Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גן לאומי מצדה

בלב המדבר אתם עומדים על צוק בודד שנותן לכם לראות את אחד הנופים המטורפים של ארצנו – ים המלח, הרי מדבר יהודה וכמובן אל מולנו ירדן. נוף בראשית לצד היסטורית רבת שנים בשילוב מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות שאסור לפספס – ברוכים הבאים לגן לאומי מצדה. אל תוותרו בשום אופן על העלייה להר ברגל ב 2 צידיו אם הגעתם מכיוון ערד העליה להר היא דרך “שביל הסוללה”, שם גם יש את החניון לילה המערבי מסודר של רשות הטבע והגנים. אם מגיעים מכיוון ים המלח דרך כביש 90 ניתן לעלות ברכבל או על “שביל הנחש” כאן גם יש חניון לילה מזרחי.  מבין שני המסלולים, מסלול הסוללה קל יותר אבל משביל הנחש יש את הנוף היפה יותר. יש דרך נוספת לעלות על ההר וזה בעזרת הרכבלים, מומלץ להשאיר את הרכבלים לירידה.

מצדה הייתה המעוז האחרון של לוחמי חירות יהודיים מול הצבא הרומי, יש כאן שרידי ארמונות פאר מתקופתו של המלך הורדוס ועדות אילמת למצור הרומי והסוף הר. ההר הוכרז כגן לאומי ואתר מורשת עולמית של אונסקו בשל הממצאים האכאולוגיים שיש עליו. על ההר תוכלו למצוא את מוזאון מצדה בצידו המזרחי, שם גם עולים דרך שביל הנחש והרכבל. רשות הטבע והגנים מפעילה כאן את חניון הלילה בצידו המערבי של מצדה משם ניתן לעלות את שביל הסוללה, לאורך השביל יש כלי מצור רומיים משוחזרים. בנוסף יש על ההר את הארמון הצפוני שזהו ארמונו הפרטי והמפואר של הורדוס, בית כנסת, חדר הגורלות, כנסייה ביזנטית, בתי מרחץ ועוד.

אתגר מצדה

כדי להגיע למצדה ולטייל בה ישנם את הדרכים הבאות: שביל הנחל, שביל הסוללה והרכבל (הדרך הקלה ביותר). כעת נפתח מסלול חדש בסגנון “ויה פראטה” שכל כולו אתגר שקיבל את שמו “אתגר מצדה”. מדובר במסלול הליכה אתגרי על קצה שפת המצוק של מצדה, כך שלמי שיש פחד גבהים, בואו נאמר את זה בעדינות, המסלול הבא לא בשבילכם. ההליכה כאן בעזרת סולמות ודרגיות. חשוב לציין כי לאורך כל המסלול המטייל מאובטח עם כבל בטיחות. המסלול “אתגר מצדה” סוף כל סוף מאפשר למבקרים בו לטייל במקומות שונים במצדה שעד כה לא היה אפשרי להגיע אליהם בגלל מיקומם המאתגר.

המסלול לוקח את המטיילים לחלקו הדרומי של במת ההר, שם עוברים בין אחת ממערות המסתור, בור מים מתקופת הורדוס, שרידי מדרגות ביזנטיות, שרידי חומה הרודיאנית וכמובן איך אפשר שלא – נוף עוצר נשימה אל ים המלח. חשוב לציין כי הירידה אל המסלול הזה מותנת בהדרכת בטיחות מטעם המדריכים של רשות הטבע והגנים. מה עוד חשוב לדעת: 

כמה זמן אורך המסלול?

זמן ההליכה במסלול הוא כ- 40 דקות ובהגדרתו הוא מתאים למטיבי לכת בלבד.

לאיזה גילאים זה מתאים?

מתאים לילדים מגיל 10, כאשר ילדים עד גיל 13 חייבים ליווי מבוגר. ילדים מגיל 14-16 מצריכים ליווי של מבוגר אחד על עד 5 מתבגרים.

איך מגיעים?

ההגעה למסלול “אתגר מצדה” הוא ברישום מראש בלבד דרך האתר הרישמי של רשות הטבע והגנים.

לינה קרובה למצדה

מצידו המזרחי יש את ים המלח שם יש את מלונות ים המלח, כפר הנופש עין גדי, מלון מטיילים מצוקי דרגות. מצידו המערבי יש את העיר ערד, כפר הנוקדים או את חניון הלילה של רשות הטבע והגנים. למי מכם שמתכוון לצאת לקמפינג בחניון הלילה מצדה מערב נמליץ לכם להשתמש ברשימת הציוד לקמפינג עם הילדים. לינת שטח בקמפינג היא חוויה נהדרת ומיוחדת מאוד, במיוחד עבור הילדים. חופשת קמפינג מאפשרת לנו לבלות זמן איכות עם משפחה או חברים בצורה בסיסית וחווייתית מאוד בטבע. עם התארגנות נכונה מדובר בחוויה מעשירה, כייפית ומהנה לכולם – לרשימה לחצו כאן. 

דרכי הגעה למצדה

כדי להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: גן לאומי מצדה. אל מצדה ניתן להגיע מכיוון ערד וכפר הנוקדים כביש 3199 או מכיוון ים המלח כביש 90. אם אתם מגיעים מכיוון המלונות של ים המלח, יש לנסוע לכיוון צפון מהכיכר האחרונה של עין בוקק ניסע כ 13.8 ק”מ עד לפניה שמאלה אל הכביש שיוביל אותנו אל גן לאומי מצדה וחווארי מצדה. אם אתם מגיעים מכיוון קיבוץ עין גדי יש לנסוע דרומה כ 15.6 ק”מ עד לפניה ימינה לגן לאומי מצדה. אם אתם מגיעים מערד יש לצאת מרחוב צור בכביש ללא מוצא המגיע עד למצדה לאחר כ 18.6 ק”מ. 

רוצים להמשיך לטייל באזור? הנה כמה רעיונות לטיולי מים במדבר, באזור ים המלח: 

חווארי מצדה – טיול לאור ירח מלא – לא סתם אומרים כי חווארי מצדה מרגיש ונראה כאילו אנחנו על הירח, אופי הסלע כאן לגבי מוכיח את זה כל פעם מחדש, כאן יש מסלול קלאסי לטיול לאור ירח. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עיינות צוקים (עין פשחה) – אחד המקומות היפים שיש באזור ים המלח. נביעות מים טבעיות שיוצרות בריכות לרחצה. מקום נהדר לבלות בו יום שלם עם כל המשפחה. לפרטים מלאים על המקום לחצו כאן.

עין פלוטית – עין פלוטית הוא מעיין בדרום ים המלח אשר מימיו כחולים, טורקיז שקופים עם המון דגים קטנים שנותנים הרגשה של אגדה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע עין בוקק – מאחורי מלונות ים המלח תוכלו למצוא את שמורת הטבע עין בוקק – שמורה קסומה שמומלץ לבקר בה לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי– שנים רבות אנחנו מטיילות באיזור אבל רק לאחרונה גילינו את הגן הבוטני בקיבוץ עין גדי – אל תפספסו! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל דוד –מים זורמים במדבר, מפלים, מסלול נהדר עם הקטנים למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל ערוגות – נחל ערוגות נמצא בתוך שמורת עין גדי במדבר יהודה. הוא שכן של נחל דוד, וגם בו בדומה לשכנו זורמים מים במהלך כל השנה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

מצפור מואב ומסלול נחל כידד בערד– בסופה של העיר ערד, אחרי מלונות העיר תוכלו להגיע אל אחת מהתצפיות היפות שיש באיזור – מצפור מואב. סימון שבילים ירוק לבן יוביל אתכם במסלול למצפור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.