Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי תל בית שמש: בין עתיקות ופריחה

ממערב לעיר בית שמש ניצב לו תל בית שמש צמוד לכביש 38. סביב תל בית שמש בוצעו חפירות רבות בהן אותרו שרידי שכבות מתקופות שונות: מהתקופה ההלניסטית, מתקופה הברזל והברונזה המאוחרת. הביקור בתל בית שמש מומלץ בעיקר בחודשים ינואר עד מרץ כאשר כל התל נצבע ירוק, ובו פורחים מרבדי כלניות אדומות שמכסות אותו. הטיול כאן בתל בית שמש הוא קליל, הוא לא ארוך במיוחד כך שהטיול כאן מתאים לכל המשפחה. אורכו המלא של הטיול על התל כקילומטר אחד.

אחד האירועים הגדולים שמוזכרים בתנ”ך שקראו כאן באיזור תל בית שמש הוא שיבת ארון הברית מידי הפלשתים עליו נרחיב בהמשך. בחלק הצפוני של התל אפשר לראות את מאגר המים אליו מובילות מספר מדרגות. על פי הממצאים ניתן ללמוד כי באתר הייתה עיר פעילה בתקופה הכנענית הקדומה מוקפת חומה: יש הטוענים כי תושבי המקום קיימו את פולחן אל השמש שאפשר לגזור את זה משם המקום שניתן על שם האלה הכנענית שפש. כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: תל בית שמש. מיד אחרי הפניה הראשונה שמאלה לבית שמש ישנה פרצה בצד ימין של הכניסה והגעתם לבית שמש. יש להחנות בזהירות ברחבת העפר ולהיכנס ברגל אל התל. 

סיפור השבת ארון הברית מידי הפלשתים

החזרת ארוך הברית מידי הפלשתים הוא סיפור מקראי בספר שמואל א’. בספר מתוארת המתקפה של הפלשתים על ישראל, במהלך הקרבות הועלה רעיון להביא את הארון ממשכן שילה אל לב שדות הקרב כדי שהוא יציל אותם. אך כאשר הארון הגיע הוא נפל בשבי ידיהם של הפלישתים. הפלישתים לקחו את הארון לאשדוד שם נשאר אצל דגון אל פלישתי. בינתיים אנשי אשדוד מקבלים עונש מאלוהים ושולח בהם טחורים ובשלב זה אנשי אשדוד מעבירים את הארון אל העיר גת. גם אנשי גת מקבלים עונש מאלוהים וגם הם מחליטים להעביר את הארון אל עיר פלשתית שלישית עקרון.

וכאן בעקרון הוחלט להחזיר את הארון לידי עם ישראל מהפחד שגם להם יקרה מה שקרה לאנשי אשדוד וגת. סך הכל שבעה חודשים ארון הברית היה בידי הפלישתים עד שהוחלט להחזירו לעם ישראל. הפלישתים מעמיסים את ארון הברית כולל מספר מתנות על עגלה רתומה לשתי פרות והם מלווים אותן עד גבול בית שמש. ממש כאן בשדות סביב תל בית שמש עבדו אנשים בקצירת השדות, כאשר הם ראו את ארון הברית הם חגגו בשמחה גדולה. אך בגלל שאסור לאדם שהוא לא הכהן הגדול לראות את ארון הברית אלוהים העניש אותם וגורם למוות רב. בשלב זה עם ישראל מתאבל ומחליט לשים את ארון הברית בקריית יערים בביתו של אבינדב בנו של אלעזר שהוסמך לשמור על הארון. הארוך נמצא בקרית יערים במשך עשרים שנה.

לאחר עשרים שנה דוד המלך מחליט לעלות את ארוך הברית לירושלים אך כאשר התחיל המסע אך במהלך הדרך הארון כמעט ונופל מן העגלה ועוזה ניסה לתפוס את הארון ולהחזיקו. בגלל שהארון קדוש ואסור להתקרב אליו עוזה מת המסע הופסק. דוד החליט שביום כזה אי אפשר לעלות את ארוך הברית לירושלים ולכן העבירו אותו לבית עובד אדום הגתי (דמות מקראית) למשך שלושה חודשים. לאחר שלושה חודשים שומע דוד כי משפחתו של עובד אדום הגתי קיבלה ברכה מהאלוהים ולכן הוא מבין כי האלוהים סלח לו והוא מנסה לצאת למסע נוסף להעלאת ארון הברית לירושלים. במסע הפעם הוחלט לקחת את ארוך הברית על כתפי הכוהנים בדיוק כמו שכתוב בספר במדבר ולכן הפעם ארוך הברית הגיע לירושלים.

רוצים עוד הצעות לטיול באזור הזה?

פארק האקליפטוס נחל ירמות – בצידה המערבי של העיר בית שאן, בצמוד לכביש 38 קרן קיימת לישראל הקימה פארק נופש ופיקניק יומי ובו זורם נחל ירמות לצד מתקני שעשועים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

תל עזקה פארק בריטניה – פארק בריטניה שנמצא בשפלת יהודה ובאיזור עמק האלה משתרע על פני כ 40 אלף דונם, בחלקו הצפוני של הפארק תוכלו למצוא את תל עזקה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שביל הבארות והבורות – פארק בריטניה – אחד המסלולים היותר מוכרים של פארק בריטניה הוא שביל הבארות והבורות. השביל הוא שביל מעגלי, מתאים למשפחות ולכלבים, חלקו הקטן מוצל ואורכו 3 ק”מ. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל לכיש – גן לאומי תל לכיש שוכן על תל מיוחד ומעניין שמציג את שרידה של העיר הקדומה מתקופת המקרא ותצוגה מיוחדת של כיסאות המלכים בממלכת יהודה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל צפית – דרומית לכפר מנחם תמצאו את גן לאומי תל צפית בו תוכלו לצאת לטיול מקסים בין נופים ומערות. תל צפית על שם הכפר הערבי תל א-צאפי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חרבת בורגין פארק עדולם – צרפת – טיול מערות חוויתי – בחורבת בורגין שבפארק עדולם תוכלו לצאת לטיול קליל עם אטרקציה של מערות זחילה, נוף משגע ופריחה מגוונת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

חרבת מדרס – פארק עדולם צרפת – אתר חורבת מדרס נמצא בפארק עדולם שבאזור שפלת יהודה. המקום מציג שרידי עיר עתיקה שבו נתגלו מעל 50 מערות ובורות. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.