Skip to content
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שביל אלי כהן ברמת הגולן – האיש שלנו בדמשק

על המרגל אלי כהן שמענו עוד בילדותנו, בכל הזדמנות וטיול בסביבת רמת הגולן שמענו סיפורים מיוחדים בעיקר על “עצי האקליפטוס” ומטרתם. למי מכם שלא שמע עדיין על גיבור ישראל המרגל אלי כהן זה הזמן. שביל אלי כהן הינה יוזמה פרטית של מדריך הטיולים גיל ברנר והוא הוקם בשנת 2013, השביל מונה כ 8 נקודות בהם פעל אלי כהן בין השנים 1966-1962 והוא עובר לאורך כביש 98 הכביש המזרחי של רמת הגולן. בשביל ניתן לראות פסלים, אנדרטאות, לוחות זיכרון ומבנים שעדיין עומדים בשטח כאילו הזמן עצר מלכת. אנחנו היינו קטנות בסביבות גיל 8 ומעלה כאשר נחשפנו לאלי כהן, למי מכם שיש ילדים בגילאים האלו זאת הזדמנות נהדרת להכיר את רמת הגולן דרך אלי כהן. למי מכם שרוצה להשלים את סיפורו של אלי כהן מומלץ לבקר גם במוזיאון למורשת אלי כהן בהרצליה.

לפי שנפרט על השביל בואו נדבר קצת על אלי כהן – אלי נולד במצרים של שנות ה 20, שם היה פעיל במסגרת תנועות ציוניות. החל ללמוד הנדסה אך הלימודים הופסקו בגלל פעולות נגד היהודים במצרים שלאחר מלחמת השחרור. בשנת 1957 עלה אלי כהן למדינת ישראל וכבר בשנת 1960 גויס למודיעין ומכאן התחיל מסעו להיות האיש שלנו בדמשק. אלי כהן קיבל זהות חדשה של איש עסקים שחי בבואנוס איירס ארגנטינה והוא בוחר לחזור אל סוריה שהיא מולדתו – שמו החדש כאמל אמין ת’אבת. מהרגע שנשלח לארגנטינה ומשם לסוריה השאר היסטוריה! בנימה זו נמליץ לראות את הסדרה “אלי” של נטפליקס. שביל אלי כהן המסומן בסימון שבילים לבן כחול לבן בנוי מ 8 נקודות עצירה עם הרכב.  מהנקודה הדרומית ביותר ברמת הגולן חמת גדר ועד לנקודה בצפון רמת הגולן בקוניטרה. להלן פירוט הנקודות:

הנקודה הראשונה:

מגיעים אל חניון חמת גדר בצידו השמאלי, ליד השער החשמלי אותו נעבור נמצא סלע. על הסלע יש חריטה של אשכול ענבים הנישא בידי שני אנשים המזכיר את המרגלים ששלח משה לתור את הארץ. יש כאן נקודה הסבר על המבנה הסמוך שבנוי מאבני בזלת ששימש כמלון שבו התארח אלי כהן בביקורו בעיר אל חמה הסורית, שמו של המלון “מרפא אל חמה”. אלי כהן ביקר במלון זה בתאריך 19/10/1962 ובתאריכים נוספים במהלך שירותו בסוריה. חשוב לציין כי חלק זה מגודר והמסבירון בו לא עובד.

הנקודה השנייה:

תחילתו של כביש 98 שהוא מבין הכבישים היפים שיש באיזור בזכות הנוף הנשקף ממנו כ 30 מטר לאחר הפניה מעלה לרמת הגולן ניתן לראות את אישורי המעבר של אלי כהן חקוקים על לוחיות ברזל. כאן הייתה ממוקמת עמדת שמירה סורית שנתנה אפשרות להיכנס רק למי שהיה לו אישורי כניסה לאזור הזה שהיה נחשב לשטח צבאי סגור.

הנקודה השלישית:

ממשיכים לנסוע על כביש 98 ובסופו כ 600 מטרים לאחר הפנייה לשביל הגולן נפנה שמאלה אל מגרש חניה שבו תוכלו לראות קוביות בטון גדולות ששימשו מחסום טנקים של הצבא הסורי. על אחת הקוביות יש פסל של ראש אדם הצופה לארבעה כיוונים – מסמל את היכולת של אלי כהן להבחין לכל הכיוונים האפשריים.

הנקודה הרביעית

ממשיכים לנסוע על כביש 98 עד לקיבוץ אפיק אליו נכנס. מיד לאחר הכניסה יש לפנות שמאלה ומיד לאחר מכן ימינה עד שנגיע לפינת הקיבוץ שם נפנה ימינה ואל מולנו נראה מבנה סורי ישן שם נחנה את הרכב. ברוכים הבאים למרפסת הר נבו כאן יש מספר נקודות עניין: מכאן יש תצפית על העיר הרומית סוסיתא ועל נחל עין גב ומבנה סורי ישן ששימש כמועדון קצינים סורי של מחנות פיק שם אלי כהן התארח מספר פעמים. מהמועדון ישנה מרפסת קטנה ששם יש לוח ברזל עם הסבר שהמקום קיבל את שמו “מרפסת הר נבו” כיוון שכאן אלי עמד וצפה מסוריה לכיוון ארץ ישראל. ממליצות בחום להקשיב להסבר בעמדת מסבירן.

הנקודה החמישית:

מכאן נוסעים אל המושב אלי עד שקרוי על שמו של אלי כהן. בצומת המושב (לא להיכנס לכביש הפונה למושב) בצד ימין יש תחנת אוטובוס ובה נוכל למצוא את גזר הדין חרוט על אבן בסמוך למחנה אל על שהיה בשימוש כוחות הצבא הסורים. גם כאן יש עמדת מסבירן שמתארת איך אלי כהן נתפס ונתלה בשנת 1965.

הנקודה השישית:

ממשיכים על כביש 98 לכיוון צפון רמת הגולן וכמאה מטרים צפונית לכניסה לישוב חיספין נוכל להבחין בצד שמאל בסלע שעליו מצוין כי כאן אלי כהן נסע בין מחנות הצבא הסורים. הסלע נמצא בנקודה זו כיוון שכאן יש שרידים של הכביש הסורי הישן שחיבר בין קונטרה לאל חמה.

הנקודה השביעית

מפקדת המודיעין הסורית קוניטרה. ממשיכים לנסוע בכביש 98 פונים ימינה עם הכביש 98 לכיוון הפארק הוולקני ממשיכים יש וכאשר מגיעים לפניה שמאלה להמשך כביש 98 פונים ימינה לכביש עפר – שם רואים את המבנה הגדול (בוויז ניתן לרשום “מפקדת המודיעין הסורי”). כבר בחצר המבנה ממש מול הכניסה ישנו פסל של מנעול. הפסל מעביר את המסר לצופה שאלי כהן הצליח להציץ לסודותיה של סוריה. בכניסה למבנה ישנו עמוד ועליו יש שלט שמציין כי אלי כהן ביקר בבניין מספר פעמים. ניתן לטייל בתוך הבנה ואף לעלות לקומה השנייה ובחדר האחרון יש על הקיר את אישורי המעבר של אלי כהן לאזור מחנות הצבא באל חמה.

הנקודה השמינית והאחרונה:

חוזרים לכביש 98 נוסעים דרומה ופונים ימינה לקיבוץ מרום גולן. לאחר 200 מטרים מהפנייה ימינה בצד שמאל על גבע הצופה לסוריה ישנו פסל שבה ניתן לראות אם ושלושת ילדיה הקטנים. כמובן שפסל זה מתאר את אישתו נאדיה ושלושת ילדיו בציפיה לחזרתו מסוריה והבאתו לקבורה בישראל.

נקודות עניין נוספות בקרבת שביל אלי כהן:

מעיינות לאורך כביש 98 בדרום רמת הגולן: עין פיק, עין שוקו, עין ידידה ועוד… לרשימת כל המעיינות לחץ כאן

ביקור במצפה שלום: למידע המלא על המקום לחץ כאן.

עין קשתות: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

גן לאומי גמלא: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

מפל עיט: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

כפר אמנים אניעם: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

בוטיק השוקולד דה קרינה: למידע מלא על המקום לחץ כאן

פארק וולקני אביטל: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

קופי ענן הר בנטל: למידע מלא על המקום לחץ כאן.

נחל אל על : למידע מלא על המקום לחץ כאן.

טיול לאורך כביש 98 חוצה רמת הגולן:  למידע מלא על הטיול לחץ כאן.

אנדרטת הנגמ”ש התאנה והארז : למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.