Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שמורת טבע נחל קדש: טיול ביער קסום בין נופים ופריחה

נחל קדש הוא נחל אכזב שמתחיל את דרכו במדינת לבנון ומסתיים בעמק החולה. לאורכו של הנחל ניתן לצאת לטיול מאתגר ויפהפה בתוך חורש ים תיכוני עם נופים מרהיבים. בתקופות של פריחה המסלול מתקשט גם בפריחה עונתית מגוונת שמוסיפה עוד יופי ועניין לטיול. את המסלול ניתן לעשות בצורה מעגלית או קווית שמצריכה רכב שממתין בסופו. המסלול המעגלי הוא קצר יחסית, ומתאים גם למשפחות שמורגלות בהליכה. 

חובבי הפריחות ייהנו במהלך המסלול לפגוש את מפגש האלות: אלת המסטיק, אלה ארצישראלית ואלה אטלנטית. בנוסף להן פורחות להן כאן גם הכלניות האדומות, הרקפות הורודות-סגולות, האירוס המיוחד ועוד מגוון של פרחים משתנים בהתאם לעונה. במהלך המסלול נחשף נוף עוצר נשימה הצופה של עמק החולה, הרי הגולן והחרמון. 

המסלול המעגלי

המסלול מתחיל בחניון של מצודת כ”ח נבי יושע. מהחניון ישנה הליכה של כקילומטר על הכביש הראשי (כביש 899 ופניה אל 886) עד לכניסה אל תחילת המסלול. השילוט בכניסה מציג סימון שבילים אדום וסימון שביל ישראל שעובר כאן גם (מסומן בכחול לבן כתום). מרגע הכניסה למסלול ההליכה היא מוצלת, במגמת ירידה בין בולדרים, מפלונים, יתדות ונופי יער קסום. לאחר כ 400 מטרים של ירידה, מגיעים לפניה ימינה עם השביל שמתחיל במגמת טיפוס.

מכאן נצעד עוד כ 300 מטרים עד לפניה שמאלה שתעלה אותנו לכיוון סופו של המסלול המעגלי. הליכה של כ 600 מטרים עד לצומת שבילים של שביל ישראל ושביל מסומן אדום – יש לבחור באדום ולפנות ימינה (לא להמשיך ישר). נצעד עוד כ 300 מטרים עד להגעה חזרה אל מצודת כ”ח נבי יושע והרכב שממתין בחניה. אורכו של המסלול המעגלי כ 3 ק”מ, והוא כולל הליכה של קילומטר על הכביש עד ההגעה לתחילתו של המסלול בערוץ הנחל.

המסלול הקווי

אורכו של המסלול הקווי הוא 2.8 ק”מ מתחיל בסימון שבילים של שביל ישראל ומממשיך בסימון אדום. המסלול מצריך הקפצת רכבים: את הרכב הראשון נחנה בזהירות בנקודת ההתחלה על כביש 886, כ 500 מטרים מצומת ישע לכיוון קיבוץ יפתח, לנקודת וויז לחצו כאןאת הרכב הנוסף שיחכה לנו בסיום המסלול, נחנה על פי הוויז: חניון נחל קדש תחתון. בכניסה אל המסלול נראה את השילוט על פי סימון שבילים אדום ושביל ישראל (כחול לבן כתום). מרגע הכניסה למסלול ההליכה היא במגמת ירידה בין בולדרים, מפלונים, יתדות ויער קסום. לאחר כ 400 מטרים של ירידה מגיעים לפניה ימינה אל השביל שמתחיל במגמת טיפוס.

מכאן נצעד עוד כ 300 מטרים עד לפניה שמאלה. מכאן הליכה של כ 600 מטרים תוביל אותנו אל צומת שבילים של שביל ישראל ושביל המסומן אדום – יש לבחור בשביל האדום ולהמשיך ישר (לא לפנות ימינה). בשלב זה נכנסים אל יער נבי יושע ואל “שביל הפלמ”ח”. יער אורנים מרשים ובו תמצאו עצי אלון, שקד וחרוב. בתקופת הפריחה תוכלו ליהנות מפריחה מרשימה של כלניות ורקפות.

נצעד עוד כ 700 מטרים עד להגעה לנקודת תצפית: מצפור הפילבוקס. ממש כאן אל עמדת הפילבוקס הגיעו כל פצועי קרב נבי יושע – אל תפספסו את התצפית בקומת הגג. בסמוך לפילבוקס נמצא חניון יום עם אנדרטה לזכרו של יובל ניר, קצין צנחנים שנהרג בלבנון בשנת 1997.  מצפור פילבוקס ממוקם למרגלות מצודת כ”ח והוא חלק מ”שביל הפלמ”ח”. כאן צעדו הלוחמים בדרכם לכבוש את המצודה בתקופת מלחמת העצמאות. במקום יש שילוט הסבר ואנדרטה. מכאן ממשיכים במגמת ירידה תלולה בחלקו הסופי של נחל קדש עוד כקילומטר, עד להגעה לחניון נחל קדש תחתון כאן יחכה לנו הרכב השני בסיום המסלול.

גן לאומי מצודת כ”ח נקרא על שם 28 לוחמים שנהרגו בכיבושה במלחמת העצמאות. במקום יש אנדרטה לזכר הנופלים וגם תצפית מרהיבה על כל אזור החולה ותצפית על תחילת מסלול מצוקי נחל קדש. שמות נוספים יש למקום: “מצודת ישע” ו “נבי יושע” על שם חורבות הכפר הערבי הסמוך. כיום במקום זה יש בסיס מג”ב ובשנת 2014 נפתח במקום גם מוזיאון הרעות שמנציח את הקרבות והחללים שנפלו במקום. כדי להגיע לכאן רישמו בוויז: מצודת כ”ח.

מה עוד כדאי לעשות באיזור?

גן לאומי קרן נפתלי ומצפור לזכרו של רמי ברטל – בצידו המזרחי של הגליל העליון, דרומית למושב רמות נפתלי, תוכלו למצוא את אחת התצפיות היפות שנמצאות בתוך תחום גן לאומי קרן נפתלי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

נקיקי יפתח – בפינה הצפונית של המדינה, בסופו של הגליל העליון, נמצא המקום מפתיע הזה שמציע לנו טיול קצר ואטרקציה מיוחדת של טיפוס בטבע לכל המשפחה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

תצפית יפתח – תצפית מרשימה ממנה נפתח חלון אל מול נופי עמק החולה, הרי הגולן, החרמון וביום עם ראות טובה אפשר לראות גם את דרום לבנון. למידע נוסף ודרכי הגעה לחצו כאן.

נחל דישון ונחל אביב – טיול בין מצוקי הנוף של הגליל – נחל דישון זורם בגליל העליון והוא אחד מהנחלים הארוכים שבגליל. הנחל זורם רק לאחר הגשמים ולאורכו טיול נופים מרהיב ביופיו. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי תל קדש – תל קדס – התל הוא מבין הגדולים בגליל העליון ולמרגלותיו נובע עין קדש. בגן הלאומי שני אתרים מעניינים: מדרום מערב לכביש הצפון רואים ואפשר להגיע אל תל קדש, מצפון מזרח לכביש אפשר לראות את המקדש הרומאי. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

אגם חי ביראון – אגם החי הוא אתר תיירות ואטרקציה נהדרת לילדים. פינת חי עשירה עם חיות שמתובבות בין המבקרים, מרחבי דשא ושולחנות לפיקניק, מתקני שעשועים לילדים ואפשרות לשייט באגם. למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

אגמון החולה – אגמון החולה הוא פארק צפרות שנמצא בעמק החולה. הפארק משמש כתחנת נדידה עבור מינים רבים של ציפורים והוא מעניין במיוחד בתקופות הנדידה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע החולה –שמורת הטבע הראשונה בישראל! היא מפורסמת בעיקר בשל סיפור ייבוש הביצות בשנים הראשונות לקום המדינה, אך כיום היא משמשת כמרכז נדידה ענק עבור עופות וציפורים המגיעים לכאן מכל קצוות העולם ומדובר בשמורה פשוט מקסימה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

טיילת עמי – טיילת מקסימה ונגישה לכל אורכה שעוברת לצד זרימתו של נהר הירדן, וזה עיקר הקסם שלה.  למידע מלא ודרכי הגעה לחצו כאן.

שמורת הטבע נחל עיון – בנקודה הכי צפונית בארץ, ממש בצמוד לעיר מטולה, נמצא מסלול מיוחד ויפהפה. הרבה מכירים את המקום גם בשם מפל התנור, שהוא המפל המרשים והגבוה ביותר שזורם בשמורה מגובה של 30 מטרים! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.