Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אגמון החולה ושמורת הטבע החולה: שני מקומות שונים עם חוויות טיול נהדרות

אגמון החולה ושמורת הטבע החולה כיום הם שני אתרים תיירותיים נפרדים שקרובים מאוד זה לזה, אבל בכל אחד מהם חווית טיול אחרת. רבים נוטים להתבלבל בין שני האתרים ולעתים מבקרים באחד מבלי לדעת על קיומו של השני. מאחר ומדובר בשני מקומות אטרקטיביים לטיול עם המון עניין והנאה, החלטנו לעשות סדר ולהסביר מה החוויה שתקבלו בכל אחד ועל החשיבות שלהם לסביבה, לצומח ולחי.

בעבר, בימים שלפני קום מדינת ישראל, אזור החולה היה שופע מים וביצות. במהלך שנות ה 50 נערך מבצע נרחב לייבוש אדמות האזור, שמטרתו היתה להגדיל את שטחי החקלאות בישראל. למהמלך הזה קמו מתנגדים רבים שפעלו באופן נרחב על מנת לשמר חלק משטחי הביצות כדי לא לפגוע במגוון הצומח והחי שמאפיינים את האזור. לבסוף הוחלט לשמר שטח קטן מהאגם לטובת שמירה על הטבע, וכך למעשה נולדה לה שמורת הטבע הראשונה של ישראל – שמורת הטבע החולה. ייבוש הביצות הנרחב הביא לקשיים ונזקים סביבתיים רבים שהופנמו עם השנים וצמחים ובעלי חיים רבים נכחדו מהשמורה. בסופו של דבר הבינו רבים כי יש לבצע שיקום נרחב באזור והחלו בהפרחת השמורה מחדש. במהלך העשורים שלאחר מכן בוצעו פעולות רבות לשיקום האזור, ובשנות ה-90 החלו בהצפה מחדש של חלקים מהאזור, מצפון לשמורת החולה – וכך נולד גם אגמון החולה המפורסם.

מאגרי המים “המחודשים” של החולה עומדים במרכז שני המקומות. מתחת לפני המים ומעל מתקיים לו עולם מופלא ועשיר של חי וצומח. מאגרי המים הפכו מוקד עלייה לרגל עבור עשרות אלפי ציפורים ועופות נודדים שמגיעים הנה מדי שנה כדרך קבע. בשני המקומות תוכלו לצאת לטיול חווייתי שמומלץ במיוחד בעונת הסתיו, מאחר שבעונה זו מתחילים להגיע הנה העופות ויוצרים מראות מרהיבים על השמיים ועל פני האדמה. בכל אחד מהמקומות חוויות נוספות ואטרקציות שנרחיב עליהן כעת.

שמורת הטבע החולה מופעלת ומתוחזקת על ידי רשות הטבע והגנים. ברחבי השמורה תוכלו לצאת לטיול נגיש ומעגלי, שאורכו כקילומטר וחצי וללכת במסלול יפהפה שמתאים לכל המשפחה. במהלך הטיול תפגשו גשרים שעוברים מעל ביצות המים ומצפור מיוחד שצף על המים ועובר ממש בין הציפורים. במהלך הטיול תוכלו להתרשם מפריחה עונתית בצדי השביל ולעלות אל מגדל התצפית שצופה מלמעלה על השמורה ואזור החולה כולו. בכניסה אל השמורה נמצא מרכז המבקרים “עופוריה” שכולל מיצגים אור קוליים וסרטון תלת מימד שמספר בצורה חווייתית מאוד את סיפור נדידת הציפורים השנתית. כל הפעילויות כלולות בכרטיס הכניסה לשמורה, הכניסה למנויי רשות הטבע והגנים היא בחינם. 

אתר אגמון החולה מתוחזק על ידי קק”ל ובמרכזו נמצא אגמון המים שאליו מגיעים עשרות אלפי ציפורים ועופות מדי שנה בעונת הנדידה שלהם. אגמון החולה מציע מגוון נרחב של אטרקציות לכל המשפחה שהמפורסמת ביניהן היא האפשרות לצאת לטיול חווייתי בעגלת המסתור. עגלת המסתור כשמה כן היא, כלי רכב גדול שיסתיר אתכם ויאפשר לכם לעבור בין אלפי העופות, מבלי שהם ייבהלו ויברחו מכם. במהלך הסיור תקבלו גם הדרכה על המקום כיום ובעבר ועל עולם הצפרות. מי שמעוניין בטיול עצמאי יוכל להשכיר, בתשלום, אופניים או רכבי גולף ולצאת לטיול סביב האגמון. בכניסה אל אגמון החולה מרכז מבקרים שמציע פעילויות נוספות בנושאים הקשורים לאזור וכולל סרטון קצר ומיצגים נוספים. הכניסה לאגמון החולה היא בתשלום. 

לסיכום – אגמון החולה ושמורת הטבע החולה הם שני מקומות נהדרים לטיול חווייתי לכל המשפחה. שני המקומות חוו היסטוריה מרתקת והפכו למקור עניין בנושאי סביבה וצפרות, אך בכל אחד מהם אטרקציות נוספות שמוסיפות עניין והנאה. רוב מסלול הטיול בשניהם חשוף לשמש ולכן כדאי להגיע הנה בימים נעימים ובעיקר מומלץ להגיע בעונות הסתיו והחורף שהן שיא עונת הנדידה.

תרצו להמשיך לטייל באיזור?

עין הדייג – בכביש גישה שמוביל אל שמורת הטבע החולה של רשות הטבע והגנים נובע מעיין קטן, צלול ומוצל – עין הדייג בלב עמק החולה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע עין תאו – שמורת הטבע עין תאו או בשמה הנוסף עין ג’וחלה היא שמורה מוכרזת שנמצאת בעמק החולה והיא מקבלת את מימיה הישר ממעיין העתק הנובע למרגלות הרי הנפתלי בתוך מערה. למידע מלא ודרכי הגעה לחץ כאן.

גן לאומי תל חצור – תל חצור הוא אתר מורשת עולמית המציג שרידים של עיר כנענית קדומה והוא נמצא באזור עמק החולה. מדובר בתל הגדול ביותר בארץ מבחינת שטחו ובתקופה הכנענית הייתה זו אחת הערים המאוכלסות ביותר בארץ ישראל. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.
 

חניון האקליפטוס – כאן תוכלו לטייל לצד נחל חרמון ולמצוא לכם נקודה יפה לשבת לצד הנחל והנוף המרשים. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל עין הזהב – ברחבי העיר קרית שמונה זורם לו נחל ששמו “עין הזהב” והוא זורם כל ימות השנה. הנחל זורם בלב העיר בין הבתים והעצים ומספק לנו חוויה של טיול מרענן ויפהפה לצדו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין דיבשה  – במסלול הליכה קליל וקצרצר של הליכה בתוך זרם מים רדוד ונעים, שמומלץ במיוחד בימים חמים. למידע מלא ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.