Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הר סנאים והר כחל שמורת חרמון – ציר 5

הר סנאים והר כחל הם חלק משמורת חרמון, והם מאפשרים לנו לצאת למסלול הליכה מרהיב שבכל עונה מקבל אופי שונה. יש המכנים אותו “ציר 5” שם קוד צבאי לדרך צבאית סגורה, זו הסיבה שהמסלול הזה דורש תיאום מול הצבא. המסלול מתחיל את דרכו בנווה אטי”ב והוא מטפס דרך הר סנאים, הר כחל עד לבקעת מן ומסתיים בסופו של דבר בקופות התחתונות של אתר החרמון. המסלול מצריך הקפצת רכבים וניתן לעשות אותו מנווה אטי”ב לקופות או מהקופות לנווה אטי”ב. כמה דברים שחשוב לדעת על המסלול טרם יציאתכם:

  • המסלול עובר בדרך צבאית סגורה ושטחי אש לכן חובה לתאם מול חמל חרמון – 04-6977293.
  • הטיול נחשב ברמת קושי בינונית עד קשה ומתאימה למיטיבי לכת – אורכו 10 ק”מ.
  • המסלול בימים מושלגים הופך קשה יותר, סימוני השבילים מוסתרים ויש צורך בציוד מיוחד.
  • אם תטיילו כאן בתקופת הסתיו תהנו משלכת מרהיבה, בתקופת החורף המסלול אתגרי שיש חלק המכנים אותו מסלול אלפיני ובתקופת האביב והקיץ תהנו כאן מפריחה מרשימה ומיוחדת רק לאיזור.
  • המסלול הוא חינמי אם כי צריך לקחת בחשבון כי אתר החרמון גובה תשלום למי שחונה בחניון התחתון.
  • מומלץ לטייל עם אפליקציית ניווט או מפת סימון שבילים.
  • כדי להגיע לתחילת המסלול בנווה אטי”ב לחצו כאן לנקודה וויז.
  • כדי להגיע לסיום המסלול בקופות אתר החרמון לחצו כאן לנקודת וויז.

המסלול שלנו מתחיל לצד בית העלמין של נווה אטי”ב, מכאן נצא למסלול בסימון שבילים אדום. לאחר הליכה של כ 700 מטרים נגיע אל שער 5, עליו יש שלט שמזכיר לנו כי אנחנו נכנס לשטח צבאי סגור. בנוסף נגיע אל צומת סימון שבילים שחור אדום – אנו נמשיך כאן עם האדום (המסלול השחור יוביל אותנו לנחל גובתה). ההליכה על ציר 5 נוחה להליכה ויש כאן נוף עוצר נשימה. אנחנו למעשה נהיה במגמת עליה בסימון שבילים אדום אבל תרימו את הראש ותוכלו לראות מימינכם את הר אלון ומשמאלכם את הר הסנאים. מכאן יש תצפית אל מצודת נמרוד, רכס רמים, הרי מירון ועמק החולה. לאחר הליכה של כ 1.6 ק”מ על ציר 5 נגיע לנקודת עצירה ראשונה שלנו – בריכת חפור. הבריכה נמצא לחד מקבץ עצי זית והיא בריכה מלאכותית שאוגרת את מי הגשמים. מכאן נחזור לציר 5 עם סימון שבילים אדום.

מכאן נצעד כ 300 מטרים עד לצומת שבילים אדום שחור – במקרה הזה נפנה שמאלה עם השחור שיוביל אותנו אל העצירה השנייה שלנו – הר סנאים ומקדש יטורי. נצעד על השביל השחור כ 550 מטרים עד להגעה למקדש יטורי. מקדש יטורי הוא מקדש רומי יווני ובו כתובת יוונית ושרידים על מקום מפואר ששימש את היטורים באימפריה הרומית. מכן נחזור על השביל השחור חזרה לצומת השבילים עם האדום והפעם נפנה שמאלה עם האדום ונמשיך מעלה. מרגע הפניה שמאלה נצעד כ 1.5 ק”מ עד להגעה לנקודת לפניה שמאל שתעלה אותנו בשיפוע תלול אל הר כחל. למי מכם שרוצה להוסיף עצירה נוספת יכול לסטות מעט ימינה לפני הפניה שמאלה ולהגיע לעין כחל. עין כחל הוא מעיין שנובע כאן וממלא בריכת בטון גדולה, עמוקה ומקורה.

לאחר הפניה שמאלה עם סימון שבילים אדום נצעד כ 2.6 ק”מ. למעשה מכאן אנחנו נכנסים אל תוך חורש מוצל, על דרך קדומה בשם “טריק אל כוחול”. דרך עם לא מעט מחצבות שבתוכם נמצא מינרל בשם גלנה שממנו מייצרים את כחל לעיניים. הר כחל קיבל את שמו בדיוק בגלל מינרל זה. במהלך הדרך נראה את מצוקי נחל שיאון משמאלנו, את הר דב והר הבתרים. על פי היהודות מאמינים כי בהר הבתרים אלוהים הבטיח לאברהם לרשת את הארץ – ספר בראשית. בעת הירידה מהר כחל נפגוש את עצי האלון שבוע ואלון הערער שניתן למצוא אותם רק כאן בחרמון. בסיום המעקף שלנו על הר כחל חוזרים אל ציר 5, כאשר נחל ערער נמצא משמאלנו נמשיך לצעוד עם סימון שבילים אדום כ 1 ק”מ עד לפניה שמאלה. הפניה שמאלה תוביל אותנו אל בקעת מן.

בקעת מן היא בקעה קרסטית שנוצרה כאן ממספר בולענים, במרכז הבקעה אפשר למצוא את בריכת מן שמשמשת לטובת גידול עדרי הבקר של מג’דל שאמס. בימי החורף המושלגים הבריכה קופאת וזה מראה מרהיב! מרגע הפניה שמאלה יש לנו הליכה קצרה של עוד כ 1.1 ק”מ בתוך בקעת מן עד לקופות התחתונות של אתר החרמון שם הרכב השני יחכה לנו.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

שביל הגולן – 120 ק”מ של שביל חוצה רמת הגולן, מסומן בסימון שבילים כחול לבן וירוק. כחול הצבע של הכנרת אותה רואים לאורך ההליכה בחלק הדרומי של שביל הגולן, הלבן הצבע של החרמון וירוק צבעה של רמת הגולן בעיקר בתקופת החורף והאביב. למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

הר חבושית – מסלול אלפיני בישראל – הר חבושית הוא אחד מההרים שנמצאים ברכס בחרמון – הוא מציע מסלול הליכה המטפס מחניון תחתון לצד קופות אתר החרמון ומסתיים ברכבל העליון. למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

טיול לאורך כביש 98 חוצה רמת הגולן – כביש 98 חוצה רמת הגולן מספק לנו לא מעט נקודות עניין: מסלולי הליכה, מעיינות, תצפיות, אטרקציות, מורשת קרב וארכיאולוגיה רבת שנים. למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

שביל אלי כהן – שביל חוצה רמת הגולן מתחיל מהנקודה הדרומית ביותר בחמת גדר ומסתיים בצפון רמת הגולן ליד מרום גולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לנקודות לחץ כאן.

תצפית נמרוד – בכניסה לישוב נמרוד תוכלו להגיע אל תצפית נמרוד. מנקודת התצפית המרשימה שכאן אפשר לקבל תצפית לכיוון הר החרמון, בקעת יעפורי, ברכת רם, הכפר הדרוזי מג’דל שאמס ומסעדה. למידע מלא על המקום ודרכים הגעה לחץ כאן.

עין חרמון – בסמוך ליישוב נמרוד אל מול הר החרמון העוצמתי נובע עין חרמון או בשמו הנוסף עין נמרוד. מי המעיין נובעים היישר אל בריכה גדולה, מלבנית בגודל 3*2 שעומקה מטר וקצת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הפארק הוולקני אביטל הפארק מציג בצורה חוויתית תופעות טבע וולקניות אשר מלמדות על הגיאולוגיה וההיסטוריה הגעשית של המקום. הר אביטל נמצא בצמוד להר בנטל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

תצפית מאגר בנטל במרום גולןבקיבוץ הוקם גן קטן ויפהפה, שלא נגזים אם נאמר שהוא נראה כמו גלויה. הגן משקיף אל עבר מאגר בנטל וחוות הרוח בעמק הבכא. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

אנדרטת הזיכרון עוז 77 – בעמק הבכא היפהפה הוקמה אנדרטה לזכר קרב הבלימה שהתרחש כאן במלחמת יום הכיפורים. למקום יש סיפור מורשת מעניין ומספר טנקים שנותרו כאן כאילו הזמן עצר מלכת. הנוף מכאן הוא מקסים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.