Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אתר הפלאומגנטיזם ברמת הגולן – כשהמצפן מאבד את הצפון

באזור שבין מאגר עורבים למרום גולן נמצאת נקודת עניין שנקראת פלאומגנטיזם והיא מציגה תופעה מעניינת. מדובר על תופעה שנקראת “מגנטיות הפוכה” או בשמה המקצועי פלאומגנטיזם  – פאליאו ביוונית פירושו קדוש – כלומר מגנטיות קדומה שכיוונה הפוך מכיוון הצפון המגנטי כיום. זה בדיוק מה שקורה באתר הפלאומגנטיזם ברמת הגולן. מסלול קצר מאוד יוביל אתכם אל התופעה המעניינת.

המחט המגנטית של המצפן מראה תמיד צפונה אבל כאן המצפן שלכם ישתגע! באתר הפלאומגנטיזם מצוי סלע שכאשר מקרבים אליו מצפן, המצפן “מאבד את הצפון” ומראה על כיוונים שונים. לכדור הארץ יש שדה מגנטי בעל קוטב צפוני ודרומי ומסתבר שבמשך ההיסטוריה מתחלפים לעיתים קטבים אלו במקומותיהם: הקוטב הדרומי עובר לאיזור הקוטב הצפוני כיום ואילו הקוטב הצפוני בוחר לשכון באנטרטיקה. התופעה הזו מתרחשת לאחר התפרצות הר געש כאשר המינירליים מגנטיט והמטיט שנמצאים בלבה נוטים לקבל את הכיוון המגנטי הקיים באותו זמן בכדור הארץ ולזכור אותו. זה בדיוק מה שקרה בנקודה הזו. יש לציין כי מכת ברק יכולה גם היא להפוך את המגנטיות בסלע הבזלת בו היא פוגעת, אף כי השפעתה מקומית בלבד.

במקומות רבים ברמת הגולן ניתן למצוא “בזלות הפוכות”, אולם נקודה זו הינה חזקה באופן קיצוני. כדי למנוע בלבול בקרב מטיילים או אנשי צבא ברמת הגולן תמיד מומלץ בעת שימוש במצפן לעשות זאת בשדה פתוח רצוי על הקרקע ולא על הסלעים. כאשר תגיעו לנקודה תגיעו עם מצפן או תורידו אפליקציה של מצפן, הניחו את הנייד או המצפן על הסלע המסומן וראו איך הכיוונים משתנים.

ברמת הגולן הבזלתית נמצאים מעל 60 מבנים געשיים: קילוחי בזלת, חרוטי לבה, חרוטי אפר, ג’ובות – כמו הג’ובה הגדולה ביער אודם עליה תוכלו לקרוא כאן. קרקעות מאובנות, מעיינות קילוח ועוד. הרי הגעש של הגולן הינם “רדומים” וההתפרצות הגעשית האחרונה בגולן הייתה לפני כ 100 שנה. איך הרי געש עשויים לשוב ולהתפרץ. לא רחוק מכאן נמצא הפארק הוולקני גולן – מדובר על פארק תיירותי הכולל תופעות געשיות ייחודיות ומרתקות. למידע מלא על הפארק הוולקני לחץ כאן. אם תרצו להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז “פלאומגנטיזם” והוא יוביל אתכם עד לחניית המקום. 

רוצים להמשיך לטייל באיזור?

הר בנטל ושוקו בבית קפה קופי ענן – מבין הנקודות שאסור לפספס ברמת הגולן, נקודת תצפית על כל צפון רמת הגולן. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

הג’ובה הגדולה ביער אודם – תופעת טבע מדהימה – מכתש ענק עם מסלול הליכה נגיש סביבו עם שלטי הסבר על המקום. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

טיול לאורך כביש 98 חוצה רמת הגולן – כביש 98 חוצה רמת הגולן מספק לנו לא מעט נקודות עניין: מסלולי הליכה, מעיינות, תצפיות, אטרקציות, מורשת קרב וארכיאולוגיה רבת שנים. למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז – במרכז רמת הגולן מזרחית לרכס חזקה תוכלו למצוא את אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז. הסיפור שעומד מאחורי האנדרטה הזו מספר את סיפורים של חיילי גדס”ר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

טיול מעיינות בדרום רמת הגולן – לשמחתנו רמת הגולן שופעת במעיינות מלאים כל ימות השנה. כאן תוכלו למצוא את המסלול המלא לבקר בכל המעיינות האלו. למידע מלא לחץ כאן.

שמורת הטבע גמלא – בואו לראות את המפל הגבוה ביותר בישראל לצד נופים עוצרי נשימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק קצרין – בסמוך לקצרין ישנו פארק שבשנים האחרונות קיבל שדרוג מומלץ לבקש לצורך פיקניק או טיולים קצרים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קשתות – אתר היסטורי שחובה על כל אחד מאיתנו לבקר בו לפחות פעם אחת. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שביל אלי כהן – שביל שהוקם לזכרו של גיבור ישראל אלי כהן. למידע מלא על השביל ודרכי הגעה לחץ כאן

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע –  להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.