרום רמת הגולן, במרחק כ-2 ק”מ מהכנרת, מעל קיבוץ עין גב. המקום הוא אתר ארכיאולוגי מרשים מאוד אשר מציג את שרידיה של העיר הקדומה סוסיתא שהוקמה כאן על הגבעה. הגן הלאומי שוכן על הר המתנשא לגובה והוא מוקף בנוף פתוח, מדרונות ומצוקים, מה שמעניק לו את השילוב המושלם של אתר ארכיאולוגי מרשים עם נוף מרהיב ביופיו. מתקופת הקמת המדינה במלחמת העצמאות הסורים ישבו ממש כאן והמקום היווה סכמה ממשית לחברי קיבוץ עין גב. במהלך הקרבות של מלחמת העצמאות כבשו מחלקת לוחמים של קיבוץ עין גב ועמק הירדן את המקום. כאן צה”ל ישב עד מלחמת ששת הימים.

בגן לאומי סוסיתא נמצאים שרידים שעדיין ניתן לראות של עיר קדומה מראשית המאה השנייה לפנה”ס, שעברה גלגולים רבים. במהלך הביקור בסוסיתא תתרשמו משרידי העתיקות הרבים של העיר, תגלו פסיפסים מרשמים ותקבלו תצפיות נוף מרהיבות ביופיין אל הכנרת והגולן. בסיור שלכם בעיר הקדומה תוכלו לפגוש את שרידי העיר המשמעותית וממצאים מהתקופות השונות: שער העיר, תיאטרון, בור מים, בתי מרחץ, כנסיות ועוד. באתר תפגשו גם את אמת המים שאורכה המקורי כ-25 ק”מ והיא שימשה להעברת מים אל העיר סוסיתא.

הרכס, שעליו שוכן הגן הלאומי, נראה ממבט רחוק כגבעה קטנה, אך ככל שתתקרבו אליו תגלו את יופיו המרשים בין המצוקים והוואדיות. מלמעלה, מהפסגה, תקבלו תצפית פנורמית 360 מעלות של נוף פתוח ומרהיב אל הגולן ממזרח ואל הכנרת ממערב מסוף הרחוב הראשי דקומנוס מקסימוס. במהלך השנים האחרונות הגן הלאומי עבר שדרוג אינטנסיבי ונפתח לקהל הרחב ולציבור המטיילים. נוצרו בו מצפורים מיוחדים, שבילי הליכה מסודרים, כביש הגישה המוביל אל הגן הלאומי נסלל מחדש וכן הוסדרו מקומות חניה ודרכי הגישה. בצד המערבי של הר סוסיתא לצד שני עצי זית ישנה אנדרטה לזכרו של מפקד המוצב סגן רמי זית ז”ל שנהרג בעת מילוי תפקידו. החל מהתאריך 01/09/2023 הכניסה בתשלום או חינם למחזיק מנוי מטמון של רשות הטבע והגנים. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי סוסיתא.

סיפורה של סוסיתא

מקור השם סוסיתא הוא מהמילה “היפוס” – עיר הסוסים. העיר קיבלה את שמה ככל הנראה בעקבות צורת ההר עליו היא הוקמה, שבמבט מהאוויר נראה כראש וצוואר של סוס. בערבית מוכרת העיר בשם “קלעת אל חצן” – מצודת הסוס. ישנה סברה נוספת שאומרת שהעיר קיבלה את שמה בעקבות קבוצת פרשי הסוסים שהיו חלק ממייסדיה.

 קרדיט על הצילום גל טוויג – לדף האינסטגרם של גל לחצו כאן.

סוסיתא הינה אתר היסטורי בעל ממצאים ארכיאולוגיים בני אלפי שנים, שהפכה לעיר לראשונה בתקופה ההלניסטית במאה השנייה לפנה”ס והייתה אחת מעשר הערים (דקאפוליס). העיר הגיעה לשיא הבנייה בתקופה הרומית ובתקופה הזו העיר נמצאת למעשה בשיא פריחתה. לאחר מכן, בתקופה הביזנטית, מרכזת העיר את הקהילה הנוצרית ולכן תוכלו לראות באתר גם שרידי כנסיות רבות. לאחר כיבוש האסלאם דועכת העיר ולבסוף היא קורסת ברעידת אדמה (בשנת 749) שהכתה פעמיים את האזור, ונותרת נטושה מאז. העיר מתגלה מחדש בחפירות ארכיאולוגיות ומחקר ארוך שנערך באתר, מתקופת קום מדינת ישראל במשך עשרות שנים. האתר הארכיאולוגי המשמעותי ממשיך להיחפר וממשיכים להתגלות בו ממצאים עד היום.  

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

שמורת הטבע מג’רסה | רשות הטבע והגנים – הטיול במג’רסה מתאים בכל עונות השנה (חוץ מימי חורף קרים במיוחד וגשומים), אך בימים החמים הוא מומלץ במיוחד מאחר ויש כאן מסלול חוויתי של הליכה במים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חוף דוגה –  חוף דוגה המחודש והמשופץ נפתח לקהל במהלך שנת 2021, אחרי מספר שנים שהיה סגור לכניסה. החוף המשודרג הוא לטעמנו אחד החופים המומלצים ביותר סביב הכנרת למשפחות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

ג’ונגל של כייף – מקום כייפי לילדים עם מגוון בעלי חיים שתוכלו לטייל ביניהם, ועוד כמה אטרקציות שכל ילד אוהב. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוב רוי שייט קיאקים על הירדנית – רוב רוי הוא אתר שייט ייחודי הנמצא על גדות נהר הירדן, בסמוך לקיבוץ כנרת. המקום מעוצב באופן מיוחד בסגנון אינדיאני, כולו מחומרים טבעיים כמו עץ וחימר. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

מעיין עין נון – בכניסה לישוב מגדל שעל שפת הכנרת יש מקום נהדר שבו המון צל ומקומות ישיבה לצד המים. בחודש יולי 2019 המקום עבר שיפוץ משמעותי וכיום הוא מטופח יותר ושמור יותר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע ארבל – שמורת הר ארבל נמצאת בגליל התחתון בסמוך למושב ארבל. ממצוק ההר העוצמתי נשקף נופה של הכנרת ובימים של ראות טובה תוכלו לראות מכאן גם את החרמון. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

יער שוויץ– ביער שוויץ תוכלו לצאת את מספר מסלולי טיול לפי בחירתכם, שחלקם נגישים לטיול עם עגלה. תוכלו לעצור באחת מהתצפיות המסודרות לפיקניק, ותיחשפו כאן לתצפיות מרהיבות אל נופי הכנרת והאזור כולו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי חמת טבריה– גן לאומי חמת טבריה הוא בעינינו הפתעה גדולה. מדובר באחד הפארקים הפחות מוכרים של רשות הטבע והגנים ולמרות זאת הוא אחד המקומות המושלמים לבילוי בבריכות חמות עם הילדים. למידע מלא על המקום לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.