Skip to content
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל בין הגשרים נחל חרוד בית שאן

אורכו המלא של נחל חרוד הוא 35 ק”מ ובסופו הוא נשפך אל הירדן. לאורכו ישנן המון נקודות עניין, ומסלולי טיול – אחד מהם הוא שביל בין הגשרים. בכניסה לעיר בית שאן, בדרך המובילה אל גן לאומי בית שאן, מתחיל מסלול “שביל בין הגשרים” – מסלול נגיש ויפהפה שעובר בין נופים פתוחים יפהפיים לצד זרימת נחל, גשרים פסטורליים ומפלים מרשימים. 

המסלול מתחיל את דרכו בגשר הרומי המערבי ומגיע עד לקניון הבזלת והגשר הרומי המזרחי. אורכו של המסלול הנגיש הוא כ-2.7 ק”מ והוא מגיע בסיומו בתחנת מעבר פסולת. מנקודה זו תוכלו להמשיך את ההליכה בשביל לא נגיש שאורכו קצת פחות מ 1 ק”מ ולהגיע עד אל קניון הבזלת המרשים. המסלול הוא קווי וניתן לעשות אותו הלוך-חזור או להשאיר רכב אחד בנקודת הסיום (במידה והגעתם עם שני רכבים). שימו לב כי מי הנחל לאורך המסלול כולו אינם מתאימים לרחצה. המסלול הינו מסלול קל ומתאים לכל המשפחה ולכל גיל. מאחר ורוב המסלול הוא נגיש, הוא בהחלט מתאים גם לטיול עם עגלות (מלבד הקילומטר האחרון שעליו תוכלו לוותר). בתחילת המסלול וגם בהמשכו תפגשו מספר ספסלי פיקניק בהם תוכלו לעצור לארוחה קלה או מנוחה. 

תיאור המסלול שביל בין הגשרים

המסלול מתחיל את דרכו בסמוך לגשר הרומי המערבי של נחל חרוד (כביש 7078) עם סימון שבילים לבן-כתום-לבן של שביל המעיינות. כבר בתחילת המסלול תגיעו לאחת הנקודות היפות שיש בו – אל המפל הראשון. אם תגיעו לכאן מיד לאחר הגשמים תפגשו את המפל נשפך בשיא העוצמה אל מול הנוף המרהיב של הגבעות הירוקות, מול תל בית שאן והרי הירדן. במרחק כמה מטרים מהגשר הרומי המערבי אפשר לראות את “טחנת התאומים” שנקראת כך בגלל 2 ארובות מים “תאומות” הנמצאות במרכזה, והיא אחת מבין 30 טחנות קמח שפעלו כאן על ידי מי הנחל.

גלגל התנופה שהיה מתחת לארובות והמים הם אלה שהניעו את אבן הריחיים שטחנו את גרגרי החיטה. יש כאן שרידים של אמת המים שעל פי נראותם הם כנראה שריד מהתקופה הביזנטית. אזור זה היה נקרא בעבר “שער קיסריה” שהיה כינוי בן ימינו לשער הצפוני – מערבי של בית שאן הרומית, על שם הדרך שיצאה ממנו לכיוון לגיו (מגידו) וקיסריה.

השביל ממשיך בדרכו מזרחה. במהלך המסלול תפגשו עוד סימוני שביל כמו שביל גולני ועוד סימוני שבילים מקומיים, במסלול שלנו נלך בעקבות סימון שבילים לבן-כתום-לבן – שביל המעיינות. ממשיכים עם השביל, חוצים את שרידי אמת המים על רקע הנוף העוצר נשימה, וממשיכים אל מורד הנחל כאשר מימינכם תראו את תל בית שאן – חלק מגן לאומי בית שאן שמומלץ בחום לא לפספס את הביקור בו. לאחר הליכה של כקילומטר מגיעים אל גשר שיוביל אותנו אל העמוד הצהוב של שביל המעיינות וצומת T.

אם תפנו שמאלה תמשיכו עם סימון שבילים לבן-כתום-לבן שיוביל אתכם אל מחוץ לנחל, אך הפעם אנחנו נמשיך דווקא ימינה וניפרד מסימון השבילים. ממשיכים מעט במגמת עליה כאשר בסופה תוכלו לראות מימינכם בין העצים שרידי עתיקות שהוצבו כאן. לאחר 200 מטרים תגיעו אל הגשר הקטוע. כאן היה שער הכניסה הצפוני אל העיר סקיתופוליס (בית שאן). הגשר שכאן קרס ברעידת האדמה שפקדה את האזור בשנת 749 לספירה ומה שנותר ממנו פשוט עוצר נשימה! מעט אחרי הגשר אפשר לקבל נקודת תצפית יפה על הצד השני של תל בית שאן.

השביל ממשיך ועובר דרך מעבר בקר שמיד אחריו תפגשו בשילוט של רשות הטבע והגנים. על פי השילוט, מנקודה זו, אתם נכנסים לאזור גן לאומי בית שאן. השביל מתפתל יחד עם הנחל ועד מהרה תפגשו את נטף הנחלים – טרוורטין – סלע משקע גירי שנוצר לרוב באזורים שבהם יש מעיינות בספיקה נמוכה. כאן תוכלו להבחין במאובנים של קנים ושורשים של צמחים שגדלו ליד הנביעה.

השביל ממשיך אל גשר נוסף שעובר מעל לנחל ומוביל אותנו אל מבואת חרוד שהייתה בעבר תחנת מעבר לפסולת – אל תפספסו את הגרפיטי המרשים שציירו כאן בני נוער מהאזור עם האומן יואב דסה. מי מכם שמעוניין במסלול נגיש בלבד יסיים את המסלול כאן. מי שמעוניין במסלול הארוך והלא נגיש ימשיך דרך מעבר הבקר. מכאן ממשיך השביל אל גשר יוסף, שם נחצה את הכביש במעבר תת קרקעי לכיוון הנקודה האחרונה של המסלול הגשר הרומי המזרחי וקניון הבזלת.

מפלי קניון הבזלת הם אתר שמושך אליו מטיילים רבים ובמיוחד לאחר ימי הגשם. ממש לפני המפגש עם נהר הירדן, פוגש נחל חרוד בקניון בזלת שהמים נופלים אליו בעוצמה מגובה רב. בנקודה זו תוכלו לעמוד על הגשר השקוף וליהנות מהמראה המרהיב של המפל העוצמתי המתנפץ אל הסלעים. הגשר, עובר ממש מעל הקניון ומאפשר תצפית יפהפייה ומיוחדת אל המפלים. אם תגיעו הנה מיד לאחר ימי הגשמים, תקבלו מראה מרשים אפילו יותר, מאחר והמפל יהיה בשיא עוצמתו. סביב המפלים ישנו פארק גדול עם ספסלי פיקניק ונקודות ישיבה מוצלות. 

למי מכם שמחפש לעשות עצירת פיקניק: לפני תחילת המסלול “שביל בין הגשרים”, בסמוך לגשר הרומי המערבי, נמצא שביל הנחל שיוביל אתכם אל פארק בית שאן – כאן תמצאו גן שעשועים קטן, שולחנות פיקניק עם צל לצד נחל חרוד ועגלת קפה “קפה הקנטרה“. אם תמשיכו מערבה עם שביל העפר תוכלו להגיע אל גשר הקנטרה המפורסם וגם שם ליהנות ממראה הנחל הזורם. 

המסלול הוא מסלול קל שמתאים לכל המשפחה. ניתן לטייל בו בכל ימות השנה אך יש לקחת בחשבון כי בימי הקיץ חלקו חשוף לשמש, ובימי החורף מיד לאחר הגשמים ייתכן בוץ ויש להגיע ערוכים בהתאם. התקופה המומלצת ביותר להגיע הנה היא אחרי הגשמים כשהמפלים בשיא עוצמתם והמרחבים מסביב ירוקים ומרהיבים ביופיים. 

דרכי הגעה לשביל בין הגשרים

כדי להגיע אל תחילת המסלול תוכלו לרשום בוויז “הגשר הרומי המערבי” או “חניון פארק בית שאן” . מכביש 71 פונים אל כביש 7078 ולאחר 400 מטרים פונים שמאלה אל החנייה ושם מחנים את הרכב. להקפצת הרכב לסיום המסלול: כדי להגיע לסיום המסלול הלא נגיש תוכלו לרשום בוויז: “קניון הבזלת”. ממשיכים על כביש 71 עד למפגש עם כביש 90, כאן פונים ימינה ומיד פונים שמאלה, כאן תראו שילוט שמאלה לקניון הבזלת. כדי להגיע לסיום המסלול הנגיש תוכלו לרשום בוויז: מבואה מזרחית שביל נחל חרוד. מהכיכר השנייה של כביש 71 ממשיכים כ 2.2 ק”מ ואז פונים ימינה לחנייה הקטנה של תחנת מעבר לפסולת – כאן נחנה את הרכב.

מקומות נוספים שנמליץ לבקר בהם, אם אתם באזור:

פארק המעיינות – פארק ענק שבו תוכלו לטייל רגלית, לרכב על אופניים, או להשכיר רכב גולף ולהעביר מספר שעות של טיול בין המעיינות היפים והמרעננים שבפארק. ניתן גם להתמקם ליד אחד מהם וליהנות מיום בילוי שלם. למידע מלא לחצו כאן.

שביל נוף גבעת המורה רמות יששכר – השביל עובר בדרך חקלאית שהוסדרו בה חניוני יום מסודרים לזכרם של דמויות שפעלו באזור. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחצו כאן.

גן לאומי מעיין חרוד – מקום נהדר להגיע עם הילדים לביקור יום או אפילו לעשות כאן קמפינג של כמה ימים. יש כאן משטחי דשא רבים, בריכות מים ובעיקר המון כייף לכל הגילאים. למידע מלא לחצו כאן.

כוכב הירדן – אתר עתיקות חשוב שבו תטיילו בין כותלי מבצר מבין היפים והמרשימים שיש אל מול נוף עוצר נשימה. למידע מלא לחצו כאן.

גשר הקנטרה – גשר קנטרה הוא גשר עתיק מהתקופה הממלוכית, והיום ניתן לבקר כאן ולראות נקודת זרימה מרשימה מאוד של נחל חרוד שחוצה את ה”קנטרה” – הקשת העתיקה. למידע מלא לחצו כאן.

דרך נוף הר הגלבוע – מעל לבקעת בית שאן וכל אזור עמק חרוד יש המון תצפיות שנמצאות על הר הגלבוע, תוכלו לנסוע בדרך הנוף ולעצור במספר נקודות מומלצות. למידע מלא לחצו כאן.

חורשת גידעונה ופארק החושים – קטע מנחל חרוד שהתפתח מאוד בשנים האחרונות ועבר שיפוץ משמעותי, והיום יש כאן גישה לבריכת מים ופארק חושים מיוחד שהוא אטרקציה לכל המשפחה. למידע מלא לחצו כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחצו כאן.